na kole bez drsných pádů
V KOPCÍCH KOLEM
VISEGRÁDU
Po roce je to tady znova. Loňské cyklistické radovánky se odehrávaly v západních Čechách, letos zamíříme k jihovýchodu. Tedy k Dunaji, někam k hranici Maďarska a Slovenska. Základní tábor, odkud budeme podnikat jednotlivé spanilé jízdy, vybereme až po příjezdu na místo samotné.
den první
Kolem poledne postupně ve Valmezu naložíme kola na střechu
Michalovy bílé fordky a zavazadlový prostor dokonale zaplníme bezpočtem krámů,
jejichž většinu snad budeme během příštího týdne potřebovat. Proti proudu Bečvy
zamíříme ke Vsetínu a na jeho okraji si dopřejeme první malé zastavení. Setkání
s Medvedy, Surovčíky i hlavním navigátorem Lukašenkem musíme patřičně oslavit.
Tentokrát sladkými výtvory našich dvou osvědčených kuchařek. Ještě na území
Zlínského kraje, konkrétně v Brumově, stojíme znovu. Nikoliv dobrovolně, ale na
příkaz ostražité Policie České republiky. Podle espézetky poznali, že Tomáš
ignoroval povinnou technickou kontrolu. Uniformovaní strážci pořádku jsou však
nečekaně vstřícní. Navalí Tomovi pětistovku pokuty a doporučí, ať pádí vesele
dál. Jejich kolegové za čárou údajně ještě podobné identifikační zařízení
nevlastní, takže svítá naděje, že Slovensko i Maďarsko přepálí bez ztráty
kytičky.
Kolem Vláry se protáhneme ke Strážovským vrchům a přes Trenčianské Teplice pokračujeme k jihovýchodu. Relaxační přestávku si dopřejeme až v oblasti pohoří Tríbeč a pak se podél mochovecké jaderné elektrárny posunujeme k úrodnému Žitnému ostrovu. Pod vedením Lukašenka poté kličkujeme po úzkých okreskách neznámými dědinami s nápadnou existencí romské komunity, až se konečně ocitneme u největšího evropského veletoku. Po jeho levém břehu doputujeme k poslední slovenské vesnici s názvem Chľaba. Protože tu však není ani památky po avizovaném tábořišti, překonáme hraniční čáru a v pátrání pokračujeme na výsostném území Maďarů. Několik neúspěšných pokusů nás posune dál k jihu, kde by se měl nacházet mírně zanedbaný kemp provozovaný roztomilými majiteli. Je to svatá pravda, stejně jako skutečnost, že díky nedalekému rockovému megakoncertu tu už pro nás nezbylo místo. Máme prý zkusit dědinu Demeš, která ovšem leží na druhém břehu Dunaje. Takže, zpátky k městečku Nagymáros a zkusit převozníka. Máme štěstí! Stíháme to těsně před posledním dnešním přívozem.
Popojedeme nějakých šest kilometrů proti proudu, vypátráme slušně obsazený autocamp a urveme jeden z posledních rozlehlých plácků. Surovčíci vztyčí do vesmíru svou přebarvenou půdní nástavbu, ostatní zápolí s dávno zapomenutými postupy stavění plátěných přístřešků. Medvedi se i tentokrát blýskli nápadnou inovací. Jejich namodralý brloh bude přes noc hostit nejen jejich rodinnou dvojici, ale i oba jejich dokonale vymakané bicykly. Lucčin stroj, se však tentokrát řadí do kategorie invalidních vozítek, jelikož jej pohání výkonný elektromotor. Podobně je na tom i Tomáš. Ten má na to ale papír od doktora. Posunovací den završíme nedlouhým posezením u obecního ohně. Opékáme hovězí, sviňské a možná i jiné málo zdravé špekáčky, posloucháme balkánskou muziku a zíráme na taneční kreace srbských mládenců a panen, kteří tu tráví poslední večer svého maďarského pobytu.
den druhý
Ráno je slunečné a nápadně teplé. Po obvyklé rozvláčné
snídani se postavíme s bicykly na pomyslnou startovní čáru a pořídíme nezbytné
předstartovní foto. V recepci nám pak za úvodní třídenní pronájem naúčtují
desetitisíce forintů a s chudšími peněženkami vyrazíme do maďarského světa.
První metry nemohou mířit jinam než k docela blízké dunajské hladině. Plují na
ní osobní i nákladní lodě a poblíž břehu operují také pestře odění mladí
vodáci. Zdá se, že naše přechodné útočiště, do něhož se budeme denně vracet, je
na tom úplně nejvýhodnějším místě.
Program na dnešní den je předem jasný. Našim cílem bude více
než dvacet kilometrů vzdálené město Ostřihom. Nedostaneme se tam však jinak,
než po docela frekventované silnici. Protáhneme se přes Demeš, kolem
slunečnicových polí popojedeme k další dědině a po nejkrajněnší krajnici se s
krajním soustředěním posunujeme ke dnešnímu cíli. Předjíždí nás jedno auto za
druhým, což na radosti z jízdy ani trochu nepřidává.
Obzor konečně odtajňuje povědomou baziliku. Na hradním vrchu,
kde se měl údajně narodit král Štěpán I., byla postavena mezi léty 1822 až
1869. Vystřídala starší křesťanský svatostánek, který však někdy v šestnáctém
století pobořili Turci. Současná bazilika je největším chrámem Maďarska a
osmnáctým největším kostelem na světě. Její půdorys měří přibližně 120 krát 50
metrů a nejvyšší bod stavby sahá ke stovce. V loňském roce byla dokončena
celková renovace exteriéru, teď pro změnu stojí lešení uvnitř. Ale i tak je tu
stále co k vidění.
Za mírný poplatek lze po čtyřech stovkách schodů vystoupat na
ochoz chrámové kupole. Ten výhled je prostě nezapomenutelný! Na jedné straně
vlastní město, na druhé široké řečiště Dunaje i se slavným zeleným mostem
mířícím do slovenského Štúrova. Ten byl postaven teprve nedávno, konkrétně v
roce 2001.
Spustíme se dolů do města a pátráme po nějaké restauraci.
Lukašenko projíždí na mobilu veškeré možnosti a ostatní, v čele s gurmánsky
laděným Milanem mu do toho neustále kecají. Prošmejdíme celé centrum třicetitisícového lidského sídla, ale nic, co by uspokojilo chuťové buňky
čím dál hladovějších labužníků, nenacházíme. Nakonec zamíříme do zahrádky snad
jediné otevřené hospody uprostřed historického náměstí s pozoruhodným sousoším.
Představujeme si, jak ty obnažené kamenné dámy kdysi působily na celibátem
vázané služebníky z nedaleké baziliky. Kdoví, možná si toto umělecké dílo
objednali právě oni. Ať už je to jakkoli, my si objednáváme typicky maďarské
pochutiny. Chutnají přímo výtečně. Brada nám spadne až při účtování. Mazaní
provozovatelé v centru zdejší kolébky křesťanství se zachovají poněkud
nekřesťansky. Automaticky si zaúčtují spropitné ve výši celých třinácti
procent! Lucyně je to však putna. Tři hlty piva usrknutého z Milanova půllitru ji už předtím proměnily v Lucii blahoslavenou. Být tady na pivě nějaký významný bratr z baziliky, nepochybně ji zařadí mezi kandidátky na svatořečení.
S rozporuplnými pocity zamíříme k bratrům Slovákům. Po
bytelném železném mostě se dostáváme do Štúrova. Baziliku teď můžeme pozorovat
z druhého břehu. Jak se zdá, odtud je úplně nejkrásnější.
Po proudu Dunaje se začínáme vracet k našemu útočišti. Někde
po cestách mezi poli, někde po silnici. Překonáme tok řeky Hronu a později
dorazíme do povědomé dědiny s názvem Chľaba, kde jsme včera marně hledali
nějaký kemp. Všímáme si několika dveří, které míří do svislé skály. Možná
někdejší obydlí, možná vinné sklepy. My však zabočíme do otevřeného bufetu.
Krátkou slovenskou anabázi oslavíme zmrzlinou a čepovanou kofolou.
Slunečnicové plantáže nás pak zavedou ke korytu hraniční řeky
Ipeľ. Díky krátkému zabloudění můžeme obdivovat jeho vyústění do evropského
veletoku. Je to divné, ale voda tu některým rekreantům sahá jenom po kolena. Na
nějaké koupání není zrovna čas, takže urychleně po železničním mostě zamíříme
zpátky k Maďarům. Tady se už můžeme svěřit solidní cyklostezce, která nás
bezchybně zavede až ke známému přívozu v Nagymárosu. Potkáváme tu osamělého
bicyklistu z Holandska, který právě objíždí jihovýchodní část rodné Evropy.
Popřejeme mu šťastnou cestu, necháme se převézt na druhou stranu a pak už po
frekventované silnici zdárně dorazíme do kempu. Tachometr ukazuje pětašedesát
ujetých kilometrů.
