ADRARALLYE 2002
aneb
kolmo z Valmezu do
Jeseníku
HISTORIE ADRY
VALMEZ
část devětadvacátá
Jednou to už tady bylo. Před sedmi lety odtud, ze Hřbitovní
jedna, startovala početná skupina dobrodruhů, aby se prostřednictvím famózního
vynálezu zvaného horské kolo přesunula od úpatí Beskyd až ke svahům dalekých
Krkonoš. Podařilo se a díky značnému ohlasu se pak každý rok pokračovalo dál a
dál, až se postupně obkroužila celá republika.
Na startu je rušno stejně jako před sedmi lety. Dolaďují se
úpravy naleštěných bicyklů, rozdávají mapy i dobré rady, domlouvá se součinnost
početného doprovodu. Jeden z nejzarputilejších adráků pod sluncem,
sedmdesátiletý Štěpán Hurta a jeho žena Anežka nabízejí na cestu čerstvé
buchty, měsíčkovou mast a bednu květáku, zatímco ctihodný otec Ladislav Škrla,
svoji prvorozenou dceru Nikolku. Dříve než se stane otcem dvojctihodným, chce
si s námi na bicyklu trochu povyrazit a potřebuje někoho na pohlídání. Slabší
nátury neprozřetelně svolují, a tak se
roční Nikolka spolu s vlčákem Rexem stávají nejexotičtějšími příslušníky
naší nomádské pospolitosti.
Železničář ve výslužbě, starý dobrý Štěpán, se staví na
pomyslnou startovní čáru a červenou plácačkou odmávne start do první, dlouhé, a
jak se později ukáže, vůbec ne lehké etapy. Po pěšinách kolem Bečvy a
silničkami přes Střítež a Vidče až na Hlaváčky to vypadá jako pohodový nedělní
výlet. Ale terénní úseky mířící k Tanečnici a od Soláně k Třeštíku naznačují,
že s příjemnou cyklistickou vyjížďkou, jak tuto rallye na internetu nazval už
vzpomínaný Laďa, nebude mít zahajovací úsek vůbec nic společného. Jedině, že by
někdo za příjemné považoval drncání přes balvany, tlačení bicyklů do příkrých
svahů a objíždění rozlehlých hlubokých
kaluží.
Počasí je naštěstí příjemně slunečné, pofukuje chladivý
větřík a cesta vede střídavě temnými lesy, rozkvetlými loukami a prohřátými
pasekami s obsypanými keříky zrajících borůvek Pěkné výhledy na modravé horské
pásmo Javorníků na jedné, a Radhoště s Pustevnami na druhé straně patří
odedávna k samozřejmostem této nejkrásnější valašské hřebenovky.
Cíl prvního dějství, parkoviště na Třeštíku, už okupuje
nedočkavý doprovod včetně nedočkavých kuchařek, lenošícího Rexe a kmitající
Nikolky. K výpravě se tu přidává i cyklistický benjamínek, dvanáctiletý Pavlík
z Hranic. Odpolední pokračování kopíruje česko-slovenskou hranici. A samozřejmě
i značně členitý terén, po němž je hraniční čára vedena. Jízda po kamenitých
cestách a pěšinách je sice směrem nahoru dost vysilující, zato v následných
sjezdech dokonale zábavná. Hlavně pro vytřeštěně uskakující turisty, kteří nás
v těchto místech tu a tam míjejí. Obzvlášť zajímavé je klesání do sedla na
Konečné. Ostrý svah na pravé, ještě prudší jáma na levé straně a k tomu
vymletý, prudce se svažující skalnatý chodník. Sjíždět jej rychle a přitom
bezpečně, to už je lekce jen pro silnější nátury.
Poslední, krajinářsky pestrý a krásně houpavý úsek k Bílému
Kříži je završen namáhavým výstupem po lesní stezce plné balvanů a
vystupujících kořenů S vypětím posledních sil sem svoje metrákové tělo i
dvacetikilový bicykl posunuje i Laďa Škrla, dneska suverénně největší brzda
peletonu. Huba mu zpravidla jede dobře, s kolem to bývá složitější. V prvém
případě má výrazně více natrénováno.
