Rumunská předehra
leden, únor 1990
leden, únor 1990
-- čtvrtstoletí
Adry Valmez, část první --
1995 - 2020
Na podzim roku 2020 to bude
pětadvacet let, co se ve valašském prostoru začalo skloňovat
slovo ADRA. Kromě toho úplně Nejvyššího za to může především
někdejší kazatel adventistické církve Ruda Reitz, který
praktickou pomoc potřebným odjakživa považoval za součást,
ne-li přímo vrchol bohoslužby. Někteří z nás měli štěstí
jej poznat ještě dřív než se zkratka Adventistické agentury pro
pomoc a rozvoj v České kotlině poprvé objevila. Začněme tedy od
úplného začátku.
Někdy v době hluboké
totality stoupáme s kamarády na vysoký kopec. Zastrčené
tatranské návrší na slovensko-polské hranici je kupodivu
obsypáno skupinou mladých lidí. Vypadá to na křesťany, kteří
sem nasměrovali nějaké utajované setkání. Sotva se posadíme do
načechrané trávy, přiskočí k nám mladá sympatická dívenka.
Beze slova rozlomí svoji svačinu a začne ji rozdávat. Ptám se
jí, proč to dělá? „ Dáváním se rozmnožuje“, pohotově
odpoví a bez dalších slov mizí mezi svými souputníky.
Ona věta mi od té chvíle
nedává spát. Rezonuje ve mně čím dál silněji, ale dost dobře
nevím, jak ji uchopit. O všechno se však o pár let později
postará revoluce. Nejen ta naše sametová, ale především po ní
následující rumunská krvavá. Vracíme se tedy do doby o rovných
třicet let zpátky. Končí poslední rok osmdesátých let a s ním
i tradiční novoroční pobožnost. S Laďou, Petrem a
liptálským Čmelákem sedíme u roztopených naftových kamen
vsetínského adventistického sboru. Vzpomínáme na nedávné doby,
kdy jsme do Rumunska jezdívali na hory. Nejen na hory, ale také za
skvělými lidmi. Především těmi, které jsme potkali ve zdejších
křesťanských společenstvích. Teď se v této zemi střílí a
teče krev. Co s tím uděláme?
Bez dlouhého rozmýšlení se
chápeme služebního kazatelského telefonu a voláme na ostravské
Sdružení. Církve adventistů. Jiřímu Veselému, tehdejšímu
předsedovi, stručně oznámíme, že pokud by bylo třeba nějak
těžce zkoušené zemi pomoci, jsme k dispozici. Suše dodáme, že
se v Rumunsku a v rumunštině tak trochu vyznáme.
Přenos informací, jak známo,
s sebou vždycky nese riziko většího či menšího zkreslení.
Jiří asi přeslechl, že se v rumunském prostoru vyznáme jenom
“tak trochu“. Za pár dní mi totiž zvoní telefon, ať si
sbalím nejnutnější věci a vyrazím do Brna. Tam mě prý přibere
dvojice náklaďáků mířící k jihovýchodu. Až v kabině pádící
avie se dovím důvod mé mobilizace. Jsem považován za experta na
Rumunsko a jako takový se mám postarat o to, abychom se v revolucí
zmítaném kraji vyznali a především se domluvili. Polije mě
studený pot. Ty dvě tři stovky rumunských slov, které uvízly v
mé šedé kůře mozkové na takový úkol ani v kombinaci s kapesní
konverzací zdaleka nestačí. Jedině, že bych byl shůry obdařen
zaslíbeným darem jazyků.
Celou pětičlennou výpravu
řídí mně zatím absolutně neznámý Rudolf Reitz. Dělá prý
hospodáře na Českém sdružení. Hospodaří asi slušně, protože
v jím řízené církevní sféře se nachází i dva náklaďáky
sloužící na stavbě modliteben. Navzdory zákazu jeho přímých
nadřízených je teď v rámci vyššího principu mravního
zneužívá k přepravě humanitárního nákladu, především
základních potravin. Za volantem liazky jej střídá slovensky
hovořící Stanislav Bielik. O něco menší avii, ve které se
nachází i moje maličkost, řídí jeden ze sourozenců
Martáskových. Pomyslné opratě občas přebere jeho kamarád Ota
Jiránek. Přestože vlastní jen řidičák na osobák. Všechna
zmíněná příjmení se budou v československé veřejné sféře
později pravidelně objevovat. Dokonce na dostatečně viditelných
místech.