Být přímo u Dunaje a nevstoupit do jeho proudu by bylo přímo
smrtelným hříchem. Celou naši pospolitost reprezentují Martin s Milanem. Síla
proudící vody je šokuje. Pokud by chtěli překonat celou šířku řeky, na druhý
břeh by asi vystoupili až někde v Budapešti.
den třetí
Večerní porada u plápolajícího ohýnku nastínila, že dnes bude
na programu dobytí visegrádského hradu. Takže, nejdříve šest kilometrů po známé
silnici a pak pomalu nahoru k někdejšímu panskému sídlu. Náznak historie
prozrazuje už začátek stoupání. Vedle zbytků nějaké pradávné stavby tu už
nějaký čas postává docela zajímavý nákladní veterán. Cesta mířící k hradnímu
návrší je naštěstí docela milosrdně nakloněná, a tak obávané převýšení
zdoláváme v relativní pohodě. Přispívají k tomu i občasné výhledy k
zalesněnému, místy obydlenému dunajskému údolí. Pamětníkům starých časů název
Nagymáros, na něhož odtud zíráme, něco připomíná. V těchto místech měla stát
velká přehrada, kterou však Maďaři, navzdory předchozímu schválení, na poslední
chvíli rezolutně odmítli.
Na bicyklech se vydrápeme ke hlavní bráně a dál už musíme po
svých. Visegrádský hrad se na tomto návrší tyčí už od 13. století, kdy nahradil
svého předchůdce, jež byl o nejméně devět set let starší. Až sem totiž sahala
hranice veleslavné Římské říše. Roku
1335 se tady sešli zástupci Polska, Českých zemí a samozřejmě i Uher, aby
vymysleli strategii, jak naložit s dotěrnými Habsburky. Zlatý věk však toto
místo zažilo v 15. století, kdy odtud vládl sám velký Matyáš Korvín. Hrad ovšem
neodolal tureckým nájezdům ani již vzpomínaným Habsburkům, takže po jejich
řádění zde doslova nezůstal kámen na kameni. Všecko, co je tu nyní k vidění,
muselo být tedy znovu pracně vybudováno.

Navigátor Lukašenko ještě u hradní zdi zírá do svého chytrého
mobilu, který jej varuje před blížící se bouřkou. Operativně tedy měníme plán a
místo drkotání okolními lesy přepadáváme nedalekou výletní hospodu. Sotva
stačíme dožvýkat obligátní smažák, přižene se od západu vichřice, jíž následuje
neudržitelný spad velikého množství velikých kapek. Uragán zmítá vším, co mu
leží v cestě, takže se briskně přesouváme do jakéhos takéhos bezpečí venkovní
terasy. A přitom přemítáme nad významem maďarsky znějícího slova „világoš“.
Pokud má pravdu všeznalá wikipedie, pak se jedná o velký výprask, který v roce
1849 utržili revoltující Maďaři od Franz Josefa a především ruského cara Mikuláše
u vesnice stejně znějícího jména. Slovo u Čechů i Slováků zlidovělo a vyjadřuje
krutou prohru, potažmo něco krajně nepříjemného. Celkem logicky usuzujeme, že
„világoš“ ve formě právě probíhajícího hromobití aktuálně zažíváme. Co bychom
také měli čekat, když se dle tvrzení majitele restaurace právě na nacházíme na
Bleskové hoře?
Každá bouřka dříve či později skončí a nejinak je tomu i v
tomto případě. Osedláme své oře, dobudeme obnažené návrší Bleskové hory a
bleskově pak mizíme ve vedlejším listnatém lese. Lesní cesta je vystlaná
ulámanými větvemi a větvičkami, na některých místech vidíme čerstvě padlé lesní
velikány. Chytit „világoš“ právě tady, možná bychom dopadli jako tenkrát oni
nešťastní Maďaři. Za občasného zahradnického deště vytrvale stoupáme lesními
cestami různých kvalit k vyšším a vyšším metám. Vrstva prachu, kterou lijavec
proměnil v mazlavé blátíčko, postupně ozdobuje nejen těžce zkoušené bicykly,
ale i naše obutí a dolní končetiny. Zdaleka nejzajímavější je to ovšem při
občasných sjezdech. Nedávat si na těch namydlených klouzavých cestách pořádného
majzla, tak jdeme okamžitě na hubu a jsme namydlení. Postupně vystoupáme až k
nějakým šesti stovkám metrů nad mořem a o stovku méně nad Dunajem. Což slibuje
docela dlouhý sjezd. Jemně šmrncneme o jedinou vesnici s nezapamatovatelným
názvem Pilisszentlászló a pak už dobrých osm kilometrů klesáme nepříliš hladkou
asfaltkou do údolí. V osadě Lepence se s blátem olepenými koly přilepíme na
důvěrně známou hlavní silnici a po ní pak dodrkotáme až do našeho demešského
tábořiště.
Večer je ještě v nedohlednu a tak se na důkladně osprchovaném
bicyklu vydávám k obnaženým dunajským plážím. Dělám dobře. Avizované monzuny,
které už v tuto chvíli zachvacují střední Evropu, v příštích dnech způsobí
nápadné zvednutí hladiny a veškerá půvabná štěrkoviště s malebnými zákoutími
tak vezmou až do odvolání za své.
