- Túr de Fránc -
Francova
Lhota – Františkov
2.část
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Den čtvrtý – Z Ivančic do Třebíče
Pohled na mapu naznačuje, že dnes by to mělo být o pohodě. Celá trasa totiž
vede podél řeky Jihlavy, takže nějaká nebetyčná stoupání či prudké padáky do
údolí nehrozí. O opaku se však přesvědčujeme už kousek za Ivančicemi. Chodník,
kterým kopírujeme vodní tok, se najednou stáčí nahoru. Je natolik příkrý, že
běžný našinec má s jeho zdoláním problém i za sucha. Teď je však po dešti
a navíc s sebou taháme dvacetikilová kola.
Po napínavém souboji s klouzavým svahem se nakonec
všichni ocitáme na spoře porostených skalách nad řekou. Výhled na protější
vesnici je přímo úchvatný. Méně potěšující je však zjištění, že po několika
metrech musíme znovu klesnout na úroveň hladiny. Šílený pokles zdolává
v sedle jen Tomáš kamikadze. Ostatní se mají natolik rádi, že raději volí
daleko jistější skluz se šprajcujícím se bicyklem vedle sebe. Po zdárném
absolvování tohoto manévru nevěříme svým očím. Červená značka šla pohodovou
pěšinou po rovince v těsné blízkosti bublající Jihlavy.
Další překvapení, tentokrát docela milé, nás čeká
v nedalekých Hrubšicích. Hned naproti zachovalého kamenné tvrze nás vítá
překvapivě početné hejno zaparkovaných trabantů. Mezi nimi se navíc vyjímá i
několik jim příbuzných wartburgů. Dvoutaktní dederosnká familie nás naplňuje
nevyhnutelnou nostalgií, navozující důvěrně známou atmosféru rudých
transparentů na oprýskaných budovách a modrého výfukového dýmu na více či méně rozbitých
křižovatkách.
Údolí se pomalu uzavírá do nádherně skalnatého kaňonu. Polní
cesta je přívětivá a času máme habaděj. Co chvíli zastavíme a pokoušíme se
zvěčnit neměnnou krásu romantických útesů i pomíjivou nádheru nejrůznějších
květů. Některé splývají s tichou hladinou, jiné, například tmavě růžové
bramboříky, vyzdobují okolní, divoce rozeklané zalesněné stráně.
Slušná komunikace a ucházející počasí končí v nedaleké
chatové osadě. Začíná jemně pršet a kamenitý chodník stoupá prudce nahoru. Po nabrání
patřičné výšky se zařezává do neskutečně příkrého svahu. Pendluje mezi
vzrostlými stromy i jejich tlejícími pozůstatky. Někde překonává dovysoka
vystouplé kořeny, jinde vyčnívající ostré skály. Jízda se opět mění v nepříliš
vábivou tlačenku a rychlost posunu je shodná s tempem super lenivého hlemýždě.
Štrapáce s překonáváním terénu však bohatě vyvažuje
nádhera člověkem nepříliš poznamenané divočiny. Že to nebude nadlouho, o tom se
přesvědčujeme na jedné ze skalních vyhlídek. Nedaleký obzor zdobí skupina
baculatých, dovysoka vyčnívajících betonových monster. Nacházíme se
v dohledu Jaderné elektrárny Dukovany.
Nádherný traverz levého břehu Jihlavy pokračuje dál. Teď už
neprší, ale doslova lije. Natahujeme pršipláště a převtělujeme se
v nefotogenické příšery. Terén nám občas dovolí osedlat naše oře, abychom
je po překonání blátivých či kamenitých nástrah zase opustili. Některá místa
jsou nejen absolutně nesjízdná, ale i bez zátěže víceméně neschůdná. Operovat
tady s bicyklem se rovná hororu.
Neustávající lijavec nás provází i v závěrečném úseku.
V těsném kontaktu se zakalenou hladinou klopýtáme přes oslizlé balvany,
jinde se za klouzavé jízdy necháváme ošlehávat mokrými, neskutečně vysokými
kopřivovými porosty. Nejhorší je však zjištění, že nenapravitelný střelec Tomáš
je v tuto chvíli nezvěstný. Nebere telefon, nedohání nás a ani nikde nečeká.
