Ekuvýšlap
adventní
-
z Hostýna až na Troják -
Poslední
ekuvýšlap se odehrál před Cyrilem a Metodějem.
Pořadatelská trojka se poté potulovala po nejrůznějších
svatých i nesvatých lokalitách, takže na domácí poutní akce
nezbyl čas. V době listopadových plískanic se Švitorka,
Maminečka naše představená zdravě naštvala, bouchla pěstí do
stolu a rezolutně prohlásila: „Sníh nesníh, mráz nemráz,
půjde se na první adventní neděli a basta!!! Šedý vlk vymyslí
trasu, Červená Karkulka zajistí plakáty a Největší
Zajíček Střední Evropy to roznese po dostupných misijních
polích.
Dojednáno,
vykonáno! Tři dny před Mikulášem vyráží z Valmezu nesourodá
skupina šesti individuí. Jak jinak, než vlakem! Přestože se nebe
mračí, poutníci oplývají úsměvy. Důvody jsou různé. Adélka
nemusí s maminkou do školy, Švitorka má možnost svobodného
rozletu, Liduška se konečně dočkala dalšího pochodu a nováček
Kon, který přichvátal až z Matičky stověžaté neví, co ho
čeká.
Poloprázdný
autobus později přesune celou naši partu z bystřického nádraží
pod vrchol Hostýna. Milosrdný sníh tu zakryl nevábný podzimní
háv a posunul poutní návrší do vánoční nálady. Šedobílá
mlha vše ještě umocnila a vdechla celému areálu nádech
mystéria.
Ten
nepřehlédnutelný kopec s bazilikou mi mnohé připomíná. V
pradávných dobách, kdy byli ještě protestanti s katolíky na
kordy, jsme sem i s mladším bráchou zavítali a v obnošených
maskáčích, nasáklých kadidlem z čudícího ohně, vstoupili do
katedrály. Právě probíhala bohoslužba, do které se věřící
zapojovali společným zpěvem. Nedalo nám to, abychom se nepřidali.
V domnění, že konáme nanejvýš dobrý skutek jsme zpívali co
nejhlasitěji a nejfalešněji. Samozřejmě nás vyvedli. Brali jsme
to jako mučednictví a byli na to náležitě hrdi.
Doba
poskočila o kousek dál. Nějakým zázrakem se změnili nejen
katolíci a evangelíci, ale hlavně my. Cosi nevysvětlitelného nás
od nevraživosti posunulo k toleranci, která se později zcela
spontánně převtělila ve spolupráci. Sedmý ekuvýšlap je toho
důkazem a Maminečka představená, kovaná echt katolička, jednou
z mých nejvěrnějších kamarádek. Na rozdíl od ní zpívám
stále falešně, ale už ne v jejich kostele.
Ne
nadarmo nás Svatá Písma vybízejí k bdělosti. Jeden by to
nečekal, ale i na posvátném Hostýně se nacházejí šikmé
plochy. Stačí trocha ledu v kombinaci se špetkou nepozornosti a
jdete ke dnu! Teta Iva, alias Karkulka naše Červená, by mohla
vyprávět. Jestli si z poutní hory přivezla i namodralý suvenýr
na přistávacích plochách nám však zatím neprozradila. Zcela
jistě si však přibalila poznání, že nikdy a nikde si člověk
sám sebou nemůže být jistý. Spolehlivou jistotu je třeba hledat
v jiných než pozemských sférách.
S
náramnou opatrností se poté posunujeme o nějaký ten kilometr
dál. Švitorka najednou zavětří. „Tady někde by se měla
nacházet chajda, ke které směřoval první vandr mého života.
Slavila jsem patnáct pryč a bylo úplně stejné počasí. Je tomu
právě čtyřicet roků.“
Odbočujeme
doprava a vzrostlým lesem stoupáme k temně zelenému stavení. Je
zamčené, stejně jako před čtyřmi desetiletími. Tenkrát to
bylo s tou naší Maminečkou tak: Její brácha ji chtěl vzít na
čundr, ale měl obavy jít přes Hostýn ve dne. O Švitorce je
totiž všeobecně známo, že každý normální chlap se za ní
otočí. Pokud tak neučiní, je buď slabozraký nebo čtyřprocentní.