Od veletoku se vracím do naší dědiny. Jak známo, jmenuje se
Domos s oběma přehláskovanými „o“, což v reálu zní jako něco mezi Dimiš a
Demeš. Žije tu asi dvanáct stovek lidí, mají tu dva kostely, pár obchodů a
nejméně jednu restauraci. A také osobní přístav a vlakovou zastávku. Ta je
ovšem na druhé straně Dunaje a tak zůstává záhadou, jak se k ní domorodci
dostávají, když tu žádný pravidelný přívoz není k vidění. Podobné (ne)využití
zažívá i onen přístav, u něhož během našeho pobytu nepřistálo jediné říční
plavidlo.
den čtvrtý
Očekávaný déšť bubnuje na stany už v noci, ale největší
padání vláhy nastává až po ránu. Tedy, v době masové přípravy snídaňových menu.
Všehoschopný Tomáš se s elegancí Tarzana vymrští na nejbližší strom a za
asistence několika poskoků řídí zastřešení jídelního stanoviště. V dešti a
stresu vše během chvíle vyřeší lépe než všichni umělou inteligencí podporovaní
architekti a tak se mohou veškeré příští společné venkovní aktivity
uskutečňovat bez jakéhokoliv ohledu na aktuální počasí.
Celé dopoledne proprší, takže zůstáváme v campu. Jenom co
dopadne poslední kapka, startujeme do nejbližšího údolí. Nikoliv na bicyklech,
ale pěšky. Nedaleko odtud se totiž nachází vyhlášená soutěska Rám – szakadék,
která je kolmo absolutně neprůjezdná. První kilometry vedou kolem potoka, jemuž
se v maďarštině přezdívá paták. Přestože se nacházíme na půdě národního
parku Duna – Ipoly, na zdejších chodnících takřka nikoho nepotkáváme. A tak je
mírné stoupání zastíněnými listnatými lesy absolutně pohodové.
Roklina Rám – szakadék začíná nenápadně. Údolí se postupně
zužuje, až vyústí do dramaticky tvarovaného kaňonu. Exponovaná místa jsou
opatřena dokonale hladkým zábradlím a nerezovými žebříky, takže průtah zvládne
i to nejnemožnější nemehlo. Divokostí přírody, tvořené vyvřelým andezitem, jsme
přímo fascinováni! Něco podobného jsme v této zemi určitě nečekali! Podle
zdejších průvodců se jedná o nejzajímavější a zároveň nejtěžší turistickou
trasu v celém Maďarsku.
Po překonání asi stovky výškových metrů soutěskou se stáčíme
doprava a dalším údolím doklopýtáme zpátky do známého údolí. Jediná hospůdka na
cestě, kde jsme si plánovali relaxační zastavení, je zavřená a navíc střežená pasoucím
se oslíkem. A tak si všímáme okolo rostoucích stromů, keřů a kvetoucích bylin a
v jejich společnosti dojdeme k okraji naší dědiny. Máme hlad a tak bereme
útokem místní restauraci. K našemu milému překvapení tu vaří skvěle a především
hlavně maďarsky.
den pátý
Pátý den pobytu má být ve znamení zimy a dešťových přeháněk.
Bez přehánění se na kola nikomu nechce. Zamíříme proto autobusem do nepříliš
vzdáleného hlavního města. Drkotáme tam dobrou hodinu a půl. Jsme vyklopeni v
severní čtvrti s názvem Ujlási. Do centra tedy musíme místní podzemní dráhou.
Nejdříve půl hodiny v dešti maturujeme u venkovní automatické výdejny jízdenek,
abychom záhy zjistili, že je za rohem otevřena zastřešená pokladna s obsluhou.
Metro nás posune do centra metropole a tak vzápětí po
vynoření z podsvětí uháníme k našemu povědomému Dunaji. Pofukuje tu svižný
severní vítr a jakkoli jsme z našeho pohledu na jihu, je tady stejně krutý jako
v tuzemsku. Hladina se vlní a tváře nám v poryvech vichru masírují unášené kapky
studeného deště. Blížící se kulisy vyvýšeného hradu jsou sice úchvatné, ale v
dané situaci není na vnímání krásy zrovna ideální rozpoložení.