Přesvištíme rovinaté
Maďarsko a ve dvě v noci jsme na rumunské hranici. Dál nás potmě
nepustí, protože je tam prý stále ještě nebezpečno. V
nejbližší pohraniční dědině uvolnili školu i s tělocvičnou,
kde se přidáváme k početné skupině nocležníků ze všech
možných koutů Evropy. Podobně jako my, i oni míří s větším
či menším humanitárním nákladem do právě zhroucené
Ceausescovy říše.
Poté, co je nám před
svítáním naprosto grátis nabídnuta snídaně, opouštíme
pohostinné Maďary a překračujeme nedalekou hraniční čáru.
Přestože jsme poměrně na jihu, mrzne tu jako v Rusku. Vyzdobeni
velkým znakem Červeného kříže se přidáváme k nekonečné
koloně náklaďáků, dodávek i dokonale nacpaných osobních
vehiklů. Ten pocit je nepopsatelný. Jsme totiž součástí jakési
řeky lásky, která se pomalu posunuje k lidem, kteří přežili
svérázný model reálného socialismu. Z vyprávění jedné žena
se později například dovídáme, že teplota v jejím panelovém
bytě se v zimě pohybovala kolem osmi stupňů. A když prý byla
nedávno v místní nemocnici, naměřili tam pouhých šest. Cukr,
olej, maso a někde i chleba, to všechno bylo na příděl. Půl
kila mouky na osobu muselo vystačit na celé tři příští měsíce.
Brambor málo, rýže vůbec, o kakau a pomerančích ani nemluvě.
Přídělový systém navíc vůbec nezaručoval, že by se tzv
„vědecky stanovená dávka“ výše zmíněných potravin na
všechny dostala. Pokud bydlel někdo na dědině, měl smůlu.
Venkovanům bylo říkáno, ať si pomohou jak umí. A tak se kradlo
a stínová ekonomika dosáhla nebývalých rozměrů. Při současném
přepočtu by například jedno vejce přišlo na stovku, litr mléka
na sto padesát a kilo medu (cukru nebylo) na nějakých tisíc
našich korun. Jedni bohatli, druzí trpěli. Podle západních
zdrojů umíralo před revolucí ročně kolem čtrnácti tisíc lidí
na nemoci způsobené podvýživou či přímo hladem.
Po zledovatělé silnici se
pomalu posunujeme do vnitrozemí. Domorodci mávají a zdraví nás
typickým „véčkem“. Potkáváme pomlácenou francouzskou
sanitku, která na své karosérii nese stopy po střelbě. Kolem
poledne přijíždíme do Kluže. Párkrát jsem tu byl se svými
kamarády v adventistickém kostele, takže tuším, kudy se k němu
dostat. Na stejné adrese se nachází i regionální Sdružení
zmiňované církve. Tady nás potom věci znalí borci nasměrují
do východnějších oblastí. Nádherně ojíněnou krajinou
připomínající Turecko se po nějakých sto dvaceti kilometrech
doploužíme k rozlehlé vesnici jménem Sarmaš.
Najít v Rumunsku
adventistický sbor není vůbec těžké. Na jednoho obyvatele tu
připadá nejvíc souvěrců z celé Evropy. U modlitebny nás už
napjatě očekávají. Utvoří klasický řetěz a do západu slunce
jsou zhruba tři a půl tuny šatstva a šest tun potravin pod
střechou. Je právě pátek a co nevidět začne sobota.