Co teprve když bylo tomuto poupátku patnáct pryč! Zodpovědný
sourozenec správně odtušil, že slabší svatohostýnské poutníky
by mohlo její zjevení lehce rozhodit, případně nasměrovat k
nežádoucím myšlenkám. Milovanou sestřičku proto přes toto
návrší propašoval v noci. Jenže tato chata, jak už bylo
naznačeno, byla nedobytná. No, ono ten důvod nočního přesunu byl samozřejmě jiný, ale dveře byly skutečně zabedněné. A venku o oné půlnoci mrzlo až praštělo. Naštěstí nedaleko odtud stálo
sněhové iglú. Díky němu patnáctiletá kráska patnáctistupňový
mráz přežila. Dnes tu stojí po létech a radostí je bez sebe.
Svoje
potěšení dává najevo stylově. Snáší se k bílé peřině a
mává křídly. Pro příští poutníky tu zanechává neklamné
znamení. Dokonalý otisk živého anděla. Dokonce i se zřetelnou
svatozáří.
Dobrosrdečná
Liduška usuzuje, že takové zastavení nemůže zůstat bez odezvy.
Z batohu tasí obdélníkovou krabici. Památku Švitorčina přežití
slavíme vestoje. Slouží k tomu čtverečky buchty výjimečné
chuti, jejíž složení je pak předmětem diskuzí veškerých
přítomných kuchařek.
Během
čtvrthodinky jsme na Skalném. Moje nejzamilovanější místo v
Hostýnských kopcích teď poznávám jen v zasněžené podobě.
Naposled jsem tu byl o letošních Velikonocích. Navzdory svátkům
jara se tehdy krajina skal a bukových lesů obalila doběla. Převis,
pod kterým jsem tenkrát nocoval, nemohu pochopitelně vynechat.
Zubatý útvar mířící k nebi tu stojí v nezměněné podobě. A
zůstane stát i když já už co nevidět klesnu k zemi. Posiluje
víru, že i na tomto vratkém světě jsou konstanty, na kterých
lze stavět. Pevné a nepohnutelné. Nesmírně mě těší, že
stejnou nadějí žijí i všichni ti, se kterými právě sdílím
dnešní půvabnou adventní dvanáctikilometrovou trasu.
Dramatickou
krásu vyčnívajících pískovců střídá rozlehlá půlkruhová
paseka. „Jsme na Klapinově, křižovatce turistických cest k
Rusavě a Chvalčovu“, hlásím sněhem se brodícím
spolupoutníkům. „ Nejsme na žádném Klapinově, ale na Bečce“,
kontruje Maminečka představená, „jezdila jsem tady na vandry a
znám to tu jak staré boty!“ „ Nevím, nevím“, odporuji
nesměle, „údaj na rozcestníku zvěstuje Klapinov!“ Švitorka
se však za žádných okolností nevzdává: „Žádný Klapinov,
ale Bečka! A tečka!!!“
Přestože
nám to s Maminečkou na Klapinově zrovna neklaplo, rvačka se
nakonec nekoná. A to jen díky tomu, že se prozřetelně uchyluji
pod ochranu přítomného portáše. Ten naštěstí neví, že jsem
byl při nedávné izraelské expedici pasován na zbojníka. Navíc
stejně u sebe nemá zbraň a vypadá dost mírumilovně. Možná má
na bojové aktivity stejný náhled jako já. Moc bych za to nedal,
že spolu se mnou sdílí vyznání, že „válka je vůl“ a není
vyloučeno, že bychom si spolu zanotovali i moji nejoblíbenější
militaristickou píseň, ve které se zpívá o tom, ´nač chodit do
války,(když) je lepší doma sedět a louskat buráky´.
Mezidenominační
šarvátka je zažehnána, a tak vesele pokračujeme dál. Zelená
značka vede do lesa. Cedule na jeho okraji nás znepokojuje. To, že
je tu plno dřeva, dobře víme, ale není nám jasné, proč si na
něho dávat pozor. Musíme hledat rafinovanější vysvětlení.
