Máj nad Berounkou
---------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------
Odskočit si k Berounce jen tak, na víkend je normální.
Tedy, pokud člověk patří k obyvatelům
Matičky 100věžaté. Venkovan z Dálného východu sem na pouhé dva dny
zpravidla nejezdí. Jedině, že by tu měl dobré přátele, případně povinnosti. V mém
případě platí obojí.
Na pozvání doktorské dvojky Jany a Petra přijíždí kromě mé
maličkosti i kamarád Kon. V berounském kostelíku bez věže máme mít něco
jako recitál. Pozvání přijímá rovněž svěží sedmdesátník s kamerou a
několika tituly. Jak se později ukáže, je zdaleka nejvýraznější figurkou
odpoledního představení. Jestliže jej léta poslouchali budoucí kameramani,
ještě neznamená, že jej musí poslouchat i jeho kamera. Ta si dává říct až po několikeré telefonické urgenci. To
vše, k nemalému pobavení obecenstva, v přímém přenosu.
Berounské náměstí, kde se zmíněný kostelík nachází, je potom
svědkem setkání, která se nepodaří uskutečnit každý druhý den. Nejmilejším
překvapením je pro mne zjevení se mírně atypického intelektuála Jakuba, který
je znám extrémně bystrým myšlením, originálním humorem a neobvykle dobrým
srdcem.
Poslední díl sobotního dějství se odehrává u sálající vatry
a rudnoucích červánků. Nacházíme se totiž v areálu, kde se scházívala
přeslavná trampská osada stejného jména. Z někdejšího Červánku už zůstal
jen totem a dvě dožívající babičky. Kromě nich ještě pár nostalgických písniček
o zpívající řece, zamilovaných kovbojích a odcházejícím zlatém mládí.
Romantiku hasnoucího podvečera v našem případě umocňují
oranžové plameny z lepenkové krabice a velezdravé špekáčky
z nevepřových zdrojů. Jinak by to ani nešlo – naše hostitelka Jana totiž
zastává významný post Arcináčelnice
čechoadventního zdraví a pohody. Budiž jí přičteno ke cti, že vedle zmíněných
vyuzených tkání servíruje i přebohaté
menu nesmrtelných býložravců.
Následná interpretace tzv. mládežnických písniček se
odehrává v jednoznačné režii generace Padesát plus. Podobně jako závěrečné
pohlazení z Knihy knih v podání přítomného apoštola v.v., Petra.
Zmrtvýchvstání nedělního rána ohlašují melodie kosů, postříbřená rosa trávy a stoupající kotouč naší nejbližší
hvězdy. S Janou i Petrem se spouštíme k vlakové zastávce v údolí
bájné řeky Berounky. Cestou si všímáme nádherně zachovalého dřevěného stavení. Netušili
jsme, že patří našemu známému J. Bártovi. Jak prozrazuje firemní nápis,
v pražské Adře to už zabalil a na chléb vezdejší si vydělává broušením
krumpáčů a jiných otupělých záležitostí.
K nevšedním zážitkům bezesporu patří i pozdější jízda
dvouvagónovým vláčkem. Ve společnosti bicyklistů, pěšáků a ostatních
reprezentantů českého proletariátu pozorujeme ubíhající kraj někdejší tuzemské
aristokracie. Narozdíl od jejich zapřísáhlého protivníka, jednookého Janka Žižkového,
stačíme zavčas od Berounky odbočit a tím pádem se ocitáme před husity nedobytým
hradem Křivoklátem.
Pomalu vystoupáme na jednu z vyhlídek a za přežvykování
čerstvých jablek s obdivem zíráme na devět set let staré stavení. Do toho
nám zpívají ptáci, voní šeříky a od jihu povívá přenáramně vlahý vánek. Ještě
parádnější pohled na hrad nabízí místo u hrobky nějakého lidem oblíbeného
urozeného borce, který byl, navzdory své dobrotě, několikrát novými mocipány sesazen
a jednou se musel dokonce skutálet z příkrého svahu. Naštěstí už nějaký
čas po smrti, tedy ve zkamenělé podobě.
Na hradním nádvoří poté potkáváme sympatickou rodinku
zlínsko-plzeňského původu. Půlhodinové
čekání na odbavení hradních příchozích z uherské nížiny nám ani trochu
nevadí. Uvnitř se chechtáme výtvorům nezapomenutelného Neprakty a venku
korzujeme ve společnosti vypasených koček a seschlých Germánů.
Následující dvě hodiny si hrajeme na panstvo. Za dozoru
mladé průvodkyně jemně barokních tvarů, jejíž kořeny nepochybně sahají až někde
k Ostravě, pomalu putujeme hradním prostorem i jeho historií. Od
hladomorny, mučíren a věznice, kde šestnáct roků trápili našeho bráchu Augustu,
se postupně dostáváme do sálů s tisíci knihami, zdobenými sáněmi či
rozměrnými obrazy. Výhled z hradní věže pak vhodně završuje výlet do
devíti století. Nabízí se malé srovnávání. Resumé je jednoznačné. Než být pánem
v minulosti, to raději proletářem v současnosti. Staré (zlaté) časy
byly hrozné…
Jako vždy a všude, i tady a teď se nevyhneme loučení. To dnešní je
docela pohodové. Máme totiž naději, že nemusí jít o loučení poslední…
((((((((((((((((((((((((:- tož, ahoj :-))))))))))))))))))))))))
Žádné komentáře:
Okomentovat