neděle 13. května 2018


Zamość  a  Belźec

- posmutnělý východ Polska -


 


Osvědčená CK SLEVA, tedy Slávek a Eva, protentokrát míří k polskému východu. Jejich partnery se v tomto případě stávají děčínská Jana, hranický Petr a také moje maličkost. Plně vytížený ford to přes rozhoupanou ostravskou dálnici bere ke Krakovu, bezchybnými polskými autostrádami k Lublinskému vojvodství a dvouproudovými silnicemi různých kvalit málem až k ukrajinské hranici. Zastavuje až ve městě Zamość, které se stává nejen cílovou destinací, ale také základnou k dalšímu výpadu do nedalekého Belźece.
 
 
 
 
 

 
 
Zmíněný Zamość byl založen roku 1580 bohatým šlechticem a úspěšným vojevůdcem Janem Zavojským. Nacházel se na rušné obchodní stezce mezi Baltským a Černým mořem, takže neušel pozornosti arménských kupců, mazaných Židů a dalších tehdejších byznysmenů. Výstavbou byl pověřen italský architekt Bernando Morando a díky jeho talentu se město stalo skutečnou perlou polské renesance.
 
 
 



Toto lidské sídlo, které do svého středu přilákalo kolem tří tisíc obyvatel, se postupně vyhouplo k uznávanému regionálnímu centru vědy a kultury. Padesátimetrová radnice vévodí jednomu z největších evropských náměstí. To tvoří dokonalý čtverec o straně rovných sto metrů. Není divu, že se celé Staré město dostalo roku 1992 na prestižní seznam světového kulturního dědictví UNESCO. Poněkud opomíjeným faktem současnosti je skutečnost, že se tady před léty narodila proslulá komunistická aktivistka Rosa Luxembourgová.
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
Naše prohlídka však začíná u pověstných hradeb. V době své největší slávy obepínaly celé současné centrum a dosahovaly úctyhodné výšky dvanácti metrů. Oplývaly několika obrannými bastilami, širokým vodním příkopem a mnoha dalšími vychytávkami. Opevněné město tak odolalo většině nepřátelských nájezdů, dokonce se ubránilo i tažení Švédů a obávaných kozáků.


 
 
 
 
 
 
 
 
Dnes už tu naštěstí nikdo na nikoho nemíří. Pokud ovšem nebereme v úvahu naši vydařenou, fotoaparáty po zuby ozbrojenou pětici. Na rozdíl od vystavených dobových houfnic různých kalibrů, však nemá nejmenší šanci jakkoliv narušit aktuální ruch živého podvečerního korzování.
 
 
 
 
 
 
 


 
Drtivá většina domorodců míří ke vzpomínanému náměstí. Jakkoliv se jedná o starousedlíky, jsou povětšinou nápadně mladého vzezření. Jak se zanedlouho ukáže, přivábila je sem spoře oděná pěvkyně rockových hitů a dunění současných tamtamů. V kombinaci s nějakým světcem, který je v nadživotní velikosti promítán na fasádu renesanční radnice, působí aktuálně produkované umění přinejmenším prapodivně. A že ve starobylém městě křesťanských kostelů zní bezbožné, kanonádu připomínající dunění málem až do rána, to už rozum příliš nebere. V katolickém Polsku by našinec čekal přece jen něco duchaplnějšího.
 

 
 

 
 
Zatímco se kultivovanější část naší expedice odebírá do luxusních prostor nepříliš levného hotelu, Petr v doprovodu mé maličkosti míří někam za město. Stěžejním cílem je nalezení co nejvhodnější lokality k bezplatnému přenocování. Protáhneme se zahrádkářskou kolonií, překonáme nejméně dvě fotbalová hřiště, za tmy slezeme několik nečekaně příkrých terénních valů, abychom se nakonec utábořili v hustém lesíku tvořeném několika vzrostlými duby a bezpočtem právě kvetoucích hlohů.
 
