VELKOU FATROU (i) NA LYŽÍCH
Ten nápad přichází začátkem roku
na celorodinné sešlosti. U slavnostního menu vzpomínám na zašlé časy, kdy jsme
se s bráchou vydali na zimní přejezd Velké Fatry. Nejstaršího syna Michala
ten pětadvacet roků starý příběh evidentně zaujme a navrhuje reprízu. Stanoví
se datum a další náležitosti. Tentokrát to vezmeme v obráceném gardu, tedy
z Harmance do Ružomberoku. Než se však vydáme na cestu, dovolte letmé
nahlédnutí do zažloutlých stránek prastarých kronik. Vracíme se o čtvrtstoletí
zpátky, na konec března roku 1988.
Takže, zase zpátky, do současné reality. Michalovi je zhruba
tolik, co mně před pětadvaceti. Oslovujeme kamarády a známé. Na mírně ztřeštěný
podnik se přihlašují jen další dva. Naštěstí…
Dalibor je otrlý borec v Kristových létech. Kromě
trápení violoncella, kterým si zajišťuje chléb vezdejší, občas potrápí i svou
slušně vybavenou tělesnou schránku. Podobně jako Michal se několikrát vydal na
nejextrémnější outdoorový amatérský závod „Pět beskydských vrcholů“. Jednou jej
absolvovali dokonce spolu.
Benjamínkem výpravy se stává Martin, poměrně čerstvý
absolvent zlínské University Tomáše Bati. Po vzoru zakladatele slavné ševcovské
firmy rozjíždí kariéru manuelní prací. Nadějný inženýr zatím opravuje a
seřizuje šlapací stroje. Známe se nejenom z několika vandrů, ale především
z dobrovolnických akcí na Ukrajině
či v povodněmi postižených oblastech.
Měsíc březen je přesně ve své polovině. Večerní zprávy jsou
zlověstné. Slovensko postihla sněhová kalamita. Vichřice lámala stromy a
převrátila několik kamionů. Sněhové
závěje zastavily řadu vlaků. Na některých úsecích dálnic je přerušen provoz.
Platí zákaz vycházení na hřebeny. Rychlost větru tu dosahovala sto padesáti
kilometrů v hodině. Ve tři nad ránem tedy vyrážíme na východ.
Zasněženými silnicemi se posunujeme k Bumbálce.
Silničáři tentokrát nezaspali. V rozbředlých vrstvách nasoleného sněhu
naštěstí neuvíznul žádný kamion. Opatrně překonáme klouzavé úseky pohraničních
hor a pak už se bez problémů dostáváme do rodiště kontroverzního slovenského
hrdiny Andreje Hlinky, Ružomberka. Na kostele, před nímž odstavujeme vozidlo,
právě odbila šestá hodina.
Kolem sedmé ranní nám odjíždí autobus do Bánské Bystrice.
Tady máme hodinu na přestup, takže v pohodě posnídáme. Mám v plánu
likvidaci většiny proviantu. Je lepší jej uskladnit v žaludku než
poponášet na hřbetě.
Hlavní nádraží středoslovenské metropole nám připravuje
nemilé překvapení. Vyvěšené jízdní řády žádný spoj našim směrem nevedou. Až
tady zjišťujeme, že žádaná banskobystrická přestupní stanice leží sedm
kilometrů nazpátek. Nemáme nejmenší šanci spoj do Harmance stihnout.
Michal si všímá informační budky. Dobře informovaná
zřízenkyně poskytuje cennou radu. Urychleně se přesunout na nedaleké stanoviště
MHD. Harmaneckou linku stíháme, plánované obžerství nikoliv. Martin za jízdy
vybaluje sáček s buchtami. Vypadají tuze lákavě. S nemalou chutí se
zahryznu do první z nich. Týden stará falzeta na jedničce vlevo
nevydržela. Dobrých osm stovek v háji! Dobře nám to začíná!
Čtvrt hodiny po deváté opouštíme pohodlí busu a vyrážíme
k horám. Varování před brtníky s přehledem přehlížíme. Na pořadu dne
jsou jiné starosti. Tou první je překonání takřka sedmisetmetrového převýšení
na Kráľovu studňu. Doufáme, že předlouhou Bystrickou dolinou povede lyžařská
stopa.
