NA POČÁTKU BYLA ADRARALLYE
červenec 1995
-- čtvrtstoletí Adry Valmez, část druhá --
1995 - 2020
Krvavá rumunská revoluce
ukázala na ďábelskou povahu silových řešení a naivně myslící
smrtelníky konejšila nadějí, že se nic podobného už nemůže
nikdy nikde stát. Alespoň ne v naší civilizované Evropě. To si
ovšem zcela jistě nemysleli sofistikovanější pozorovatelé
světového dění, kteří už o pěkných pár let dříve založili
na půdě celosvětové adventistické církve vlastní humanitární
organizaci. Pojem ADRA (Adventist Development and Relief Agency) se v
roce 1992 přenesl i na území tehdejší České a Slovenské
federativní republiky. Ředitelem se stal nám už důvěrně známý
Ruda Reitz.
Česká
Adra se představuje
Premiéru slaví
humanitární cesta do někdejší nejkomunističtější země
starého kontinentu, Albánie. To už ale hned vedle doutná časovaná
bomba, jejíž pozdější výbuch dokonale rozmetá veškeré
představy o pokojném řešení evropských mezinárodních sporů.
Nenápadná slovinská jiskra přeskočí do sousedního Chorvatska a
zažehnutý požár o něco později naplno vzplane v sousední Bosně
a Hercegovině. Ve třiadevadesátém proto začne česká Adra
směrovat své aktivity především do těchto oblastí. Působí
dokonce jako poštovní spojení mezi uprchlíky pobývajícími v
České republice a jejich příbuznými, kteří zůstali v
obleženém hlavním městě Sarajevě. Vozí sem balíky s
nejnutnější pomocí, především potravinami. Jedinou spojnicí
je buldozery prohrnutá cesta přes horu Igman, která je však
permanentně ostřelovaná. Jezdí se výhradně potmě a se
zhasnutými světly. Průstřely plachet kamionů jsou běžné,
jednou to adrácký řidič dokonce schytá do nohy. O zázracích,
které se při každé takové cestě odehrávají, po každém
šťastném návratu vypráví už zmiňovaný Ruda, který Adru
neřídí z žádné pražské kanceláře, ale z kabiny svého
náklaďáku. Jeho vlastnoručně natočená videa jsou napínavější
než jakákoliv hraná detektivka.
Aby toho nebylo málo, tři
plně naložené kamiony se i s přívěsy vydávají do sedm tisíc
vzdáleného Mongolska. Doprovod jim dělá upravená liazka, která
předtím závodila na Dakaru. Jejím úkolem je rozvoz potravin do
jednotlivých jurt, kde na pokraji přežití živoří nešťastní
kočovníci, kteří v nebývale kruté zimě přišli o svá stáda.
Při návratu přes rozlehlé Rusko však Adra málem přijde i o
zmíněnou liazku. Místní zloději ji v liduprázdné krajině
vytlačí do příkopu, kde se převrátí na bok. Ještě dříve
než se jí teroristé stačí zmocnit, objeví se na scéně těžký
vojenský kamion. Zločince zažene a povalený náklaďák staví
zpátky na kola. Je to Boží zázrak nebo jen další náhoda?
Vedle krajně nebezpečných
cest do zmiňované Bosny a Hercegoviny vyráží Adra i do
ozbrojenými boji zmítaných kavkazských republik. K velkému
překvapení se během půldenního klidu zbraní dostává i do
samotného hlavního města Čečenska, Grozného. Soukromý kamion
brněnského Jendy Lauterbacha se tak stává vůbec prvním
náklaďákem, který se s humanitárním nákladem během bojů do totálně
rozmláceného centra odváží. Videosnímek z této cesty, jíž se
například účastní i nám všem známý Jerry Šlosárek, se na
několik příštích let stává asi nejpůsobivějším dokumentem
o riskantní a zároveň bohulibé práci nedávno zrozené české Adry.
Využíváme každé Rudovy
návštěvy ve všech dostupných křesťanských sborech a se
zatajeným dechem nasloucháme čerstvým zprávám přivezeným z
válkou zmítaných oblastí. Zmůžeme se nanejvýš na nějaký ten
krejcárek do dobročinných sbírek, případně na občasnou
přímluvnou modlitbu, ale to je asi tak všechno, čeho jsme v oné
době schopni.
