KRAJINOU KRASU
na
kostitřasu
den
pátý a šestý ( a sedmý)
KONIARSKÁ
PLANINA, OKOLÍ AGGTELEKU
Dvě
významné planiny Slovenského krasu máme za sebou, zbývá nám už
jen Koniarská. Ještě dříve než se do ní zakousneme, dopřejeme
si malý zákusek. Tím je v tomto případě krásná a hodně
neobvyklá Ochtinská jeskyně. Podobně, jako ta v Aggteleku se
dočkala zápisu na seznam UNESCO. Zatímco v té maďarské je
dovoleno bez problémů fotografovat, tady si případný zájemce
musí pořídit povolení. To činí nekřesťanských deset eur, což
je bezmála dvojnásobek normálního vstupného. Nevidíme žádného
blázna, který by si jej na dvacetiminutovou procházku pořizoval.
Tato promenáda podsvětím bude tedy bez obvyklé fotodokumentace,
což nás na byznysem deformovaných bratřích Slovácích poněkud
mrzí. Nemrzí nás naopak samotná návštěva, protože aragonitová
výzdoba i fantasticky zbarvené mramorové bloky nabízí opravdu
neobyčejnou podívanou.
Sundáváme
bicykly z našeho vínového mercedesu, který nás sem ochotně přes
zelené lesy přemístil, a slušnou silnicí vyrážíme k dalšímu
dobrodružství. Asfaltka s vděčnými výhledy na Slovenské
rudohoří však brzo končí. Lesními cestami nevalných kvalit
zdoláváme končiny, kde noha běžného smrtelníka běžně
nepáchne. Navzdory tomu to tady voní létem a nespoutanou
divočinou.
Tak
jako v mnoha předchozích případech, i tady se ocitáme ne
certifikované cyklotrase. Na nich jsme už zažili ledacos, ale
divočáky zběsile rozrytou a vysokými kopřivami totálně
zatarasenou komunikaci zatím ne. Někdejší judista Milan se
rozpomene na návyky z karate a s náramným zaujetím velkou
bukovou palicí nekompromisně sráží žahavé stvoly k zemi.
Trasa je postupně zprůjezdňována, takže posun ke kýženým
cílům může pokračovat.
Pralesní
intermezzo časem končí a na pořadu dne se objevuje svižné
klesání rozbitou cestou plnou kamenů a popadaných suchých větví.
Milan divoce stíhá svoji ujíždějící souputnici, ale ta mu více
než statečně odolává. Ale jen do chvíle, než se z nějakého
záhadného důvodu stane její kostitřas neovladatelným a svoji
klientku nemilosrdně vymršťuje ze sedla. Lucyna po ukázkové
akrobatické kreaci ladně následuje zvířený prach a
nedobrovolně líbá vyprahlou tvář natvrdlé matičky země. V
příštích okamžicích už je vidět způsobně rozložená
uprostřed zmíněné komunikace. V místech, které je ve většině
map označeno jako Rozložná. První karambol letošní historie
naštěstí končí jen několika namodralými suvenýry na
maskovaných partiích Lucčiny tělesné schránky, takže se
zařadí k nevábně se vyvíjejícím příběhům s překvapivě
šťastným koncem.
Karavana
pak vesele pokračuje lesními cestami dál, až zničehonic narazí
na přímo pohádkové jezírko. U jeho brčálově zelené hladiny
už chybí jenom posedávající vodník s dýmající fajfkou.
Případně nějaká krvelačná, za bukem se skrývající ježibaba.
Ve vzduchu se to tetelí otázkou, zda to není předzvěstí dalšího
nemilého překvapení.
A taky,
že je! Jenom kousek odtud se bez jakéhokoliv varování poroučí k
zemi zatím bezchybně jedoucí Jana. Nějaký vymrštěný klacek jí
přistál v citlivé oblasti přehazovačky. Důležité zařízení
je surově odlomeno a bicykl se stává nepoužitelným. Mechanik
Tomáš, který teď naneštěstí operuje někde vpředu, je
mobilem nedosažitelný. Milan proto osedlává svého nežhaveného
oře a startuje k divoké stíhací jízdě. Nemusí však pádit
příliš daleko. Během chvíle zastihuje opraváře, jek řeší
další duševní problém svého bicyklu.