Postupně vystoupáme na hradní návrší. Být v zimě a dešti v
Budapešti má nejméně jednu nezanedbatelnou výhodu. Do ulic vyrazili jen
výjimečně odolní jedinci, takže v nejatraktivnější lokalitě maďarského hlavního
města chybí obvyklá tlačenice. S deštníky a drkotajícími zuby zamáváme
zkamenělé hradní stráži, ježatému kostelu s nádherně barevnou střechou i
proslulé Rybářské baště a nakonec i protilehlé části velkoměsta na druhé straně
bájné řeky. Stěžejním cílem aktuálního bytí se stává co nejrychlejší únik do
vyhřáté hospůdky s domorodými jídly a nepřepálenými cenami.
Zaručeně pravdivý internet nás však v dané chvíli příliš
netěší. Naše představy by mohla naplnit pouze protější strana Dunaje. Takže,
dále, od hradu dále! Nejlépe do metra! Ale díru do něj ne a ne najít! Dáme tedy
na doptávání. Zavrtáme se tedy prostřednictvím podzemní dráhy až pod dno zmíněného toku a světlo světa
spatříme nedaleko od místa, kde by měla fungovat druhá nejlepší langošárna. Je
totálně narvaná a jediné možné místo k sezení je větrem a deštěm bičovaná
předzahrádka těsně u rušné hlavní silnice. Na vyhlášený výplod zdejší kuchyně
se však stojí docela slušná fronta. Vydrží v ní pouze náčelník Lukašenko a
hladem kolabující labužnice Lucynka. Ostatní houfně vyrazí do ulic s cílem co
nejrychleji objevit pořádnou hospodu.
Nalezení cenově dostupné restaurace v centru Budapešti je
však méně pravděpodobné než vypátrání života na Měsíci. Někoho proto napadne
popojet někam na okraj. Vklouzneme do nejstaršího metra v Evropě a vystoupíme
ve stanici Hosok tere. Až venku se dovídáme, že nejsme na okraji, ale na
Náměstí hrdinů, tedy na jedné z nejprestižnějších budapešťských lokalit. Navíc
tady končí nejznámější bulvár, pověstná Andrássyho třída. Sen o nalezení levné
hospody se ještě více vzdaluje.
Nevzdáváme to a pátráme dál. Místo restaurací tu narážíme na
sídla zastupitelských úřadů. V diplomatické čtvrti nás zaujme především ruský
konzulát. Putinovi služebníci jsou oblažováni pohledem na mládence a panny v
nadživotní velikosti, jež se na svět dívají spatra v úsporném odění Adamově či
Evině.
Internet hlásí nové a nové stravovací možnosti, ale ty buď
neexistují, nebo jsou totálně zabedněné. S pátráním nám nakonec pomáhá i
výstředně oděný reprezentant místního undergroundu. Možná má právě on zásluhu
na tom, že touha po uhašení hladu maďarskými specialitami končí u Taliánů.
Majitel, rodilý Ital, je přívětivě hovorný, jeho šenkýř však buď přiopilý nebo
neohrabaný. První přinášená porce špaget končí na stole, na zemi a na
Michalových kalhotách.
Posilněni na těle i na duchu vyrážíme znovu do ulic. Mrkneme do jednoho z hlavních nádraží, zastavíme se u baziliky svatého Štěpána a pak už opět míříme k veletoku. Kovové boty, originální památník na příslušníky židovského národa, kteří byli na tomto místě zastřeleni, by nešlo jen tak lehce vynechat.
Vynechat samozřejmě nejde ani třetí největší parlamentní budovu
na světě. Na břehu Dunaje se vypíná už od roku 1902. Má sedm stovek místností a
nejvyšší kupole ční do úctyhodné výšky 96 metrů. Sídlí tu jak president, tak i
premiér a zasedá zde celkem 199 poslanců. Pochopitelně se jedná o
nejikoničtější budovu celého Maďarska. Takže, teď zbývá jen projížďka pobřežní
tramvají číslo 7 a pak už postupný návrat k našemu přechodnému útočišti.
den šestý
Celé dva dny jsme neseděli na kolech, je nejvyšší čas to
napravit. Naložíme je na naše přibližovadla a společně se přiblížíme k
visegrádskému přívozu. Dříve než přeplaveme na druhý břeh, odskočíme si k
dolním partiím zdejšího hradu. Je známou skutečností, že se tu v královském
paláci roku 1991 ustavila tzv. Visegrádská trojka, která se po rozpadu
Československa spontánně převtělila ve čtyřku. Inspirací bylo už vzpomenuté setkání
panovníků stejných zemí před sedmi staletími. Tentokrát nešlo o Habsburky, ale
o koordinaci zamýšleného vstupu do Evropské unie.
Součástí hradu byla i Šalomounova věž, jež nyní slouží jako muzeum a další přilehlé budovy, včetně kamenných vstupních bran. Na delší obhlídku však nezbývá čas, protože kilometr vzdálený převozník už čeká na další kšeft. Zacálujeme za sebe a kola víc než kdybychom se přepravovali autem, a vystoupíme v Nagymárosi. Na druhou stranu se naopak chystá náklad balíků slámy a dokonce i plně naložený náklaďák s kládami, Ten si ale bude muset počkat až na další várku.