Stopa tu sice vede, ale jenom od traktoru. Navíc je totálně
přemrzlá. Běžky jsou nám k ničemu. To ještě netušíme, že podobně tomu bude
i během dobré třetiny nastávající cesty. Po dvou kilometrech posunu panenskou
přírodou zaslechneme poněkud nepřirozené hvízdání. Vypadá to na vlak. Skutečně,
pár desítek metrů nad námi si to mezi vzrostlými stromy funí motorová souprava.
Horská trať, překonávající masív Velké Fatry, se pyšní množstvím tunelů a je
prý nejkrásnější na Slovensku. Rádi tomu věříme.
Dnešní obloha se chová podle předpovědi. Chvílemi je
dokonale azurová. Navzdory tomu je v dolině jako v ledničce. Kouzelník
Mráz si pohrával s bystrou vodou a některé části Bystrické doliny
přizdobil nenapodobitelnými křišťálovými výtvory.
Druhá část hlubokého údolí je už beze stop vlaků či lesních
traktorů. Zmrzlou krustu tu pokrývá milosrdná vrstva nového sněhu. Máme
neskutečné štěstí. Před námi tu prošli dva nebo tři poutníci na lyžích.
Stoupáme v jejich čerstvých stopách. Svítí slunce a vůbec tu nefouká.
Ideální místo na lehkou svačinku.
Informační šipka žlutě značené cesty avizuje hodinové
stoupání ke Kráľově studni. Dalibor s Michalem jsou už daleko ve předu.
Sněhu neustále přibývá a čím dál víc se lepí na paty. Krosna řeže do ramen.
Dostavují se první příznaky nepříjemné únavy. Netrénované svalstvo vetšících
končetin se neodbytně ozývá. Bolest ve stehnech střídají křeče. V posledních
metrech melu z posledního.
Hodinové posezení v chatě a důkladný doping hořkou
čokoládou mě opět staví na nohy. Čeká nás pramálo přívětivé stoupání na vrchol
Krížné. Holý hřbet je vytrvale bičován severním větrem. A ten neumí být, jak
prozrazuje známá písnička, jiný než krutý. Včerejší uragán navíc odvál veškerý napadaný sníh. Dokonale zmrzlý
firn má blízko k ledu. Něco jako běžkařská stopa se tu neobjeví ani v náznaku. Na běžkách tady,
na rozdíl od starých časů, už nikdo nejezdí. Zachumlaní borci či borkyně jsou
vybaveni výhradně skialpinistickým náčiním. Jsme tu evidentně za exoty.
Většinu cesty stoupám s lyžemi pod paží. Neustálé
podkluzování totiž neskutečně vysiluje. Vzpomínám na patnáct roků starý příběh
s tragickým koncem. Právě tady, na vrcholu Krížné, padl únavou jeden z
účastníků zimního velkofatranského přechodu. Uvědomuji si, jak je to neuvěřitelně
snadné.
O co jsou svízelnější venkovní podmínky, o to jsou krásnější
výhledy do kraje. Nízké i Vysoké Tatry, Malá Fatra a všecky okolní hory nám
zdaleka mávají na pozdrav. Stejně jako hluboko zařezané doliny pod námi. Na
vychutnání nádhery však není čas ani nálada. Do večera je nedaleko a nás čeká
ještě pěkných pár kilometrů větrnými pláněmi.
Na Ostredku, který se výškou málem vyrovná krkonošské
Sněžce, nás opouští narůžovělé, zatraceně zubaté slunce. Sjezd po přemrzlém
firnu se stává peklem. Opět mě přepadává bolest svalů a nepříjemné křeče. Každé
zaplužení či nájezd do zatáčky je hotovým utrpením. Nejvyšší bod Velké Fatry
sjíždím na několikrát a v předlouhých serpentinách. Potíže tohoto druhu
jsou pro mne naprostou neznámou. Marná sláva, vypadá to, že jsem starý a měl
bych držet krok se svými vrstevníky. Ti si teď nazuli papuče a lyžařské terény
sledují nanejvýš prostřednictvím televizní obrazovky. Popravdě řečeno, ani
těchto krutých chvílích jim vůbec nezávidím. Virtuální zážitek je jen pseudozážitek!