Zalepená
vzdušnice se vrací na své místo a milý Tomáš ke své milovaní
životní partnerce. S fortelem sobě vlastním rozjíždí složitý
mechanický manévr mířící k provizornímu zprovoznění
Stíhaččina zraněného velocipedu. Vtom se ozve pronikavý zvuk
připomínající syčení nejméně tuctu jedovatých zmijí. Tomova
duše je opět prázdná. Lidumil Michal se okamžitě pouští do
charitativní akce a za aktivní pomoci ostatních pozůstalých ji
mění za moji poslední rezervu. Ta ještě předevčírem věrně
sloužila stejnému bicyklu a bez problémů jej dovedla do večerního
cíle. Úspěšně je nasazena na ráfek, nahuštěna na předepsaný
tlak a spolu s kolem umístěna na zadní část bicyklu. Během
příští minuty se však ozve povědomý hadí zvuk desetkrát
silnější než ten předchozí. Příčinou je naprosto záhadné
roztržení gumy, které je absolutně neopravitelné.
Jenom
co Tomáš dokončí provizorní opravu Janina stroje, vrhá se do
druhého lepícího dějství na své původní vzdušnici. Přítomné
plénum vyčkávajících poté schválí další plán posunu.
Aktuálně handicapovaní borci ve složení Jana, Tomáš a Lucyna
pojedou co nejkratší cestou do údolí, odkud je převozník
Antonín přemístí do osvědčeného rožňavského servisu. Zbytek
světa pak zamíří předem vytyčenou trasu přes Koniarskou
planinu do Plešivce. Tam by měly oba proudy oslavit následné
shledání.
Vrcholová
čtveřice ve složení Milan, Michal, Lukáš a moje maličkost s
předstihem vyráží nepřehlednou lesní krajinou vpřed. Vzápětí
však otáčí vzad, protože někde přehlédla odbočku. Zkouší
to znovu a scénář se opakuje. Až napotřetí je konečně
nalezeno jediné správné pokračování. Značená cyklostezka vede
zarostlým, sotva znatelným úvozem, kterým už nejméně sto roků
nikdo neprojel. Postižené trio nás dojíždí a pár set metrů
absolvujeme pospolu. Nejdříve jde z kola ven Tomáš, kousek po něm
se k zemi kácí i Lukáš. Tato etapa se zdá být více než
podezřelou.
Tři
nezlomní pašáci se spouští do Paškové a náš kvartet konečně
dostihuje chráněné území Koniarské planiny. Je rozlohou
nejmenší ze všech minulých a chráněna bude asi naprosto
dokonale. Jinak by se tu neobjevil přenádherný exemplář
chráněného roháče. Jen co tu u stezky zakončil svoji životní
pouť, žhavé slunce ho dokonale vysušilo, takže si jej odvážíme
jako zajímavý suvenýr z této neobyčejné expedice.
Dokonale
zalesněnou vrcholovou plání se pomalu prokousáváme k její jižní
hraně. Zelená značka nás vede stejně zbarveným světem po čím
dál neznatelnějších cestách a pěšinách. Až se jakýkoliv
náznak komunikace ztratí úplně. Držíme se pouze dávno
vymýceného průseku, který pokrývá vzrostlá tráva ukrývající
zrádné vápencové kameny. Jakýmsi zázrakem přežíváme i toto
mírně dramatické klesání v relativní pohodě a bez jakéhokoliv
očekávaného přemetu přes řídítka.
Cestou
prožíváme další nečekané překvapení. Přímo doprostřed se
nám postavil sám satan. Tato hřibovitá houba je sice krásná na
pohled, ale zcela jistě v sobě ukrývá docela rizikové
ingredience. Prokletí této etapy může mít své zdůvodnění.
Nejdřív jsme projížděli přes Čertovo, pak narazili na rohatého
a do třetice máme co do činění, byť v houbové podobě, se
samotným pekelníkem. Mytologie a mykologie si nemusí být až tak
vzdálené. Většina na nastíněné souvislosti nevěří, ale
jisté zkušenosti naznačují, že na tom může něco být.
Každopádně se nám veškeré letošní nepříjemnosti udály
právě v tomto malém, ohraničeném úseku. Naštěstí existuje
účinný způsob, jak se z takových nástrah elegantně vyvázat. A
kdo hledá, ten jej zpravidla nalézá.
