Ke
klášterům nad Indem
-
Ádié, Indie! -
díl čtvrtý
Najímáme si subtilní minibus řízený podsaditým Ladačanem a
širokým údolím Indu míříme k nejvýše položenému
himalájskému klášteru. Než se k němu dostaneme, musíme úzkou
silnicí vystoupat od řeky ještě kousek nahoru. Míjíme přitom
malá políčka horského ječmene a velké keře himalájských
růží.
Buddhistický monastýr v Hemisu byl založen roku 1672 tehdejším
králem S. N. Gjarou. Na rozdíl od většiny staveb tohoto druhu
neleží na nějakém kopci, ale v samém závěru údolí.
Jednotlivé pavilony jsou přilepeny na skalním masivu a tak
nabízejí nezapomenutelné výhledy. Než se tam ale podíváme,
musíme vejít vstupní branou do areálu a pochopitelně se vzdát
přiměřené částky rupií.
S povinně obnaženými chodidly vstupujeme do zdejších svatyní.
S těmi mám, jak známo, poněkud problém. Evokují ve mně všecko
možné, jenom ne posvátné nadšení. A tak se, coby spirituální
barbar, zaměřuji pouze na vizuálně zajímavé náležitosti. A
těch je tady tolik, že z nich nezasvěcený našinec po několika
minutách málem zalyká.
Protože se celý život motám kolem barev a jejich využití,
profesionální deformace mě neopouští ani v buddhistickém
svatostánku. Potutelně se usmívající buddhové, stejně jako
hněvem sršící obranná strašidla jsou vyobrazena s náramnou
pečlivostí a vytříbeným smyslem pro barevnou kombinaci. Jakkoliv
znázorněnému poselství nerozumím, musím autorům i pozdějším
restaurátorům vzdát obdiv a přehlubokou poklonu.
Na hlavním klášterním nádvoří začíná být živo. Mistři
trubači vyluzují hluboké tóny a bubeníci vše dotvrzují
boucháním na zdejší nepřeslechnutelné tam – tamy. Rudě odění
adepti lámského řemesla se pod vedením starších a zkušenějších
kolegů snaží vtěsnat do rytmu své zatím dost nemotorné pohyby.
Zjevně nacvičují na nějakou blížící se spartakiádu, což je
ve zdejším pojetí něco jako tanečně duchovní festival. Těší
se prý nevšednímu zájmu domorodců i přelétavých turistů.
Pokud je na zdejší atmosféře něco sympatického, pak to asi bude
všeobecná uvolněnost. Nikdo tu nikoho nekomanduje a všechno jako
by běželo v jakémsi spontánním řádu. Přestože tu spolu s
dalšími bledými tvářemi šermujeme s kamerami a fotoaparáty,
stoicky se tvářícím rudým pardům jsme totálně ukradení a bez
nejmenší nervozity tady odvádějí svoji každodenní práci.
Svoji práci odvádějí také jejich profesně odlišní
soukmenovci. Hned za posvátnými zdmi právě v potu tváře budují
zbrusu nové obydlí. Dvoumužnou pilou rozřezávají topolové
kmeny a jako nosné traverzy je ukládají na místo budoucího
stropu. Míchání betonové směsi je rovněž vyloženě ruční
záležitostí. Jeden borec svírá lopatu a druhý ji za uvázaný
špagát v neměnném rytmu tahá k sobě. Pokud dojde k výpadku
elektřiny, což je tady úkazem více než častým, na produktivitě
práce se to ani v nejmenším neprojeví.
Sjíždíme zpátky do údolí a dostáváme se znovu na hlavní
autostrádu. Zatímco osobáky vyhlížejí víceméně civilně,
nákladní auta, neboli „mahindry“, hrají všemi barvami i
uměleckými styly. Stát se v této zemi autolakýrníkem, to
nepochybně vyžaduje nevšední talent a monstrózní dávku
trpělivosti. A od pana dopravce i pořádný balík rupií.
Po proudu Indu se spouštíme o kousek níž. Už zdálky je vidět
další z monastýrů. Jmenuje se Stakna a hrdě okupuje výrazné
návrší hned nad řekou.