Přespáváme ve skromných
příbytcích místních sourozenců a po ránu se scházíme v
kostelově vyhlížející modlitebně. Společenství má asi 350
členů, většinou Maďarů. Pobýváme totiž na území někdejšího
Sedmihradska, které bývalo součástí Rakousko-uherské monarchie.
Muži tu sedí vlevo, ženy vpravo. Většina z decentně
vystrojených sester nosí na hlavě šátky. Mají tu pěvecký sbor
a hned dva orchestry. Teologicky vzdělaný Ruda Reitz poslouží v
rámci programu krátkým kázáním. Jeho obstojná němčina se
překládá do rumunštiny a z ní potom do maďarštiny. Jediní,
kteří nerozumí, jsou Čechoslováci. Navzdory tomu, že káže
Čech!
Je paradoxní, že kdykoliv
předtím jsme se v chudém Rumunsku dostali mezi sourozence, byli
jsme přímo královsky pohoštěni. Jak k těm vrchovatě prostřeným
stolům přišli, nám zůstává dodnes tajemstvím. Nejinak je tomu
i v Sarmaši. Po bohaté hostině, při níž se dovídáme spoustu
dalších podrobností, sedáme opět do našich náklaďáků.
Liazka však za žádnou cenu nejde nastartovat. V noci bylo kolem
dvaceti pod nulou, teď se teplota pohybuje u mínus desítky. Šoféři
zkouší všecko možné i nemožné, kostelově odění bráškové
ochotně asistují, ale motor ne a ne naskočit. Situaci nakonec
vyřeší vypůjčená benzínová letlampa. Opatrné nahřívaní
zamrzlého naftového potrubí je sice zdlouhavé, pohonná jednotka
však nakonec zabafá a nezastaví se dřív, než několikatunový
náklaďák posune do cílové Matičky stověžaté. Předtím však
musíme protrpět do mlhy zachumlané uherské nížiny, při kterých
mrznou skla, zrcátka, nohy i zmiňovaná nafta. A aby toho nebylo
málo, v Bratislavě se dostává lehká avie do smyku, při kterém
stačí vysklít zpětné zrcátko protijedoucí tramvaje. Kdo miluje
krásy cestování, ať se napříště vypraví s humanitárkou…
Neuplyne ani celý měsíc a
opět míříme k jihovýchodu. Známá liazka, tentokrát i s
vlekem, autobus plný darovaného ošacení a hned dvě avie. Jednu z
nich si i s šoférem vypůjčil už vzpomínaný Čmelák od
liptálské Lipty. Její nákladový prostor je až po strop zaplněn
kartony s čerstvými vajíčky darovanými Slováckými
drůbežářskými závody. V miniaturním prostoru se mezi bohatou
vaječnou snůškou uvelebí rovněž moje maličkost ve společnosti
tehdy ještě mladého a perspektivního Petra Kimlera. Třímístnou
kabinu kromě obou řidičů zahřívá také členka vsetínského
církevního sboru, Dana Geržová. Nabídku svérázné cestovní
kanceláře totiž kupodivu neodmítá.
Reakce na podobné výpravy
bývají různé. „To jsme tak bohatí, že máme na rozdávání?“,
prohodí poněkud jedovatě učitelka procházející v Čalově se
skupinou dětí kolem čtyř plně naložených přepravních
vozidel. „A nezdá se vám, že to s tou pomocí přeháníte?“,
utrousí o pár kilometrů dál službukonající pohraničník na
čáře v Medveďově. Drtivá většina smrtelníků naštěstí
vyznává staré dobré principy odvozené ze známé Knihy knih. Že
je například „lepší dávat než brát“, že „štědrý
člověk bývá bohatší“ a tak dále a tak podobně. Že se
takovéto aktivity krutě nelíbí negativním „mocnostem v
povětří“, netřeba samozřejmě připomínat. Logicky se proto
snaží podobné snahy likvidovat nebo alespoň patřičně
zprotivit…
Červenými kříži vyzdobený
„cirkus“ překoná bez problémů nekonečnou podunajskou nížinu
a po mnoha hodinách jízdy zastavuje na rumunské hranici. „Drum
bun!“, popřejí nám šťastnou cestu usměvaví celníci a my v
bláhové naději, že se pozdrav promění ve skutečnost, odhodlaně
pokračujeme k východu. Zklidněná politická situace už umožňuje
noční přejezdy, což se ale v těchto zeměpisných šířkách
neobejde bez nejrůznějších překvapení. Přidá-li se k husté
tmě ještě hustější mlha, jako v našem případě, je o
adrenalinové dobrodružství, hraničící s horrorem, dozajista
postaráno. Silnicí, jejíž okraj místo obvyklé bílé čáry
avizuje pouze větší vrstva bláta se neodvažujeme jet rychleji
než dvacítkou třicítkou v hodině. Přestože jsme už někde za
půlnocí, potkáváme neosvětlené cyklisty kličkující zásadně
prostředkem cesty a samozřejmě také naprosto volně se pohybující
zvířata. Vrchovatě naložené koňské povozy jsou při svých
spanilých nočních jízdách naštěstí označeny alespoň
planoucí loučí.