Závěrečný
sešup po uzounkém kamenitém chodníku sice nepostrádá patřičnou
dávku adrenalinu, nakonec je však celou čtveřicí zdolán bez
jakýchkoliv šrámů na tělech i na duších. Přetáhneme kola
přes jednokolejné drážní těleso a po třech dnech se znovu
nacházíme v Plešivci. Protéká jím sladkovodní říčka Slaná
a ve svých staveních hostí přibližně dvě a půl tisícovky
obyvatel. Ve druhé polovině devatenáctého století jej přepadl
náhlý průmyslový rozvoj, který zapříčinil vznik ocelárny,
elektrárny a dokonce i prvního papírenského závodu v celém
Uhersku.
Projedeme
náměstím kolem velkého reformovaného kostela a zakotvíme v
naproti stojící pizzerii, kde se po chvíli setkáváme s opraveným
Janiným bicyklem a navýsost spokojenou nesvatou trojicí. To, co
pak předvádějí místní mladistvé servírky, je neuvěřitelné.
S lehkostí, humorem a slovenskou srdečností obletují náš stůl
a za chvíli na něm přistává několik kruhových výtvorů zdejší
kuchyně. Ty sice úplně nesouhlasí s původní objednávkou, ale
drobné úchylky jsou napraveny briskně, navíc s přívětivou
porcí sebeironie. Koho přepadne chuť na pizzu, ať vyrazí do
Plešivce!
Cesta
do Aggteleku kopíruje pondělní premiéru. Ani tentokrát se
finálový silniční úsek nevyznačuje nudnými či otravnými
útrapami. Jemně zprohýbaná krajina je znovu nasvícena klesajícím
sluncem a mirabelkami obsypaný strom tu i dnes nabízí své
načervenalé ovoce.
Přijíždím
do kempu ještě za denního světla a detailně si všímám
dřevěného plotu, který už nějaký ten pátek obepíná naše
tábořiště. Nikdo ho nikdy asi pořádně nenatíral, a díky tomu
vyhlíží velice zajímavě, ba přímo umělecky. Podobně jako v
jiných případech, i tady se zřetelně ukazuje, že přemrštěná
péče bývá spíše věci na škodu.
Posledním
překvapením dne jsou dva cizojazyční dorostenci, kteří s
naleštěnými ešusy přepadávají naši uzavřenou pospolitost.
Teenageři z lepších francouzských rodin, kteří tu se svými
krajany aktivně tráví prázdninové chvíle, přichvátali s
anglicky položenou otázkou, zda by nám nemohli být nápomocni při
přípravě a konzumaci nějaké české večeře. Je to součást
bojových úkolů, kterými je permanentně zaměstnává jejich
kreativní vedení. Naše kuchtěním posedlé dámy chlapce okamžitě
vyzbrojují patřičným náčiním a tak se milí borci od Paříže
pouštějí do začátečnických pokusů o oloupání cibule a
oškrabání čerstvě vykopaných brambor. Budoucí pilot a advokát
mohou poté i okusit výsledný gastronomický produkt, na jehož
podobě se vlastnoručně podíleli. Lucyna do něj záměrně
přihodí hrst pálivých papriček, to, aby frankofonní
světoběžníci poznali, že se právě nachází v Maďarsku. Budiž
jim připsáno ke cti, že vše zvládají s obdivuhodnou elegancí.
Ta je neopouští ani při následném společném vysedávání u
ohně, které se protáhne až do jejich málem půlnoční večerky.
Zatímco
se veškeré osazenstvo na noc přesouvá pod střechy stanů či
dřevěných chatek, převoznický mistr Antonín volí svobodnější
pobyt na čerstvém maďarském vzduchu. V době, kdy krátkou noc
trávil na zemi zaslouženým spánkem spravedlivých, miniaturní
šestinohé uherské potvory přepadly jeho nezabezpečenou zásobárnu
sacharidů. Následná snídaně se proto musela obejít bez obecně
zavrhovaného rafinovaného slazení, takže asi poprvé splňovala
striktní požadavky nezáživné, leč velezdravé táborové
kuchyně.