Hajný je pravděpodobně jasnovidec, kterému bylo zjeveno, kdo se
tudy bude ubírat. A stejně tak mu musí být známo, že dřevo je
nanejvýš ušlechtilý materiál. Slouží, voní a když je
potřeba, příjemně hřeje. O Švitorčiných kvalitách ví každý
druhý Valmezák. Slibně se vyvíjející kariéru veleúspěšné
zpěvačky, která svým hlasem a neokázalým šarmem pobláznila
polovinu republiky, přerušil až pád mezi náboženské tmáře.
Kamarád Kon si na tmářství naopak kariéru postavil. Nadaný
student bohosloví se zahraniční stáží začínal jako cestář,
později byl pastorem, redaktorem, překladatelem, učitelem na
církevní škole a nakonec se vyšvihl až na generálního ředitele
teologického semináře. V současné době se už stará jen o
početné stádo českých pastýřů a o jeden z mých párových
orgánů. Před takovouto hvězdnou dvojicí je třeba mít se
doopravdy na pozoru.
Cesta
stoupá zasněženým lesem nahoru. Sotva se vynoříme z jedné
mírné zatáčky, Karkulka s Adélkou a Liduškou zběsilým máváním
více než zřetelně naznačují, že se něco stalo. „Pojďte
rychle sem, na zemi leží nehybná turistka! Nezbytně potřebuje
první pomoc. Pohněte, nevíme si s ní rady!“
Čím
jsme blíž, tím se nám zdá jejich tvrzení pravděpodobnější.
Ve sněhu opravdu leží bezvládná postava. V hlavách nám to
začíná šrotovat. Co udělat dřív a na co nezapomenout? Jak se
vlastně provádí umělé dýchání? A jak masáž srdce? Vytočit
stodvanáctku nebo stopětapadesátku? Přidáváme do kroku.
„Dýchá?“, ptám se s hrůzou a zírám na blednoucí tvář.
„Zdá se, že ne,“ odpovídá unisono dámská trojice. Ve
chvíli, kdy se skláním níž, abych si tuto informaci ověřil, se
mrtvolné stvoření bleskurychle vztyčuje! Málem se k zemi kácím
sám. Až v tuto chvíli poznávám v nebožtíkovi Věrku. Zahrála
to více než znamenitě. Asi jí začneme říkat Lazarka.
Tento
skvěle vydařený kanadský žertík evokuje k zamyšlení. Ve škole
nás učili tisíce kravin, které jsme v životě nepotřebovali,
ale o účinné pomoci jak zachránit život nevíme skoro nic.
Nezbytnou mezeru ve vzdělání si budeme muset co nejdříve
doplnit. A co když se záchranná akce nepodaří? Existuje
zmrtvýchvstání? Není to jen báchorka servírovaná v
křesťanských chrámech? Jsou pro to nějaké exaktní důkazy?
Není jich mnoho, ale opravdu jsou. Znám člověka, a nebydlí
daleko odtud, který se se zmrtvýchvstalým setkal. Stalo se to v
jedné asijské zemi u Bengálského zálivu. Chlapec spadl do vody a
zmizel pod hladinou. Vytáhli jej až po půl hodině. Doktor ho
prohlásil za mrtvého. Sousedé, převážně hinduisté, zavolali
křesťanského pastora. Ten nejméně hodinu střídal umělé
dýchání s usilovnou modlitbou. K úžasu všech začal mládenec
lapat po dechu. Od té doby má jméno Lazar. Štúdio Nádej o tom
natočilo dokument, který později údajně vysílala i slovenská
veřejnoprávní televize. „Nevěříte-li ve zmrtvýchvstání,
jste nejbídnější ze všech lidí,“ napsal kdysi apoštol Pavel
křesťanům do Korintu. Klasik k tomu dodává: „Primárním
smyslem bytí je vyřešení otázky nebytí“. Jedná se
pochopitelně o bytí nekonečné. Sedmičlenná skupina, která se
posunuje k Trojáku, má naštěstí ve věci víceméně jasno.
Poněkud
nejasno je ovšem v odhadu, zda s načerpanou zásobou kalorií
vydržíme až do cíle. Máme totiž za sebou jen tu menší
polovinu. Maminečka představená proto rezolutně zavelí:
„Zastavit stát! Nadešel čas čerpání pohonných hmot. Na můj
povel vytaste své utajené včerejší řízky, jakož i další
skryté dobroty a vložte na společný stůl. Neboť, jak stojí
psáno, ´všecky věci měli obecné, nikomu nic nepřebývalo a
nikomu nic nescházelo´. Ať žije prvobytně pospolný
komunismus!!“
S
prázdnými batohy a plnými žaludky pokračujeme dál. Nadešel čas
adventní a tak je všude kolem možno zaznamenat nápadně vyšší
výskyt andělů. Adélka, nejmladší, nejbystřejší a nejhodnější
členka výpravy je k této funkci přímo předurčena. Inspirována
příkladem mírně letitější Švitorky se taktéž snáší do
načechrané bílé nadílky a aktivně zapojí zatím nepřistříhlá
křidýlka. I na tomto místě je kolemjdoucím zanecháno
jednoznačné poselství: Našlapujte potichoučku, přiletěl si
tady pro vás Anděl Páně II.
Přívětivý
špacír tichým vánočním lesem pomalu končí. Stromy poznenáhlu
ustupují do stran a otevírají vrátka citelně se ozývajícímu
severnímu průvanu. Blizard bičuje pobledlé tváře a okamžitě
je přebarvuje dočervena. Do cíle už zbývají sotva dva
kilometry. Ty dáme, i kdybychom se tam měli doplazit po čtyřech.
Za
posledním horizontem něco nápadně vyčnívá. Se stoprocentní
jistotou odhadujeme o koho běží. Nemůže to být nikdo jiný než
Největší Zajíček Střední Evropy! Jenom co dohopsá k našim
nohám, začne převeliké objímání. Pak se ovšem na většinu
dívá pěkně spatra. Nemějte mu to za zlé, on to jinak nedokáže.
Jedině, že by pro něho, jak sám říkává, někdo vykopal půl
metru hlubokou jámu.
Kolem
třetí odpolední jsme na Trojáku. Hned se k nám hlásí povědomá
trojice. Simča, Petr a jejich kráska, tříletá Stázka. Za chvíli
se objevuje i rodinný trubadúr Ondra. Vyrazili společně z Tesáku
s tím, že na nás počkají U křížku. Křížek přes rozpočet
jim ovšem udělala poněkud nešťastná kombinace aktuálního
počasí a věku jejich nejmladší ratolesti. Chtě nechtě museli
záměr otesat a zamířit zpátky k Tesáku. I tak však překonali
nejméně pět kilometrů. Za daných okolností je třeba hovořit o
jednoznačně úctyhodném výkonu.
Ještě
dřív než klesneme o nějaké dvě stovky metrů níž, nezbývá
než se rozloučit s naší zmrtvýchvstalou Lazarkou. Zcela přímo
to souvisí s dobovou baladou, která o ní zpívá, že ´cérka
Věrka vodoměrka to je úkaz nezvyklý – šlape v létě, šlape v
zimě, šlape na svém bicykli´. Je to neuvěřitelné, ale ani
dnes, kdy kraji vládne sníh a mráz nenechala svůj velocipéd na
pokoji. Popojela na něm z Hošťálkové až pod Troják a ten teď
na ni netrpělivě čeká pohozený někde pod kopcem.
Spouštíme
se k rozlehlé haciendě, v níž pobývá trojácká trojka ve
složení Radek a Jožka s Bohuškou. Posledně jmenovaná navařila
skvělou valašskou kyselici, její nestárnoucí životní partner
rozhajcoval kotel a nejmladší z trojice bedlivě dohlížel na to,
aby rodiče něco nezkazili. Zabydlujeme prostorný obývací pokoj a
vrháme se do likvidace servírovaných pochutin. Kromě zmiňované
zelnice se na prostřeném stole objevuje Kimlerovic bábovka,
Švitorčina bublanina, Liduščina načatá buchta neopakovatelné
chuti a k tomu všemu ještě svatební koláčky z vyhlášené pece
našeho Honzíka, zdaleka největšího středoevropského Zajíčka.