Doufejme, že nezahučel do škarpy. Těch příležitostí bylo víc než dost…
Před mostem poblíž Mohelenského mlýna zastavujeme k plánované obědové přestávce.
K našemu nemalému údivu tu není žádná chata či hospoda, dokonce ani náznak
jakéhokoliv přístřešku. Stojíme na dešti a soukáme do sebe skrovné zásoby
poživatin, které si pro jistotu pravidelně přibalujeme mezi pláštěnky, vercajk
a náhradní duše. Čekáme Tomáše, ale po tom jako by se slehla zem. Jeho dosud
věrná Stíhačka teď veřejně vyhrožuje rozvodem…
Po dlouhé hodině zuření i úzkosti se ztracenec konečně
ozývá. V dešti, mlze a při jeho obvyklé rychlosti přehlédl pravoúhlou
odbočku mířící k ráztoce. Bez mapy a bez signálu poté bezcílně bloumal krajinou
až narazil na okresní silnici. Díky Antonínově pomoci se však už v tuto
chvíli řítí ke vzpomínanému mlýnu. Nečeká tam žádný vodník Vacátko, ale jeho
velešťastná souputnice Jana, jejíž nedávné výhrůžky už stačil déšť spláchnout do
vlnícího se náhonu.
Jsou bezmála tři hodiny a před námi nějaká padesátka
kilometrů. Během posledních pěti hodin jsme jich zvládli jen nějakých
jednadvacet. Chceme-li dojet do Třebíče, je třeba zabrat a uhánět jako urvaný
vagon. Což je trochu problém, protože před námi vzápětí stojí překonání dolní
části přírodní rezervace zvané Mohelenská hadcová step. Hadi tu v tomto
nečase nehrozí, ale pokud něco vypadá hrozivě, pak je to průtah mezi skálami.
S trochou trpělivosti a přehršlí důvtipu se nakonec i tento zapeklitý rébus
podaří zdárně vyřešit. Cesta k přehradní hrázi a bezproblémovému rychlému
posunu je otevřená.
Jen co se díky přehradní hrázi ocitneme na druhé straně,
k nemalé hrůze zjišťujeme, že nezbývá než se vydrápat na protější návrší.
Buď červenou přímo nahoru nebo oklikou po cyklotrase. Stíhací dvojka volí
pohodlí, zbytek světa galeje. Budiž nám připsáno ke cti, že náhorní plošinu
dobýváme se značnou ztrátou sil, ale s přesvědčivým vítězstvím.
Jindřich čeká na Stíhačku s Tomášem, zatímco Michal a
já se rozhodujeme pro malý odskok k elektrárně. Bezvýznamná záležitost má však
jeden oříšek. Dopracovat se k jeho jádru znamená zvládnout další,
tentokrát neplánovaný krpál. Po půlhodince trmácení máme centrum jaderného
štěpení jako na dlani. Kouří se z hvozdů, chladících věží i z nás. Dukovanské
stožáry odvádějí cenné megawatty do žárovek, vařičů a cirkulárek. Vypadá to, že
zbude i na večerní nabití našich mobilů
a baterek do foťáků. Energie, jakkoli jaderná, budiž proto pochválena!
Vracíme se sešupem k červené a za chvíli se ocitáme u další,
tentokrát opravované hráze. Je o dost vyšší, širší i delší než ta předchozí.
Zadržuje vzácnou tekutinu pro zmíněnou elektrárnu. Možná i zatraceného Tomáše,
který je opět ztracený. Třeba už tady byl a lekl se zákazu vstupu nepovolaným.
Jak jinak se však dostat na druhou stranu, než zákaz ignorovat. Děláme dobře.
Makajícímu dělnictvu jsme ukradení a strážci pořádku asi před deštěm zalezli do
nejbližší hospody.
Mokrou silnicí pádíme přes Kramolín k Popůvkám. Bludný Tom,
který si v okolních kopcích najel další nedobrovolnou desítku, je naštěstí
znovu mezi námi. Svatosvatě slibuje, že od této chvíle už nebude nedostižný a
bude stíhat jen svoji Stíhačku, která disponuje mapou, kvalitním mobilem a
nedostižnou rozvahou.