Máme
před sebou úplně poslední cyklistickou epizodu. Nejsme blázni, a
tak si pod vedením Lukáše ordinujeme jen lehký okruh v sousedství
Aggteleku. Těsně za dědinou opouštíme širokou silnici, abychom
ji, ke značné nelibosti protestujícího Milana, vyměnili za
uzounké polňačky a ještě užší klikaté chodníky. Předjíždíme
na nich místní putující pionýry, prodíráme se nízkými tunely
v trnitém mlází a užíváme si drkotavých sjezdů do neznámých
hlubin.
Nakonec
se díky tajemné pěšině dostáváme až na samé dno. Jsme na
místě, kde se při jarním tání a průtržích mračen valí
divoké proudy kalné vody. Ta ale nepokračuje údolím dál, ale
končí v nevábném skalnatém chřtánu mířícím do podsvětí.
Toto podvodní propadání je však dnes vysušené jako Sahara a tak
pekelně se tvářící místo ponorů raději co nevidět pomalu a
těžce opouštíme. Rychlý odraz ode dna se nekoná, protože
veškeré možnosti úniku vedou do náramně příkrých okolních
svahů.
Nacházíme
se v krasové oblasti, takže chodníček věrně kopíruje všecky
terénní nerovnosti. Hned uhýbá doleva, hned zase doprava, nahoru,
dolů a tak pořád dokola. Okolí zdobí nejrůznější květy,
především všudypřítomné porosty oblohově modré čekanky. A
protože se posouváme pěšinou, na kterou se normální cyklista
neodváží, jedno prudké klesání jistí úplně normální
venkovní schodiště. Jeho hrany pochopitelně ignorujeme a dolů to
bereme přímočarým sjezdem či pěším sešupem v jeho
bezprostřední blízkosti.
Na
směrovkách se objevuje povědomý nápis s názvem Lake. To už
sice jednou bylo, ale místo jezera se v dotyčné proláklině
nacházel jen sotva zřetelný močál. Tentokrát se však jedná o
skutečnou vodní plochu a dokonce náramně fotogenickou. Přívětivé
zátiší vhodně doplňují malé skalky, jalovcové keře a
načervenalá hlína na místní komunikaci.
Vracíme
se na povědomou silnici, po níž už podruhé svištíme do důvěrně
známého Josefova. Nemůže chybět zmrzlinová zastávka u Jozífka
ani pohodové zastavení u hadího potoka. Od něj je to už jen
kousek ke známému ještěrovi. Protáhneme se kolem historické
tiskárny, sloužící jako muzeum, abychom příjemnou jízdu po
klesající silnici vyměnili za táhlé stoupání na nejbližší
náhorní plošinu. Odměnou jsou nám výhledy k zalesněnému
severu i na pláně s poli a loukami, která nás teď ze všech
stran obklopují.
Hned za
rohem vykukuje jedna z nejmenších maďarských obcí, které se
říká Tornakapolna. Má prý pouhých čtyřiadvacet obyvatel a
ještě méně čísel popisných. Původní chalupy jsou pěkně
udržované a v dědince panuje přímo božský klid.
Možná
je to díky kostelu, který i v tomto případě náleží místním
evangelíkům. Jedna z momentálních návštěvnic posvátného
návrší odskočí pro klíč, což nám umožní bezplatnou a
naprosto svobodnou prohlídku interiéru. Nestačíme se divit.
Dřevěné vybavení, stropní malby a vůbec celý sakrální
prostor působí harmonickým, dokonale uklidňujícím dojmem.
Překvapuje nás, jak mohla tak malá obec kdysi postavit a dodnes
vzorně udržovat tak nádherný svatostánek. České pohraniční
vesnice mohou jenom tiše závidět.
Maďarské
náhorní plošiny si s těmi slovenskými nikterak nezadají. I tady
je to o zvlněných pláních, klikatých cestách a nádherných
loukách vyzdobených parádními vzrostlými jalovci. Navíc tu
nepotkáváme ani jednoho smrtelníka, což činí z tohoto koutku
světa ideální místo pro bohapusté toulání, případně
neslyšné bohabojné rozjímání.
Krajinou
bez lidí se dostáváme až k nějakému turisticky vyhlížejícímu
komplexu. Ani tady už nějaký čas asi lidská noha nepáchla.
Pokud tu něco jemně zapáchá, pak je to utopený potkan ve
funkčním splachovacím záchodě. Jinak se tu může příležitostný
poutník bezplatně pohoupat či obdivovat muzeální dopravní
prostředky, které za rudých časů pomáhaly budovat milovaný
rozvinutý socialismus.