Adrarallye,
den prvý
Z Valmezu až ke Spálovu
V pětadevadesátém, kdy
ještě vesele válčí všichni se všemi, nás napadá zajímavá
myšlenka. První týden prázdnin věnujeme cyklistickému výletu,
při němž se vynasnažíme nenápadně propagovat čím dál
známější značku zmíněné humanitárky. A také si aspoň trochu
připomeneme všelijaká trápení, se kterými se na svých
spanilých cestách potkávají její řidiči. Vybíráme tedy asi
360 km dlouhou trasu vedoucí od valašskomeziříčské adventistické modlitebny k
podobné budově v podkrkonošském Trutnově. Nepojedeme však po
silnicích, ale takřka výhradně po turisticky vyznačených
cestách necestách určených pro obyčejné pěšáky.
S tímto nápadem
seznamujeme tehdejší pražskou centrálu. Asistentka ředitele,
neobvykle akční Mirka Žaludová, nám obratem posílá celý balík
sněhobílých triček se známým adráckým znakem. První
červencové neděle je proto na Hřbitovní 1 nebývale rušno.
Startovní čáru před sborem okupuje patnáctero odhodlaných
bicyklistů a hned sedm členů doprovodu. Kromě dvou polních
kuchařek, Ešlerové Květy a Mikové Zdenky, to bude také Petr
Chára se škodovkou a obytným přívěsem zvaným Charavan, Petr
Kimler s dvoutaktním wartburgem, Chárová Petra se svou pomocnicí
Vlastou, Milan Kubičík s obrovskou kamerou a vsetínská doktorka
Liba Olšáková s ještě větším batohem naplněným léky, obvazy
a patrně i sádrou na polámané končetiny. Všichni jsou
pochopitelně oděni do nedávno darovaných firemních triček se
zřetelným znakem Adventistické organizace pro pomoc a rozvoj.
Otevíráme novozákonní
překlad Slovo na cestu a před vlastním startem předčítáme
třináctou kapitolu listu Korintským. Připomínka toho, že při
všem, co nás v příštích dnech potká, by neměly chybět
kamarádské vztahy, chcete-li, láska, bude při očekávaných
nesnázích dobrá či spíše přímo nepostradatelná. Na modlitbě
před modlitebnou vše svěříme do režie Nejvyššího a s
nadějí, že nás dobře slyšel, vyrážíme k severozápadu.
Silnici opouštíme už po
několika kilometrech a žlutě značenou trasou se noříme do
zelených lesů. Hned na prvním terénním sjezdu Chárovému
Honzovi poněkud uhýbá lesní cesta a připravuje tak první
červený dárek pro bíle oděnou doktorku. Dalším testem se stává
svinsky prudké klesání se známého návrší jménem Svinec.
Kvílí brzdy i divoce se řítící cyklistky a jedna z nich je
dokonce přistižena při důvěrném objetí s jedním neústupným
smrkem. Oba liptálští Danové však oplývají nebývalou elegancí
a ten menší z nich dojezd ozdobuje přenádherným skokem.
Cesta kolem řeky Odry je už
poklidná, ale ne pro Michala s Filipem. Ztrácejí značku,
prodírají se obilnými lány a k obědové přestávce nad
Suchdolem přijíždějí se zpožděním a dočervena ošlehanýma
nohama. Teplý oběd v kombinaci se studenou vodou malé přehrady
dělá divy. Po půldruhé hodince slastného relaxu se opět nasedá
na odpočaté oře a bílá karavana zamíří k Fulneku. Problém
je v tom, že plánovanou trasu už dlouho nikdo nejen neprojel, ale
ani neprošel. Místy je dokonale zarostlá kopřivami, což by ani
tak nevadilo, kdybychom je nemuseli projíždět jen v tričkách a
kraťasech. Obzvlášť zábavný je pohled na divoce rozjetého Láďu,
řítícího se střemhlav do jejich žhavé náruče.
Sotva mineme vzpomínané
město Jana Ámose, ocitneme se mezi pastvinami a mírně zvlněnými
družstevními lány. Zmateně bloumáme od lesíka k lesíku a
snažíme se najít zatracenou značku stejně jako bratři a sestry
při sobotních sbírkách po kapsách zapomenuté desetníky. Z
modré oblohy žhne slunce a na obnažených tkáních přistávají
krvelačná hovada. Spásné modrobílé značení je nakonec
nalezeno v totálně zarostlém stromořadí. Vydrápeme se jím na
náhorní plošinu do obce Kaménka. Kamenitý sjezd v jejím okolí
se pro změnu tentokrát podepisuje na koleně Ester, což je dalším
varováním před nástrahami zrádných terénů. Značka znovu mizí
neznámo kde a tak se do údolí spouštíme přes houštiny plné
klacků či vysokou trávou s dobře zatajenými pařezy. Že se tu
přemety přes řídítka stávají úkazem naprosto běžným,
netřeba zajisté připomínat. Samotné finále je ještě před
cílem zpestřeno neskutečně vymletou cestou vyšperkovanou balvany
a vysokými skalními prahy. Končí první den, a jak se zdá, tato
akce nebude žádná brnkačka.