Slunce už dávno kleslo za panoráma beskydských velikánů a pestrobarevný západní obzor se rychle mění v čím dál temnější šeď. Za houstnoucího šera pak svištíme kamenitou cestou k Visalájím. Na Ježonkách, v cíli sedmdesát pět kilometrů dlouhé úvodní etapy nás už vítají blikající hvězdičky s bledým měsícem, rozesmáté kuchařky s nachystanou večeří a utrápená chůva Simona s ubrečenou Nikolkou. Další službu chtě nechtě přebírá její nejbližší příbuzný, dokonale vyšťavený ctihodný otec Laďa.
Nocležení v prázdné chatě, kterou nám ochotně uvolnil náš
dávný známý, krajan Jenda Majer, se zpočátku ukazuje být až nečekaně příjemné.
Avšak Nikolčiny verbální projevy a následné Laďovy uspávací pokusy jsou tak
hlasité, že se o klidném spaní dá nanejvýš zdát. Někteří už zvečera raději prozřetelně zaléhají do bujné trávy v okolí
chaty. Patří k nim i Petr Kimler se svou chotí Simonou. Vědom si své noční
hlučnosti, uklidí se do odlehlejších míst i s klíčky od doprovodného formana,
jehož má právě ve své péči. Nic by se nedělo, pokud by zmíněný forman neukrýval
také Nikolčiny plenky. A tak už od ranního rozbřesku je možné pozorovat
rozespalého pečovatele Laďu, kterak rozježený, s polovykasaným tričkem a
vzdušnými slipy, svírajíce pod paží obnaženou Nikolkou s modrajícíma nohama
pročesává svou kolébavou chůzí orosené louky a vytrvale pátrá po ukrytém
správci klíčů od zásoby nezbytně potřebných suchých plen. Nebýt pozdějšího
nálezu klíčů náhradních, mohla si Nikolka užívat podstatně déle. Petr, jak je
všeobecně známo, se jenom tak lehce nevzbudí.
Mapa naznačuje, že dopolední etapa bude jen nádherně
pohodovou hřebenovou vyjížďkou. První, asi desetikilometrový úsek po Malý Polom
by takové ohodnocení ještě jakž takž snesl. Potom však už jakýkoliv náznak
přívětivé pohody definitivně končí. Úzký chodníček tu traverzuje rozlehlý svah
s bezpočtem v trávě bublajících potůčků. To by tolik nevadilo, kdyby v této
části Malého Polomu nenastal polom velký. A kdyby se jej lesáci nesnažili za
pomoci těžkých traktorů likvidovat. Čtyři až pět následujících kilometrů se
proto cykloputování omezí na překonávání padlých stromů a více či méně úspěšné
pokusy o zdolání rozbahněných úseků. Že přitom občas dochází i k nechtěným
důvěrným kontaktům s nepříliš vlídnou tváří Matičky země, netřeba zajisté vůbec
připomínat. Zvláště náš benjamínek Pavel tu zažívá pravý křest ohněm. Navzdory
tomu, že právě voda je tady největším problémem. Pozdější, poněkud příjemnější
část hřebenové trasy dost krutě přerušuje
příkrý krpál stoupající k nejvyššímu bodu beskydského hřebene, bezmála
jedenáct set metrů vysokému Velkému Polomu. Nezbývá, než přes kořeny, balvany a
trčící skály opět nasadit protivně chutnající tlačenku.
Miluje-li někdo uskákané adrenalinové sjezdy, ať tedy zkusí
Velký Polom. Pokud nepoláme bicykl, případně své končetiny, může mluvit buď o
vytříbeném jezdeckém umění nebo o nebývalém štěstí. A to nám tentokrát přeje.
Nečekaně dlouhé a překvapivě prudké klesání přes nezvykle velké balvany nakonec
přežívají nejen samotní jezdci, ale i jejich velocipedy. Díky značnému časovému
skluzu se plánované obědové mezipřistání nekoná v nejvýchodnější tuzemské
dědině Hrčavě, ale v o něco bližších Mostech u Jablunkova.
Doslova plné zuby tady toho mají nejen totálně zvadlí
bicyklisté, ale i snaživé chůvy malé Nikolky. Ta si umínila otcovu nepřítomnost
přestat tolerovat a takřka nonstop to během dne dává hlasitě najevo. A tak
nezbývá, než ji předat do péče jejímu zploditeli. Ten si s tím příliš hlavu
neláme. Odhodí bicykl, popadne dcerušku
pod paži a uhání na nejbližší vlak, aby ji v Ostravě předal své nanejvýš
milované tchyni. Nepochybně ji tím obdaří převelikou radostí.
