IZRAEL II
-
Jeruzalém- střed světa -
Vstáváme ještě
za tmy. Jen co se trochu rozední, budeme houfně vyrážet do „jámy
lvové“. Tedy do centra výše jmenovaného města, které se pyšní
přívlastkem „střed světa“. Otázkou zůstává, nejedná-li
se spíš o „střet světa“. Tolik protichůdných vlivů, které
se potkávají právě v Jeruzalémě, se jenom hned tak na světě
nevidí.
V čele šestičlenné
smečky vyráží sám Velký kormidelník. Jednak to tady zná a
navíc oplývá neomylnou mobilní navigací. Se stoprocentní
jistotou se vydáváme v jeho stopách. A to i navzdory tomu, že
jedna z křižovatek avizovala cíl naší cesty v jiném směru než
kterým se právě řítíme. Nemusíme jet příliš daleko na to,
abychom si uvědomili nápadnou změnu kulis, které nás najednou
obklopují. O velkém pořádku kolem cest se moc mluvit nedá, o
nějakých běžně uznávaných pravidlech silničního provozu už
vůbec ne. Je naprosto normální, že se v přecpaném čtyřproudovém
bulváru na vás pár vehiklů řítí v protisměru, že v
absolutním klidu přejíždějí přes značně vyvýšený chodník,
který proudy od sebe odděluje a že o nějaké přednosti v jízdě
nemůže být vůbec řeč. To, že jsme se nechtěně ocitli v
palestinské čtvrti, nám teď už nikdo nemusí potvrzovat.
Jestli nám už
vůbec něco neleze do hlavy, pak je to fakt, že Náčelník
pokračuje pořád dál. Dokonce se vtěsná do nějakých
křivolakých uliček, které mezi ojetými činžáky šplhají výš
a výš. Spořádaně jej následujeme. Netrvá dlouho a máme to
spočítané. Do cesty se nám postavila převysoká očouzená zeď.
Dál už by nepřejel ani tank. Tomášova inteligentní navigace
však vytrvale radí, abychom pokračovali dál.
Všem je nad slunce
jasné, že v tomto zákoutí to na dlouhé vybavování moc
nevypadá. Několik aut s izraelskou espézetkou vyhlíží až
příliš provokativně. Co nejrychleji otáčíme a s arabskou
drzostí se vecpáváme do nedávno opuštěné, spásné tlačenice.
Naskýtá se nám tak šance prohlédnout si známé kulisy i z
opačné strany. Po půlhodince hlemýždího posunování jsme
konečně u kruhové odbočky na zdejší „dé-jedničku“. Podle
jistých signálů jsme mohli být po větší část cesty
palestinskou enklávou sledováni z bezpečných útrob obrněného
transportéru. Ve zdraví jsme přežili a cesta k Jeruzalému je
opět otevřena.
Do centra se
dostáváme s půldruhahodinovým zpožděním. Nějakým zázrakem
dokonce trefíme na prostorné podzemní parkoviště. Určitě bude,
jako ostatně všecko v Izraeli, docela mastné. Ale ať to stojí
pět šest tisíc, hlavně, že jsme tady!
K Jafské bráně
mířící do Starého města je to coby kamenem dohodil. Tady se
cesty naší, zatím jednotné osádky rozdělují. Doufáme, že se
v tom babylonu všech babylonů neztratíme.
Společně s mojí
nepřehlédnutelnou chotí Dášou to přes arménskou čtvrť bereme
ke křesťanům. K našemu překvapení se tu potkáváme s našinci.
A zdaleka nejen s nimi. Potemnělým průchodem začíná zničehonic
pochodovat halasně zpívající útvar uniformovaných školáků.
Na Židy zrovna nevypadají. S nestrojeným odhodláním budoucích
vítězů zvedají do vysoka své prsty nastavené do tvaru „V“.
Paní učitelka je s vystoupením příštích palestinských
bojovníků očividně spokojena. Obyvatelé křesťanské čtvrti
zůstávají v klidu. Patrně si dávno přivykli.
Vedle sídlící
Arabové jsou o poznání aktivnější. Z jejich krámků se nesou
vůně připravovaných pokrmů a exotického koření. Další
překupníci své zboží teprve složitě navážejí. Jeden z
takových mi dává najevo, že bych mu mohl pomoci s vytlačením
plně naloženého dvoukoláku. Co bych pro shrbeného semitského
bráchu neudělal, když to má právě do kopce?