Nedostižnou rozvahou pravděpodobně disponuje také letec
obřího vrtulníku, který se vytrvale vrtí nad nedalekým polem. S vojenskou
základnou v dohledu nacvičuje lítý boj s Islámským státem, Ál-Kajdou a možná i
s Putinem. Jak se zdá, má skutečně na to, aby to naše NATO veškeré drtiče
světového míru a rozvinutého kapitalismu totálně rozdrtilo.
Zatímco se Jindra rozhoduje pro jistější dojezd po státních
cestách, naše zbylá čtveřice se drží plánované cyklotrasy. Už pohled do mapy je
jistým varováním. Nepojede se, jak se zprvu zdálo, po rovině kolem vody, ale až
neskutečně klikatě. A díky četným příčným údolím asi stále nahoru a dolů.
Za Hartvíkovicemi se už potřetí přesunujeme na druhou stranu
zaplaveného údolí. Netušíme, že tu máme poslední možnost zahlédnout hladinu
Dalešické přehrady. Potom už startuje nekonečné posunování mlžnými hvozdy. S
železnou pravidelností se nejdřív dlouho a těžce pachtíme lesní cestou do
kopce, potom za minutku sjedeme dolů a tak pořád a pořád dokola. Jediné, co se
během té doby mění, je intenzita srážek. Buď hustě prší, anebo lije. Vypínáme
mozek a tupě šlapeme do vrzajících pedálů.
Po monotónním nekonečnu přichází vysvobození. Lesní cesty se
v mění v pěšiny a úzké polňačky. V lepších případech jsou plné
kaluží, častěji je však pokrývá úctyhodná vrstva mazlavého bláta.
V Čiměři, kde se po dlouhé době potkáváme s asfaltem, vypadáme jak
divoké svině po čerstvé koupeli v kvalitním kališti.
Dochází k dalšímu dělení. Jana s Tomem pojedou po
hlavní silnici, Michal a moje maličkost zvolí jižnější variantu po značených
cestách pro bicyklisty. Představujeme si, že topřes Střižov stříhneme na
víceméně pohodové, mírně zvlněné okresky.
Okresky tu sice také jsou, ale není jich moc. Daleko častěji
se pohybujeme ve světě bahna, mokré trávy a vyčnívajících kamenů. Navíc se tu
naplno obnažuje problematika cyklistického značení. Známé žluté směrovky, navíc
jen na některých křižovatkách, jsou absolutně nevyhovující. Kam se tento výmysl
hrabe na nejlepší orientační systém na světě – na české turistické značky!
Zkrátka a dobře – nemít s sebou mobilní aplikaci, motáme se před Třebíčí
do dneška!
Na zhrzenou červenou se vracíme až dva kilometry před
cílovým městem. Kluzký chodník nás za znovuzrozeného lijáku a sílícího chladu
dovede až k jeho okraji. Zavrhované chrámy konzumu nám tentokrát ukazují
přívětivější tvář. V Kauflandu nakoupíme nezbytný proviant a vedle
stojícímu stánku pustíme pár šupů za počesnekovaný langoš se sýrem. Za první
teplé jídlo tohoto dne!
Třebíčské údolí mezitím stačila zahalit dokonalá temnota.
Unescem chráněné Židovské město ani věhlasnou katedrálu už nemáme šanci uvidět.
Hlavně, aby teď bylo vidět nás! Mně nefunguje zadní blikačka, Michal ztratil
světlomet už na Vizovicemi. Řešení je jednoduché. Já ve předu, můj synátor v těsném
závěsu. Veškeré křižovatky i předlouhé náměstí překonáváme bez jakéhokoliv
nežádoucího střetu s dalšími účastníky, především s příslušníky chránící a
pomáhající české policie.
Dnešní noc bude zcela výjimečná. Antonínovi se doslova na poslední chvíli podařilo zajistit chatku
v místním autokempu. Díky všeobecné tmě se však její hledání ukazuje jako
vyloženě detektivní záležitost. Nakonec se v útulném interiéru přece jen
všichni setkáváme. My s Michalem dojíždíme
jako absolutně poslední. Zablácení, mokří a dokonale promrzlí. Den,
který se jevil jako pohodový, byl nakonec ze všech nejtěžší. Ujeli jsme
poctivých šestasedmdesát kilometrů.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Den pátý – Z Třebíče ke Komorníku
Po nočním vyjasnění se probouzíme do neuvěřitelně studeného
rána. Jak se později dovídáme, tuto noc měl padnout nějaký teplotní rekord a na
nepříliš vzdálené Šumavě se dokonce dostali několik dílků pod bod mrazu.