První kilometry na bicyklech kopírují levý břeh Dunaje.
Náramně pohodovou jízdu po proudu řeky zpříjemňuje i přívětivě barevné okolí.
Především porosty modrofialové šalvěje, která sympaticky kontrastuje s
nedalekým žlutě natřeným domkem.
Odbočíme prudce doleva a začneme vytrvale stoupat do
nejbližšího sedla. Tady opustíme silnici a svěříme se liduprázdné lesní cestě.
Kopíruje zdejší nevýrazný hřeben a nabízí projížďku mezi loukami i přes zelené
listnaté lesy. A ve svém závěru i nádherný pohled na povědomý visegrádský hrad.
Odpočinková zastávka se uskutečňuje na tom nejsprávnějším místě. Pocit pohody
umocňují i důvěrné pohledy na detaily místní fauny i flóry, která při bližším
zkoumání oplývá neobyčejnou nádherou.

Opouštíme asfaltový povrch a pokračujeme po udusané hlíně.
Pěšina se mění v lesní cestu, která mírně klesá do údolí. Tak nádherný sjezd na
přirozeném povrchu jsme už dlouho nezažili. Sympatické lesní klesání končí u
dřevěné rozhledny. Pod ní se nachází oblíbená rekreační obec Zabegény, jíž se
mezi domorodci údajně přezdívá Mramor ohybu Dunaje. Onen ohyb totiž právě tady
někde začíná.
Přijíždíme k malé kapli a docela velkému památníku. Připomíná
zatím asi největší „világoš“ Maďarska v celých jeho dějinách. Trianonská dohoda
uzavřená roku 1920 ve Versailles okrouhla na základě výsledku První světové
války tehdejší Uhry o 71 procent a přidělilo je okolním zemím. Tato stará
záležitost je dodnes pociťována jako křivda, Viktor Orbán ji neustále oživuje a
staví další a další ublíženecké pomníky. Není se co divit, když každý čtvrtý
Maďar žije za maďarskými hranicemi.
Klesneme do zmíněné dědiny a začneme pátrat po nějaké
hospůdce. Ještě předtím dojde k nečekané havárii. Medvedovic zbrusu nová
elektrická cyklochlouba se kácí k zemi! Nikoliv za jízdy, ale víceméně v
klidovém stavu. Stojan to prostě neustál. Byl totiž vyroben z plastu a
pravděpodobně uplácán někde v Asii. Paradox spočívá v tom, že Milan, nadprůměrně
pečlivá hlava rodiny, která musí vybavením, pověstí i vzhledem o třídu
převyšovat všechny ostatní, si při koupi drahého bicyklu schopnosti jeho stání
patřičně nepohlídal.
V malé, nicméně docela sympatické vesnické restauraci už mají
jen poslední dva obědy, takže většina musí utřít hubu. Je tak předem zaručen
zrychlený přesun do Nagymárose, kde se snad k snědku ještě přece něco objeví.
Což je pravda, ale až na to, že jde pouze o vyloženě sladké záležitosti.
Následné prohlídce městečka, v němž žije pět tisíc smrtelníků, to však ani
trochu nevadí. Obkroužíme pár centrálních ulic, mrkneme do katolického
svatostánku a opět se necháváme převézt. Tentokrát už úplně, ale úplně
naposled.
Dorazíme do pomalu bobtnajícího kempu a užíváme si dlouhého
podvečera. Někdo jen tak polehává, někdo čte zamilovaný román, někdo v duchu
přemítá o kravinách. Kuchtíci a kuchařky chystají nebezpečně jedlé večeře.
Nikdo nikoho nekomanduje, nikdo nikam nespěchá, v pospolitosti vládne dokonalá
pohoda.
Tomáš opouští svoji pozici u stolu, zatímco Jana zůstává na
místě a s brýlemi na očích studuje sebrané spisy o léčivých bylinách. Za chvíli
všem zatrne! Zaburácí brumlavý zvuk naftového motoru a Surovčíkův německý lidový vůz nekompromisně zamíří do centra dění! Michal se střelhbitě, samozřejmě bez
Tomova svolení, vrhá na jeho nic netušící zákonnou partnerku a v zoufalé snaze o záchranu před hrozícím nebezpečím ji stahuje k sobě! Nikým neřízené auto
zatím válcuje skládací sedačku a totéž míní udělat i s rozloženými stoly. V
poslední setině sekundy však motor ztichne a hrozivé monstrum na místě zabrzdí.
Teroristický útok je zastaven! Skutečnost však vyhlíží poněkud prozaičtěji.
