Izrael
Část II. – Galilea
Četl jsem ty příběhy nesčetněkrát, ale nedokázal jsem si je
uspořádat do prostoru. Až tady mi dochází, jak je Galilea od Jeruzaléma
vzdálená. Asi jako Stověžatá od Špilberku. Za dob Ježíšových i dávno před tím
to nebyla žádná významná vzdálenost. Překonávala se často a samozřejmě pěšky.
Netuším, jak by většina současných Kristových následovníků dnes reagovala na
jeho pobídku „Následujte mě“. Když už nic, doslovná poslušnost by je mohla
zbavit přebytečné nadváhy.
Pokud nechceme jet do Galilei hornatou, nepříliš bezpečnou
samařskou zkratkou, nezbývá než kopírovat koryto bájného Jordánu. Ale i tak
zvaný Západní břeh, kudy vede silnice, je dodnes předmětem sporů a občasného napětí. Všímám si
zvlněné okolní krajiny. Její silueta se od dob biblických postav zcela jistě
nezměnila. Čím jsme severněji, tím více přibývá zeleně. Rozkvetlá jarní Galilea
je nádherná.
Je zcela samozřejmé, že nemůžeme vynechat zastávku u
jordánského břehu. Opěvovaná řeka není žádný veletok. Barvou i velikostí
připomíná spíše větší potok v údobí dešťů. Jan Křtitel, jak stojí psáno,
musel vyhledávat místa, kde „byly vody mnohé“. Jinak by kající hříšníky neměl
do čeho ponořit. Církevní tradice si však tento úkon poněkud zjednodušila. Na
pokřtění jí stačí jenom pár kapek.
Hora Tábor, kam kdysi vystoupal Ježíš s trojicí
nejbližších učedníků, je dnes dostupná auty. Událost proměnění, popsanou
v evangeliích, se tu snaží připomenout mohutná katedrála. Ty dvakrát
nemusím a tak se raději klidím poněkud
stranou. O hlubokém spirituálním zážitku Petra, Jakuba a Jana medituji mezi
řídkými stromy a zelenými keři. Pod horou, v údolí Megido, se rýsují
vzorně obdělávaná pole. Bohužel se až příliš často stávala poli válečnými.A
pokud bychom brali proroctví doslova, právě tady by mělo dojít ke konečné bitvě
všech bitev, Armagedonu.
O něco západněji leží město, kde za Ježíšovy doby došlo také
k proměnění. Tentokrát se ale jednalo o proměnu vody ve víno. Kána
Galilejská, kde se nadpřirozená věc
udála, z toho má profit do dneška. Víno, vyráběné podle pradávné receptury
jde docela dobře na odbyt. Jestli to má vliv i na proměnu toho, oč Mistrovi šlo
především, zůstává otázkou.
Pohoří Karmel se vypíná přímo nad významným přístavem Haifa.
Naše průvodkyně Markéta, tak, jako na každém památném místě, otevírá i tady
Knihu knih. Podle ní se na tomto návrší odehrála za asistence proroka Eliáše dramatická scéna,
při níž vzplála mohutná vatra, dokazující, kdo je na zemi skutečným a kdo jen
domnělým Bohem.
Každý křesťansky orientovaný návštěvník Galiley nemůže,
pochopitelně, vynechat město nevalné pověsti, Nazaret. Tady, jak známo, došlo
nejen k zázračnému početí, ale i pozdějšímu formování osobnosti, která od
základů změnila svět. Po všemocných císařích a slavných vojevůdcích oné doby
dnes neštěkne ni pes, zato nenápadný nazaretský tesař je dodnes Superstar
nejvyšší velikosti.
Pravděpodobným pozdějším bydlištěm Ježíše bylo pobřežní
město Kafarnaum. Zbytky vznosné
synagogy, ve které mimo jiné úspěšně vyháněl z nešťastníků nečisté
duchy, stojí dodnes. Jen kousek odtud jsou základy domu, kde pravděpodobně bydlel
jeden z nejvýraznějších učedníků, rybář Petr.
Galilejské jezero, k němuž se váže bezpočet Ježíšových zázraků,
dnes zahaluje jemný opar. Okolní zvlněné krajině propůjčuje zvláštní, tajemnou
náladu. Příliš mě nezajímají chrámy a kaple upozorňující na tu či onu událost.
Vybavuje se mi především zmínka o tom, že Mistr odtud často vyrážel na pustá
místa. Hladím očima okolní reliéf a tipuji, kde se asi mohla nacházet. Moc bych
nedal za to , že jedním z nich byl výrazný skalnatý vrch nad dnešním
Tiberias. Plujeme tam na historické dřevěné lodi. Nad námi plápolá izraelská a
česká vlajka. Někteří s námořníků naši domovinu dokonce osobně navštívili.
S amatérskou kapelou, která opěvuje jejich nejvýznačnějšího krajana.
Žádné komentáře:
Okomentovat