Obávané Těšínské Beskydy se díky nedostatku času a více než slušné únavě většiny startujících
pokusí zdolat pouze čtveřice nejodolnějších. Ostatní volí pohodovější zkratku
úpatím. S Ondrou, Jindrou a Michalem stoupáme ve sluneční výhni na
nejvýchodnější kopce v republice. Podél chaty na Girové pak míříme hřebenem k
Hrčavě. Samotná dědina leží napravo pod námi. Zajíždím na neposečenou louku,
abych zdokumentoval naši přítomnost na českém konci světa. Vracím se zpátky k
cestě, držím bicykl jen za sedlo a tlačím jej před sebou. Přední kolo najednou
prudce nadskakuje. Všímám si, že se pod ním něco zavlní. Není to první had,
který můj kostitřas převálcoval. Zatím to však byly jenom užovky. Tentokrát se
nepochybně jedná o jednu z nejvýchodnějších tuzemských zmijí. Snad mě
ochranářský náčelník, pan Orálek, neukamenuje. Je totiž možné, že přejetá
potvůrka nehodu přežila.
Plaza s klikatou čárou střídá sjezd klikatou pěšinou. Spíše
tedy splaz. Tento zubatý povrch je pro většinu populace nejen nesjízdný, ale
dokonce i neschůdný. Navzdory tomu jej zvládáme v sedlech bicyklů, ale za cenu
slušně promasírovaných horních končetin. Mimochodem, i díky závěrečné části
před Bukovcem, kde je cesta vydlážděna betonovými železničními pražci.
Jsme opět na dně. Tentokrát se jedná o řeku Olši, která tudy protéká. Nezbývá než znovu vystoupat o šest až sedm set metrů výš. S problematickou pomocí bicyklu, s pražícím sluncem nad hlavou, po chodníčcích a rozbitých cestách. Pokračujeme dál česko - polskou hranicí a postupně se dostáváme až na Velký Stožek. Pohled k západu avizuje, že slunce už zase vizí až proklatě nízko. Snad to na Velkou Čantoryji ještě za světla zvládneme. Je to jen deset kilometrů po hřebenu. Průšvih je ovšem v tom, že za Stožkem má hřeben vylomený zub. Klesání do sedla je tak příšerné, že musíme ven nejen ze sedla, ale i s kola. Stihnout za této situace Čantoryji je nemožné. Volíme zkratku přes Filipku k Bystřici a přes Vendryni ke Třinci. Les stromů tu střídá les komínů. I vůně kouře ze zdejších ohňů je pro valašské čenichy poněkud nezvyklá. Mobilem se ptáme na cestu k dnešnímu nocležišti za Českým Těšínem. „Jeďte na Ostravu a pak doleva na Koňakov!“
Přesně podle ukazatelů, už za tmy, přepálíme Těšínem a míříme
k Ostravě. Míjíme tu těžké kamiony i lehké slečny. Ty postávají většinou na
autobusových zastávkách. Přitažlivé se mohou zdát jen z šílené dálky nebo v
šílené rychlosti. Kolo však jede pomalu a docela blízko. Za Těšínem zjišťujeme,
že jedeme špatně. K Ostravě totiž z Těšína míří cesty dvě. Nezbývá, než se
vrátit a pokusit se o druhé kolo. Dlouhá, rovná, vytrvale stoupající silnice
nám vyráží dech. Na vrcholu kopce meleme z posledního. Vypátrat v neznámém
Koňakově ukrytý Kogutův ranč je nad naše schopnosti. Nebýt dobrého adráka,
zdejšího rodáka Hynka, který nás pomocí mobilu a automobilu nakonec v půl
jedenácté večer nachází, motáme se tu dodneška.
Jako smečka hladových psů pak hltáme v altánku servírovanou bramboračku s fazolemi a zeleninou. Je naprosto fantastická! Nepočítáme-li pár hrstí kradmo ulovených borůvek, tak jsme naposled jedli před nějakými sedmi hodinami. V tu dobu údaj na tachometru ukazoval necelých třicet kilometrů. Teď je tam kolem devadesáti.
Nečekaně komfortní nocležení pod střechou, navíc ve
společnosti dobrosrdečných Kogutových, vrcholí po ránu výbornou snídaní. Naďa a
Hynek Donovi nám ji přijeli nachystat až z deset kilometrů vzdáleného Žukova.