Tomáš si chtěl odskočit zkontrolovat startování svého vozu a zvenku otočil
klíčkem, aniž by předtím zařadil neutrál. Auto se okamžitě dalo do pohybu!
Tomova duchapřítomnost však stačila v poklusu zatáhnout ruční brzdu a zabránit
tak těžko představitelné pohromě.
Všechno dobře dopadlo, takže šenkýř Marťan může načít další
flašku vinného moku a zároveň nechávat ochutnávat svoji zatím nejvydařenější
večeři. V plechovém lavoru plápolá tradiční večerní oheň a na nebi blikají
tisíce stříbrných luceren. Vévodí jim nápadně velký měsíc, který v těchto dnech
dosáhl svého úplňku.
den sedmý
Finále celého pobytu má být ve znamení zdolání nejvyššího
vrcholu v okolí. Ten by se měl vypínat do úctyhodné výšky bezmála osmi stovek
metrů. Osedláváme bicykly a nejbližším údolím začneme nenápadně stoupat nahoru.
Lesní cesta, jejíž povrch se postupně zhoršuje, má naštěstí docela snesitelný
sklon, takže i největší nemehla, v jejichž čele suverénně stojí moje maličkost,
nemusí volit neoblíbenou tlačenku. Sotva se doplazíme na první vrcholový
předěl, asfaltová silnice s námi zase nemilosrdně klesá do údolí.
Jsme ve vesnici Pilisszentkereszt, chcete-li Mlynky. Žijí tu
více než dvě tisícovky lidí, z nichž větší polovina patří ke slovenské
národnosti. Poznáme to i v sympatické hospodě, jejíž majitel nás překvapuje
několika srozumitelnými výrazy. Působí sice mírně zpomaleně, zato jídlo, které
nám po delší pomlce konečně naservíruje, vyhlíží i chutná přímo výtečně.
Na mobil nám přistává několik fotek od Stíhačky Jany, která
dnes zvolila osamocenou pěší variantu.
Vydrápala se z kempu na nejbližší krpál, který ji odměnil dramatickými
skalisky i velice vděčnými výhledy. V duchu jí popřejeme šťastné a veselé další
putování a po chvíli lenošení na vzdušné zahrádce se opět vrháme k
odpočívajícím bicyklům.
Stěžejní cíl dnešního putování, 756 metrů vysoká hora Pilis
se tyčí přímo nad námi. Rozdělujeme se na dvě poloviny. Lukašenko, Michal a
zdaleka nejzchátralejší nejstarší člen výpravy, což je moje maličkost, se
nahoru vydají turistickou stezkou, zbytek světa tam vyšlape po cyklostezce.
První část naší trasy vede přes louky, později se však ponoří do zdejších
listnatých lesů.
Někde v polovině stoupání na nejvyšší horu zdejších vrchů
přichází zpráva od Milana. Reprezentant rychlé čtyřky si chtěl cestu ještě
urychlit využitím na mapě vyznačené zkratky. Setkání s realitou však vyústí v
nečekané zklamání. Ani nejvymakanější kostitřas celé výpravy, ani jeho špičkově
vytrénovaný majitel zkrátka na zkratku nestačí. Roklina se postupně stává nejen
nesjízdnou, ale dokonce i neschůdnou. Potupný návrat na cyklotrasu je
nevyhnutelný.
Nesrovnatelně výkonnější Michal se už dávno oddělil od nás,
svých pomalejších příbuzných, a kamenitým chodníkem vytrvale stoupá k výšinám. S
Lukašenkem ho věrně následujeme. Z poloviny pěšky při kole, z poloviny na
bicyklu. Postupně přibývá čím dál úžasnějších výhledů. Některé sahají až k okrajům
maďarského hlavního města. Na obnažených místech cestu zkrášlují divoké
květiny, v zastíněném místě nám trasu překříží metr dvacet dlouhá užovka
stromová. Obávaný výšvih se převtěluje v docela přívětivé horské putování.
Na vrcholu hory Pilis, jíž Slováci přezdívají Pleš, jsme
dříve, než bychom to čekali. Skoro všichni tu už vyjeli, někteří nám teď mávají
z bytelné kruhové rozhledny. Vyšlapeme za nimi po schodech nahoru a společně
sdílíme potěšení z ještě krásnějších výhledů, než jaké nám poskytovalo zdolávané
jižní úbočí. Nevelkou náhorní plošinu také zdobí celá řada pozoruhodných květů.
Kromě nich také miniútulna, která má poutníkům posloužit k případnému
bivakování. Maďaři se, zkrátka, pochlapili! Něco podobného je v národních parcích
Česka i Slovenska nemyslitelné.