Po ránu je už mlha trochu
průhlednější, zato přibývá náledí. Silnice stoupá, klesá,
pořád se klikatí a vede nás vesnicemi, které o vysokém životním
standardu zrovna nesvědčí. Před polednem, kdy už máme za sebou
dvanáct set kilometrů a nějakých třicet hodin takřka
nepřetržité jízdy, se před námi konečně rýsuje silueta
cílového Brašova. Už už se tam vidíme, když nás v mlze a na
náledí začne předjíždět hned několik místních pirátů s
osobáky. Z protisměru se však náhle vynořuje těžký vojenský
kamion. Rudova liazka prudce brzdí. Divokým domorodcům se díky
tomu podaří po krkolomných manévrech kolizi uniknout, ne tak
ovšem jedné z našich avií. Slováckými vejci obtěžkané
vozidlo jde do smyku a zastavuje se až o zadní část vleku Rudovy
soupravy. Za námi se řítící místní kamioňák to raději řeší
dobrovolným výletem do osetého pole.
Setina sekundy změnila tvář
liptálské avie k nepoznání. Jakýmsi zázrakem však zůstalo
nepoškozené celé přední sklo, jakož i většina předních
světel či blinkrů. A světe div se, nerozbilo se víc než pět
šest vajíček! Coby „expert na Rumunsko“ jsem okamžitě vyslán
do akce. Co nejdříve vyhledat policii, sepsat protokol o havárii a
tak dále a tak dále. Pár balíčků kakaa dělá divy. Z obávaných
příslušníků nechvalně známé Securitate se jako mávnutím
kouzelného proutku stávají nejlepší kamarádi. Dar jazyků
pravděpodobně zafungoval, protože dlouhý úřední záznam
popisující průběh nehody je nakonec na světě. Tažným lanem
provizorně připevníme čelní okno a pak už celou naši kolonu
uniformovaní strážci zákona provedou rušným městem až k
místnímu adventistickému sboru. Samozřejmě s blikajícími
majáčky, kvílící sirénou a absolutní předností v jízdě.
Poté, co byla v prvních dnech revoluce značná část dobročinné
pomoci zneužita vychytralými překupníky, Červený kříž
využívá k uskladnění a následné distribuci darovaných věcí
takřka výhradně místní křesťanské církve.
Sotva stačíme zastavit,
vrhnou se na nás kolem pobíhající předškoláci stejně, jako
jejich školou povinní kamarádi. „Gumi, gumííí, křičí jeden
přes druhého a vehementně se domáhají zatím absolutně
nedostupné žvýkačky. Že nepohrdnou darovanými bonbony, případně
něčím tak vzácným, jako je čokoláda, netřeba zajisté
dodávat.
Potraviny, ošacení a také
neporušená česká vajíčka postupně mizí v útrobách poměrně
prostorné církevní budovy. Věřící se začínají scházet k
pravidelné páteční večerní bohoslužbě. U vchodu hlídkují
dva uniformovaní samopalníci se slušnou zásobou nábojů. Není
to prý tak dávno, co byla přepadena a vyloupena podobná
křesťanská budova s uskladněnou humanitární pomocí z ciziny.