Rallye nám tady, v Koňakově, nastavila jednu z nejpříjemnějších tváří.
Cestovat na kole Těšínským Slezskem, to je po sto padesáti
kilometrech Beskydami úplná balada. Mírně nahoru, mírně dolů, po úzkých
asfaltových a hladkých polních cestách, mezi poli, lesíky a roztroušenými
usedlostmi. A také s parádním koupáním v Těrlické přehradě. Vypadá to, že
dneska bude pohoda, možná až skoro nuda. Nejdřív se ztrácí Marta s Elenkou.
Někde v těsné blízkosti Havířova. Zmateny neznámou krajinou a obrysy hranatých
paneláků, ptají se naše ztracené hvězdy solidně vyhlížejícího domorodce: „Pane
dobrý a laskavý, zbloudily jsme ve zdejší husté zástavbě. Prosíme poníženě,
kudy, kudy cestička k Havířovu?“ Důstojný pán si je letmo přeměří povýšeným
pohledem a stroze odvětí: „ Milé dámy, co mám na to říci? Kdybyste měly špetku
smyslu pro orientaci, zajisté byste lehce zjistily, že žádná ze zdejších
cestiček nemíří jinam než k Havířovu...“
Dlužno dodat, že Marta s Elenkou Havířov skutečně neminou. Nikomu z nás se nakonec nepodaří minout ani nedalekou Ostravu. Dokonce se všichni v pořádku sjíždíme u bran zdejší Zoologické zahrady. Tedy, až na Petra a členky jeho osádky. Díky tomu, že právě jí věnoval o mnoho více pozornosti než řízení formana, podařilo se mu, už v ulicích Ostravy, vybočit z vymezené vozovky a povyskočit si s formanem i dívenkami přes nepříliš hladký obrubník. Kromě mírného šoku nadskakujících to odnesly i dvě přeražené pneumatiky. Servis byl naštěstí nablízku a tak tento druh špásování stál Petra jen hodinku zdržení a o nějakou tu tisícovku chudší peněženku. Ráfky šly vyklepat, gumy však musely být nové.
Jen o nějaké tři kilometry dál, stále ještě v ulicích
Ostravy, dochází k další zápletce. Adélce, daleko nejzkušenější reprezentantce
něžného pohlaví se tady při řízení levou rukou a chvilce nepozornosti podaří
zmáčknout páčku své jedovaté brzdy víc, než je zdrávo, což má za následek
okamžitou katapultaci s nepříliš hladkým přistáním na ostravském hrubozrnném
asfaltu. Naneštěstí si Adéla za svoji přistávací plochu vybírá svůj nechráněný
obličej. Od tohoto okamžiku vlastní z krásně rostené horní jedničky jen její
spodní polovinu. Následné autopřesuny mezi několika ostravskými
stomatologickými ambulancemi s nepříliš vstřícným personálem jsou pro ni daleko
méně příjemné než mohlo být cykloputování severozápadními perifériemi uhelné
metropole. Na druhou stranu jí přibývá originální suvenýr, který je odsouzena
nosit stále u sebe. Přeražení dvou pneu a jednoho zubu, to je poněkud
nelichotivá bilance etapy, která se zdála být naprosto bezproblémovou.
Přes Nový Bohumín a Šilheřovický zámecký park s nízko
střiženými golfovými trávníky pro zazobané se naprosto bezhlučně přesouváme do
Hlučína a u nedaleké vodní nádrže pátráme po místě k přenocování. Uječené pop
hvězdy s hlučnou muzikou nás příliš nelákají, a tak raději zavčasu ustupujeme
do kilometr vzdáleného, poloprázdného kempu. Přes auto a zvrácenou fotbalovou
branku přehazujeme rozměrnou celtu. Připitomělým basovým tamtamům ze vzdálených
reproduktorů začíná totiž čím dál zřetelněji konkurovat dunění nebeských varhan,
doprovázené nepřehlédnutelnými světelnými efekty. Pop show, jakkoli hlasitá a
sebevědomá, nakonec prohrává. Celoplošný nebeský vodotrysk ji nadobro umlčuje.
Naštěstí netryská příliš dlouho. Dvacatero sardinek namačkaných pod celtou si
tak může nejen vydechnout, ale po částečném nadzvednutí neprodyšné tkaniny
konečně začít normálně nadechovat. Nebýt superhlučné muzikální reprodukce z
pomalované škodovky, jíž domorodý playboy lákal děvy lehčího ražení, mohlo být
hlučínské nocležení pohádkově bezhlučné.
