Ve
Znojmě u řeky Dyje
(-:
slavné Chátry srocení je :-)
Po roce
je tu opět říjen a s ním spojené srocení chátrajících.
Dožívající ročníky z minulého tisíciletí si tentokrát
dávají dostaveníčko ve městě okurek, vína a v některých
případech i dvojitého vidění. Může za to víceméně
nekorunovaný král Chátry Konrád, zvaný Kon. Patrně se chce
vrátit na místo svých předků, protože tu nejméně dva věhlasní
Konrádové na začátku uplynulého milénia skutečně působili.
Třídenní útočiště nám poskytne útulný penzion komorních
rozměrů náležející přímému potomku znojemské obyvatelky,
daleko nejvyzrálejší příslušnice naší chátrající
pospolitosti, nepřehlédnutelné krasavice Dany.
Jelikož
veškeré ostatní slasti jsou už v daném případě pasé, pouští
se přítomní do posledního životního potěšení, tedy do jídla.
Osvědčená kombinace salátu z brambor jičínské Dany, která za jejich superrychlý převoz vyfásla pokutu a smažených
řízků z libě vonících Libiných brojlerů je díky aktivnímu
zapojení početných umělých chrupů zlikvidována překvapivě
svižně a bez jakýchkoliv ostatků.
Nadopována
bramborovým škrobem a drůbežími hormony vyráží pak nasycená
pospolitost na lehký špacír za město. Vojevůdkyní se stává
Valova nefalšovaná kopie, nadmíru vydařená dcera Kateřina. Po
vzoru své jmenovkyně, přeslavné ruské carevny, rázně zavelí k
dobytí nedaleké Kraví hory. Ještě dříve však slibuje lehké
mezipřistání na vyvýšené lesní vyhlídce.
Náčelnice
slezského roje, nesmrtelná šerifka Halina, se po chvíli raduje,
že zmíněnou rozhlednu vypátrala jako první. Usuzuje tak podle
stupně zchátralosti vyvýšeného zařízení určeného k
odstřelu starších kusů, čímž dokládá
i jistou spojitost s aktuálním stavem pomalu přicházející
Chátry. Velitelka Kateřina však severskou účastnici co nevidět usvědčí
z omylu a nařídí zrychlený přesun o pár stovek metrů jižněji.
Nebohá Halina se z toho hroutí a na místo dotyčné musí být
dopravena ekologickým sanitním vozem, kterým je její rodina pro
takové případy vybavena.
Skutečná
vyhlídková věž nemá chybu. Přestože jí chybí výtah, na
vrcholovou plošinu se v síle vydatného oběda a železné vůle
nakonec vyšplhá převážná většina předkremační společnosti,
zmiňovanou šerifku nevyjímaje. Odměnou je parádní pohled na
vinice, pole a lesíky táhnoucí se až k pravlasti Frantíka
Josefa, potažmo jeho blízké příbuzné Mařenky Terezky.
Je
poněkud paradoxní, že na jmenované Kraví hoře se pasou ovce.
Alespoň tak se to dá vyčíst z dobře viditelné cedule u cesty.
Těžko říct, zda autor nápisu do toho zahrnul i aktuální stádo
slepě táhnoucí za svým pastýřem. Pokud ano, muselo by se jednat
ze značné části o ovce černé. Že mezi ně patří bohabojná
Marie, dokonce i pastýř sám, to by jeden netušil. Strom se pozná
po ovoci, ovce po barvě srsti, potažmo oděvu. V obou případech,
jakož i v mnoha dalších, určitě nejde o bílou.
Konečně
máme okurkovou metropoli před očima. Panoráma může směle
soutěžit s Hradčany ve Stověžaté. Na to, že Znojmo obývá
nějakých čtyřiatřicet tisíc smrtelníků, tu mají těch věží
také požehnaně. Neméně slavná je i dlouhá a pestrá historie
sahající až do šerého nedohledna.