 
 

 
 
Večer bez ohně, to je jako polévka bez soli. Přiměřeně malá vatra plápolá až do první půlhodiny příštího dne. V její záři dokážeme podrobně prodiskutovat poslední převratné události našeho sborového společenství, jakož i kvalifikovaně posoudit chování jeho nejvýraznějších aktérů. Z pod zadnic přitom permanentně vytahujeme kousky něčeho citelně pichlavého. Jak se ve světle plamenů ukáže, nejedná se o větvičky všudypřítomného hloží, ale korodující pozůstatky nějakého ostnatého drátu.
 
 
 

 
 
Nocování na udusané polské půdě není kdovíjak pohodlné, nicméně nového dne se oba dožíváme ve zdraví. Během noci se sice vzájemně budíme výrazným chrapotem, ale to není nic proti časně rannímu švitoření místního ptactva. Na hřišti, od něhož nás dělí pouze nevysoký hliněný val, se už začínají houfovat sportumilovní borci, takže bude třeba zavčasu zvednout kotvy. Na zahraniční bezdomovce tu určitě nebudou příliš zvědaví. Kvůli patřičnému utajení to bereme do města oklikou přes neudržovaný les, oseté pole a několikatero párů železničních kolejí.
 

 

 
 
 
 
 
 
Po setkání s naší slušněji vyhlížející trojicí osedláme forda a přemísťujeme se do pětačtyřicet kilometrů vzdáleného Belźecu. Od ukrajinské hranice nás tu dělí pouhých osm kilometrů. Odstavíme vůz a míříme k místnímu památníku. Už z odstupu je patrné, že v tomto případě půjde o zcela výjimečnou záležitost.
 

 

 
 
Přišli jsme totiž k místu, kde za německé okupace stával nejdříve pracovní a poté vyhlazovací tábor. To, co se tu tenkrát odehrávalo, normální hlava nebere. Propracované německé inženýrství pro toto místo vyprojektovalo patrně nejefektivnější fabriku na usmrcování lidí. Od března do prosince roku 1942 tu namachrovaní árijští nadlidé dokázali zlikvidovat 435 tisíc Židů. Další se k nim brzo přidali, takže konečné číslo výrazně překračuje půl milionu. Tři supervýkonnné plynové komory mají na svědomí také tisícovky utracených Romů. Poměrně brzo už byla veškerá nežádoucí etnika vyhubena, takže pořádkumilovní Germáni celý vyhlazovací kolos zavčasu šikovně vyklidili a veškeré stopy jaksepatří zamaskovali. V této souvislosti je poněkud podivné, že za výše nastíněná nebetyčná zvěrstva vyšel od soudu jen jeden obviněný. Nižší důstojník Robert Oberhauser vyfasoval čtyři a půl roku vězení. Ostatní soudruzi z pozdějšího NDR či NSR si pak užívali jen více či méně spokojeného důchodu.
 

 
 
 
 

 
Plocha někdejšího lágru dnes připomíná lávové pole. Jeho středem jde tak zvaná cesta smrti. Končí na místě, odkud už nebylo návratu. Tady není třeba žádného průvodce. Děsivá hrůza, která tu kdysi panovala, jakoby se ozvěnou vracela. Touláme se tu každý sám a máme spoustu podnětů k přemýšlení. Třeba o tom, kam až mohou vést rádoby ušlechtilé snahy o nastolení lepších pořádků. Když prostá matika převálcuje empatii, musí jít vždycky o průšvih. Hitlerem poblblý německý národ už v tomto směru patrně hned tak někdo nepřekoná.
 
 
 
 
 
 
 


Nemálo inspirace nabízí také vnitřní expozice. Vedle celé řady svědectví a dobových fotografií se tady vyskytuje i jedna velká, úplně prázdná místnost. Sál rozjímání, jak se nazývá, je bez oken a jakékoliv výzdoby. Betonové stěny a hrozivé přítmí dokonale navozují pocit totálního zmaru. Netuším, co se rojilo v hlavě ostatním, ale mně tady z nitra vyplavala věta, kterou nedávno zesnulý Jaro Křivohlavý doporučil nikdy nezapomenout: „Tvůj, Pane Bože, já jsem“. Nevím proč, ale ta věta se stále a stále opakovala...
 