Slušně odpočati vyrážíme příštího dne kolem půl jedenácté do
druhé poloviny rallye. Cesta napříč Oderskými vrchy se zpočátku jeví jako
pestrá a víceméně nenáročná. Pěšiny, cesty i silničky vedou střídavě mezi poli,
lesy a upravenými vesnicemi. Slunečné počasí a občasné zastávky u studánek,
zrajících třešní či šťavnatých malin posunují test odolnosti k avizované
příjemné cykloturistické projížďce. Snad jen nevábný kilometrový průtah přes
pokácené stromy a blátivé úseky s vysokými kopřivami poblíž Jakubčovic z
pohodového průměru malinko vybočují. A možná ještě nádherně rychlý sjezd do
Hradce nad Moravicí. Svištět dolů po loukách šedesátkou, sedmdesátkou, to je
naprosto skvělý adrenalinový zážitek!
S Laďou Škrlou si pak vyjíždíme na nedaleké hradní návrší. Zámecké
stavby, upravené chodníky a tlumeně znějící Boethowen působí neobyčejně
vznešeně. Naše propocená trička, zablácené bicykly a hlavně způsob pohybu po
jemně vysypaných cestičkách však důstojný ráz klasiky dost krutě narušují.
Naštěstí jsme o poznání rychlejší než reakce zdejších unuděných strážců
strojené pohody. Šlápneme do pedálů a střemhlav před nimi uháníme k hluboko
zařezané řece Moravici. Díky houpavé lávce překonáváme vodní tok a míříme k
nachystanému obědu. Jakkoliv je jisté, že si Laďa tentokrát nikde nepřihnul,
pouhé houpání visuté komunikace posílá metrákového nešťastníka s kola ven. V
dalším pokračování mu naštěstí zabraňuje dostatečně pevné zábradlí.
Pohled na mapu naznačuje, že odpolední cykloputování údolím
Moravice slibuje suverénně nejlehčí etapu celého letošního ročníku. Jako
jedinou ze všech si ji vybírá i těhotná Bára, která se jinak posunuje pouze v
autě. Už nedaleko za Hradcem se však
ukazuje, že představy budou od skutečnosti poněkud odlišné. Několik příkrých
stoupání, z toho jedno dokonce po schodech, bereme pouze jako přechodnou
záležitost. Střední úsek kolem hrazených pastvin nám dává víceméně zapravdu.
Smíšené stohlavé stádo dojnic, telat, býků a jalovic, které tady míjíme,
nechápavě civí, kam se tak ženeme, když je všude kolem tolik šťavnaté trávy.
Kraví dav nás má evidentně za voly.
Necelých patnáct kilometrů před cílem dostáváme varovnou
zvěst od člena vedoucí skupiny, Leoše. Mluví něco o neschůdném chodníku, který
místy přechází v horolezecký terén. Varování však příliš vážně nebereme. Nejsme
si totiž jisti, zda bychom apoštolovi špatných zpráv, Leošovi, neskočili na
špek, mimochodem jeho nejoblíbenější pochoutku. Možná se jim cestou tajně
naládoval a teď má vidiny. Jedeme tedy dál. I s těhotnou Barborou.
Lesní cestu střídá uzounký chodník, postupně se zařezávající
do čím dál příkřejší stráně. Jízdu opět střídá tlačenka. Dokonale nechutná,
skoro až protivná. Značka pokračuje přes kořeny, balvany, skály a spadané
stromy. To vše na sotva znatelné pěšince v takřka kolmé stěně, která se tyčí
nad proudící řekou Moravicí. Kritická místa překonáváme jen spojenými silami. V
jednom takovém úseku, při společném přesouvání Pavlova bicyklu, se uvolňuje
tachometr a velkými skoky míří k hlubinám.
Pět set korun českých mizí nenávratně v kopřivách hluboko pod námi. Jsou
tu i místa svádějící některé kaskadéry k jízdě. Nepolepšitelný kamikadze,
sedmnáctiletý Ondra, si najíždí až příliš odvážně k pravému okraji, ten se
okamžitě trhá i s částí chodníku a spolu s bicyklem padá z prudkého svahu.