Zmíněný
politický systém připomíná i následné putování k avizovanému
místu dalekých výhledů. Socialistické cesty mířily zásadně
vzhůru, přičemž soudruhům nevadilo, že jsou víceméně
neschůdné. Přesně tak je tomu i v tomto konkrétním případě.
Pokud do takového krpálu máte ještě tlačit bicykl, stává se
posun skoro nemožným. Na tušeném obzoru však bezpochyby čeká
světlý zítřek v podobě luxusní rozhledny. A to za tu špetku
odříkání samozřejmě stojí!
Konečně
jsme na vrcholu! Z listnatého lesa tu ční k obloze rezavé
monstrum připomínající trubkové lešení z komunistických časů.
Lezeme tedy nahoru. Tam někteří z nás zatrnou hrůzou. Dřevěná
podlaha vyhlídkové plošiny příliš důvěry nebudí. Stupeň
chátrání patrně dospěl do finále a je jen otázkou času, kdy
se pod nějakým prostorově výraznějším turistou odporoučí k
zemi. Pro jistotu ji procházíme přímo nad kovovou vzpěrou,
případně se plížíme těsně kolem zábradlí. Výhledy sice
nejsou kdovíjak omračující, ale zjištění, že to do cílového
Aggteleku už nemáme příliš daleko, nám napravují mírně
rozpačitou náladu.
Dobrou
zprávou je rovněž zjištění, že nás už nečeká žádné
brutální stoupání. Po rozdrncaném skalnatém sešupu jsou na
pořadu dne více či méně rozježděné lesní cesty, dost často
zpestřené nevábným blátem či hlubokými kalužemi. Veškeré
nástrahy terénu zvládáme se záviděníhodnou elegancí, a
přestože nám trasu občas skropí malá přeháňka, v dobrém
rozmaru si užíváme posledních letošních kilometrů. Do cíle se
už nemůže nic překvapivého přihodit.
Představu
však co nevidět nabourává šlapací stroj našeho generálního
navigátora. Zatím duševně stabilní Lukáš, zjišťuje, že
jedna z jeho duší se vzdala nezbytné vzduchové náplně. Na slovo
vzatý pneuodborník Tomáš, který měl během letošního putování
bezpočet možností ke zdokonalení svého umu, se okamžitě vrhá
do lepení, takže vyčkávající karavana může po nepříliš
dlouhém zdržení pokračovat dál. Sotva ujedeme jeden bídný
kilometr, je nahlášen další defekt. Na úplně stejném kole,
dokonce na úplně stejné duši! Když je pech, tak je pech! Navíc
od západu začínají táhnout šedé mraky a krajinou se ozývá
čím dál zlověstnější hromobití. I poslední technický
zádrhel je během chvíle úspěšně zdolán, takže teď už na
všecky čeká jen bezproblémové závěrečné finále.
V
nejposlednějším letošním terénním klesání věrně kopíruji
jízdní dráhu svižně uhánějícího Lucčina velocipedu. Ten se
dolů řítí docela úzkou stopou vymezenou trnitým chrastím a
hlubokou kolejí. Před sebou si nestačím všímat ničeho jiného
než natřásajícího se ladného pozadí mé předjezdkyně. Vtom
ucítím na levém předloktí citelnou bolest. V plné rychlosti
jsem zavadil o ulomenou, nepostřehnutelně vyčnívající dubovou
větvičku. Marná sláva, závěr většiny našich šestidenních
cykloakcí bývá zpečetěn krví. Tentokrát se jedná o červenou
tekutinu z mého vlastního oběhu.
Vystoupáme
na temeno bezlesého návrší a konečně máme přehled o situaci.
Před námi Aggtelek a po levici bouřka. Velké kapky začínají
bít na poplach! Kdo bude rychlejší, my nebo ocelově temné
mračno, které si právě pouští žilou? Máme štěstí! Průtrž
o nás zavadí jen svým neškodným okrajem, takže závěrečný
dojezd do cíle se obejde bez jakéhokoliv nepříjemného dramatu.
Hromové burácení vnímáme jako slavnostní kanonádu na počest
našeho úspěšně zakončeného dobrodružství.
Finále
s nebeskou zvukovou kulisou máme za sebou, teď to musíme oslavit
slavnostním přípitkem! Pohledná domorodá servírka barokního
vzezření nám lámanou slovenštinou představuje maďarské menu.
Medvedi, coby nedostižní masožravci se vrhají na perkeltem
zušlechtěnou svini, moje maličkost na Toníkovo doporučení. Tím
je absolutně originální trojkombinace ve složení smažený sýr,
vařená rýže a přisolený kompot z višní.
Závěrečný
večer je příznačným zakončením úspěšné akce. Prší, prší,
jen se leje. Jediným, kdo vysedává u zapáleného ohýnku, je
romantikou deformovaná Lucyna. Ostatní hledají úkryt pod střechou
přístřešku, případně rozvinutých deštníků. A potom už v
bezpečí dvouplášťových stanů, ve kterých je bušení
dešťových kapek náramně povznášející.
Ráno
je opět ve znamení slunce a vymetené oblohy. Likvidace týdenního
tábořiště tudíž probíhá v absolutní pohodě. Na zelené
trávě necháme žluté otisky našich přenosných obydlí a v
útulném interiéru Tomova mercedesu startujeme k západu.
Nejdříve
kopírujeme po maďarské straně slovenskou hranici. Mineme Bukové
hory a přiblížíme se ke střeše Orbánova království, k pohoří
Mátra. Dlouho, předlouho stoupáme bukovými lesy až zakotvíme na
nejvyšším bodě, kam se dá v této zemi dojet po běžné
silnici. Turistické středisko Narád – Kút hegy se usadilo ve
výšce devíti set metrů a ještě o něco výše vyčnívá
solidně zbudovaná rozhledna. Za pár šupů je vpuštěni nahoru,
odkud se nám konečně naskýtá daleký výhled na všecky světové
strany. Opět se potvrzuje, že Maďaři ani zdaleka neobývají
území podobající se nevýrazné nudné placce.
O pár
desítek kilometrů odtud se nachází další ze skvostů, které si
vzalo na mušku už několikrát vzpomínané UNESCO. To tady chrání
historickou část s hradem a pětapadesáti domy, které tu na
počátku minulého století vyrostly po rozsáhlém požáru.
Přestože
je tu dnes lidí jako na pražském Václaváku, nelze dědině upřít
zvláštní kouzlo. Vůně starých zašlých časů tu dýchá nejen
z průchozí ulice, ale i z nádvoří a interiérů většiny
pečlivě udržovaných stavení. Na jednom z nich se vyjímá název
Babamuzeum. Zda se tu jedná u výstavu nesmrtelné ženské krásy
se nám však zjistit nepodařilo. Toma a Milana by tam jejich
partnerky nepustily a nám ostatním už nezbylo na vstupné. Veškeré
zbylé forinty totiž uvízly v parkovacím automatu na prahu zmíněné
vesnice.
Kdo si
jen trochu všímá detailů, nemůže se nezastavit u výstavek
nejrůznějších starožitností. Až při pozdějším prohlížení
pořízených snímků si uvědomuji, že moje chátrající stařecká
maličkost mezi vystavené předpotopní exponáty naprosto dokonale
zapadá.
Obsadíme
osmero míst našeho bicikly, žebříkem a truhlou ověšeného
přibližovadla a nekompromisně zamíříme k severozápadu. Ještě
na maďarské straně se pak docela dlouho plížíme za náklaďákem,
který je na to ještě daleko hůř. Jeho náklad je daleko
objemnější, a na rozdíl od toho našeho, absolutně nepřipoutaný.
Padají sázky, jestli hrozivě se naklánějící balíky slámy na
korbě vydrží, či zda se rozkutálejí po okolí. Napínavé
divadlo končí náhlým odbočením auta do boční ulice. I s
dotyčným nákladem v zatím neporušené podobě.
Tomáš
patřičně dráždí naftový motor svého dvaapůllitru, takže se
náramně svižně přibližujeme k vytouženému domovu. Občas nám
cestu zpestří nějaká ta přeháňka, to však nic neubírá na
pohodovém klimatu, které ve svištícím autě panuje. Překonáme
Harmanec i Bumbálku a za počínajícího soumraku jsme u meziříčské
Dekory. Díky Bohu živí, nezranění a svým způsobem odpočatí.
V neposlední řadě také o mnoho, o mnoho bohatší …
(-: a jsme doma :-)
Žádné komentáře:
Okomentovat