Všude
tam, kde se objeví zmíněný dlouhý Jenda, veškerá nuda prchá
střemhlav pryč. Jeho průpovídky vyvolávají bouřlivé erupce
nezvládnutelného smíchu. Tady je jedna z mnoha: „ Víte, já
sadím zemáky zásadně v noci.“ „Proč zrovna v noci?“, táže
se zemědělsky poznamenaná majitelka domu. „No, to je proto, aby
mandelinky nevěděly, kde jsem jich zasadíl.“ Bránice jsou opět
v permanenci. Což je více než chvályhodné. Neboť, jak praví
úsloví,´kde je mnoho smíchu, těžko hledat pýchu´.
Švitorka
poté opráší své sladké dřevo, hrábne do šestice napjatých
strun a vytopeným trojáckým obývákem se rozezní melodie
gospelů, chval a spirituálů. Oslavují narození, život, smrt,
zmrtvýchvstání i budoucí advent. Adresátem není nikdo jiný než
ten, který obrátil nejen letopočet, ale i miliony ztracených.
Několik takových případů je právě mezi námi a velice dobře
ví, o čem ty písně vypráví.
Pravidelnou
součástí ekuvýšlapů je i duchovní zamyšlení. Teologicky
fundovaný kamarád Kon otevírá Slovo na cestu a veškerým
unaveným cestovatelům z něho odkrajuje čerstvé dílky nové
naděje. Téma dnešní akce směřovalo k narození Spasitele nejen
v betlémských jeslích, ale především v našich srdcích.
Citovaná část Pavlova dopisu do Galacie ujišťuje, že ten, jehož
zázračný první advent si bude v následujících dnech skoro celý
svět připomínat, přišel mezi lidi především proto, aby se v
jejich nitru natrvalo usadil. Ti, kteří na jeho nabídku kývli,
určitě nelitují. Sdílí s Ním životní radosti a řeší
nejrůznější zápletky. Jednu z takových, osobně prožitou, dává
k dobru i Luděk, chcete-li, kamarád Kon: „Jeli jsme jednou s mým
pětiletým synem a zničehonic nám náš starý wartburg vypověděl
službu. Vyčistím karburátor i svíčky a zkouším nastartovat.
Nic! Operaci opakuji znovu, tentokrát o mnoho důkladněji, a zase
nic! Poté se můj synátor bezelstně zeptá: ´Tatínku, a už ses
za to pomodlil?´ Polije mě studený pot, věc napravím a napotřetí
otočím klíčkem. Dvoutaktní motor naskakuje okamžitě. Pro víru
mého malého syna..“
„Máme
podobný případ. A dokonce čerstvý!“, hlásí se o slovo
dvojctihodný otec Petr. „Když jsme šli dnes v té fujavici,
rozhodli jsme se, že zavoláme mamce, jako že se vracíme na Tesák,
ať tam pro nás přijede. Zkoušíme to několikrát, ale spojení
je pokaždé odmítnuto. Do akce se vloží malý Ondra. Prokliká se
seznamem k babičce Božence, zmáčkne příslušný čudlík – a
světe div se – spojení je navázáno! ´Jak se ti to mohlo
podařit?´, ptáme se synátora. ´Víte, já jsem se před tím
pomodlil.´“
Narození
Spasitele v srdci dělá divy. A zdaleka nejen u dětí. Kdyby mohli
všichni přítomní vyprávět, sedíme tu do rána. Skláníme
hlavy a navazujeme spojení. Vrchní podatelna je otevřena. Tak jako
vždy a všude. Posíláme tam polohlasné, tiché i neslyšitelné
depeše proseb a díků. Víme dobře, že nekončí u vyřezávaného
dřevěného stropu. Na závěr si podáme ruce a utvoříme
nesouměrný kruh. Slova tisíckrát opakované modlitby, začínající
slovy „Otče náš“, rozechvívají srdce a otřásají vesmírem.
Kdoví, třeba už zanedlouho zatřesou i naší krásnou smutnou
planetou…
První
adventní neděle končí prozaicky. Hranická pětka zamíří
škodovkou k severu a ta „Zajíčkovská“ odhopsá na východ.
Nejvýše postavený duchovní se ujímá utěrky a spolu s
majitelkou haciendy začíná zušlechťovat hromadu nádobí. V
souladu s Písmem, kde stojí psáno: „Kdo chce být velkým, buď
služebníkem všech!“
(-: amen :-)
------------------------------------------
Žádné komentáře:
Okomentovat