Petrohradské májové dny
aneb
Česká trojka v Rusku
Díl druhý
Dnes máme namířeno za kulturou. Konkrétně za věhlasným
ruským baletem. Než se však pohodlně usadíme do divadelních křesel, dopřejeme
si menší poznávací vycházku.
Z Něvského prospektu to vezmeme nekonečným podloubím jedné
z nejrozlehlejších petrohradských budov. Jmenuje se Gostinnyj dvor. Nedlouho
poté přicházíme k místu, jehož jméno
před měsícem figurovalo ve všech světových médiích. Sennaja ploščaď se
neslavně zapsala do dějin moderního terorismu. Právě ve zdejší stanici metra
zastavil vlak, v němž chvíli předtím přišla dvacítka lidí o život. Dnes je
tu klid a docela liduprázdno. A to přesto, že se má jednat o jedno
z nejprostornějších náměstí.
Na Gribojedově ulici, v těsné blízkosti stejnojmenného
kanálu, narazíte na nenápadnou pekárnu. Rodinný podnik nabízí nejen křupavé
pečivo, ale i něco daleko cennějšího. Hřejivý lidský přístup je tu více než
zřetelný. Poznali bychom to, i kdyby to nehlásal ručně psaný text na vývěsní
tabuli.
Jen kousek odsud se nad kanálem klene Lví lávka. Čtveřice
šelem ji pevně drží ve svých zubatých tlamách. Král zvířat byl ostatně častým
námětem dávných sochařů. A to přesto, že se v ruské divočině vůbec
nevyskytuje.
Mariinské divadlo má pro místní obyvatel stejný zvuk jako
naše Národní. Opravdu se nám to nezdá, ale prestižní scéna dnes dává Sen noci
svatojánské. V předprodeji jsme urvali jedna z posledních míst.
Nacházet se v Rusku a nepodívat se na jejich špičkový balet, by byla nepochybně škoda. Uvelebujeme se do
vysoko položených sedadel a vyčkáváme, co se bude dít.
A děje se toho opravdu hodně. Strhující je mistrně ztvárněná
myšlenka neustávajícího boje dobra a zla i reakce místního publika. To na
výkony tanečníků reaguje nejen víceméně obvyklým bouřlivým potleskem, ale i
hlasitým používáním neruského slova „ bravo“. Závěrečné skandování nebere
konce. Největší ovace ovšem nevzbudí kladní hrdinové, ale představitel
rafinovaného satanáše. Naneštěstí to tak bývá nejen v divadelních sálech…
Z největšího
divadla se přemísťujeme k největšímu petrohradskému kostelu.
Izakijevskyj sabor , chcete-li, Chrám svatého Izáka, nechal začátkem 19.století postavit
Alexandr I. Pavlovič na počest vítězství nad nenasytným francouzským válečníkem
Napoleonem. Stavba trvala Nějakých
čtyřicet let a vystřídalo se na ní a půl milionu dělníků. Se svými sto jedna metry
výšky se řadí na druhé místo mezi všemi
pravoslavnými chrámy. Ve své době se dílo chápalo něco jako národní památník.
Vztyčit stavbu, její půdorysná plocha zabírá zhruba jeden
hektar do zmíněné výše nebyl bezpochyby žádný med. Architekt August Montferrand
nechal pro základy vyhloubit sedmimetrovou díru, kterou ještě zpevnil
čtyřiadvaceti tisíci kládami napuštěných smůlou. Na to naskládal žulové bloky a
na nich vztyčil nepřehlédnutelné sloupy. Byly vytesány v nějakém finském
lomu a poté přemístěny na místo určení, Každý z nich váží sto čtrnáct tun
a tyčí se do výše sedmnácti metrů.
Vůbec první kovová kopule na zemí Ruska byla pozlacena celým
metrákem čistého zlata. Během války ji raději přetřeli na šedo, aby se nastala
terčem německého bombardování. Svatostánek, který pojme až čtrnáct tisíc věřících sice nacistům odolal,
ale pak si jej vzali na mušku bolševici.
Udělali z něj Muzeum ateizmu.
Stát u „Izáka“ dlouhou frontu se nám dvakrát nechce a tak se
posouváme o pár stovek metrů dál. Na vzpínajícím se koni tu sedí sám zakladatel
města, Petr I. Narodil se roku 1672 v Moskvě.
Vládnout začal v nějakých sedmnácti letech poté, co naposled vydechl jeho
předchůdce, poněkud slabomyslný brácha Ivan I.
Petr Veliký se chtěl co nejvíce přiblížit Evropě, a tak například
zakázal nosit dlouhé vousy a naopak vyžadoval nošení evropských obleků. Zavedl
Juliánský kalendář a podle všeho také azbuku. Samozřejmě, jak to bylo v oněch
dobách dobrým zvykem, snažil se o rozšíření své říše. S Turky sice moc
nepochodil, zato nad severskými Švédy se mu za pomoci Dánů a Poláků podařilo
zvítězit. Jeho ženou byla, jak známo, Kateřina II., se kterou od roku 1724
poslušně sdílel carský trůn. Na věčnost odešel už o rok později a budiž mu
připsáno ke cti, že zanechal monarchii bez dluhů.