Narazíme kapuce na hlavu a po cyklotrase číslo 162 vyrážíme
k severozápadu. Což není ani zdaleka ideální. Právě odtud fouká více než
čerstvý vítr. A ten, jak se zpívá v písničce, nebývá jiný než krutý.
Situaci však částečně zpříjemňuje víceméně modrá obloha a sem tam
se zubící sluníčko.
Navzdory jedovatému protivětru za chvíli přibudeme do
Přibyslavic. S Jindou a Michalem tu vyčkáváme na naši dvoučlennou stíhací
peruť, která tentokrát nestíhá. Prostřednictvím mobilu se dovídáme, že příčinou
je Janino stávkující kolo. Tomáš, odborník na práce všeho druhu, si s tím
však nepochybně velmi brzo poradí.
Přestože je tady až překvapivě krásně, další čekání
vzdáváme. V nepříliš svaté trojici pokračujeme úzkou okreskou proti proudu tenčící se Jihlavy. Přičichneme k Čichovu,
vesnici se zajímavým kostelem a po několika kilometrech se ocitáme u
bran dědiny zajímavého jména Bransouze.
Dost bylo asfaltu, a tak se pouštíme do ochutnávky místního
terénu. Žlutá značka nás vede kolem potoka. Potom mírně, ale hodně vytrvale
stoupá lesem nahoru. Z pod větví vykukují hnědohlavé babky a
z trnitého křoví sladce chutnající ostružiny.
Dostáváme se opět na náhorní rovinu. A protože jsme na
Vysočině, nemůže nás čekat nic jiného než opětovný skluz do údolí. Přestože to
tady na výskyt brtníků ani trochu nevypadá, městečko pod námi se jmenuje Brtnice.
Brtnické centrum je pro nás více než milým překvapením. Kostely,
historické stavby, půvabný most i samotná říčka na nás dýchají neobyčejně
přívětivou harmonií. Méně příjemné je však zjištění, že hrdina letošního ročníku
Jindra už v naší trojici nepojede. Kvůli citelnému úbytku sil se vydá do
Třešti po silnici.
Autoři žlutého značení se ukázali jako neskuteční šprýmaři.
Najít dokonale ukrytou odbočku na betonovém elektrickém sloupu mezi kovovými
skříněmi se rovná zázraku. Ještě větším zázrakem se ale jeví vypátrání
skutečného odbočení, které by se mělo uskutečnit už po dvaceti metrech. Nejdřív
odbočím do soukromého dvorku, pak do zahrady a nakonec málem skončím na něčí
verandě.
Oklikou kolem brtnického kravína se nakonec na žlutou přece
jen dostávám. Michal už mezitím operuje na rozlehlých družstevních lánech. Ztrátu
nešťastné značky objevil pozdě a nechce se mu vracet dolů. Zemědělskou kulturou
odhodlaně tlačí svého oře do táhlého kopce. Na jeho temeni se konečně
potkáváme.
Jak se zdá, jsme asi prvními turisty, kteří letos
následující trasu použili. Někde se prodíráme vysokou trávou, jinde kličkujeme
vzrostlým smrkovým porostem. Zlatým hřebem je překonání nekonečně dlouhého
lesního průseku s vystouplými kořeny. Jízda připomínající drkotání po
ležícím žebříku se ukazuje jako ideální masáž zapojující do hry veškerou ochabující
tělesnou svalovinu.
Sokolím zrakem vyhlížíme nejpřímější spojnici a dostáváme se
k Sokolíčku. Odtud už po rozkvetlé mokré louce svištíme do Suché. Vysychá
nám sice v hrdle, ale nezbývá než se pustit do dalšího lesního stoupání.
Chytře uhneme špici Velkého Špičáku, abychom po zeleně značené cestě dodrncali
k Třešti. Ještě, že ne v dešti….
Stíhačka s Tomem nás stíhali po asfaltkách, takže si už
nacpávají hrdla v jedné ze zdejších výkrmen. Po lehce kolabujícím
Jindrovi, který v Brtnici zvolil podobnou variantu, však není slechu ani
dechu. Víme jen to, že na jeho trase měla být zavřená silnice. Doufejme, že tam
s ní nezavřeli i Jindřicha.