Jestli někoho lituji, pak jsou to moji souputníci. Už poněkolikáté musí na
nejzchátralejší kus docela dlouho vyčkávat. V mrazu a vichřici není zrovna
o co stát.
Na zdolání prudkých svahů Suchého raději lyže odepínáme.
Vrstvy sněhu naváté na ledový povrch jsou nevyzpytatelné. Co deset metrů, to
nečekané uklouznutí. Jediné, co mě teď zajímá, je nedovolit, abych upustil byť
jen jednu z lyží. Hluboko v dolině by ji už nikdo nenašel.
Už z dálky vidíme, že naše zamýšlené útočiště,
zateplená salaš po Suchým, je obsazená. Čím dál hustějším šerem proto
pokračujeme na Kyšky. Při pokusu o sjezd jednoho krátkého svahu si
v poslední vteřině všimnu kolmého schodu, k němuž se nezadržitelně
řítím. Strhnu lyže doprava na dovysoka navátý sněhový kužel. Nohy letí do vzduchu,
horní část těla zatížená báglem zůstává dole. Je to asi nepochopitelné, ale
díky připnutým běžkám se za nic na světě nemohu postavit. Pomocí loktů se po
chvíli posunu ke zmíněné kolmé hraně. Sešoupnu o dva metry níž a přistávám
v dokonalém kráteru. Samozřejmě, opět s nohama nahoře. Kdo to nezakusil,
neuvěří. Bágl na zádech a lyže na nohách jsou prý v takovýchto případech
nejhorší kombinací. Někde jsem četl, že pár nešťastníků na to dokonce doplatilo
životem. Nejméně pět minut zápolím s terénem i totálně vyčerpaným tělem.
Nějakým zázrakem se mi podaří posunout těžiště ze dna kráteru do vyšších pater.
Z posledních sil se stavím na podlamující se nohy. Bolest přecházející do
křečí je nesnesitelná. Kamarádi, kterým jsem zmizel dohledu, se právě vracejí.
Rozlehlé pláně pod Ploskou zastihujeme za tmy. V nám
dobře známé maringotce problikává světlo. I další z nadějných nocležišť je
tedy passé. Ve hře zůstává jen nedaleká nezateplená salaš. Pochodujeme
k ní hlubokým sněhem. Jak se zdá, měla by být volná. Posuneme vyvrácené
dveře a vstupujeme dovnitř. Včerejší stopadesátikilometrový hurikán se
vyznamenal. Celý interiér zkrášlil mnohacentimetrovou sněhovou vrstvou. Stůl,
vincek i skromnou zásobu dřeva zakrývá slušivý bílý přehoz, šňůry na prádlo připomínají
výzdobu svatebního sálu. Smysl pro krásu však přehlušuje pragmatická otázka. Dá
se v tomto ledovém království spát? Venku je nejmíň patnáct pod nulou.
Mezi nejnapínavější chvíle vandrování patří rozkřesávání
ohňů. V našem případě se nejdříve musí přebrodit bílá pláň a poté v řídkém
lesíku identifikovat co nejvíce suchých větví. Při půldruhametrové sněhové
pokrývce a poměrně slušné tmě je to vyloženě detektivní záležitost. Člověk si
tady najednou uvědomí, co všechno může stát za cenou tepla.
První pokusy o rozehřátí vincku jsou žalostné. Vodou nasáklé
bukové větvičky ne a ne rozhořet. Podaří se to až po několikaminutové
intervenci plynového minivařiče. I tak je v
v chajdě tuze neútulno. Situaci řeší až otevřený oheň.
Sedáme na matrace kolem a začínáme roztávat. Večerní čaj z roztopeného
sněhu a pestré menu z donesených zásob spolehlivě smazávají nedávno
prožité útrapy.