S
nezapomenutelným pohledem na město si nezadá ani samotná
kravihorská příroda. Vyniká především bohatými porosty vřesu,
který náramně esteticky zaplňuje otevřené plochy s osamělými
břízkami, zakrslými duby a další listnatým stromovím. Smysl
pro krásu tu narušuje jen dvacetičlenná tlupa zchátralých, s
čímž však dávný zahradní architekt asi počítal. Pro všechny
případy nechal pro toto místo vytesat sochu. Ani v tomto případě
se však nejedná o krávu, ale o docela vnadnou krasavici s malým
miminem v náručí.
Povadlí
poutníci klopýtající nazpátek se zanedlouho opět ocitají u
sochy. Tentokrát u nějakého svatého za dědinou. Zatímco světec
způsobně zírá k opadavým lesům, zoraným lánům a vybrakovaným
vinicím, chátrající pospolitost se rozpustile sdílí s radostmi,
starostmi a lehkými i smrtelnými hříchy. Ani ne tak svými, jako
spíš svých více či méně milovaných bližních. Zvlášť
aktivní jsou při tom dvě nejmenované sesterské dvojice. Jak je
naprosto zřetelně patrné, při takové příležitosti jazyk za
zuby prostě neudrží.
A máme
tu první společně trávený večer. Začíná, jak jinak, než
obžerstvím. Kvůli nenasytnosti dvaceti vyhládlých krků ubyl zas
na světě jeden vůl. Musel být přiměřeně mladý a patřičně
tučný, protože klobásky z jeho tkání svedly k hříchu i
přítomné fandy vegetariánských experimentů. Protože je zrovna
pátek, nejhlavnějším bodem programu jsou zpěvy páteční.
Hudbymilovný Vala naladí sladké dřevo, vytasí nesmrtelné Mikovy
Kopretiny a halou se ozývají nezapomenutelné evergreeny o klepavé
tetě, stanujícím Abrahamovi a nezapadajícím sluníčku. A když
později i nevyčerpatelné studnici starých textů, přítomné
fenomenální zpěvačce Anně K. dojde dech, na scéně se objeví
pradávné, načerno rozmnožované zažloutlé kopie pravěkých
songů pamatujících komunistické časy zašlého tisíciletí.
Je
pravdou pravdoucí, že mládí žije ze snů a stáří ze
vzpomínek. Sladké snění se už dávno převtělilo do
nekontrolovaného stařeckého chrapotu, takže zbývá jen lovení v
paměti. Případně v několika fotosložkách, jichž neustále
přibývá a které se na sletech Chátry pravidelně objevují. Bez
jakýchkoliv příkras spolehlivě odhalí, kolik přibylo vrásek,
ubylo zubů, případně, kdo se při pozemském rojení už v kruhu
kamarádů neobjeví. Zatím je jich už okolo pěti šesti. Začalo
to Pavlínou, neboli Černým stínem, následoval její věčný
nápadník Mlátička, zanedlouho přišli na řadu Hugo, Brdečko a
nakonec Jonáš. A daleko předtím všechny nečekaně předběhl
Ruda ze Slezska, který odplachtil do Věčných lovišť už kolem
třicátého roku svého života. Zkrátka a dobře, člověk je
smrtelný, Chátra je živá! Časem už jenom na těch fotografiích.
Případně při naplnění naděje, jíž vadnoucí smrtelníci z
nesmrtelné Chátry vytrvale žijí…
Všeobecné
dvacetinásobné chrápání k ránu utichá a na place se kromě
nezbytného krmiva objevuje i tak zvaná Jitřenka. Jejím vedením
je tentokrát pověřen spolehlivý partner Liby a zákonný švagr
její sestry Jarky, Vladimír. Po vzoru svého nedostižného
sovětského jmenovce si nechal narůst bradku, k růstu nezbytné
pleši však v jeho případě stále ještě nedochází. Každopádně
se na dnešní památnou událost zahaluje mazanou kombinací černé
košile a zlatožluté kravaty, čímž dokonale vytírá zrak
veškerým zúčastněným vrstevníkům rodu mužského. Páry
dámských očí budou nejen při ranním zamyšlení, ale i po
většinu dne, sváděny jen a jen na něho.
Sbor
adventistické církve si ve Znojmě nemohl najít příznačnější
místo. Sídlí totiž na Veselé. Což vzbuzuje důvodné podezření,
že tam nemusí být žádná nesnesitelná nuda. Přenádherný sál,
jehož jednoduchá výzdoba jednoznačně připomíná Ukřižovaného,
se brzy zaplní a hned v úvodu dojde i na veřejné uvítání
Chátry. Moderátor se však toto spisovné slovo zdráhá, byť jen
v uvozovkách, vyslovit. Patrně jej pokládá za sprosté. Což
všechny přítomné chátrající hned v počátcích patřičně
rozveselí a stav dobré mysli už notoricky přetrvává i do
dalších sekcí dopoledního programu.
Není
bez zajímavosti, že současným arcipastýřem znojemského stáda
je jistý Honza, chcete-li, Jan. Protože se nikdy nechoval
jankovitě, dotáhl to až na Moravskoslezského vrchního náčelníka.
Navzdory tomu, že má příjmení Dymáček, proslavil se
populárními pětidenními kurzy odvykání kouření. Jenom ve
Valmezu mu za to vděčí nejméně dva dýmající. Co je však
příčinou jeho pádu do okurkové metropole, zůstává pro většinu
tajemstvím. Kdysi se do pohraničí posílalo za trest. V jeho
případě to však za žádných okolností nemůže být pravda. Ať
už je to jakkoliv, ostatní adventně laděné farnosti znojemským
tuto nepřehlédnutelnou personu upřímně i neupřímně závidí.
Adventisté
mají na rozdíl od ostatních spřízněných protestantských
uskupení bezpočet více či méně srozumitelných specifik. Kromě
toho, že se scházejí v sedmý den týdne, což byla až do
padesátých let minulého století sobota, zařadili po celé
zeměkouli do duchovního pořadu i školu. Neznalého či náhodného
návštěvníka by mohla přinejmenším mírně šokovat.
Nepřipomíná ani tak základní či vysokou, jako spíš školu
židovskou. Případně ještě český parlament. Není obecným
pravidlem, že všude mohou školáci svobodně diskutovat, s
učitelem veřejně nesouhlasit, případně se s ostatními sdílet
o svá potěšení či přes týden absolvované kotrmelce. A zrovna
tak není obvyklé, aby byl učedník jednou učitelem a za týden
opět žákem, případně poškolákem.
Těžištěm
bohoslužby je aktualizace zvěsti ze Starých Písem. Oprávnění
nemají jen teologicky fundovaní profíci, ale i docela obyčejní
amatéři nejrůznějších profilů. Dnes je tímto úkolem poctěn
někdejší student Komenského evangelické fakulty, ředitel
adventistického Teologického semináře, redaktor církevního
časopisu, tlumočník, překladatel, kazatel, ale především vůdčí
duše neustále skloňované Chátry. Lid obecný jej zná pod jménem
Luděk, pro přítomné chátrající je to však jednoznačně
Konrád, případně Kon. Poukazuje na základní kámen všech
věřících, kterým je prostá víra. Co obnáší, kam míří a
jak se v životě viditelně projevuje. Zvláštní důraz je položen
na „Vůdce a dokonavatele víry“, díky němuž se tu i dnes
převážná většina příchozích asi shromáždila.
Pokud
by si někdo myslel, že se na Veselé koná slet průsvitných
andělů, byl by od pravdy dál než je naše Země od Slunce. Tak
jako všech Kristových ovčincích, i tady patrně půjde o
shromáždění více či méně pošramocených smrtelníků, mezi
nimiž však rezonuje všudypřítomná ozvěna naděje, že navzdory
všemu, co se nepěkného na světě odehrává, poslední slovo
bude mít zhmotnělá Láska, chcete-li Bůh. Zpívají o tom
společné písně, zní to z kazatelny a také z úst
naslouchajících hříšníků.
