Lhota Tour
- den šestý
(šestidenní cykloputování přes třiadvacet
Lhot)
Motto: V jasu i ve slotě od
Lhoty ke Lhotě
Od Malé Lhoty až do Velkého Zlína
(přes Malou a Velkou Lhotu, Lhotku nad Bečvou,
Lhotu u Choryně, Lhotu u Kelče, Podhradní Lhotu, Podkopnou Lhotu a Lhotsko)
Noční mrazík byl ještě větší než ten včerejší a během černé
noci přetřel zelené louky na bílo. Přicházející svítání tentokrát neohlašují
obvyklí kohouti, ale stádo bučících krav, které k mému překvapení nocují
jen padesát metrů ode mne. Díky tomu navštěvuji další Lhotu společně
s prvními paprsky vycházejícího slunce. V dědině, která leží těsně
pod vrcholem sedm set metrů vysokého kopce Vrchhúra, je zatím naprosto
liduprázdno. A protože už nejmíň třicet roků je součástí blízké Velké Lhoty,
dost těžko se odhaduje, kolik má vlastně obyvatel. Neoficiální údaje se
pohybují kolem čísla 120. Což je o dobré
dvě stovky míň než před sto lety. Obec, která je poprvé zmiňována roku 1413,
proslula výrobou domácího nářadí a zavíracích nožů, kterým tu nikdo neřekne
jinak než křiváky. Malá Lhota je mezi turisty známá nejen parádním výhledem,
ale také skupinou skal zvaných Medůvka. Horolezci tvrdí, že zdejší terény
nabízejí několik „ devítkových“ výstupů
a řadí tak toto místo
k nejobtížnějším lezeckým terénům na Moravě. Zatímco nyní skály slouží
k aktivnímu odpočinku, za dávných dob prý poskytovaly úkryt pronásledovaným
evangelíkům, kteří se zde shromažďovali k tajným bohoslužbám. O něco
později, za druhé světové, zase lhotské okolí využívali partyzáni. Zkrátka a
dobře, totalitní struktury nejrůznějších odstínů to na valašských kotárech
nemívaly snadné. Možná i díky tomu byl zvon, který zdobil dřevěnou zvonici,
v roce 1942 nacisty zabaven pro válečné účely. Je poněkud zajímavé, že
navzdory silným protestantským vlivům se většina obyvatel této dědinky hlásí ke
katolickému vyznání.
Sotva kilometr od Malé Lhoty, na odvrácené straně Vrchhúry,
se nachází její starší a známější sestra. Této Lhotě, o níž je první zmínka
v roce 1374, se postupně říkalo Stachova, Lukášova, Chmelová a konečně
Hrubá, což v nespisovné valaštině znamená Velká. Mělo by tu stát kolem 120 chalup a na 150 rekreačních chat.
Hned pod kopcem se totiž nachází stará známá přehrada Bystřička. Pokud
nepočítáme migrující lufťáky, svůj domov zde nalezlo přibližně 320 usedlíků.
Jejich předkové se, kromě zmiňované výroby křiváků a domácího nářadí, živili
také zhotovováním obušků, březových metel a perletí zdobených dýmek. Nezbytným
základem obživy bylo, samozřejmě, zemědělství a chov dobytka.
Velkou Lhotu však daleko nejvíce proslavil dřevěný kostel
z roku 1783. Hned po vydání tolerančního patentu jej z dřevěných klád
během jednoho roku postavili místní evangelíci. Do té doby se, víceméně tajně,
shromažďovali ve stodole Jana Fabiána. Kostel, jako jediný
v republice, si zachoval původní znaky staveb tohoto druhu. Chybí mu věž, je
bez vytápění i umělého osvětlení. V letech 1875 až 1895 zde jako farář
působil autor „Broučků“, Jan Karafiát. Pocházel z Vysočiny,
z písmácké rodiny, studoval bohosloví v Berlíně, Bonnu a ve Vídni.