Mladá garda, vědoma si dobrého vychování, zaléhá ještě před
půlnocí. Posedávám u doutnajících uhlíků nejméně do jedné. Svalové křeče
se přes nejrůznější hořčíkové
dotace stále hlásí o slovo.
V dobrém úmyslu přihazuji pár kousků na oheň. První se probírá Michal, po
něm Dalík. Ten dokonce střelhbitě startuje do mrazu. Musí to prý rozdýchat.
V chalupě je totiž nedýchatelno. Marťan spí spokojeně dál. Musíme se
přesvědčit, zda však neusnul spánkem věčným. Naštěstí ne. Za prvé je mladý a za
druhé, jak sám přiznává, v tomto směru trénovaný.
Navzdory nízké teplotě si zbylé nocležení drží nečekaně
vysoký standard. Teplý spacák je v takovém případě k nezaplacení.
Ráno se z něj ani trochu nechce. Přestože už vysvitlo slunce a obloha je
opět do modra. Nejdůležitější ovšem je, že se už křeče nevrátily. Vypadá to, že
budu moci pokračovat.
Kotel čaje a středně vydatná snídaně startuje další dějství.
Junioři se ochotně ujímají části mé zátěže. Kolem deváté vyrážíme vstříc dalším
dobrodružstvím. Tentokrát nás bude popohánět jihovýchodní vítr. Na obnažených
pláních má opět sílu vichřice. S běžkami pod paží jsme do hodiny na
vrcholu Ploské. Dál už nás čekají jen zasněžené terény v závětří. Konečně
si užijeme běžkování.
Naděje se rozplývá už při objíždění Čierného kameňa. Sněhu
je tu sice až až, zato kličkování mezi stromy a jejich vývraty se stává nemálo
napínavým. Řízené pády, coby poslední možnost bezpečného zastavení, se stávají
úkazem naprosto běžným.
Kousek za Čerňákem ční do vesmíru ostrý kopec Kračkov. Vichr
tu dovádí jako zběsilý. Horší je to však s úhlem stoupání, kterému se
nelze vyhnout. Tady už není totálně zmrzlá krusta, ale půlmetrová vrstva
udusaného sněhu. Boříme se po kolena, místy i výš. Je to neskutečně vysilující.
Včerejší únava se opět ozývá.
Nedaleký Rakytov, jehož vrchol ční o tři sta metrů výš, se
dá naštěstí objet traverzem. „Dávejte si bacha“, upozorňuje nás postarší borec
přicházející z protisměru,“ nahoře jsou velké převěje a mohly by strhnout
lavinu“. Mojí hlavní starostí však zůstává, abych nestrhal stařecké
tělo. Prošlapaný chodník mírně stoupá úbočím. Neustále podkluzující lyže si i
tady vybírají svou daň. Pod posledním příkrým výšvihem na Skalnou Alpu jsem
totálně vyřízený.
Krok za krokem se posunuji do větrem bičovaného svahu.
Odpočinkové přestávky jsou čím dál častější. Nádherné panoráma s výhledem na Nízké Tatry sotva registruji. Na manipulaci
s foťákem už jednoduše nemám. Před vrcholem se pokouším o přinutí běžek.
Starý typ vázání vyžaduje vyvinutí dosti značné námahy. Zkouším to několikrát,
ale marně. Brodím se dál sněhem. Propadá se čím dál hlouběji. Každé dva metry
odpočívám. Meluzína si tu pohvizduje svoji dramatickou melodii a velkou
rychlostí unáší vyfoukané zbytky sněhu. Do chaty na Smrekovici zbývá sotva
kilometr.
Po asi pětadvacátém pokusu se mi konečně zadaří. Boj
ochablých svalů s odporným perem je
korunován vítězstvím! Vázání zacvaklo! Hurá! Ujedu však patnáct dvacet
metrů a k nemalému překvapení se ocitám na
značně zledovatělých šikmých plochách. Běžky jsou mi na obtíž. I kdybych se tu
však měl zabít, tak je z nohy nesundám! Hotel ,
kde už delší čas posedává schopnější část výpravy, však po jistých navigačních
problémech přece jenom dobývám.