Ztracenec se časem přece jenom objeví. Je živý a zatím jakž
takž zdravý. Na další šlapání si však už netroufá. Pojede tedy s Antonínem
v zeleném antonu. Jsme v Třešti a hlava nám třeští i z krátkého času,
který nám zbývá na odpolední etapu. Pokud nevymyslíme jinou alternativu, budeme
dojíždět o půlnoci.
Vypouštíme nepochybně nádherné terénní putování mířící
k vrcholu Javořice, nejvyšší to hory v širokém okolí, a volíme
padesátikilometrovou cyklotrasu, která by nás bez strmých stoupání měla dovést
až do Strmilova.
Přejedeme Čenkov a za Růženou se ponoříme do zelených lesů
České Kanady. Po slušných cestách se velice slušnou rychlostí vytrvale
posunujeme k jihozápadu. Mineme Velký pařezitý rybník, z jehož
hladiny netrčí ani jeden pařez, a spolu s Michalem zamáváme nedaleké
Řásné, kde coby raný jinoch nevěřitelně zlobil náčelníky na táboře pro slušně
vychované křesťanské mládežníky.
Krajina, která na mapě vypadala jako jedna veliká nuda, nás
začíná čím dál více překvapovat. Hluboké hvozdy střídají pole a zvlněné louky,
objevují se malebné vesnice a častá stromořadí. Na hladinách vodních nádrží se
zrcadlí modré nebe s bílými, rychle plujícími mraky. Největším potěšením
je nám však v dané situaci skutečnost, že jedeme mírně, ale skoro pořád
z kopce.
Díky nečekaně přívětivému profilu trati jsme ve Strmilově
ještě za denního světla. Chvilku polenošíme na náměstí s pěkným kostelem a
pak se pouštíme do pátrání po Komorníkovi. Rybník tohoto jména by měl ležet
jenom kousek za jmenovaným městečkem. U komornických klidných vod míníme
strávit poslední noc naší komorní Túr de Fránc.
V pobřežním kempu nás už očekává Antonín, znovuzrozený
Jindřich a dostatek místa k táboření. Bohužel i totální nedostatek dřevní hmoty
k udržení nezbytného ohně. Každý problém má zpravidla řešení. To naše
spočívá v obchůzce tábořiště a shromáždění veškerých hořlavých nedopalků
ze všech opuštěných ohnišť. Daleko největší úlovek si nakonec odnášíme od
našich nejbližších spolunocležníků.
Slunce zapadá za zamračený obzor a zatraceně nízká teplota
nutí ke svižnému rozkřesání nezbytné vatry. Za vyfukujícího severáku vzpomínáme
na loňskou poslední noc. Ve čtyřiadvacet hodin bylo ještě čtyřiadvacet nad
nulou. Dnes je o dobrých dvacet míň…
Na rozdíl od ostatních, kteří už okupují své stanové
přístřešky, zachovávám tradici. Podobně jak před rokem zaléhám pod širák.
Tentokrát však neslyším bzučení jediného komára. Devětasedmdesát ujetých
kilometrů dělá divy. Za pár minut chrním jako nemluvně. Přestože spíme
v České Kanadě, kanadská noc se nekoná.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Den šestý – Od Komorníka do Františkova
Stoupající cáry mlhy nad hladinou dávají tušit, že dnešní
vstávání nebude nejpříjemnější. Potěšující je však odhad vzdálenosti, která nás
dělí od cílového Františkova. Tipujeme to na směšně ubohou šedesátku. A pokud
nás potká nějaký kopec, tak bude buď mírný nebo snesitelně krátký.
Loučíme se s hrdinou letošní rally, s Jindřichem.
Na to že rovných dvanáct roků neseděl na kole, je jeho výkon úctyhodný. Naskočí
na nejbližší vlak a do večera by měl být na našem Dálném Východě.
Osedláváme mírně
odpočaté bicykly a za jemného mrholení a velice slušné kosy vyrážíme do
posledního, šestého dějství. Půvabný českokanadský charakter krajiny nás
provází i během příštích kilometrů. Kolem vodních ploch, lučin a lesů to
stříhneme směrem na Střížovice a podél Krvavého rybníka zamíříme
k Hospřízi. Dnes poprvé odpočívá i nepolapitelný střelec Tomáš. Za relaxem
netřeba chodit moc daleko. Stačí okraj silnice, po níž se občas přežene funící
traktor či přilbou obtěžkaný domorodec na udýchané babetě.