Adrarallye,
den druhý
Od
Spálova k Rešovským vodopádům
Přespáváme u vody nedaleko
Spálova. Pod igelitem nataženým mezi auty. Samozřejmě, kromě
Petrovy familie, která využívá vysoký nadstandard jejich
Charavanu. Po snídani a ranním brífinku, jehož součástí je i
„slovo na cestu“ a modlitba vyrážíme proti proudu řeky Odry.
Cesta se mění v úzkou pěšinu vytesanou v prudkém srázu vysoko
nad řekou. Později uhýbáme do údolí Budišovky, která nám čas
od času zpestří cestu docela hlubokým brodem. Letní slunce a
vytrvalé stoupání způsobují, že se čím dál víc těšíme na
avizované koupaliště, které by nás mělo spolu s obědem čekat
ve Dvorcích. Místo něj nás tu však čeká velice nemilé
překvapení. Někdejší vodní plocha se převtělila v nevábnou,
rákosím zarostlou proláklinu. Ani tak se koupeli nevyhneme.
Tentokrát však jen ve vlastním potu. Dvaadvacet porcí oběda z
polní kuchyně Květy a Zdenky je i tak s chutí zlikvidováno, což
nás vybaví energií na čtyřicet kilometrů dlouhé putování k
Rešovským vodopádům.
Za neutuchající sluneční
výhně se vydáváme k první pořádné hoře jménem Slunečná. V
jednom z mála klesání, vyzdobeném žulovými balvany, najednou
zaslechneme neopakovatelný výkřik připomínající jekot
rozvášněného orangutana. Pochází od nepřeslechnutelného Ládi,
jehož upadlé tělo právě roluje ne zrovna hebký terén a
nedobrovolně sbírá suvenýry v podobě boulí a rudých odřenin.
V kontrastu s bílozeleným adráckým tričkem se tak jedná o
velice zdařilou barevnou kombinaci.
Na Slunečné je hodně
slunce, ale ještě více much, takže se místo slunění spouštíme
prudkými sjezdy do Dětřichova. Následná pohodová lesní
silnička však brzo končí a na scéně se znovu objevují
houštiny, křoviny a vysoká tráva s rafinovaně ukrytými
kopřivami a šlahouny ostružin. Konečně je tu slušná polní
cesta a s ní sjezd do nejbližší dědiny. Neustále skloňovaný
Láďa se řítí jako přetížený manažer na protistresovou
přednášku, proud vzduchu mu odfukuje poslední zbylý blatník a
za ním pádící smečka jej okamžitě proměňuje v hrst
kvalitních černých trsátek. Likvidace tohoto dílu je přesně
načasovaná. Během příštích dvou minut se přivalí prudká
bouřka a po hodinovém lijáku jsou cesty plné vody a nevábného
bláta. O další přízdobu Láďova těla, jakož i jeho sněhobílého adráckého trička, tak bude elegantně
postaráno.
Déšť ustává a před námi
je táhlé travnaté stoupání zakončené krkolomným padákem
plným šutrů a vymletých koryt. A právě tady se usídlil náš
milovaný doprovod v čele s kameramanem Milanem. Skandující dav
motivuje bicyklisty k co nejsvižnějšímu přeletu tohoto
atraktivního úseku, což se ale neobejde bez několika ukázkových
polibků poněkud oslizlé tváře matičky země. Zatímco mně se
to daří v diskrétní vzdálenosti, menší z liptálských Danů
předvádí líbánky přímo před rozjařenýma očima velice
vděčné divácké obce.
Kolem hradu Sovinec se
protáhneme až ke vzpomínaným Rešovským vodopádům. Hučí to
tu jak v adventistickém sboru o sobotní přestávce. Atmosféru
divočiny ještě dokresluje další, rychle se blížící bouřka.