Společně rozebíráme můj aktuální zdravotní stav a
stanovujeme diagnózu. Podle všech příznaků to vypadá na dehydrataci. Sedm hodin
zátěže a jen pár deci tekutin se muselo nějak projevit. Když k tomu
přidáme vysušující mrazivý vítr a vše vynásobíme koeficientem zchátralosti,
výsledek je jasný. Dávám si dva kuřecí vývary a nějaké nealko. Po deseti minutách
začínám vnímat, po dvaceti jsem odhodlán vyrazit do poslední třetiny.
Rozcestník to odhaduje na čtyři a půl hodiny.
U hospodského stolu vymýšlíme taktický plán. Rychlá dvojka,
tedy Dalík s Martinem vyrazí napřed a pak nám přijedou autem naproti. V Michalově
doprovodu se pokusím přesunout do Vlkolínce. Když pohneme kostrou , mohli
bychom se vejít do tří hodin. Ciferník ukazuje o jednu víc. Než se vybrcháme, je
tady půl páté.
Dlouhé stoupání na Malou Smrekovicu je v pohodě. Snad
až na to, že se mi tu poprvé samovolně odepíná lyže. Následují nádherně houpavé
úseky v řídkém smrkovém lese. Rozepínání vázání je hustší a hustší. Slunce
se ztrácí za obzorem. Nesjízdné padáky sklouzáváme bez lyží. Než přijedeme
k Šiprúnskému sedlu, je úplná tma.
Dál už pokračujeme ve světle dvou čelovek. Ta moje oplývá
intenzitou hřbitovní svíčky. Na rovnějších úsecích je to zábava. Poněkud jiné
na podšiprúnských pláních. Řítíme se svorně z kopce a rychle začínáme
ztrácet pojem o prostoru. Programový pád je nevyhnutelný, synchronizace
naprosto dokonalá. K vidění jsou jen dvě světýlka v neuvěřitelně
chaotických křivkách.
Rychlá dvojka vysílá potěšující zprávu: Jsme u auta a
vyrážíme naproti. Nám do Vlkolínce zbývá nějakých pět šest kilometrů. Ostré
výstupy a ještě ostřejší padáky máme za sebou, teď je před námi jen mírně
klesající finále. Superprotivná operace v podobě připínání mých běžek,
která je teď možná pouze za asistence Michalovy silné paže, se ukazuje
zbytečnou. Stávkující vázání se před úplně posledním zacvaknutím nadobro
odporoučelo. Stejně máme neskutečné štěstí. Nebo spíše Pána Boha na své straně.
Stát se to někde před Šiprúněm, jsme namydlení. Brodit se potmě nad kolena ve
sněhu si dost dobře neumíme představit.
Klesání, které jsme na lyžích mohli zvládnout za deset
patnáct minut, se v pěší variantě protahuje na čtyřnásobek. V cílovém
Vlkolínci jsme těsně po deváté. Za dvanáct hodin od ranního startu. Pokud
připočítáme včerejších deset, pak nám na překonání Velké Fatry vyšlo nějakých
dvaadvacet hodin. Díky mému supervýkonu, žádná sláva. Mladí to mohli
stihnout o hodně rychleji. Možná jako my
s bráchou před čtvrtstoletím. Tenkrát nám v pohodě stačilo
devatenáct.
Usedám do kokpitu svého kombíku a zkouším vyzout běžkové
boty. Nějak to nejde. Vlněné ponožky jsou v přední části dokonale přimrzlé.
Zkoušíme osvědčený styl tahání řepy. Michal tahá seč může, zase nic. Mohli jsme
sice ještě přizvat Dalíka s Martinem, případně vlkolínské vlky, vlčice a
vlčata, výsledek by byl pravděpodobně úplně stejný. Zpáteční cestu proto absolvuji stylově. Jedu z lyží
naboso. Ve Valmezu jsme o půl jedné, Martin u Luhačovic o hodinu později.
Tak, ať žije romantika! A za pětadvacet let další repríza! To by mi bylo
rovných jednadevadesát J.
Žádné komentáře:
Okomentovat