Podílel se mimo jiné na revizi Kralické bible, psal povídky, pojednání o Janu
Husovi a sestavil tzv. Reformační zpěvník. Autorská práva na vydávání „Broučků“
velkoryse přenechal evangelické církvi. Ta mohla díky tomu dotovat vydávání
Biblí a dalších knih s duchovní tématikou.
Zatímco většině Lhot vévodí katolický kostel, hospoda a
kulturák, na Velké Lhotě je všechno jinak. Ničím výše zmíněným neoplývá, zato
se kromě vzpomenutého, dodnes funkčního tolerančního kostelíka, může pochlubit
ještě velice praktickou budovou modlitebny Církve bratrské. Jak prozrazují její webové stránky, shromažďuje se tu neobvykle akční křesťanské
společenství.
Slunce už stačilo vystoupat vysoko nad protáhlý hřbet
nedalekého Radhoště a já se na holém návrší s výhledem na Rožnov a
beskydské panoráma zakusuji do poslední snídaně. Je trochu uspěchaná, protože
mě dnes čeká ještě rovných šest Lhot a něco kolem stovky kilometrů. Tak zvanou
Umrlčí cestou, kterou se kdysi k nejbližšímu hřbitovu přenášeli nebožtíci,
se proto svižně spouštím do Valašského Meziříčí, kde po mně zůstali tři
potomci, šest vnoučat, pobočka Adry a obchod s laky a barvami. Na delší
zastavení v důvěrně známém prostředí však tentokrát není čas. Šest
kilometrů po proudu mě totiž vyhlíží další lhotská štace.
Lhotka nad Bečvou má mezi „zlínskými“ Lhotami přinejmenším dvě zvláštnosti.
Jako pravděpodobně jediná leží na dokonalé rovině. Navíc se může pyšnit
vlakovým nádražím. A ne ledajakým! Kam se hrabe okresní Vsetín, či krajský
Zlín? Cestující tu mohou využívat podchodu a krytého nástupiště! A to nemluvím
o nádraží nákladním. Stojí tu zpravidla spousta cisteren čekajících na
vypravení do nejrůznějších koutů Evropy. Může za to prosperující chemička Deza,
stojící hned za lhoteckými humny. Přímo v dědině se vyrábí všelijaká
vrata, brány či rolety, kousek dál vznikají nejrůznější betonové prefabrikáty a
s nástřikem vašeho vozu si lehce poradí autolakovna Rada. Nedaleko vesnice
se stovkou domů a přibližně 230 obyvateli protéká, jak se dá z názvu
snadno odvodit, řeka Bečva a jen o kousek dál leží hranice Olomouckého a také
Moravskoslezského kraje. Obec postavená v nadmořské výšce 280 metrů je už
pěkných pár let součástí o něco větší
Lešné. První písemná zmínka se váže k roku 1347.
Za příjemného slunečního svitu a návratu těžkých vůní právě
kvetoucí řepky se přes Bečvu a poněkud nevalašsky vyhlížející Choryni dostávám k další Lhotě. Přestože je známá
jako Lhota u Choryně, patří k o hodně vzdálenějšímu Valašskému Meziříčí.
Je zmiňována už roku 1386 a od těch dob prý byla už nejméně desetkrát
přejmenována. Lhocani či Lhocáci, jak si místní obyvatelé údajně říkají, ji vybudovali
v mírném svahu. V přibližně osmi desítkách domů by tu měly žít asi
dvě stovky lidí. Školáci jsou nuceni jezdit do pět kilometrů vzdáleného města,
zato katoličtí věřící mají přímo v obci výklenkovou kapli a také památkově
chráněný kamenný kříž.