Řídký strom, pod kterým teď spolu s Milanem stojíme, nedává
nejmenší šanci na jakoukoliv protizávlahovou ochranu. Zpíváme si o
Noemovi, jeho kocábce a o tom, jak pršelo a blýskalo se sedum
neděl. Prší a blýská se sotva půl hodiny, ale promočeni jsme
do niti. Rozpomínáme se, jak jsme dnes v poledne prahli po vodě.
Dočkali jsme se a ještě se dočkáme…
Katastrofický dojem zmírňuje
skvělá večeře. Nepřekonatelné kuchařky vykouzlily v polních
podmínkách omáčku i s autentickými knedlíky. S touto náplní
se každý odebírá ke svému nocležišti. Obyvatelé Charavanu
jsou za vodou, ostatním nezbývá než zalézt do auta, pod stan, případně
pod igelit. Těm, kteří se uchylují pod liptálský plátěný
přístřešek, je během noci dopřána i osvěžující koupel.
Sice ve spacáku a chladné vodě, ale úplně zadarmo.
Připojuji se ke dvojici
hlídačů zaparkovaných kol a noc trávíme na dřevěných
lavicích v altánku na skále nad vodopády. Jedna bouřka střídá
druhou, vítr hvízdá v mohutných korunách kymácejících se
listnáčů a do toho všeho se ještě mísí hukot divoce se
řítících vodních proudů. Spíše než na Moravě to tu teď vypadá
jako někde v deštném pralese na horním toku Orinoka.
Adrarallye,
den třetí
Od
Rešovských vodopádů do Štítů
V noci déšť ustává, aby k
ránu začalo lít. Nízko nad hlavami se honí šedivá dešťová
mračna. Nálada, jako by u Kubičíků zdechla kráva. Sedí se pod
igelitem a někteří mají pokušení všecko zabalit. Není co
dělat, a tak vytahujeme čerstvý novinový článek o nedávné
cestě české Adry do Čečenska. Zjišťujeme, že mohou nastat i
nekonečně krušnější situace než čekání na přechod monzunu.
Kromě aktuálního počasí
nám stojí v cestě i ony Rešovské vodopády. Ty jsou i za sucha
jen obtížně schůdné, když se ke všemu přidá ještě déšť
a nepostradatelné bicykly, pak je vše mnohonásobně zajímavější.
Slizké dřevěné žebříky, úzké štěrbiny i převysoké skalní
prahy však nakonec docela elegantně zdoláváme. A to především
díky humoru, o který se postará přítomnost nepostradatelného
Ládi. Vzpomínka na některé jeho kreace a s tím spojené
originální hlášky jen tak rychle z paměti nevymizí.
Po dvaceti hodinách střídání
deště s lijákem se začíná nesměle objevovat sluníčko.
Kamenité lesní průtahy jsou poměrně v pohodě, daleko horší
kalvárie nastává na cestách mezi poli. Mazlavé blátíčko se
lepí úplně všude, takže se při příjezdu do obce Libina můžeme
líbit jen málokomu. Vyhlížíme jako divoké svině čerstvě
vyválené v kališti. Svačíme na návsi a domorodci nás udiveně
okukují. Mizíme dříve než stačí přivolat hasiče se
stříkačkou a cestami necestami pokračujeme ke zřícenině hradu
Brníčko. Obrněni patřičnou nezlomností vynecháváme plánovanou
přestávku a protahujeme cestu až do Zábřehu. Příští dva dny
mají být sváteční a tak nám nezbývá, než rychle nakoupit
náhradní díly na kola, především nezbytné brzdové špalíčky.
V blátě jsme ty původní odrovnali a neseženeme-li nové, nebude
až do konce čím brzdit. Těsně před zavírací hodinou stačíme objet
veškeré příslušné obchody a nepostradatelné gumové součástky
do posledního vykoupit.
Poněkud horší je to s
potravinami. Chleba už nikde není a zcela určitě ani nebude.
Nudle a vločky, coby jejich náhrada, potěší asi málokoho, ale
nedá se nic dělat. V Bosně nebo v Čečensku by to v tuto chvíli
považovali za absolutní vrchol blahobytu. V Zábřehu nakonec
necháváme nejen naději na získání nejzákladnější potraviny,
ale také doktorku Libu. Za prvé se prý nemohla dívat na naše
krkolomné sjezdy a na druhou stranu si stěžovala na nedostatek
úkonů hodných patřičně certifikovaného felčara.