U Židů je všechno
upravenější. A také nápadně dražší. Jejich kšefty nás
příliš nezajímají. Spíš to, jak tady návštěvníkům
umožňují nahlédnutí do starých časů. Zbytky sloupů a kamenná
dlažba pamatují přelom letopočtu. Ten, který se o něj
zasloužil, se tu ve svých sandálech nepochybně procházel. A
někde tady jej patrně také odsoudili na smrt. Je to prazvláštní
místo, ten starý Jeruzalém…
Samostatnou
kapitolou je samozřejmě Zeď nářků. Nezdá se, že by tu zrovna
někdo naříkal, ale i tak je duch tohoto místa uhrančivý. Ty
mlčící kamenné kvádry mluví tajemnou řečí. Nejen o
minulosti. A jak se zdá, zdaleka ještě neřekly své poslední
slovo. Jak se zdá, to rozhodující pronese ničím neomezená
duchovní síla. Zaparkované holubice by mohly napovědět, o jakou
se vlastně jedná
.
.
S vyfasovanou
jarmulkou vplouvám do exotického společenství. Úctyhodní kmeti,
svěží mladíci i přívětivě rozpustilí školáčci dávají
zřetelně najevo, kam míří jejich myšlenky i nezvyklé úkony.
Není nám souzeno je jakkoli posuzovat. Ona si to Nejvyšší
podatelna už nějak přebere.
Stačí ujít
nějakou stovku metrů a ocitáme o tisíce let zpět. Ty obnažené
kameny pamatují věhlasného krále Davida. Tady se odehrávaly
slavné i méně slavné epizody jeho života. Tady se kdysi ozývala
jeho harfa a melodie žalmů. Tady někde začaly pletky s
přepůvabnou Beršebou. Možná i do těchto kamenů vsákly slzy,
které musel kvůli ní později vyplakat. Muž podle srdce Božího,
jak byl tento Hebrej nazýván, přebýval právě na těchto
svažitých pahrbcích.
Následuje další
historická lahůdka. Ezechiášův tunel, který byl vytesán před
více než dvěma tisíci sedmi sty lety, lze dnes v pohodě projít.
Nikoliv však suchou nohou. Zase v něm totiž, tak jako před
staletími, proudí voda. Většinou jen nad kotníky, ale někde je
to až sedmdesát čísel. Procházím i s ostatními podzemím a
neleze mi na rozum, jak se tu ti dávní skálotepci dokázali
orientovat. Ta díra totiž ani zdaleka není přímočará. Na svých
pěti stech třiceti metrech má docela dost zatáček. A to, že se
po kutání z každé strany dokázali pod zemí potkat, mi moje
hlava už vůbec, ale ani trochu nebere.
Od zbytků
někdejšího rybníka Siloe, kam nás dovedlo zmiňované
Ezechiášovo dílo, se přemísťujeme k dalšímu tunelu. Ten míří,
pro změnu, mírně nahoru. Vypadá to, že kopíruje cestu k
někdejšímu Herodesovu paláci. Ale nikdo z nás neví, kam nás ta
díra vlastně zavede. Voda tu neteče, takže se tudy kdysi asi
běžně chodívalo. Po dvaceti minutách napínavého klopýtání s
jásotem spatřujeme denní světlo. Došli jsme totiž ke Zdi nářků.
Popocházíme mezi
obrovskými balvany, které tu před dvoutisíciletím svrhli římští
vojáci. Už jenom to bourání chrámové zdi musela být při
tehdejších technických vymoženostech nepředstavitelná fuška. A
co teprve předchozí stavení! Šutry jsou opracovány do dokonalé
roviny, aby naprosto přesně do sebe zapadaly. Vidíme to na stojící
stěně. Všímáme si nejméně dvou obrovských kvádrů. Deset
metrů na délku, dva na šířku a metr na výšku. Odkud a jak je
sem dopravili? A jakým způsobem je pak dokázali zvednout a umístit
na předem určené místo?
Nelze si tu
nevzpomenout na prorocká slova Mistra z Nazareta. O stojícím
chrámu, daleko největší pýše celého národa prohlásil, že tu
nezůstane kámen na kameni. Přestože mu nikdo nevěřil, za
nějakých čtyřicet roků se tak stalo. Řeč pohozených kvádrů
je výmluvnější než nejcharismatičtější kázání.
Představy o
dobývání Jeruzaléma vhodně dokresluje valící se dým. Pár set
metrů od nás se něco děje. Doufejme, že nezačala další
intifáda. Výbuchy zatím neslyšet, ale temného kouře přibývá.
Siréna naštěstí neavizuje úprk do krytů, ale pouze zrychlený
přesun místních hasičů. Tady člověk nezažije ani minutu
klidu. Přestože se to tu nazývá Místo pokoje.
Znovu jsme ve Starém
městě. Teď už tu není k hnutí. Pomalu se prodíráme mezi
proudícími davy. Potkáváme zahalené muslimky, ortodoxní Židy v
kloboucích i ty ostatní s jarmulkami, pravoslavné kněze i
římskokatolické faráře. Mezi tím Asiaty, Afričany i bělochy.
Sem tam někde postává nepostradatelný žoldák s prstem na
spoušti. Nebýt jej, tak je tady spoušť do pěti minut. Střet
světa ještě zdaleka neskončil.
Jeruzalémské
loučení probíhá u hrobu. Ať už je to pravý nebo nepravý není
rozhodující. Důležitá je skutečnost, že všecky domnělé
hroby, do nichž byl zabitý Ježíš pochován, jsou prázdné.
Někdo jen pokrčí rameny, pro jiné je to důvod k nevýslovné
radosti. Dobrá zpráva, chcete-li, evangelium, není o ničem jiném
než o možnosti zmrtvýchvstání. „Kdo chce uvěřit, věří..“,
zpívá se v jednom spirituálu…
Venku se mezitím
docela slušně setmělo. Vymotáme se z podzemního parkoviště a
chvátáme k první světelné křižovatce. Opakované troubení a
problikávání vnímáme jako místní folklór. Když neustává
ani poté, co se ocitneme na rušné čtyřproudovce, začíná nám
docházet, že adresátem by mohla být naše posádka. Letmé
ohlédnutí dozadu dává přesvědčivou odpověď. Zadní vrátka
kombíku jsou vyklopená nahoru a připomínají nepříliš
vydařený spojler. Doufejme, že jsme něco cestou nevytratili.
Třeba vzadu pohozenou tašku s penězi a veškerými doklady našeho
kočího Ladislava.
Zabouchnutí dveří
v tlačenici spěchajících aut je úspěšně vyřešeno, teď nás
už čeká jen opuštění jeruzalémského centra. Podle automapy by
to neměl být nejmenší problém. To se však už po několika
minutách jako problém jeví. A ne ledajaký! Severní výpadovka
totiž postrádá jakékoliv strategické značení. Šoféry sice
před každou důležitější křižovatkou směruje ke kdejakým
místním Zapadákovům, ale aby nadaní izraelští dopravní
inženýři alespoň náznakem nastínili, kterak se dopravit k
Jerichu či Mrtvému moři, to je, k našemu nemalému překvapení,
vůbec nenapadlo.
Držíme si proto
směr Tel Aviv, což je zárukou, že se dříve nebo později
dostaneme k místní „déjedničce“. Ta právě spojuje zmíněné
hlavní město s východnějšími pustinami, kam se nutně
potřebujeme přemístit.. Na zmíněnou komunikaci číslo jedna se
sice dostáváme, ale v několikaproudém řečišti se necháváme
unášet k západu. Nevadí, co nejdříve někam odbočíme, poté
hlavní tepnu nějak nadjedeme a následně se zařadíme do
protisměru. Alespoň tak by to našinec dělal v našich zeměpisných
šířkách. V Jeruzalémě je však všecko jinak. Protisměr tu
vede kdovíkde, a tak se spletí nepřehledných ulic a křižovatek
nechtěně dostáváme do ryze ortodoxní čtvrti. Nasvícené ulice
jsou plné černě oděných Abrahamových potomků s plnovousy na
bradě a klasickými klobouky na hlavě. Kdyby zjistili, že se
jejich posvátným územím potlouká tlupa vyznavačů Ježíše z
Nazareta, hrozí nám patrně ukamenování. A tak bez zastávky
pádíme dál. Západní obzor už dávno zčernal, a tak nám zbývá
jen nejasná předtucha. Podle ní bychomse mohli posunovat k
východu.