Přívětivé májové počasí mě potom provází i po cestě sotva
znatelným hřebenem mířícím ke starobylé Kelči. Pohodlné polňačky a okresní
silnice s výhledy na Hostýnské, Veřovické či Oderské vrchy mě posléze
přivedou k další jmenovkyni. Lhota u Kelče, jehož je, jak se dalo
čekat, už přes 30 let nedílnou součástí, se vzpomíná Léta Páně 1540, tehdy
ovšem s přízviskem Záhumní. Nachází se v průměrné výšce 364 metrů,
protéká jí potok Točenka a poskytuje střechu nad hlavou asi 180 usedlíkům. Už
od 12. století je prý její široké okolí odlesněné a intenzívně zemědělsky
využívané. Teď se jedná o světle brčálové louky, temně zelená pole
s obilím, ale především o nekonečné, zářivě žluté lány řepky olejky. Jak
se zdá, příznivci zdravé výživy, případně bionafty, letos rozhodně zkrátka
nepřijdou.
.
Přes Babice, táhlý kopec a za ním ležící Kunovice se poté
protáhnu až k úpatí nejvyšší hory Hostýnských vrchů, 865 metrů vysokého
Kelčského Javorníku. Bezprostředně pod ním, v údolí říčky Juhyně, se nachází další ze Lhot, tentokráte Podhradní.
Jak už název napovídá, měl by se někde nad ní tyčit hrad. Tyčily se tu dokonce
hned dva, ale pravděpodobně jen do 15. století. Šaumburk, pojmenovaný po
biskupu a rádci Přemysla Otakara II., patřil s úctyhodnou plochou 120 krát 50 metrů ve své
době k největším v těchto končinách. Menší Zubříč, přesněji Bašta,
byl zhruba poloviční. Protože se v nich usazovali nejrůznější lapkové, nechali
je prý kolem roku 1450 zodpovědní činitelé pobořit. Na území Podhradní Lhoty, o níž se
poprvé píše v roce 1429, byla vykutána řada cenných nástrojů, například
kamenná či bronzová sekera. Dědina pod horami trpěla nájezdy nejrůznějších
cizích armád. V roce 1620 se tu přehnali Poláci, o sto let později Kuruci
a za dalších padesát roků Prušáci. Po dvou stech letech sem pro změnu zavítali
Hitlerovi budovatelé Třetí říše a v osmašedesátém „spřátelení“ obránci
reálného socialismu. Proti prvním se tu postavili partyzáni z brigády Jana
Žižky a s rudým bratrstvem se hned po roce 1948 snažila potýkat ilegální
skupina „Hory Hostýnské“. Jsme totiž znovu na území mého rodného kraje, kde
odnepaměti platilo heslo „Valaši, nedajme sa!“ V obci s nadmořskou
výškou 386 m n.m. v současné době žije přes 500 obyvatel. V jejím
katastru se rovněž nachází kolem 80 rekreačních chat. Mimo jiných se tu narodil
také význačný sochař a restaurátor, Oldřich Drahotušský, kterého zde připomíná
stálá expozice. Centrum svého rodiště vyzdobil půvabnou sochou dívky se
džbánem.
Cesta přes Rajnochovice a dál podél Juhyně sice mírně
stoupá, ale díky modré obloze, zlatému slunci a zeleným lesům se jedná o vyloženě
pohodovou záležitost. Poprvé za celý týden jedu jen v cyklistických
kraťasech a tričku, aniž by mi byla zima. Většinu týdne jsem totiž připomínal
těžkooděnce ve skafandru mířícího od Uralu k Čukotce.
Přehoupnu se přes Troják a kousek pod ním potom pokračuji
lesními cestami necestami k takřka sedm set metrů vysokému vrcholu
s názvem Kopná. Hned pod ním se nachází další ze Lhot, pojmenovaná, jak
jinak než Podkopná. Leží v průměrné
výšce 405 m n.m., obývá ji něco kolem 350 lidí a první zmínka o ní se vztahuje
k roku 1644. Milovníkům dalekých výhledů jsou známé pohledy do údolí
Dřevnice a k hřebenu Vizovických vrchů, dožívajícím vyznavačům
trampingu a nespoutané volnosti budou
určitě povědomé nedaleké Vrzavé skály. Podkopka, jak se jí v blízkém okolí
přezdívá, je známým pojmem i mezi
automobilovými závodníky. Na jaře se tady pořádá oblíbený Rallysprint
Kopná a v létě tu při populární Barumce prohání svá nadupaná fára nejlepší
piloti evropského kontinentu. Není bez zajímavosti, že v minulosti se tady
úspěšně rozvíjelo ovocnářství. Který druh měl na zdejších kotárech zelenou, se
dá poměrně snadno odvodit z obecního znaku a názvu místního hotelu.
Heraldici spojili obec s trnkami a ubytovací komplex se jmenuje Slivín.
K pamětihodnostem se řadí kaple svatého Václava, tzv. svatohostýnská
valašská dřevěnice a také socha Ježíšovy matky Marie. Nevím, zda to ještě
platí, ale podle webových stránek by měl v Podkopné Lhotě působit vedle obligátních myslivců a hasičů i Klub čarodějnic.
Je už kolem pěti odpoledne a mě ještě čeká poměrně
komplikovaný přesun k poslední štaci třiadvacetidílné série. Tentokrát se
však nejedná o žádnou Lhotu ani Lhotku. Tečkou by mělo být u Vizovic ležící
Lhotsko. V pohodě sesvištím dolů do Trnavy a potom se pomalu a těžce drápu
na protější kopec. Terénní úseky na hřebenu od Baťkové k Syrákovu,
především uskákané adrenalinové sjezdy, ve mně opět oživují usínající duši notorického milovníka
kodrcavé horské cyklistiky. Na jednom z nich, kousek od kamenitého padáku
do sedla mezi Liptálem a Všeminou, potkávám svoji milou choť, která mi
v tato místa vyšla v ústrety. Díky dokonale funkčním brzdám dokážu
rozdováděného oře zavčas uklidnit a zbývající úsek k zaparkovanému autu
absolvovat po jejím boku. To znamená slušně, spořádaně, úměrně k mému
aktuálnímu věku. Jinak bych nedostal několik chodů teplé večeře čekající
v útrobách zmíněného automobilu.
Moje neobyčejně obětavá žena, široko daleko známá svými humanitárními
aktivitami, se mě dokonce snaží do něj i s kolem nasáčkovat a pak pod
patřičným dohledem přemístit do
nedalekého Zlína. Naštěstí mi zůstalo ještě dostatek sil na to, abych její
dobře míněnou snahu asertivně odepřel. Kdo by to vzdával jen kousek od cíle?
V síle prvního teplého jídla za poslední dva dny se poté
zakusuji do závěrečného úseku šestidenního putování. Hřejivé slunce už pomalu
klesá za obzor a venkovní teplota opět k bodu mrazu. V poměrné pohodě
ještě překonávám drkotavé i bahnité sekce poblíž Syrákova. Dobrá nálada však
znatelně mizí při následném pátrání po nějaké zkratce do Jasenné. Než se tam
přes lesíky, močály a pastviny s ojíněnou trávou konečně dostanu, začne se
nad krajem čím dál rychleji šeřit. Potom už nezbývá než v duchu neskonale
vděčit Baťovi, jež se tudy rozhodl protáhnout železnici a také Komančům, kteří
ji, asi natruc, nedokončili. Přes nevyužité průkopy a náspy se totiž dá
pohodlně dostat do Ubla a podél hospody „U zemské osy“ pak přehoupnout
k Bratřejovu. K poslednímu, třiadvacátému zastavení pak zbývá jenom
pár silničních kilometrů.