Od Zábřehu míříme k
Orlickým horám. Prostřednictvím rozhlasových vln se dovídáme,
že zhruba v místech, kde jsme nocovali, spadlo úplně nejvíc vody
v celé České republice. Bude to asi pravda, protože čerstvě
vymletá koryta sahají místy až do hloubky jednoho metru.
Cestování po takovýchto komunikacích, zvláště z kopce dolů,
je tím pádem velice, ale opravdu velice napínavé.
K branám autokempu ve Štítech
dojíždíme až za šera. Díky Láďově zvučné komunikaci je tu
hned plno rámusu a tak nám paní recepční bez okolků oznamuje,
že budeme umístěni někde bokem, ať si prý normální nocležníci
nestěžují na hluk. Což je v daném případě úplně zbytečné.
Po poloprobdělé noci a celodenním trmácení spíme jako zabití.
A první usíná, jak je už dávno v kraji zvykem, neustále
skloňovaný Láďa. Je ovšem pravdou, že potom non stop nevědomě
rámusí až do příštího svítání.
Adrarallye,
den čtvrtý
Ze
Štítů pod Komáří vrch
Po nezbytném ranním servisu
opouštíme útulný kemp a přes louku s jahodami míříme k
nejbližším hvozdům. Nekonečné lesní stoupání končí až na
docela provlhlém Suchém vrchu. Jsme teď o celých šest stovek
metrů výš než ráno, o čemž svědčí přítomnost docela
slušné kosy. Cesta pokračuje holým hřebenem a její reliéf
připomíná hřbet podvyživené kozy domácí. Když se takovýto
terén začne ještě svažovat, je o nedobrovolné výlety z kola
ven samozřejmě postaráno. Vyhýbá se jim málokdo, naštěstí
ale v rychlostech jen minimálně nebezpečných. Ještě
markantnější zpomalení však čeká při překonávání několika
hlubokých rašelinišť. Sotva jsou pomalé úseky za zády, na
scéně se objevuje velice slušná lesní cesta. Slušná je tím
pádem i rychlost, kterou poměrně brzo nabíráme, takže v
některých zatáčkách šíře vozovky nestačí a je třeba
přibrat příkop či jiné nejbližší okolí. Zvládáme to bez
opuštění bicyklů, až na Honzova kamaráda Pavla. Ten v jednom
takovém případě předvádí přímo ukázkovou sérii salt a
kotrmelců. Naštěstí bez viditelných následků, takže k
nedaleké přehradě Pastviny dojíždíme v plném počtu a v takřka
absolutní pohodě.
K předem domluvené štaci
však zatím dorazil jen vždycky spolehlivý Charavan. Wartburg ani
Milanova škodovka se nejméně celou příští hodinu neobjevují.
Je třeba připomenout, že se nacházíme v šerém pravěku, kdy o
mobilních telefonech nemá drtivá většina smrtelníků nejmenšího
zdání. Vůbec netušíme ve kterých zeměpisných šířkách se
absentéři v této chvíli nacházejí. Ještě svízelnější je
však skutečnost, že mezi nezvěstnými jsou i toužebně očekávané
kuchařky s obědem.
Konečně se na obzoru
objevuje šíleně uhánějící warťák a následné kvílení brzd
dosvědčuje, že s jeho řidičem Petrem teď nebude žádná
legrace. Jenom co vyskočí z udýchaného dvoutaktu, přirovná
některé z nás k účelnému zařízení některých savců
sloužícímu k odhánění much. Věrný naturelu svých předků,
značně kriticky zhodnotí dosavadní průběh dne, především
skutečnost, že byl po našem opuštění kempu nucen sklidit nám
patřící nedosušené textilie, propocenými adráckými tričky
počínaje a nepříliš voňavými ponožkami konče. Celou tuto
napínavou show zakončuje nevinně se tvářící Roman. Nechtě se
opírá o dveře Petrovy zahraniční chlouby, následkem čehož se
nějakým záhadným způsobem vysypává sklo. Horlivý Petr, který
už zřejmě vystřílel veškerý prach, se nezmáhá na adekvátní
reakci, jen uctivě poděkuje za projevenou laskavost a odchází
přemýšlet, čím díru ve dveřích zaplnit. Daří se to poměrně
brzo. Přilepená adrácká igelitka tak bude po zbytek výpravy
velice zřetelnou reklamou naší milované humanitárky.
Dovídáme se však i zprávy
poněkud příznivější. Po opětovných marných pokusech o
sehnání chleba v Zábřehu se Milanově škodovce podařilo
zabloudit. Což se asi mělo stát, protože v malé dědince posádka
narazila na ochotného soukromníka, který slíbil chleba zajistit.