Každopádně oba vojáci působí ve společnosti vyobrazeného
nazaretského posla pokoje a bratrské lásky hodně, ale hodně
nezvykle.
Je samozřejmé, že se i v
tomto poměrně velkém městském sboru účastníme bohoslužeb. Po
jejich skončení jdeme s Danou, Petrem a Čmelákem na obhlídku
nedalekého centra. Nevím, jak ostatní, ale já prožívám nemalý
šok. Poprvé v životě se setkávám s přímými důsledky
krvavých bojů. Fasády jsou „vyzdobeny“ tisíci jizvami od
kulek, vikýře na střechách ohořelé, tu a tam hromádky
roztříštěného skla. U pietního místa s křížem, hořícími
svíčkami a několika věnci se občas někdo zastaví a v zadumání
zahledí do blikajících plamínků. Kdoví, možná známý, snad
kamarád či dokonce člen rodiny tu nedávno dokončil svou životní
pouť. Jenom v Brašově takových bylo kolem stovky, tvrdí
domorodci. Nezapomínají dodat, že v tom nejsou započítána ta
mrtvá těla, která se teroristům podařilo odklidit neznámo kam.
Zraněných je samozřejmě mnohem víc. Jeden z nich, který pomáhal
u sboru skládat náklad, nám ukázal už téměř zahojený
průstřel nohy ve stehně. Místní tvrdí, že na straně
Securitate bojovali dokonce i zahraniční studenti z nejmenovaných
„spřátelených“ zemí. Je málo pochopitelné, že mezi nimi
byli i studenti medicíny. Právě masakr v místní nemocnici, při
níž byli údajně stříleni nevinní pacienti, přikládají
někteří jejich bojové aktivitě. Až tady si začínáme naplno
uvědomovat propastný rozdíl mezi naší sametovou a jejich krvavou
revolucí.
Někdejší příslušníci
zmiňované Securitate nám mezitím v kakaovém opojení zajišťují
místo k opravě avie. Místní mechanici spolu s liptálským
řidičem svařují, vyklepávají a všelijak vyrovnávají veškeré
deformace, až se jim podaří náklaďák dostat do jakž takž
provozuschopného stavu. Do kabiny ovšem odevšad táhne, takže
šoférům nezbývá, než na celé zpáteční cestě řídit v
teplém kabátě, ušance a huňatých rukavicích. To vše při
únorových, převážně nočních teplotách. Čmelák i tentokrát
za volantem pravidelně střídá svého kolegu, takže se jej můžete
dodatečně zeptat, jaké slasti vás mohou potkat, když se někdy
neprozřetelně upíšete dobročinným aktivitám.
Přestože se Náčelník
temných mocností i tentokrát snažil demonstrovat svoji taktiku,
všecko nakonec dopadá nad veškerá očekávání. Šikovní
valašští autoklempíři dotahují opravu kabiny k dokonalosti a
pojišťovna dává navíc prachy na novou. Liptálská Lipta tak v
konečném důsledku na akci neprodělá, ale právě naopak. Hned
při prvním smočení v humanitární oblasti můžeme objevit jednu
takřka neměnnou zásadu: Kdykoliv chcete v dobrém úmyslu a
nezištně vykonat cokoliv dobrého, aktivizujete neviditelné
podsvětí, které se vám patřičně odmění. Protože ale nemá
absolutní moc, karta se stejně nakonec obrátí. Někdy hned, někdy
později a někdy až na konci časů. Protože ten úplně Nejvyšší
je jednoznačně na vaší straně. Pokud má zmiňovaný Ruda Reitz
pravdu, potom je pomoc strádajícím samým vrcholem bohoslužby. A
takové dokáží porozumět i ti největší analfabeti...
(-: Pacea Domnului :-)
------------------------------------------------
Žádné komentáře:
Okomentovat