Kousek za osadou Kačlehy si opět začínáme užívat souvislých
hlubokých lesů. Modrá značka, která nás jimi provází, je až nečekaně milosrdná.
Nešplhá do příkrých krpálů a až na malé výjimky se elegantně vyhýbá mazlavému
blátu, vystouplým kořenům a masážním úsekům vydlážděných nerozdrceným kamením.
Většina trasy vede po nefrekventovaných lesních asfaltkách, jejichž profil navíc vykazuje pouze mírná stoupání a
klesání.
Polední zastavení nás čeká ve Staňkově. Náramná pohoda je
umocněna borůvkovými knedlíky z místních zdrojů. Do cíle Túr de Fránc
zbývá už jen nějakých patnáct až dvacet kilometrů.
Protáhneme se kolem okraje velkého Staňkovského rybníka a
poté kopírujeme břehy neméně rozlehlého Hejtmana. Před nějakými šestnácti roky
tu někteří z nás při podobné akci přečkávali jednu z nocí. Vývraty
obrovitých dubů tu tenkrát připomínaly řádění prudké vichřice. Jeden stanující
turista to tehdy odnesl životem.
Z nedalekého Chlumu zase kdysi jistý Ferdinand vyrazil
do Sarajeva. Domů se už nevrátil. Navíc nechtě odstartoval absolutně praštěnou
První světovou válku. Jsme na vysoce rizikové půdě a tak raději rychle pryč!
Rudá značka s námi zamíří do blízkých borovicových
lesů. Míjíme nádherně upravená jihočeská stavení a další, romanticky ukryté
vodní plochy. Nikam nespěcháme. Naopak si dosyta užíváme klidu a vůní tohoto
blaženého kraje na konci českého světa. Kousíček od nás se už klábosí dolnorakouskou
němčinou.
Líně šlapeme do pedálů a plně si uvědomujeme, že tady nám
nemůže hrozit absolutně žádná srážka. Nanejvýš s nějakým zabloudilým
blbcem. Zdaleka viditelná tabulka nás však vyvádí z omylu. Naprosto
zřetelně varuje, že lesní technika nemusí být nebezpečná jen stojícím stromům.
Pro jistotu si přitáhneme přilby a vesele pádíme dál.
Červeně značenou cestu zelenými hvozdy tu a tam zdobí
modrofialové puntíky. Místo jejich masového výskytu nás nemůže nechat klidnými.
Opouštíme udýchané oře a odskakujeme si na lov. Borůvkové barvivo postupně
poznamenává ruce, rty i zažívací trakt. Nebude trvat dlouho a tělem
propasírované ostatky příbuzného odstínu vyzdobí i nějaká skrytá lesní zákoutí,
případně keramickou mísu voňavé domácí toalety. Příští trůnění by se už mělo
odehrávat v důvěrně známém prostředí daleké východní Moravy.
Úplně poslední dějství šestidenního putování nehrozí žádným
dramatickým vyvrcholením. Zcela nenápadně vplujeme mezi upravené chaty či
chalupy, mezi nimiž potom klesneme k tichému proudu říčky Dračice. Jsme ve
Františkově! Dnes to bylo pouhých čtyřiapadesát absolutně pohodových kilometrů.
Nakládáme bicykly a pomocí klacku, šutru a pozůstatků
matematiky děláme poslední sčítání. Podle mého tachometru to dělá čtyři sta
třicet šest tisíc metrů. Bludné duše, především několikrát vzpomínaný stíhač
Tomáš, si mohou připsat nějakou tu desítku navíc. Původní odhad, zaokrouhlený
na 444 km, se nakonec ukázal až překvapivě dokonalý.
Túr de Fránc je tedy za námi. Bez jediného pádu či zranění. V duchu
poděkujeme bdělým andělům strážným a nacpeme se do přistaveného berlinga. Až
zpáteční cesta autem nás upozorní na jeden nebetyčný rozdíl. Putovat krajinou
na kole je nejméně tisíckrát zajímavější…
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
(-: konec :-)
Žádné komentáře:
Okomentovat