Nepodařilo se mu však sehnat objednaných dvacet kusů, ale jenom
polovinu. Později se ukázalo, že to bylo přesně to množství,
které jsme byli s to zkonzumovat.
Za parádního počasí
startujeme k dobytí hlavního hřebene Orlických hor. Nádherným
údolím Divoké Orlice se posunujeme stále výš, až narazíme na
vyčnívající pozůstatky někdejších betonových opevnění.
Byly precizní, drahé, ale zbytečné jako komunisté na Svatém
Hostýně. Nejen na Hostýně, ale i ve zdejších horách, protože
během jejich rudovlády se tu vytratily veškeré zelené lesy na
všech vrcholových partiích.
Už podruhé jsme dnes
vyšplhali do výšky tisíce metrů a teď se postupně sjíždíme
v plytkém sedle pod vrchem nazvaným Komáří. Název toho kopce
se co nevidět ukáže jako naprosto výstižný. Drobných komárů
je tu tolik, že nezbývá než se napěchovat do zaparkovaných aut
a nebo každý kousek obnažené pokožky důkladně zahalit. Venku
operující kuchařky však mají problém. S rozvařenou večeří
nejdřív před náletem zběsile prchají do lesa, aby po dohonění
komáří letkou svůj úprk opačným směrem zase zopakovaly.
Nebude od věci se teď inspirovat světem islámu. Květa i Zdenka
během chvíle připomínají cudně zahalené muslimky, zatímco
jejich stálý stín, Petr Kimler, naftového šejka z Arabských
emirátů. V bublající krupici, kterou však kvůli míchání
zahalit nejde, se postupně shromažďuje tolik komárů, že pro
většinu přítomných labužníků by se v této podobě stal pokrm
nestravitelným. Nadprůměrným důvtipem obdařené kuchařky si
však umí poradit v jakékoliv situaci. Vytasí piksli granka, část
obsahu vrhnou do puntíkované krupice a vše důkladně zamíchají.
Vyhládlí strávníci posléze nešetří vydatnou chválou. Tak
skvělou krupicí se prý mnozí z nich už pěkně dlouho
neládovali. S přicházející tmou se naštěstí veškerý hmyz
ukládá k nočnímu odpočinku. Bivakování pod blikající
hvězdnou oblohou je proto příjemné a nádherně romantické.
Adrarallye,
den pátý
Od
Komářího vrchu k Rozkoši
Dopolední přejezd hřebene
Orlických hor se stává asi nejpříjemnější záležitostí celé
šestidenní anabáze. Mohou za to slušné cesty, mírné kopce,
vlídné počasí a vděčné výhledy do dalekého okolí. Dokonalým
kontrastem se však stává následný sjezd do údolí. Skupině
přítomných turistů se terén jeví natolik neschůdný, že se
jej rozhodují obejít oklikou po lesní cestě. Našim tvrzením, že
to sjedeme na kolech, jsou naprosto šokováni a civí na nás jako
na adepty pobytu v nejbližší psychiatrické léčebně.
Uzoučká pěšina plná
velkých kamenů, vyčnívajících kořenů a hlubokých výmolů se
později mění v uježděnou lesní cestu, občas přetnutou
odvodňovacími kanálky. Velký Dan tudy pádí jak Láďa Škrla k
nachystanému obědu, před přihlížející skupinou výletníků
se odráží k ladnému skoku, v tom mu ale praská levá klika,
která už není s to udržet nápor velice slušné váhy v neméně
slušné rychlosti. Dobrých třicet dalších metrů chrabrý
liptálský reprezentant hrůzostrašně balancuje, k údivu všech
strnule přihlížejících se mu však daří rozdováděného oře
zkrotit bez pádu.
