RETRORALLY – I
Jenom špetka historie
První srpnový víkend roku 2012
se uskutečňuje první ročník cyklistické Retrorally. Jedná se setkání účastníků
legendárních Adrarally, které se v barvách uvedené organizace pořádaly
celých jedenáct let. Za tu dobu se do ní zapojila zhruba čtyřicítka cyklistů, nejméně
jeden a půl krát se objela republika a díky této akci vznikla hned tři
fungující manželství. Protože se i ostatní z aktérů povětšinou stačili od té
doby vdát či oženit, je pochopitelné, že se řady příchozích podstatně
rozrostly. Než se spolu vydáme na trasu vlastní Retrorally, zalistujme ve
starých kronikách a nad rozmazanými fotografiemi zavzpomínejme, jak to všechno
začalo a co se z toho vyvrbilo.
Psal se rok 1978, českou scénu
ovládl slovenský Husák a všude vlály ruské prapory. Valachům to nemohlo
zabránit v tom, aby si nevymysleli docela originální zábavu v podobě
bicyklistické Rally Vydržať. Na naprosto běžných kostitřasech (pojem horská
kola v té době nikdo neznal) křižovali po několik příštích let valašské
kotáry. Naučili se přitom nejenom zásadám správné jízdy, ale především umění
bezpečného padání z rozdivočelých kol. Běžnými upomínkami se stávaly
rudočervené šrámy a fialové podlitiny.
Ale to už začínala vystrkovat
drápky nová generace. Od minikol se postupně přecházelo k vyšším kalibrům,
nastupující cyklistické mládí začalo vyžadovat vlastní akce a tak
se pomalu a jistě formovala nezapomenutelná parta, v jejímž podání se
za nějakých deset let vyklubala na svět zmiňovaná Adrarally.
Ještě předtím se ale
uskutečnil menší cyklomaraton pod názvem Rally Porta. Účastnili se jej tři
borci různého stáří. Pestrá data narození měla také jejich kola. Opravovalo se
sice za každým rohem, ale terénní trasa z Valmezu přes Zlín a Vyškov do Všechovic
na Tišnovsku byla během dvou tří dnů pokořena.
První Adrarally se jela
v roce 1995. Tedy v dobách nečekaného nástupu horských bicyklů. Po
cestách necestách se patnáctičlenná
skupina během šesti dnů pokoušela přemístit z podhůří Radhoště do
blízkosti Sněžky. Zázemí tvořily tři doprovodné vozy, dvě polní kuchařky a
v úvodu dokonce i lékařka. Ta to ovšem nevydržela a odpadla jako první.
Převážná většina účastníků však trasu mezi Valmezem a Trutnovem, navzdory složitému
terénu, štípání komárů a větším či menším karambolům, přece jen zdolala a v
cíli si umínila, že příští rok se bude v podobném duchu pokračovat. Vznikl
dokonce nápad postupně obkroužit celou republiku.
Další rok se mělo s malou
zajížďkou přes Teplicko - adršpašské skály pokračovat až do severočeského Děčína.
Doprovodný vůz značky Škoda 1203 však začal vyluzovat prapodivné zvuky a přes
návštěvu několika servisů nedovedl nikdo stanovit diagnózu. Konvoj se tedy po
třech etapách zastavil v západních Krkonoších, konkrétně
v Harrachově.
Ještě smolnějším se ukázal rok
1997. Z Harrachova se startovalo v době, kdy na Moravě začínala
stoupat voda. Sotva se za deště a studeného větru stačily překonat Jizerské a
Lužické hory, média rozšířila novinu, že východ republiky postihla katastrofa.
Pokračovat za dané situace dál by bylo nemorální. Část výpravy proto odjela
organizovat humanitární pomoc. Objíždění republiky se tentokrát zaseklo ve
Varnsdorfu.
Čtvrtý ročník tedy startoval
ve zmíněném Varnsdorfu a přes Českosaské
Švýcarsko, Krušné hory a Slavkovský les dovedl účastníky do západočeského města
Cheb. Především krušnohorské putování se díky neustávajícímu monzunu ukázalo jako
vyloženě krušné. Festivalové Karlovy Vary nebyly ze zablácených cyklistů,
opravujících na kolonádě své šlapací stroje, také dvakrát nadšené, nicméně
zmíněného cílového města se Špalíčkem bylo po šestidenním trmácení přece jenom
dosaženo.
Začátek prázdnin
devětadevadesátého roku byl ve znamení slunce a modré oblohy. Díky tomu se mohl
v pohodě objet ašský výběžek a z Chebu pokračovat do Mariánek. Na
zdejší noční bouřkovou lázeň pod igelitem asi málokdo zapomene, stejně jako na
ztracení a zázračné objevení se borce Leoše. Až do šumavského Vimperku se
střídaly přeháňky s lijáky, přičemž poslední dva dny už lilo nepřetržitě.