Poslední
„amen“ však neznamená, že je tu konečná. Dana s tímto
příjmením se pouští do hovoru se svým vrstevníkem Radkem,
který byl odjakživa muzikální ozdobou jejich někdejšího
mateřského sboru. Přešel čas, přibylo roků, děcek i kil, zubů
naopak ubylo, což ale zjevně nebrání v tom, aby se dávné
společné zážitky nedokázaly slít do příjemně znějících
akordů. Mollových, ale z převážné části těch durových.
Znojmáci
se vyšvihli do polohy, kterou si Chátra ani náhodou nezaslouží.
Šediví starci i přebarvené babiny jsou pozváni do vyšších
pater. Dámy se staví do role šenkýřek a nalévají do
průhledných pohárů. Bílé i červené teče proudem, což však
nemá v daném případě pražádný vliv na mentální, pohybovou,
dokonce ani na řidičskou způsobilost.
Na
pořadu dne je slavnostní pohoštění. Jedná se o osvědčený
řízkosalátový dvojboj, natrénovaný už při včerejším obědě.
Místní kuchařky o pátečním menu samozřejmě nevěděly, což,
jak se brzo ukáže, vůbec není na škodu. Sobotní repete si s
premiérou v ničem nezadá. Ukazuje se, že likvidační vášeň je
v daném případě ještě výraznější než při uplynulé
generálce.
Čas
jídla není zpravidla jen o nacpávání prázdných žaludků. Na
své si přijdou jak vyznavači poledního lenošení, tak i
milovníci vášnivých diskuzí. V prvním vynikají flegmatičtí
pánové, ve druhém má navrch dobrou krmí vybičované ženské
plémě. Pokud se řeč nepřeklopí na Babiše, Zemana a islámské
emigranty, zůstává polemika v jakž takž snesitelných mezích.
Když dojde na jmenované, je válka na spadnutí. Zkušenosti proto
velí respektovat nepsané pravidlo. Že totiž politika do Chátry
nepatří!
Po
krátkém oddychu na ubytovací periférii se lehce odpočatá
stařecká dvacítka opět vrací na Veselou. K nemalému překvapení
tu už stepuje celá řada místních sourozenců. Zatímco by se v
naprosté většině ostatních sborových společenství farníci
oddávali bezhříšnému sobotnímu polehávání na měkkých
domácích gaučích, tady se jejich značné procento obětuje ke
společné procházce jim dobře známým městem. Na vině bude
patrně bodrá dcera kamaráda Jerryho, která odmítla slastný
život na severoamerickém světadílu, aby neohroženě zakotvila v
méně příznivých zeměpisných šířkách jihomoravského
pohraničí. Se svým pohodovým životním partnerem vyvádějí
Chátru z Veselé, to aby poznala i smutnější stránky zdejších
romantických zákoutí.
První
zastavení připomíná někdejší židovské osídlení a neveselá
období, která jej provázela. Na zdejším Václaváku bylo zase po
předlouhé době nevybíravého útlaku povoleno shromažďování
místních evangelíků. Ti o dost později dostali do užívání
dvoupatrovou kapli Svatého Václava, kde je však časem vystřídali
zdejší pravoslavní. Dnes je tento starý svatostánek jen místem
běžných výstav a všelijakých koncertů. Nastává pokles do
spodního patra. Překvapuje tu parádní akustika dosvědčená při
společném zpěvu současné křesťanské písničky Zpívej
haleluja. Hudební kulisa je přímo nadpozemská a citlivější
duše při ní občas i lehce zamrazí.
V patře
horním je to rovněž o muzice. Právě dnes je totiž den pohřbu
božského Karla. Jeho hlas zní z reproduktorů, lidé sem nosí
svíčky a podepisují kondolenční listiny. Snad to Chátře Mistr
promine, ale celonárodní den smutku se neplánovaně střetl se
dnem její radosti. Podle toho jak jej lidé znají, by to určitě
pochopil. Rozdávat radost bylo ostatně jeho celoživotním údělem.
Nikomu
to neříkejte, ale Kon měl při odpoledním špacíru hned několik
vidění. Zda se díval do své milované historie nebo naopak do
budoucnosti, není nikomu známo. Ani to, zda při tom viděl dvojmo.