Ondra se naštěstí v poslední chvíli zachytává solidně ukotvených křovin. Díky
tomu nenásleduje svůj, v přemetech se řítící, zbrusu nový šlapací stroj. Jemu v
pádu do řeky zabraňují statné smrky, které se nezištně staví do cesty. Je
otázkou, zda dělají dobře. Díky jim je
Ondrův bicykl více než slušně zdemolovaný.
Několikakilometrové trmácení nesjízdným terénem opět posunuje
dojezd do pozdních večerních hodin. K divokému tábořišti pod vysokou skálou,
čnící k nebí nedaleko Kružberské přehrady, přijíždíme, přesně jako včera, kolem
půl jedenácté večerní. Pokud se v tuto chvíli někdo tváří pohodově, pak je to
budoucí maminka Barbora. Z narozeného potomka se s největší pravděpodobností
vyklube horský bicyklista.
Právě tady k výpravě přibývá pracovními povinnostmi blokovaný Robert. Dorazil sem, samozřejmě popoháněn neuhasitelnou touhou po své panence Elence, po dopolední šichtě na svém velocipedu až z Hranic. Režimem dne s běžnými večerními dojezdy je dokonale deprimován. Patrně taktéž uvěřil Laďově zprávě na internetu, že se jedná o přívětivou cyklistickou vyjížďku…
Ničím nerušené romantické nocležení pod širákem končí o půl sedmé ráno. Kapky deště buší do bohatých korun javorů a ze spacáků vyhánějí i ty nejzatvrzelejší spáče. Bušení na čas ustává, ale jenom co v síle narychlo servírované vločkové kaše vyrazíme na západ, začíná znovu a o hodně vydatněji. Déšť nedéšť, šineme si to podél přehrady zapomenutou okreskou, pro níž by i výraz polní cesta byl příliš lichotivý. Orosené keře, trčící do poloviny vozovky a rozměrné kaluže, jež tvoří většinu povrchu této údajné silnice, jsou tady naprosto běžným úkazem. Zastavuje nás až mohutná sypaná hráz Slezské Harty.
Dvěstěmetrové převýšení někteří řeší dlouhou oklikou, ti
odvážnější nahoru i s koly stoupají nekonečným, pro běžné smrtelníky
zapovězeným schodištěm. Až na samém vrcholu hráze zjistí, že byli během výstupu
bedlivě sledováni průmyslovou kamerou. Že je za to nikdo nikde nepolapil a
patřičně nepotrestal, je více než záhadné. Patrně proto, že zásahová jednotka
sem dorazila až poté, co se narušitelé mazaně přesunuli do přilehlých
pobřežních lesů a hájů. Jen co se v nich zase všichni sjedeme, nastává další
rozdělení. Nevede tudy pražádná komunikace, a tak roztrhaní na několik skupinek
postupujeme divočinou a pátráme po nějaké sjízdnější variantě. Nic podobného
cestě či chodníku však nenalézáme. A tak nezbývá, než houštiny i bohatě orosené
louky či pastviny překonat jak se jenom dá. Navzdory sílícímu chladu a
neustávajícím přeháňkám.
Poblíž zalesněného kuželovitého sopečného vrcholu konečně
narazíme na asfalt! Úzké okresky, jimiž
zvlněnou krajinou Nízkého Jeseníku pokračujeme dál, jsou takřka
liduprázdné. Potkat tu auto se málem
rovná zázraku. Našimi společníky jsou jen cáry mraků, doprovázené pravidelnými
příděly nebeské vláhy. V kombinaci se severním větrem se pochopitelně nejedná o
nic záviděníhodného. Pětačtyřicetikilometrovou dopolední půletapu zakončuje
dlouhé klesání rozbitou cestou, doplněné šleháním obnažených dolních končetin
mokrými stvoly kolemrostoucí bujné vegetace. Se značnými časovými rozestupy se
k obědu nakonec sjedou všichni jezdci i jezdkyně, včetně osaměle putujícího
Ladislava. Ten je však natolik
zchvácený, že další boj s živly i se sebou samým definitivně vzdává. Teplo rodinného krbu je evidentně lákavější
než další trmácení se neznámými končinami drsných Jeseníků.
V chladu a za jemného mrholení se pak přes Rýmařov a okolní
obce posunujeme k nekonečným hvozdům zmíněného moravského pohoří. Srážky
ustaly, a tak se následné putování po solidních lesních cestách zase nakrátko
převtěluje v onu dávno avizovanou, příjemnou cyklistickou vyjížďku.