Kamarádka Magda pak hostila neutěšenou bandu hastrmanů.
Šesté pokračování Adrarally
zamířilo přes Boubín do rodiště legendárního zakladatele tuzemské Adry, do
Volar. Přes Lipno a Český Krumlov, Třeboňsko a
Českou Kanadu přijeli účastníci po létech znovu na Moravu. Cílem se stalo
pohraniční Znojmo. Počasí se tentokrát vyznamenalo. Což se nedá tvrdit o
Leošově doprovodném formanu. Polovinu trasy jej i s přívěsným vozíkem a
kuchařkami popotahovalo nezničitelné berlingo. Výprava občas připomínala
pojízdný cirkus.
Sedmička je číslem plnosti,
takže sedmá rally měla šanci naplnit záměr akce, objíždění republiky.
Z města okurek se přes hřeben Pálavských vrchů dojelo do vinařského
Mikulova a odtud podél tehdy přísně střežené slovenské hranice k Bílým
Karpatům. Noční bouřky patřičně zpestřily cestu terénem, což platilo i pro
zdolávání Javorníků a Vsetínských vrchů. Tento ročník byl neobyčejně bohatým na
přemety přes řídítka. V tomto směru zabodoval hlavně Michal a benjamínek
Ondra. Jeho stroj byl po karpatském pádu na odpis. Navzdory všemu se karavana
dotrmácela až k místu někdejšího startu. Ve Valmezu se kruh konečně
uzavřel.
Rally je věc nakažlivá a tak
někoho napadlo protáhnout ji podél nezdolané severovýchodní Moravy. Po osmi
letech se znovu opakoval valmezský start. Na programu byl kompletní přejezd
Beskyd, Oderských vrchů a Jeseníků. I tento záměr byl nakonec naplněn.
V paměti zůstává Láďova otcovská péče o suverénně nejmladšího účastníka,
roční Nikolku, těhotnou Bárou zdolávaná nejtěžší etapa ve strmých březích
Moravice, Adélin vylomený zub na ostravské dlažbě a souboj doprovodného Formana
nejdříve s obrubníkem, později s pádícím Trabantem. Červenou tečkou se
staly Robertovy obnažené tkáně, přebarvené po krkolomném pádu v posledním
ze všech sjezdů.
Také rok 2003 našel své pokračování.
Z Hradce u Jeseníku se podél Nýznerovských vodopádů postupně všichni
vydrápali až na Králický Sněžník, poté sjeli na malebnou Vysočinu a po ní se
cestami necestami posunuli k jejich nejvyššímu bodu, Devíti skalám. Tady
se také uskutečnil historický prvovýstup s bicyklem. Tato rally měla, díky
Rosťovu loveckému umění, výrazně rybí příchuť. Ani jí se nevyhnulo občasné
bloudění, prudké bouřky či divoké kotrmelce. Skončila na dvorku jednoho
kamaráda, v Bohdalci u Žďáru.
Někteří stálí účastníci začali
odpadat, jiní chtěli pokračovat, takže se vymyslela mírná inovace. Rally ADRA
jako taková skončila po devíti letech u Devíti skal a jejím nástupcem se stala
tzv. Adarally Meziříčí. Motivací byl pokus o objetí veškerých českých lokalit
uvedeného názvu. Samozřejmě se nemohlo startovat jinde než ve Valmezu. Každá z etap navíc končila u nějakého
hradu. Cestou k Českému Meziříčí se tedy spalo u Helfštýna, Sovince,
Bouzova, Svojanova a Košumberka. Stíhačky pravděpodobně nezapomenou na problém
s navigací a Radek na přemet přes řídítka, který se stal předzvěstí
k přemetu mnohem zásadnějšímu.
Jedenáctá rally se neplánovaně ukázala jako definitivně poslední.
Z Českého Meziříčí se podél Kuksu vydala ke Troskám, potom podél Kosti
k Bezdězu a odtud ke Kokořínu. U Litoměřic se spalo na Helfenburku a o den
později nedaleko za vodním hradem Budyně, v Peruci. Celé putování, které
tentokrát čítalo úctyhodných 470 km, končilo, kde jinde než v Meziříčí. Jednalo
o místní a docela zapadlou část města Kadaně. I v tomto případě se dá
mluvit o zásadních přemetech. Tentokrát se však zmíněného Radka netýkaly.
Cykloputování tohoto typu tím pádem vyšumělo. Možná, že na čas, možná na věky…
Žádné komentáře:
Okomentovat