Po bytelném kovovém mostě se dostáváme na druhou stranu. I tady
nás vítá nepřeberné množství třepetavých fáborků. Autem
vystoupáme až k hradnímu nádvoří. Nejméně celou další
hodinu pak věnujeme obhlídce kláštera. Ani tady nás nikdo k
ničemu nenutí a nikam nezahání. Cítíme se absolutně svobodně.
Vlastní interiéry, včetně jejich výtvarné výzdoby, vykazují
jisté znaky unifikace. Ale ne zas takové, aby návštěvníka
nudila či přímo unavovala. I v tomto případě si všímám
především detailů. Musím přiznat, že zdejší mistři štětce
jsou opravdovými profíky.
Jestliže mě na tomto místě něco ohromuje, pak to jsou výhledy
do okolí. Nehostinné himalájské kopce tu nádherně kontrastují
se zelení kolem modré řeky. Voda je dárcem života a místní
zemědělci toho náležitě využívají.
Jak se zdá, náš Náčelník si s mnichy náramně rozumí. Jak by
ne, když svým způsobem patří ke stejné profesi. Zůstává
ovšem otázkou, jestli by svůj zažitý způsob předávání
spirituality s nimi vyměnil. Nejen kvůli ideologickým základům,
ale i praktickým souvislostem. Duchovní meditace v přítmí
kláštera a akční práce mezi lidmi jsou přece jen dvě rozdílné
záležitosti. I když by při troše vyváženosti mohly přinášet
zajímavé výsledky. Takový Ježíš z Nazareta zvládal obojí.
Pobýval dlouho sám na pustých místech a poté předváděl ve
prospěch lidí takové kousky, že se ho tehdejší mocipáni, kteří
na něj neměli, museli zbavit. Je docela možné, že i Slávek má svůj utajený způsob dobíjení baterek. Pokud vím, i jeho se tu a tam snaží nějaký závistivec ze scény odklidit.
Posouváme se opět o kousek níž. Na skalním ostrohu se tyčí
architektonická perla zvaná Thiksay. Přezdívá se jí také malá
Pothala. Je pochopitelné, že se ani v tomto případě nespokojíme
s pohledem ze dna údolí. Poctivě překonáme slušný počet
výškových metrů a necháváme se pohltit spletí uliček, nádvoří
a potemnělých interiérů.
Na čelním místě jedné ze svatyní visí obraz současného
dalajlámy. Prostí i zámožnější věřící mu vzdávají úctu.
Někteří opakovaným klaněním, někteří peněžním darem. Není
nám dáno soudit cizí služebníky. Ti, jak tvrdí nám známá
Písma, padají či stojí jen v očích svého pána. A my jím
rozhodně v tomto případě nejsme.
Pokud byly výhledy ze Stakny úžasné, pak je Thiksay ještě
překonává. S orámováním vyprahlých hor vyhlíží indské
údolí jako rajská zahrada. Štíhlé topoly se vytahují k modré
obloze a pečlivě obdělávaná políčka s ječmenem září bujnou
zelení. Z pochopitelných důvodů se právě tento region stal
jednou z nejobydlenějších oblastí východní části Ladaku.
Jakkoli to tady někomu může připadat jako v edenském ráji, ani
zdejším obyvatelům se nevyhýbají problémy a nejrůznější
neduhy. Na ty zdravotní si přímo v posvátném areálu pořídili
lékárnu. Letmé nahlédnutí svědčí o tom, že naprostá většina
vystavených medikamentů pochází z přírodních zdrojů. Je
pravděpodobné, že podobně jako v západním světě, i v těchto
končinách byly právě kláštery zdrojem vzdělanosti, kultury i
lékařské osvěty. Naši namachrovaní medici s čerstvými tituly
by asi ohrnovali nosy, pravdou však zůstává, že i bez jejich
přítomnosti tu lidé přežili tisíciletí.
Bez ohledu na vzdělání, náboženství či třídní původ to
návštěvníka donutí tu a tam zahnout poněkud stranou. Ta malá
se v pánském případě odehrává v nečekaně komfortním
prostředí. Takový přehled o okolním dění nemají při
odpouštění ani největší zazobanci z nejluxusnějších hotelů.
Posledním ze čtyřdílné série je klášter nad vesnicí Shey.
Začíná nad bažinatými úseky a šplhá až k vrcholům oblých
slepencových skal. Nejvyšší patra sice zdobí jen kamenné
zříceniny, nižší sféry však stále pulsují životem. Jsme
takřka na dostřel hlavního města, a tak je tu, na rozdíl od
předchozích zastávek, docela narváno.