S příjemnou cyklistickou vyjížďkou ovšem kontrastuje zvěst, která se ozývá z Antonínova telefonu. Formanšofer Péťa opět boural. Při průjezdu Rýmařovem se opět více věnoval dámské osádce než sledování dopravního značení, a tak levým rohem sejmul divoce se řítícího trabanta. Rychlovýroba tisíců německých trsátek ho vyšla na dva tisíce českých korun. Uhánějící výplod germánského ducha totiž svištěl po hlavní. Mladoboleslavský reprezentant českého umu však v souboji jednoznačně zvítězil. Jeho jedinou újmou byl pouze vysklený světlomet. Naštěstí byl k dostání hned vedle v obchodě.
Horská obec Karlov pod Pradědem, kam se v podvečer všichni
sjíždíme, oplývá sympatickým kempem i panem starostou, který kempu vévodí.
Pronajímá ho za pár šupů a všemožně se nám snaží vyjít vstříc. Což se ani
zdaleka nedá říci o některých, tvrdou měnou zdevastovaných majitelkách
„zimmerfreihausů“, které jsme oslovili o něco dříve. U plápolajícího táboráku
nás dnes sedí o jednoho, vlastně, o jednu víc. Jana, zlaté děvče ze Zlatých Hor
chce s námi absolvovat aspoň zítřejší finálovou etapu napříč Jeseníky. Získání
výučního listu na doktorku medicíny získalo letos před Adrarallye pochopitelnou
přednost. Karlovské nocování pod Pradědem je sice mírně chladivé, ale jinak
naprosto pohodové.
Lehce mrazivé slunečné ráno dává naději na bezproblémové
pokračování. Přestože má překonat celý hřeben Jeseníků, včetně nejvyšší hory
Moravy. K jejímu úpatí se dostáváme dvěma cestami. Někteří volí silnici přes
Karlovu Studánku, jiní turistickou necestu přes Velkou Kotlinu. Druhá varianta
je nepochybně atraktivnější. Avšak pro většinu pěšáků, kteří nás míjejí,
absolutně nepochopitelná. Vláčet se s bicyklem do takřka kilometr vysoké
jesenické stráně, může napadnout jenom šílence.
U Ovčárny, kde se trasy obou skupin spojují, dostáváme šok. Souvislý pestrobarevný dav svátečních výletníků, táhnoucí asfaltovou silnicí k vrcholu, až příliš důvěrně připomíná komanči režírované májové manifestace tvárných školáků a úředníků, kteří byli tenkrát nazýváni pracujícím lidem. Dobytí Pradědu, nejvyššího bodu všech prozatímních ročníků rallye, tak poznamenává nečekaná, poněkud natrpklá příchuť.
U nedaleké Barborky, kam po vítězném finále klesneme, to není
o mnoho lepší. Vyrážíme proto k Vidlám. Jenže k tomuto horskému sedlu, kde nás
čeká motorizovaný doprovod s posledním obědem, nevede žádná, cyklistům
nezakázaná cesta. Nezbývá, než si ji udělat. Řídkým smrkovým lesem, který
připomíná sibiřskou tajgu, se za chvíli spouštíme k nejbližší svážnici. Ve
většině případů pěšky při kole. Odvážné pokusy o jízdu v souvislém, metr
vysokém porostu svěže zelených kapradin totiž dříve či později končí
překvapivým nárazem do neviditelného tlejícícího kmene. Spatřit nás tu některý
z bdělých strážců panenství zdejší divočiny, bylo by o prodej malých pokutových
bločků dozajista postaráno. Máme však neskutečné štěstí. Zaparkované auto i
štěkající pes co nevidět prozrazují, že pralesní strážce číhal sotva pár stovek
metrů od místa, kde po nás zůstala více než výrazná vyšlapaná pěšina.
Následné klesání regulérní šotolinovou cestou je už nádherně
pohodové. Podobně jako občerstvovací zastávka v hlubokém Videlském sedle.
Slunečné počasí, příjemná teplota a vidina nedalekého cíle skýtá naději na
poklidné, bezproblémové finále. A tak si dopřáváme požehnaný relax a v dobré
náladě startujeme až o dvě hodiny později, než zněl původní plán.