 

 
 

 
 
Jakkoli je celé velkoplošné monstrum laděno do syrově mollových tónů, přece jen tu prosvítají paprsky naděje. Z šedočerné lávy se tyčí k nebi stromy. Milosrdné jaro je obalilo svěží zelení. A pod nimi se rozrůstají ostrůvky konvalinek. Vítr roznáší jejich vůni do okolí. Kdoví, možná, že jednou zakryjí celé struskou zavalené pole. Dílo člověčí zrůdnosti provoní něco nadpozemského.

 
 
 
 
 
 
 
Vracíme se zpátky do Zamośće. Dnes je na řadě tak zvaná Rotunda. S výše zmíněným údobím germánského osvícenectví má taktéž nemálo společného. Město, jež bylo za války poctěno názvem Himmlerstadt, se totiž mělo stát základnou k uskutečňování velkorysého Generálního plánu Východ. Aby se tu mohli v budoucnu usídlit němečtí kolonisté, muselo své domovy opustit původní obyvatelstvo. Postupně bylo Hitlerovými poskoky prachsprostě vyhnáno na sto deset tisíc starousedlíků. Kdo se zdráhal, byl postaven ke zdi. Popravy se konaly v už zmíněné Rotundě.
 
 
 
 
 
 

 
 
Půlkruhová stavba z cihel, která byla součástí někdejšího opevnění, se stala svědkem náhlého konce života nejméně osmi tisíc nevinných domorodců. Především Poláků, ale také Rusů, Židů a příslušníků dalších národností. Jejich památku tu připomíná bezpočet bílých křížů a několik rudých či Davidových hvězd.
 

 
 
 
 
 
 
 

 
 
Zašlou přítomnost Abrahámových potomků prozrazuje krásně opravená synagoga. Až do nešťastné války bývala střediskem náboženského života nejpozoruhodnějšího národa světa, jehož reprezentanti tady v jistou dobu tvořili až třetinu celkového obyvatelstva. Dnes tu stojí jako tiché memento upozorňující na ďábelskou zvrhlost zástupců jednoho, do té doby výrazně kulturního společenství.

 
 
 
 

 
 
Přichází další večer a s ním i nezbytné rozdělení naší pocestné pospolitosti. Protentokrát se s dvojctihodným otcem Petrem uchylujeme do těsné blízkosti zdejšího nádraží. Pofukuje svižný severák a teplota klesá k pěti šesti nad nulou. Díky přidaným vrstvám našich textilií přečkáváme i tuto noc v relativní pohodě. Blízkost svítání ohlašuje neustále vřískající bažant a dokonalým budíčkem se stává hlasité hekání jednoho nespokojeného srnce. Postavil se sebevědomě jen pár metrů od nás a svou nepřeslechnutelnou produkcí nám dává najevo, že jsme v jeho rajónu naprosto nevítanými hosty.
 
 
 

 
 
Sbalíme proto svůj movitý majetek, otřeme ospalé tváře ranní rosou, obkroužíme železniční areál a před ztichlou nádražní budovou se spěšně věnujeme dentální hygieně a rychlému doplnění chybějících kalorií. Už před šestou totiž musíme vyrazit ke zpáteční cestě k domovskému západu.
 
 

 
 
Poloprázdné nedělní komunikace nás zavedou až do turisticky profláklé Wieliczky. Dámy i s náčelníkem tu klesnou do solného podzemí, zatímco naše dvojka zamíří k židovskému hřbitovu. Stojí v lesíku za městem a je kupodivu jakž takž slušně udržovaný. Ti, kteří tu odpočívají, měli vlastně štěstí. Na rozdíl od drtivé většiny svých potomků zemřeli přirozenou smrtí.
 
 
 
 
 
 

 
 
Úplně poslední zastávkou je zalesněný břeh nedalekého rybníka. Tři dny bez přístupu k vodě se začínají ozývat, takže je namístě patřičná tělesná očista. Měkká voda s jemnou příměsí hnědého bahna dělá divy. Dokonalou pohodu pak navozuje sálající sluníčko, něžný vánek a především dlouhotrvající likvidace Petrových potravinových zásob. Posmutnělé polské putování nakonec končí poklidně a víceméně idylicky.
 

 

 

 
------------------------------------------
(-: do widźenia :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat