Kolmo cik cak Chicagem
Jen tak kousek za
město
Když někdo řekne, že bydlí v Chicagu, patrně to neznamená,
že má třípokoják v mrakodrapu. Mapa města zobrazuje plochu velikosti
Zlínského kraje. Pokud si chci na bicyklu vyrazit trochu na vzduch, mohu klidně
šlapat dvě tři hodiny. Stejně budu pořád v Chicagu.
V centru jsem už byl, vyrazím proto na protější
světovou stranu. Propletu se mezi polomrtvými, trapně upravenými čtvrtěmi
amerického proletariátu, protnu několik aveneu či bulvárů a jsem v rozlehlém
parku poblíž bahnité řeky Des Plaines. Sjíždějí se tu maminky s kočárky,
milenci s milenkami a klusající poběhlíci se sluchátky na uších. Na
loukách operují laně a v křovinách příslušníci přihřátého bratrstva.
Vyšplhám na uměle navršený kužel, nejvyšší to horu v široširém okolí.
Převýšení činí poctivých patnáct metrů. V mírně nakloněné horizontální
poloze budu pozorovat vzdušné koráby klesající k jednomu z největších
letišť planety. Co dvě minuty, to jedno letadlo.
Sotva přistanu v hebké náruči nízko střižené trávy, zjišťuji,
že letecký provoz je tu daleko bohatší než je na první pohled patrné. Podobně
jako před nedávnem u jezera, sebemenší kousek obnažené stařecké tkáně se
okamžitě mění v přistávací heliport stíhacích muších perutí. Bez
předchozího vyhlášení války se vrhám do boje. Dávám si za cíl statisticky určit
akceschopnost nezvaných útočníků. Mobilizuji obě horní končetiny a v rámci
protivzdušné obrany je vymršťuji proti jakémukoliv narušiteli. S vědeckou
přesností zaznamenávám počet útoků i zásahů. Bilance je žalostná. Americké
letectvo vítězí v poměru šedesát ku jedné.
Briskně naskakuji na oře a svištím proti proudu. Sympatická
pěšina, která ještě nese stopy nedávných záplav, mě posunuje k letišti
skutečnému. Obří stroje, snášející se s rachotem k zemi, mě evidentně
ignorují. Zírám na ně v hlubokém
záklonu a připadám si jako Alenka v říši obdivů.
Abych se dostal do zamýšlené cílové destinace, jezerním
plochám Buuse Woods, musím mezinárodní aeroport někudy objet. Což nebude
dvakrát jednoduché. Letištní území je srovnatelné s plochou dvou našich
okresních měst. Rozhoduji se pro obchvat průmyslovou zónou. Mapa slibuje
poměrně přímočaré řešení.
Jen co opustím superhlučné prostředí mezinárodního letiště,
pohltí mě proudící řeka nejroztodivnějších kamionů. Tahače s přívěsy,
návěsy a stovkami tun nákladu tu po rozbitých cestách pendlují mezi halami,
skladišti a fabrikami. Zvedají mračna prachu a okolí obšťastňují
nenapodobitelnou symfonií naftových motorů. Pohledy králů volantu hovoří za
všechno. Dost možná jsou svědky historicky prvního výskytu bicyklisty v
americké průmyslové zóně.
Náklaďáky mě vytlačují co nejblíže ke krajnici. Tento tlak
je ovšem ničím proti přetlaku močového měchýře. Marně pátrám po nějakém keři,
náspu či vysoké trávě. Všude kolem samé budovy, případně vysoké ploty
z betonu. V zemích Koruny české bych si s tím moc hlavu nelámal.
Značkování rohů, kmenů či sloupů je tu naprosto přirozené. Ne tak
v pravlasti strýčka Sama. Vzpomínám na zážitek mého hostitele Jury. Při
vyprazdňování zásobníku byl načapán uniformovaným strážcem americké
mravnosti. Stálo ho to padesát dolarů. Odpouštění se tu zkrátka neodpouští.
Po další půlhodině se další zadržování jeví neudržitelným.
Silnice stoupá na předlouhý nadjezd. Pod námi je něco jako seřazovací nádraží.
Využívám úzkého chodníku pro pěší odděleného od přeplněné cesty dvojitým
svodidlem. Čapnu těsně k němu a předstírám nefalšovaný zájem o dění pod
mostem. Žlutá řeka se po půl metru mění ve vysoký močopád. Nákladní vagóny
amerických drah to určitě vydrží. Mít dámské vylučovací zařízení, případně
dlouhé nohavice, tak nemám v tomto případě nejmenší šanci.
Další pokračování k jezerům je už vyloženě pohodové.
Zástavby i plotů ubývá, objevuje se zeleň a kolonie rodinných domků. Kousek cesty sdílím s krajanem Zárubou, který na ni dohlíží coby šerif. Poloprázdné
asfaltky mě později dovedou až ke dnešnímu cíli. Mám prý štěstí, že není
víkend. To se Busse Woods stává cílem také pro sportumilovné amíky a bývá tu
přeplněno. Dnes je to paráda. Ukázková
cyklostezka, louky, jezera a hejna divokých hus. Sem tam rodinka na kolech či
domorodá miss na kolečkových bruslích. Musím přiznat, že konečně je
v Americe na co se dívat. Vlnící se křivky v ladném pohybu, to se
v kolébce neregulovaného blahobytu je tak nevidí. Zcela určitě ne
v blízkém přežíráku, kam jsme se o pár dní později vypravili na oběd.
Když už jsme u tohoto typu restauračního zařízení, pak
bezesporu stojí za návštěvu. Stačí u vchodu složit desetidolarovku a můžete se
donekonečna ládovat vším, co hrdlo ráčí. Doporučuji přibrat vzpomínaného Juru.
Mohl by z fleku dělat rozhlasového reportéra degustatorských soutěží. Při
komentování gastronomických výtvorů
oplývá neuvěřitelnou slovní zásobou. „To nesmíte vynechat, úžasné,
báječné, nedostižné! Prostě vražedná
kombinace!“ Na talíři nám tím pádem přibývá dušená brokolice a ve slupce vařená
brambora!
Každopádně se zdá, že přežíráky a přežírání jsou bezkonkurenčním
středobodem zdejšího životního stylu. Dosvědčuje to jen letmý pohled na
reprezentaci velmoci číslo jedna. Někdejší městskou chudinu zřetelně
převálcovalo americké baroko. Zaoblené tvary se tu narozdíl od trapně vyzáblé
Evropy patřičně zdůrazňují. Čím tučnější jedinec, tím upjatější odění.
Popravdě řečeno tady a teď mi tento problém nehrozí.
V ohrožení je pouze včasný návrat do domovské destinace. Dopolední
variantu zásadně zavrhuji. Vydám se tam labyrintem podružných cest, chodníků a
uliček. Protáhnu se úplně všude a nikomu to nevadí. Venku totiž skoro nikoho
nepotkám.
Narazím ale na několik zajímavých parků s úhlednou
květinovou výzdobou. Všímám si také zdaleka viditelných cibulovitých vodojemů.
Některé demonstrují masový výskyt koroze, jiné kreativní využití barev a laků.
U Rusů jsem v pořádku ještě téhož dne. Typicky česká večeře z produktů
nedalekého polského obchodu je stokrát chutnější než menu všech amerických
přežíráků. Zdá se, že mi slušně vytrávilo. S malou svačinkou jsem urazil
kolem osmdesáti kilometrů.
Žádné komentáře:
Okomentovat