Coby správný představitel své církve, možná přímo trojmo.
Tak, jak to naznačuje oficiální logo společnosti, ke které má
drtivá většina přítomných chátrajících nejblíže.
Co se
mé maličkosti týče, docela blízko to mám v některých ohledech
ke Františkánům. Můj pradávný jmenovec z Assisi i ten současný
z Vatikánu mě v mnohém oslovují. Především svým vztahem k
prostotě a obyčejnosti. Františkánská ulice má proto něco do
sebe. Žádné zlato, žádná paráda. Možná jsem cvok, ale právě
u těch oprýskaných zdí se cítím tak trochu doma. Neleštěné
polobotky či vypulírovaná auta mi totiž vůbec, ale vůbec nic
neříkají.
Konečně
dochází i na přesun ke staré rotundě. Dost pravděpodobně
vznikla ve druhé polovině dvanáctého století za panování
Konráda II. Znojemského. Patrně sloužila jako hradní kaple a
dodnes si zachovala unikátní malby na stěnách.
Nejfotografovanějšímu místu Znojma neodolá ani jinak odolná
Chátra. Chce možná světu dokázat, že i pravěké objekty, ke
kterým pomalu tíhne, mohou být nádherné, ba přímo neodolatelně
svůdné.
Poněkud
smutní se pak všichni vrací zpátky na Veselou. Hodinová
ochutnávka historie se zdá až příliš krátká. Itinerář je
však přesně daný a nedá se s ním hnout. Je zajímavé, že
organizátoři všecko dotáhli do nejmenších detailů. Například
i to, že oba konferenciéři mezi sebou musí jak mentálně, tak i
vizuálně korespondovat. A pravděpodobně i s městem jako takovým,
kde jsou přívětivé barokní linie rovněž v hojné míře
zastoupeny.
Program
oplývá vzácným spádem, i když se vyvíjí naprosto spontánně.
Zásluhu na tom má také včerejší vojevůdkyně Kateřina, která
drtí klávesy církevního klavíru a spolu s dalšími hudebníky
nedopustí, aby se kdokoliv v sále nekontrolovaně vymanil z akčního
muzikálního dovádění. Přestože je většina hudebních fosilií
z roku raz dva promítána na stěnu, řada zanícených pěvců loví
texty ze svých přehluboko uložených paměťových vrstev. Nejen
pozpěvováním je však živo toto odpoledne. Dochází i na
oboustranné sdílení. Konečně je příležitost Znojemským
vysvětlit, že Chátra není žádné nečisté slovo, ale fakty
podložená skutečnost, pro kterou lze najít i přesvědčivé
biblické zdůvodnění.
Nízké
slunce už pomalu zapadá za Českomoravskou vysočinu, což je
zřetelným signálem pro rozpuštění příjemně rozdováděného
duchovního společenství. „Přátelé, uděláme kolečko!“,
zaburácí svým školeným hlasem rétoricky nadaný Kon. Ruce se
spojují a jak je cítit z ovzduší, zdaleka nejenom ruce. Přání
požehnaně prožitého nového týdne míří nahoru a ozvěnou se
vrací do otevřených srdcí v podobě tiché vděčnosti a
radostného pokoje.
Domorodci
se stahují do svých doupat a nadmíru spokojení návštěvníci k
dočasnému útočišti. Tam se už schyluje k nebývalé oslavě.
Stoly zaplňují talíře s nápaditými kulinářskými kreacemi,
kterým jednoznačně vévodí zeleně svítící cukrářský výtvor
s kytarou a nepřehlédnutelným nápisem Chátra 70. Hned čtyři
příslušníci totiž letos překročili magickou hranici sedmi
křížků a dosažením plnosti věku se zařadili mezi elitu. Právě
jim je věnován nejen lákavý dort, ale i celé letošní
slavnostní srocení.