Je důležité si uvědomit, že takováto pohoda na Pleši vždycky
nebývala. Pětatřicet roků vrch okupovali Rusáci, kteří tu dokonce vybudovali
raketovou základnu. Na jejich pobyt jsou v podhůří rozporuplné názory. Jedni je
nenáviděli, druzí jejich přítomnosti mazaně využívali. Za pár šupů od nich
kupovali všecko možné i nemožné a směšně levná nafta prý tekla proudem.
Bratrskou pomoc zde už připomínají jen prostorné betonové kóje a další
relikvie. Kladiva, srpy a socialistická hesla nahradily barevné výtvory
zdejších pouličních kumštýřů. S Národním parkem, jehož je tento kopec součástí,
sice dvakrát neladí, ale v porovnání s komunistickým uměním je tato varianta
výzdoby nesrovnatelně snesitelnější.
To, co nás čeká v příštích třiceti, čtyřiceti minutách zatím
nemá na kolech obdoby. Kromě jedné nepodstatné výjimky jedeme celých sedmnáct
kilometrů bez šlápnutí. Na tak dlouhý nepřetržitý sjezd, který se postupně propadá
o více než šest stovek výškových metrů níž, jsme si museli zajet do jinak
rovinatého Maďarska! Pocit absolutní blaženosti ještě umocňuje převážně hladký
asfalt, rychlé zatáčky a v závěrečných dvou třetinách i absolutně nulový provoz
po lesní silničce se zákazem vjezdu motorových vozidel.
Vrcholně spokojeni postupně přijíždíme do kempu. Odstavujeme
věrné bicykly a po letmém rozloučení s volně proudícím Dunajem zasedáme k
poslední večeři a závěrečnému klábosení u sálající oranžové vatry. Zažili jsme
další týdenní epizodu, na níž se bude, tak, jako vždycky, dlouho a dlouho
vzpomínat.
den osmý
Neoddělitelným dějstvím každé takové cyklovýpravy je finálové
balení. Veškerý majetek, včetně složených stanů, se stěhuje do interiérů či exteriérů našich
přibližovadel. Stejně jako osmero kostitřasů, které letos nezaznamenaly
ani jeden jediný pád. Obsadíme volná místa ve třech autech, nostalgicky
prolétneme očima nejbližší okolí a s pocitem velikých díků opouštíme naše
sedmidenní útočiště.
Ještě dvacet kilometrů proti proudu veletoku do Ostřihomi a pak
ostře doprava na zelený most, kde překonáváme hranici dvou států. Čeká nás
průjezd Štúrovem, placatým Žitným ostrovem a později i víceméně neznámými
končinami v povodí řeky Hronu. První část zpáteční cesty končíme až v podhorské
Staré Huti.
Cílem aktuálního zastavení je Starohutský vodopád. Čekali
jsme nějaký malý čůrek, ale to, co nám zdejší příroda nachystala, je pro nás
více než milým překvapením. Sytě zelený listnatý les navíc zdobí okolní
romantická skaliska.
Takřka liduprázdnou lesnatou krajinou se posuneme do někdejšího letního sídla prezidenta Masaryka, do Topoľčianek. Bydlí zde asi dva a půl tisíce obyvatel. Projdeme kolem pěkně upraveného Národního hřebčína a vstoupíme do prostoru stejně půvabného zámku. Za komančů sloužil k rekreaci tehdejších pracujících, dnes kromě ubytování nabízí i prohlídku několika místností, jež první československá hlava státu využívala. Masaryk zde přijímal státní návštěvy a Karel Čapek tu zaznamenal své slavné Hovory s TGM.
Nedílnou součástí někdejšího prezidentského sídla je i
rozlehlý zámecký park. Masaryk jej miloval, projížděl se po něm na koni a
nezapomněl poznamenat, že svět je všude krásný, ale úplně nejkrásnější je prý
podzim v Topoľčiankách.
Poslední oběd se odehrává na topoľčianském náměstíčku. A
protože se nacházíme v pizzerii, je předem jasné, co přistává na našem stole.
Zatímco jsme u maďarských sousedů za oběd cálovali několikatisícové částky,
tady počítáme pouze v jednotkách, nejvýše v desítkách. Dlužno ovšem podotknout,
že se nacházíme v eurozóně.
Teď už jen zbývá průjezd západním Slovenskem, pak Vlárským
průsmykem a následně jižními končinami rodného Valašska. Rozloučení probíhá
poblíž soutoku Bečvy a Senice. Stisky rukou, poplácávání po zádech a
oboustranné objímání končí tradičně. Vyplazeným jazykem Stíhačky Jany! Letošní
kola jsou u konce, ať žijí všechna následující! Samozřejmě, jak říkají všichni
dobří křesťané, dá-li Pán Bůh...
Žádné komentáře:
Okomentovat