Následující polední
odpočinek na zahradě jednoho soukromníka je sice rozkošný, my
však přesto musíme chtě nechtě zamířit k Rozkoši. Do cesty se
nám však staví Peklo. Zatímco v prvním případě je řeč o
známé přehradě, ve druhém se jedná o neméně povědomé
rekreační středisko. Dlužno podotknout, že cesta do Pekla se nám
přenáramně líbí. Vede nádherným, skálami vyzdobeným údolím
a co je zvlášť potěšitelné, nestoupá vzhůru. Za celou dobu
dosavadního putování jsme neviděli tolik lidí jako právě v
Pekle. A celé davy, do něho mířící, pak ještě dlouho na trase
potkáváme. Jak se tak zdá, bude v tom něco velice příznačného…
Cestou od Pekla k Rozkoši se
na chvíli zastavíme na přenádherném náchodském náměstí,
abychom se posléze z něho vydrápali k neméně impozantnímu zámku
nad městem. Přes lesíky, pole a osady se poté dostaneme až na
dohled zmíněné přehrady. Najednou se nám ztrácí zatím
bezproblémový Jindra a tak s menším Danem rozjíždíme pátrací
akci. V dálce zničehonic uvidím bílý flek. To bude určitě
Jindra v adráckém tričku! Volám, ale flek se ani nehne. Znovu
volám, křičím, řvu, ale bílá skvrna pořád nic. Pořádně se
zahledím a zjistím, že jsem dobré dvě minuty hulákal na bíle
natřený patník u trati…
S Jindrou se poměrně brzo
setkáme, abychom vzápětí zjistili, že se nám ve zhruba stejných
místech vypařil i jeho brácha Láďa. Postupně se na domluveném
místě u přehrady sjíždí celá karavana, ale ztracenec stále
nikde. Po dvou hodinách marného čekání, kdy už po celém areálu
visí cedule s oznámením, kde je nás možno najít, se objevuje
známá postavička s knírkem, bílozeleným tričkem a informací,
že asi kilometr odtud došlo k propíchnutí duše jeho bicyklu.
Protože něco tak zbytečné, jako je lepící souprava, zásadně s
sebou na cestu nebere, musel hledat pomoc u nejbližších domorodců,
což se mu skutečně podařilo. Záhadu, proč lepení trvalo tak
dlouho, by mohla vysvětlit domněnka, že spíš než domorodec jej
zajímala jeho dcera, která se mu nabídla jako asistentka. Tím se
asi dostalo náplasti nejen prázdné duši gumové, ale i nenaplněné
duši Láďově.
Společně potom popojíždíme
do nedalekého soukromého kempu. Večerní posezení u ohně se
protahuje až do půlnoci a končí nejen pozorováním měsíce,
putujícího po nasvícené hladině, ale i našich halasně
pochrupujících kamarádů, nocležících uprostřed tábořiště
pod širákem. Za zuřivého Milanova filmování dáváme Petrovi
přes hlavu převrácenou mísu, která má sloužit jako účinný
tlumič chrapotu. Ostatní potom obkládáme špinavým nádobím z
naší pojízdné kuchyně. Pohled na toto ležení je zajímavý
zejména po ránu. Na pozadí adráckých reklamních nápisů to tu
vypadá jako v táboře běženců chvatně prchajících z válečných
oblastí Bosny a Hercegoviny.
Adrarallye,
den šestý
Od
Rozkoše ke Trutnovu
Nebe je nádherně modré a my
máme před sebou poslední den našeho putování. Slovo na cestu,
které tentokrát připadlo na Petra Cháru, nás slovy svatých
Písem lehce varuje před jakýmkoliv předčasným oslavováním.
Nikdy nevíme, co čeká za příštím rohem, a proto je dobré být
neustále ve střehu, nejlépe permanentním spojením s
Neviditelným. S tímto vědomím se postupně zakusujeme do
finálového dějství celého šestidílného seriálu.
Jsme na břehu Rozkoše, a tak
si nemůžeme odepřít rozkošnou koupel v místních vodách. Lehce
unavená těla smáčíme u kamenné hráze, kde je voda parádně
čistá a ryby tak líné, že je bez problémů chytáme do ruky. Ze
světa nebetyčných rozkoší však musíme zamířit dále na
sever. Pod zlatým sluncem míříme ke Starému bělidlu. Kameraman
Milan tu usedá na nosič mého bicyklu a za jízdy filmuje korzující
davy posunující se k místu, kde sedávala jedna z
nejpopulárnějších českých zpěvaček, Viktorka. Dnes tu
neexceluje zmíněná pěvkyně, ale menší Dan na svém bicyklu. K
údivu všech přihlížejících přejíždí Úpu po oblé hraně
nejproslulejšího tuzemského splavu tam a zase zpět.