Předtucha byla
tentokrát správná, a tak se po půlhodinové projížďce
východním Jeruzalémem dostáváme k místům, kde jsme bloudili už
předtím. Na jedné ze strategických odboček proto volíme opačnou
variantu. Za žádnou cenu se nám však nedaří veplout do
sevřeného, šílenou rychlostí se řítícího proudu vozidel.
Něco jako zip tu patrně neznají a gentlemanské gesto by místní
střelci asi považovali za slabost. V jednu chvíli, kdy se už
snad podesáté snažíme do té tlačenice vecpat, slyšíme hlasité
troubení. Vysvětlujeme si to jako signál k najetí do hlavního
řečiště. Sotva co ostře poskočíme dopředu, ozve se tupá
rána. Rozdováděný řidič skútru nám přistává na blatníku.
Borec briskně vstane, rychle se otřepe a než se stačíme
vzpamatovat, nastartuje a beze slova mizí ve světélkujícím davu.
Od té doby si pamatujeme, že zvuk klaksonu avizuje jediné: „Uhněte
z cesty, teď jedu já!“
Netrvá dlouho a
návěstí nás upozorňuje na hrůznou skutečnost. Řítíme se do
lůna palestinského odporu, do Ramaláhu. Před tímto pojmem nás
vojevůdce Tom velice zřetelně varoval. Na nejbližším možném
místě proto odbočujeme doprava. Evidentně jsme opustili město a
potloukáme se nějakými od sebe oddělenými satelity. Modlíme se,
ať jsou jakékoliv, jenom ne arabské. Nezbývá než se hluboko
pokořit a vsadit na doptávání. „Jedete správně“, sděluje
nám řidič před námi stojícího automobilu.“Na kruháči
doprava, deset kilometrů rovně, a jste na cestě k Mrtvému moři.“
Po stu metrech se před námi objeví cedule. Dead Sea, stojí na ní
psáno. První veledůležitou směrovku tedy zaznamenáváme až
daleko za branami města. Třeba proto, že střed světa odstředivým
tendencím příliš nefandí.
Krajinou bez lidí
sjíždíme do údolí. Je nám to tu povědomé. Kfar Adumin,
vesnice, kde už od včerejška nocujeme, se vypíná na vedlejším
návrší. Z Jeruzaléma, kam je to nějakých dvacet kilometrů,
jsme sem popojížděli něco přes hodinu a půl. Jak se později
dovídáme, o mnoho úspěšnější nebyli ani majitelé
nejrůznějších navigací. Ty je vesele posílaly do zákazů
vjezdu, případně tam, kde žádná cesta nevedla. Bloudili úplně
všichni, my však nepochybně držíme absolutní rekord.
Po romantické
večeři s nočním výhledem k jeruzalémským horám, jordánským
nivám a temné judské poušti spokojeně uléháme do rozestlaných
pelechů. Ještě nestačíme usnout, když se z vedlejšího pokoje
ozývá zoufalé volání o pomoc. Jana, vrchní náčelnice naší
osádky kolem půl jedenácté zvěstuje, že jsou i s jejím milým
Láďou uvězněni. Nestojí za tím žádní palestinští
desperáti, ale zaseknutá klika u dveří. Ve skoku z okna zase
brání pevně zabudovaná síť proti místním moskytům.
Vyzbrojeni
nejrůznějším kuchyňským náčiním vyrážíme v pyžamech k
jejich osvobození. Sofistikovaná konstrukce židovského zámku nám
však nedává nejmenší šanci. Nezbývá než vzbudit majitele.
Dáša, která letos vítá každou možnost k procvičení
angličtiny, jde do akce. Mr. Shalom, vědom si významu svého
jména, je dokonale pokojný. Poté, co rozpárá okenní komáří
zábranu, vpluje dovnitř a s použitím kladiva, majzlíku a
zkušenosti izraelského bojovníka rozjíždí velkou operaci.
Rachot, který musí být slyšet až někde v Jerichu, nepochybně
mobilizuje veškeré arabskou domobranu. Po dvaceti minutách je po
boji. Dveře jsou sice nepoužitelné, ale naši sousedé na svobodě!
--------------------------------------------------------------------------------------
(-: pokračování někdy příště :-)
Žádné komentáře:
Okomentovat