Na
pořad dne se dostává první etapa udíleni nepostradatelných
darů. Oba prezenty míří do ryze praktické oblasti. Zikmundovi je
obřadně předána plastová noční mísa i s příslušenstvím k
realizaci očistných rituálů. U Antonína zase přistává
průhledný bažant. Přes den jej může na svých cestách využívat
k uskladnění tekutin na hašení žízně, v noci naopak pro jejich
pohodlné odpouštění přímo z pelechu.
Načatý
večer se protahuje až za hranici příštího dne. Zpěvy sobotní
jsou na rozdíl od těch pátečních o poznání rozvernější.
Nostalgickou trampskou klasiku střídají lidovky, které přejdou
až k sovětské hymně, Písni práce a nezapomenutelné
Internacionále. Důkladnou průpravou tak projdou nejen hlasivky,
ale i rezonující bránice většiny zúčastněných.
Chátra
si je zatím dobře vědoma nezadržitelného toku času a snaží se
představit si blízkou budoucnost. Podle zákona pravděpodobnosti
se to nemůže nedotknout vizáže nezakrytých tělesných partií,
především obličeje. Nedostižná hérečka Halina svým vrozeným
nadáním dostatečně zřetelně prezentuje rozdíl mezi žhavou
současností a plížící se novou dobou. Potomci se tedy určitě
mají na co těšit!
Půlnoc
se překulí do posledního rána. Po Jitřence v podání nestora
Valy nastupuje na scénu výběrčí. Nevybíravou roli Jidáše si
dobrovolně vybírá sám Velký Kon. Revizní komise v osobě Jarky
a Radka pak nenápadně sleduje, zda si po vzoru nechvalně známého
apoštola neusype něco z měšce do vlastní hluboké kapsy. Nic
podobného se naštěstí neděje, takže na případný bankrot může
majitel penzionu zatím směle zapomenout.
Zapomenout
se ovšem nedá na staré zlaté časy. Stříbrovlasá Dana vytasila
ze svého archívu relikvii nebývalého historického významu.
Originální novoroční přání z tvůrčí dílny trampské osady
Šípy prérie. Od onoho roku 1966 se však toho až příliš mnoho
změnilo. Z někdejší pětice přežívají v náruči Chátry
pouze dva pozůstalí. Hugo odešel na věčnost, z Boba se stala
živá mrtvola a z Bena dokonale nedobytný katolík. Černobílá
fotografie je dalším svědectvím o nestabilitě světa, ve kterém
má smysl pouze jediné. Hledání stabilního bodu, o který se dá
v nekonečných proměnách všeho a všech spolehlivě opřít.
Onoho
nedělního rána je všude slunečno, pouze Jižní Moravu zahalila
mlha. Což ale nabrání v uskutečnění posledního dějství
pestrého třídenního programu. Do čela se opět pasuje
nenahraditelná Kateřina. Krátký autopřesun na konec vedlejší
vesnice vystřídá autentická pěší chůze. Cesta se z polí noří
do lesů. Jsou krásně voňavé a přenádherně vybarvené. Klikatá
pěšina končí až u příkrého srázu. Na jeho dně prosvítá
temně modrá hladina bájné řeky. Chátrající pospolitost se
ocitla uprostřed Národního parku Podyjí.
Stádo
se spontánně rozděluje do dvojic či miniaturních skupinek.
Každá má něco veledůležitého k řešení. Jedna si stěžuje
na svého chlapa, druhá na nepodařená děcka, třetí na
donebevolající poměry ve sboru a všechny dohromady na všecky
české politiky, které je třeba co nejdříve vyhnat od koryt. Do
toho tiše ševelí podzimní listí a souhlasně pokyvují mírně
se houpající koruny stromů.
Jsou
ale i tací, kteří vyhledávají nikým nerušenou samotu. Obsah
jejich rozhovoru pravděpodobně podléhá přísnému utajení.
Podle jistých náznaků oba nejmenovaní něco kují. Samozřejmě,
pokud je to žhavé. Chátra důvodně tuší, že do příštího
rojení nastane velký třesk. Potajmu se začínají uzavírat
sázky. Někteří tipují léto, jiní jaro, ale většina míří
do zimy. Tak jako tak jim to všichni, alespoň ti přítomní, ze
srdce přejí.