Brzo se však ukazuje, že hřeben je proti předpokladům
zubatější a trasa, vinoucí se bažinami a skalnatými cestami, nebude ani rychlá,
ani bezproblémová. Navíc přibývají obtíže s orientací. Bloudění se v této lesní
etapě nevyhne ani jeden z nás. Nejvíce strachu nám nahání teprve dvanáctiletý
Pavel. Ztrácí se bez mapy i nabitého mobilu. Naštěstí s dobrou intuicí a
schopností vyhledat nezbytnou radu. Díky tomu jsme u Rejvízu víceméně
kompletní. Je kolem osmé večerní a den se chýlí k svému cíli. Podobně jako celá
naše putující kompanie.
Zmíněný cíl je už v dohledu a proto se už nic zajímavého
nemůže stačit přihodit. Míříme ještě k rozhledně na Zlatém Chlumu. Úzkým úvozem
tam klesá cesta vydlážděná velkými, ze země vyčnívajícími kameny. Roztoužený
Robert, zmámen bezprostřední blízkostí bydliště své snoubenky Elenky, tu sviští
poněkud svižněji než se na takovéto komunikace sluší, a tak je v jednom
obzvlášť skalnatém úseku surově vymrštěn ze sedla a nekontrolovatelným obloukem
katapultován k nechtěnému, neobyčejně důvěrnému polibku ostrého jesenického
podloží. Má prostě smůlu. Kdyby si vybral dívenku z Hané, mohl by dopadnout
příjemněji. Dočervena odřená noha a natržená dlaň způsobují, že kolem už neční
jen šedé, ale i červené kamení. Prastarý obvaz, který v brašně jednoho z
bicyklů objel už celou republiku, však přemíru rudé poněkud redukuje. Díky tomu
svítá naděje, že šokovaný Robert svoji spanilou jízdu nakonec přece jenom
zdárně dokončí.
Rychlý odskok na zmíněnou rozhlednu potom nabízí pohled nejen
na právě zapadající slunce, ale i na prudce padající svah k cílovému Jeseníku.
Brzy nato máme možnost zjistit, že právě oním svahem vede značená cesta, jíž
nemáme šanci se jakkoli vyhnout. A tak se úzkým chodníkem přes obrovské balvany
a skalní prahy spouštíme do údolí. Občasný kameraman Jindra tu chce navíc
natočit několik posledních akčních záběrů. Podobně jako ostatní, i já se snažím
budoucím divákům demonstrovat své nevšední jezdecké umění. Celý den jsem si
ostatně namlouval, jaký že jsem to pašák, že se v mém případě celá letošní
rallye obešla bez jediného pádu. Rozjíždím svůj stroj do kamerou sledovaného
atraktivního úseku. Tady se však začínám zmítat jak kovboj na neosedlaném
koni. Ve zlomku příští vteřiny svoji
akrobatickou sestavu končím neladným saltem přes totálně neposlušná řídítka. Na
rozdíl od Roberta však bez jakýchkoliv suvenýrů na svých bohatě obnažených
tkáních.
Po nejméně kilometrovém úseku, kde jízda na kole připomíná koňské rodeo, si skoro totéž zopakuji ještě jednou. Malá změna je jen v tom, že místo na šutrech přistávám na něžně ohebných kmenech štíhlých bělavých břízek. Přesně v místě, kde před chvílí podobně exceloval můj předjezdec Jindřich. Všechny zmiňované havárie naštěstí přestály jak naše tělesné schránky, tak i dva foťáky a Jindrova ne zrovna levná kamera. Mohla tak ještě nafilmovat nádherně manifestační sjezd velkými oblouky po svažité, neposečené jesenické louce. Ovšem jen díky tomu, že oplývá solidní schopností nočního vidění.
Do samotného cíle, který nás čeká u Moskalových v Hrádku,
přijíždíme o desáté večerní. Samozřejmě, úplně potmě a jako suverénně
nejposlednější skupina. Hladoví, špinaví, ale především s živým Robertem, který
se tentokrát červená i jinde než ve tváři. Navzdory děsné únavě jsme někde
uvnitř spokojeni, možná přímo blahoslaveni. Právě jsme přežili další, už osmou,
a zatím nejdelší rallye. Tachometry naměřily kolem čtyř set čtyřiceti
kilometrů.
Cílová tečka v režii Moskalových je více než příjemná. Teplá sprcha, výtečná večeře a přátelské posezení smývají prach s otlučených těl i napínaných duší. Dobří lidé, zkrátka, ještě žijí. Stojí zato trmácet se k nim třeba i čtyři stovky hrbolatých kilometrů.
Žádné komentáře:
Okomentovat