Popojedeme až k Brodskému
rybníku, kde si vychutnáme nejen úplně poslední výtvor našich
milovaných kuchařek, ale i přívětivé smočení v prohřátých
stojatých vodách. Do cíle nám zbývá už jen nějakých směšných
pětadvacet kilometrů, kde už není šance, aby se cokoliv
zajímavého přihodilo. Značka občas kličkuje mezi obydlenými
chalupami, takže se tu a tam nechtě ocitneme ve slepé uličce,
případně na něčím dvorku. Nejdříve se nám při takovém
manévru málem podaří přejet psa a kousek dál zase opalující
se sličnou děvu. Ta při nečekaném spatření osmičlenné
cyklistické smečky vylekaně překulí své bledé tělo z
travnatého chodníčku před vlastním domem do bezpečnějších
pozic, zatímco stejně vystrašená panímáma nám s výmluvnou
gestikulací halasně oznamuje, že přes jejich výsostné území
žádná turistická cesta nevede. Než nás stačí přetáhnout
proutěnou metlou, střelhbitě odbočíme na vedlejší neposečenou
lučinu, kde se nám během chvilky podaří vyrobit velice slušný
klikatý chodník.
Konečně jsme na úplně
posledním kopci celé 360 km dlouhé pouti. Jmenuje se Jánský a
tyčí se přímo nad cílovým Trutnovem. Milan touží zvěčnit
finálový sjezd a staví se i s kamerou na bezpečné místo v
blízkosti kamenitého chodníčku. Všichni chtějí v závěrečné
scéně ukázat své cyklistické kvality a tak postupně dolů
sjíždějí maximální možnou rychlostí. Ošemetná terénní
vlna nejdříve vyhodí ze sedla velkého Dana. Naštěstí bez
jakýchkoliv následků. O něco níž, po nevinně vyhlížejícím
úseku, kde pěšina přechází v asfaltovou cestu, ještě vyšší
rychlostí uhání jeho nižší jmenovec. Vymrští se k elegantnímu
skoku, ale po měkkém dopadu už nestačí vybrat mírnou zatáčku.
Neplánované přistání na dřevěném plotě má za následek
posunutou vidlici, prasklý ráfek, odřeniny na noze i na boku a
tržnou ránu na ruce. To vše pouhých dvě stě metrů od cíle,
přímo naproti nemocnice!
Po ošetření se Dan vrací s
obvazovou výzdobou, několika stehy na ruce a reálnou šancí na
prodloužení dovolené. Rallye tak končí v jakési posvátné
bázni. Až teď si uvědomujeme, kolik takových a ještě horších
pádů nás mohlo na těch krkolomných cestách potkat a jak daleko
to mohlo být do nejbližšího špitálu. Vybavuje se mi text, který
den předtím četl tentýž Dan, když vedl ´
slovo na cestu´: „Bratři,
opravdu si nenamlouvám, že bych byl u cíle, ale...“
Adrarallye,
den sedmý
V
Trutnově
Páteční stmívání začíná
slavnostní večeří, tentokrát už u prostřeného stolu v
trutnovské adventistické modlitebně. Následné sobotní ráno
dochází k zázraku. Poprvé v historii jsme ve sboru dřív než
Petr Chára! Na rozdíl od něj jsme tu totiž nocovali. Ten ve svém
mateřském prostředí na polední přestávku zajišťuje
ochutnávku krkonošského kysela a hned několika druhů
vynikajících místních buchet.
Navzdory tomu, že vyhlížíme
jako tlupa čerstvých utečenců, jsme vyzváni k příspěvku do
odpoledního programu. Martina povídá o tom, jak uvěřila, Květa
o shánění chleba a vaření pod Komářím vrchem, malý Dan o
tom, jak se jelo a padalo. Přidáváme tři písničky, mezi nimi i
valašskou lidovou, která měla svoji premiéru právě na Martinině
křtu. Nadmíru přívětiví Trutnováci nás pak ochotně provázejí
nejen fotogenickým městem, ale i povědomým zalesněným okolím,
kterým jsme včera ještě ve zdraví projížděli.
Všechno krásné i všechno
krušné jednou končí. Končí nám sedm dní radosti i trápení,
smíchu i fňukání, zklamání i nadějí. Sedm dní, na které se
nezapomíná. Trochu smutně a trochu rádi nasedáme do aut a do
vlaku, aby nás dovezly zpátky do všedních dnů. Díky Bohu při
životě, a až na jednu nepatrnou výjimku, jakž takž ve zdraví.
Až o něco později se ukáže, co tato nenápadná akce vlastně
odstartovala. Nejen postupné objetí celé republiky na kolech, ale
hlavně dlouholetou tradici valašského adrování. Boží cesty
jsou zkrátka nevyzpytatelné...
----------------------------------------------------------
Žádné komentáře:
Okomentovat