Lhotsko leží v nadmořské výšce 363 metrů, v současné
době jej obývá asi 260 Lhocanů a první
písemná zmínka se objevuje v roce 1549. Tehdy se ale jednalo o klasickou Lhotu,
případně Lhotku. Brzo nato však byla z nejasných příčin opuštěna a tak se
prý místu, kde předtím stávala, dostalo dnešního názvu. Roku 1585 bylo ale
Lhotsko znovu osídleno a později, za třicetileté války, nejméně dvakrát
vypáleno. Místní obyvatelé se zabývali chovem ovcí, obděláváním půdy a když ve
Zlíně vyrostly Baťovy závody, podíleli se na ambiciózním záměru obout celý širý
svět. Podnikatelský duch starých časů přetrval až do dnešních dnů a tak můžeme
v dědině, kde nemají školu ani školku, narazit na malou chemičku, firmu
zabývající se servisem a prodejem výpočetní techniky, výrobnu fasádních barev a
také úpravnu nejrůznějších masných produktů. V okolí obce se zase mají nacházet jak prameny páchnoucí po síře, tak i ty, jejichž vodou můžeme bez obav
napájet bezbranné kojence. Milovníci pěších túr mají možnost si ze Lhotska
vyběhnout na nedaleký, pověstmi opředený vrch Klášťov, osídlený už před dobrou
tisícovkou let, nebo po hřebenu Vizovických vrchů pokračovat k vyhledávané
rozhledně na Doubravě. Pokud není zrovna tma, jako v mém případě, určitě
je mile překvapí nádherné výhledy na Valašské království i vzdálenější přilehlá
území. Noční můrou však bude Lhotsko pro motoristicky orientované vyznavače
přímočarých řešení. Díky neuvěřitelně zakroucené silnici jim průjezd zmíněnou
dědinou může zamotat hlavu víc než návštěva Jelínkovy palírny v sousedních
Vizovicích.
Do zmíněného rodiště někdejšího valašského krále je to je
coby kamenem dohodil a tak volím přesun po turisticky značené cestě. Bláhově se
totiž domnívám, že ji v čím dál hustější temnotě dokážu identifikovat.
Výsledkem je několikerá návštěva zastrčených dvorků, aktivizace bezpočtu psích
hlídačů a bezmála hodinové bloumání přes potemnělé lučiny, nečekané brody a po
sotva znatelných pěšinách. Z dokonale osvětleného vizovického náměstí, kde
si při odbíjení desáté za zřetelného zájmu právě projíždějící policejní hlídky
navlékám veškeré zbylé textilie, se do cílového Zlína vydávám raději po silnici.
V duchu volám k nebi, ať cestou nenarazím na uniformované strážce
dopravního pořádku. Čelová svítilna, jejíž stále klesající intenzita je teď
ještě bídnější než svit mobilu, by se jim zaručeně nelíbila. Naštěstí už vyšla
čtvrtka měsíce, výpadovka je lemována jakž takž viditelnou bílou čarou a drtivá
většina vozidel, včetně jejich slušných majitelů, odpočívá. Díky svižnému tempu,
které se pohybuje kolem třicítky za hodinu, se proto za chvíli ocitám v
rozzářeném krajském městě.
Časomíra ukazuje hodinu před půlnocí a dnešní údaj na tachometru něco
kolem stodvacítky. Když k tomu připočtu zbylých pět dnů, dostávám se
k celkem 516 ujetým kilometrům. Jako ujetá se sice bude většině lidu
obecného jevit i celá akce, mně je to však v tuto chvíli naprosto
ukradené. Navzdory nočnímu mrazíku mě teď hřeje vědomí, že svůj cíl, objet za
šest dní třiadvacet okolních Lhot, mám právě za sebou. Rozpomínám se na původní
záměr zamýšleného projektu. 516 kilometrů proměním na koruny a ty věnuji na
nějaký charitativní účel. S největší pravděpodobností se příjemcem stane
zlínské sdružení Samari. Mám totiž reálné podezření, že se v tomto případě
tak trochu jedná i o moje dítě…
Žádné komentáře:
Okomentovat