Kromě jiných zajímavostí zde stojí za povšimnutí celá sbírka
do kamenů vyrytých nápisů. Totální absence znalosti tibetštiny
nám nedovoluje vypátrat o jaká sdělení se jedná, ale pokud se
spolehneme na tvrzení domorodců, mělo by jít o posvátné mantry
či úryvky ze starých spisů.
Také svatí mužové v rudých kutnách jsou všem lidským bídám
poddaní. Budovatelé hromadných sídel proto museli pamatovat i na
jejich nejzákladnější potřeby. Zatímco se nedalekého Thiksay
už nápadně dotkla problematická modernizace, v Shay si stále
potrpí na klasiku. A ta je k potřebným ještě vstřícnější
než předchozí, modernější varianta. Panoramatický výhled z
veřejné toalety vykazuje známky nejvyšší možné dokonalosti.
Jenom kousek odtud leží nepříliš nápadná dědina s názvem
Choglamsar. Vyznavači buddhismu patrně vědí, oč běží. Právě
tady má totiž letní sídlo sám velký dalajláma. K našemu
nemalému údivu se však nejedná a žádné dech beroucí stavení.
Evropou opěvovaný a Čínou zavrhovaný borec si patrně na velkou
pompu nepotrpí. Stačí mu nevtíravá budova s rozlehlým
prostranstvím. Během jeho přítomnosti prý bývá zcela
zaplněno oddanými věřícími. Duchovní vůdce je údajně odtud
učí nejen jak se chovat k nadpozemským a profánním
záležitostem, ale především k sobě navzájem.
Vracíme se zpátky do Lehu. Našeho teologicky vzdělaného
Náčelníka ještě před městem zaujme unikátní zástupce
technického pokroku. Na nedalekých stavbách se kupodivu beton
nepřipravuje ručně, ale levnou práci tu nahrazují drahé,
dieselovým motorem poháněné míchačky.
Po pestře prožitém dni jsme opět v důvěrně známém „měsíčním“
hotelu. A protože do východu skutečné luny ještě zbývá trochu
času, vybíhám si, kdoví pokolikáté, k našemu hradu. Na naši
počest to asi nebude, ale všude kolem někdejšího královského
sídla planou oranžové ohně. Teď, při pomalém klesání
slunečního kotouče k západnímu horizontu to působí zvláštně,
málem až trochu mysticky. S tím ovšem nekoresponduje pach
zdejšího kadidla. Zavání po čemsi nevábném a citelně štípe
do očí.
Seběhnu o něco níž, až k devítipatrové pevnosti. Nějakých
devět metrů pod sebou vidím postávat špinavě blonďatou
Evropanku. Při míjení ji pozdravím obligátním „hallo“,
přičemž si stihnu všimnout části nápisu na jejím tričku.
Vypadá to na češtinu. Přibrzdím, otočím se, a je to jasné!
Dva kroky ode mne stojí nefalšovaná česká běžkyně z Ostravy!
Za chvíli přichází i její životní partner. Potulují se tu i s
rodinou a v příštích dnech mají namířeno na nejbližší
šestitisícovku. Podle sportovního dojmu, jakým na svět působí,
to zvládnou levou zadní a v dokonalé pohodě.
Ve městě se mezitím dost rychle setmělo. Právě teď začíná
ta pravá romantika. Centrum je dost slušně osvětleno a panuje zde
docela čilý večerní ruch. Poněkud jiným dojmem však působí
odlehlé partie. Zvláště, když dojde k výpadku elektřiny. Tento
jev tady není řídkou výjimkou, ale víceméně pravidlem. Stává
se nám to skoro pokaždé, když se vracíme k našemu hotelu New
Moon. Měsíc by sice k posvícení stačil, ale ten se dost často
ulívá někde za horami. Temnotu ulice ještě umocňují proudící
davy námezdních jižanů směřujících na pravidelnou
bohoslužbu. Pleť mají už od přírody dost tmavou a když se k
tomu ještě přidá práce načerno, k absolutní temnotě už skoro
vůbec nic nechybí. Kdo nemá u sebe čelovku, natluče si brzo
čelo, případně něco citlivějšího.
-----------------------------------------------------
Žádné komentáře:
Okomentovat