Kdo nebyl u Něvy, nebyl v Petrohradě. Impozantní
veletok, vedle kterého je naše Vltava pouhým potůčkem, vytéká z nedalekého
Ladožského jezera, aby o kousek dál svěřila své vody Finskému zálivu. Klene se
přes ni několik mostů, které se od dubna po půlnoci zvedají, aby dál mohla
proplout nejrůznější námořní monstra.
Pod velením naší vnučky se rozhodujeme přemístit na protější
břeh. Vybíráme si tak zvaný Dvorcův most. Hlídají jej nejslavnější kočkovité šelmy a zdobí bezpočet
třepetavých vlajek. Svítí sice slunce, ale je tu takový průvan, že nás to málem
nadnáší.
Přešli jsme na Střelecký ostrov. Žádnou střelbu tu
neslyšíme, zato se nám po chvíli podaří dorazit ke škole. Fakulta managementu,
kde si naše milá Ivetka lehce rozšiřuje obzory, leží, jak se zdá, v klidnější zóně, takže tu pilné študáky
nemá kdo rozptylovat. Není bez zajímavosti, že tu budoucí inteligence nenasává
rozumy v jazyku největší země světa, ale v těžce profláknuté
angličtině.
Jenom kousek od ruské školy, kde se mluví anglicky se vypíná česká hospoda. A není to tady popravdě jediná naše pivní stopa. Chmelový mok od Řípu se čepuje ve vícero zdejších podnicích. Domovinu tu také připomínají nejrůznější druhy škodovek, které si oblíbili především místní taxikáři.
Ještě než se v Diplomatu uložíme do nediplomatické horizontální polohy, dopřeji si lehkou sólo procházku na méně známý konec něvského prospektu. K mému překvapení po nějaké půlhodině chůze znovu narazím na vodu. Něva je v těchto místech až neskutečně široká. Cesta do poloviny zvedacího mostu mi trvá skoro deset minut. Tato část města není ani tak o historii, jako spíš o současné architektuře. Hotel Moskva, přilehlé obchodní centrum, jakož i budovy na protějším břehu to celkem zřetelně dosvědčují.
Neplánovaně se rovněž ocitnu v areálu nějakého dávného kláštera. V současnosti slouží jako duchovní vzdělávací centrum a podvečerní procházka po jeho nádvořích je hotovým balzámem na duši. Kromě jednoho bezdomovce, který si u vchodu právě balí svůj mobilní majetek, tu skoro nikoho nepotkávám.
Příštího dopoledne si musíme vystačit bez průvodce. Naše mladá
hostitelka musí dneska k tabuli. Pedagogové ji budou zkoušet z věcí,
které hned po skončení může klidně hodit za hlavu. V praktickém životě jí
dozajista budou k ničemu.
Ve dvojici tedy míříme k Ruskému muzeu, které je
umístěno v klasicistní budově Michajlovského paláce. Vedle Ermitáže je to
další z věhlasných svatostánků lidského kumštu. Narozdíl od ní se však
specializuje jen na ruské, potažmo sovětské umění. Velkoplošné originály
věhlasných mistrů jsme znali pouze z reprodukcí. Vidět je naživo, to je
prostě úplně jiný level. Pocity dost dobře nejde popsat, to se zkrátka musí
vidět na vlastní oči!
Nejinak je tomu s trojrozměrnými díly sochařů. Lidské
tělo, vrcholný produkt božského stvoření, se tady objevuje v desítkách variací.
V kombinaci s velkými plátny a bohatou dekorativní výzdobou stěn a stropů nabízí pestrou paletu vnitřních
pocitů. Nejen tradičně obdivných, ale někde i docela úsměvných.
Součástí přebohaté expozice je také prezentace ruského lidového umění. Od vyřezávaných dřevěných štítů, bohatě zdobených okenic až k nejrůznějším rukodělným výtvorům z rozličných přírodních materiálů.
Těžce zkoušená Ivetka se z imaginárního světa pedagogů
snáší zpátky na pevnou zem, takže Česká trojka je v Rusku opět kompletní.
Společně se vydáváme k jedné z nejkrásnějších staveb Petrohradu. Spas
na krovi, jak se osmdesát metrů vysoký pravoslavný kostel nazývá, se nápadně
podobá známějšímu moskevskému Chrámu Vasila Blaženého. Byl postaven na místě,
kde byl smrtelně raněn car Alexandr II. Stavba probíhala téměř celé
čtvrtstoletí a hotové dílo bylo slavnostně otevřeno v srpnu roku 1907.
Ještě deset let po veleslavné Velké říjnové se tu věřící scházeli
k bohoslužbám. Poté jej rudí Leninovi nohsledi zavřeli. Budova, která se
pyšní nepředstavitelně bohatou mozaikovou výzdobou, byla vypleněna a později,
během obléhání města Hitlerovými zbojníky, sloužila jako márnice, kde byly
ukládány oběti pověstné blokády.
Až v roce 1961 byl v jedné z kopulí objeven nevybuchlý
německý granát. Naštěstí se tento svérázný germánský suvenýr podařilo zdárně
odstranit. To, že předtím neexplodoval, se dá chápat různě. My, co odmítáme věřit na náhody,
máme ve věci víceméně jasno…
(-: pokračování někdy příště :-)
Žádné komentáře:
Okomentovat