Nastíněné
situace později mazaně využívá legální imigrantka Luda. Už
před mnoha léty přichvátala ze země Kazachů s cílem si tu
najít nějakého českého zazobance. Z neznámého důvodu se zatím
nezadařilo, takže žádá o radu veterány, kteří už mají
nejméně dvojnásobnou zkušenost. Zda je jí know how poskytnuto
úplatně či grátis, ví jen Luda sama, ale zdaleka není vyloučena
možnost, že do roka a do dne budou nakonec veselky dvě.
Zcela
opačné problémy má však už dříve vzpomínaná Anna K. Kolik
má roků nikdo pořádně neví, ale kvalifikovaní hadači tipují
něco mezi pětatřiceti a padesáti. Počet umělých zubů,
šedivých vlasů a kilogramů nadváhy se na první pohled blíží
nule. Do Chátry tedy evidentně nepatří. Aby se mohla v prestižní
společnosti udržet, finguje notorické kulhání. Každopádně
však o svůj zevnějšek přímo ukázkově dbá. Zrcátko má
neustále po ruce a permanentně se v něm kontroluje. Chátrající
lovci záběrů přírodních krás se mohou přetrhnout, jen aby ji
dostali do svého fotoalba. Měla by se nad sebou zamyslet.
Jakkoli
je pohled na jednotlivé články Chátry úžasný, prim tu dnes
hraje pestrobarevná podzimní krajina. Veškeré komentáře jsou
nadbytečné, protože se dokáže představit sama. Harmonie tvarů,
barev i vůní upokojí víc, než dvacet protistresových seminářů.
Nejhezčí ze všech katedrál právě rozehrává jeden z
nejpůsobivějších chvalozpěvů celého pomalu usínajícího
roku.
Dříve
než se homogenní pospolitost rozpadne na dvacítku jednotlivých
kousků, sluší se dopřát si malé Mariánské zastavení. Je
záhodno poděkovat Marii Rudické za dort i klobásky, ale
především za Kateřinu. Tak fundovanou průvodkyni na žádném ze
svých sletů zatím Chátra nezažila. Kytice květů je jen
miniaturní odměnou za všechno, čím vysychající pamětníky
zašlých časů obohatila. Začíná se uvažovat o jejím přestupu.
Hledají se sponzoři, kteří by byli schopni odstupné za přesun
Katky ze znojemského sboru do Chátry zaplatit. V případě, že se
to nepodaří, je naplánován dobře utajený únos.
Místo
zamýšleného noblesního oběda v některé z vyhlášených
znojemských restaurací dochází v závěru na masovou likvidaci
veškerých bezmasých zbytků. Jeden z nejzchátralejších
přítomných sice na znamení pokání drží celodenní přísný
půst, to ale vůbec nebrání v tom, aby na stolech, v lednicích či
po utajených kapsách cokoliv poživatelného zbylo. Úplně
posledním bodem nabitého programu je druhá etapa rozdávání
darů. Konrád obdrží balík kysaného zelí, jakož i trojici
plastových kontejnerů na sběr své cukrem obohacené odpadní
tekutiny. Vala potom obligátní flašku, samozřejmě s kvašeným
obsahem, tentokrát znojemských okurek. A také sadu čípků,
potažmo čipů pro situaci, kdy by byl neschopen přijímat potravu,
případně nezbytné vitamíny svým horním zažívacím traktem.
Oba dohromady ještě dostávají po ananasu a pomyslnou třešničkou
se stává samotný dort, samozřejmě nanukový.
„
Přátelé, uděláme kolečko!“, ozývá se už asi po pětadvacáté
z Konových úst. Takže, ještě závěrečné společné přání
požehnaně prožitého času a pak už jen pevné stisky rukou,
drtivé objímání a přesladké zulíbání veškerých dostupných
tváří. Chátra je u konce, ať žije Chátra!!! Tak, jako vždycky,
pokud možno, pod dohledem Všemohoucího...
!!! chátrání zdar !!!
Žádné komentáře:
Okomentovat