Izrael
Část I. – Judsko
Do Svaté země se zpravidla pluje anebo létá. Kdo zvolí
zdaleka nejčastější způsob, měl by se na letiště dostavit včas. Kromě běžných
bezpečnostních rituálů jej zcela určitě nemine veledůkladný výslech. Agenti
nejlepší tajné služby světa pro to mají tisíc dobrých důvodů. Jeruzalém, kam
máme také namířeno, totiž symbolizuje nejen střed, ale především střet současného
světa. „Až přistanete v Izraeli, budete se cítit bezpečněji než
v Praze“, říká nám na rozloučenou korektně přísný mladý vyšetřovatel.
Nemáme důvod mu nevěřit.
Po hodině letu se v anglicky mluveném sdělení objevuje
něco o vítání izraelského prezidenta. Tušení se později potvrzuje. Je to
neuvěřitelné, ale skutečně se v našem letadle nachází hlava státu, do nějž
právě míříme. Na rozdíl od ostatních pomazaných hlav si to může dovolit.
Aerolinky jeho země mají totiž všechna svá letadla vybavena protiraketovým
systémem. Letíme tedy s nejbezpečnější leteckou společností světa.
Z rušného Tel Avivu vystoupáme k horám a okrajem Jeruzaléma
se dostaneme k nedávno vybudované betlémské zdi. Rodiště Ježíše Krista
totiž spravují Palestinci. A ti, jak známo, si rádi hrají na partyzány. Takže,
proto zeď a přepečlivě hlídaná brána. Ubytování, které je tu levnější,
nalezneme v křesťanském prostředí hotelu San Antonio.
Současný Betlém má s naší vánoční představou jen
pramálo společného. Po cestách se prohánějí auta včetně našich škodovek,
v ulicích proudí davy Arabů a Arabek s mobilem na uchu, výlohy
obchodů nabízí malé pohlednice s Ježíškem i velké plakáty s Arafatem. Na
ústředním náměstí z jedné strany křesťanský Chrám narození, z druhé
muslimská mešita. Z tak zvaného stromu míru, který tu byl před časem
slavnostně vysazen, zůstal jen trapně
olámaný pahýl. Na protější budově Mírového centra začala odpadávat písmena.
Celkem zřetelná symbolika současné izraelské reality.
Jen kousek pod Betlémem začíná Judská poušť. Někdejší
působiště Jana Křtitele teď, stejně jako před dvěma tisícovkami let, obývají
Beduíni. Změnili jen způsob dopravy a komunikace.
U chatrčí stojí mercedesy a ze slátaných střech ční
k nebi satelity.
Klesáme od Jeruzaléma k Jerichu. V biblických
dobách tudy samozřejmě nevedla asfaltka. Kristus i jeho učedníci šlapali
kamenitou cestou po svých. Letní teploty tu prý šplhají až k padesáti
stupňům. Na stejné trase došlo také k incidentu, při kterém se dostal do
dějin milosrdný Samaritán. Tady někde tady je možno hledat i prarodiště naší
humanitárky Samari.
Mezi Jeruzalémem a Jerichem je kilometrový rozdíl. Zatímco
první město leží ve výšce sedm set metrů nad mořem, to druhé tři sta metrů pod
ním. Z biblických dob je známé především zázračným zřícením hradeb za
vojevůdce Jozua, očištěním pramene nedobré vody za proroka Elizea a šplháním
celníka Zachea na strom v dobách působení Ježíše Krista. V současné
době je v palestinské správě.
Jen kousek pod Jerichem začíná se zlatožlutou pouští
kontrastovat modrá hladina Mrtvého moře. Silná koncentrace soli nedovolí ani
nejnadanějším neplavcům možnost utopení. Vychutnávání báječného stavu beztíže
se však nedoporučuje dlouho prodlužovat. Všeobecně uznávaný hojivý roztok by
mohl příliš horlivého pacienta proměnit ve slanečka.
Pojem Masada zní mezi Izraelci přímo posvátně. Na této vyvýšené skalní
pevnosti odolávaly poslední zbytky židovských odbojníků římské přesile, aby
nakonec spáchaly hromadnou sebevraždu. Některým podlézavcům z České
kotliny může být této příběh nepochopitelný. Je totiž o všem možném, jenom ne o
zbabělosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat