Od
Moravanů na Moravu
-
Ádié, Indie! -
díl desátý
Žlutý školní autobus s nápisem Moravian potkáváme v Lehu
každou chvíli. Že by to mělo opravdu souvislost s východní
částí naší republiky? Miloš a spolu s ním i další
důvěryhodné prameny tvrdí, že ano. Ostatně, to jsme tak trochu
věděli už před odletem a podle našeho Náčelníka to bylo i
hlavním motivem jeho návštěvy Indie.
Jenom kousek od městského centra, na ulici, kde se stéká
prakticky veškerý provoz, stojí údajně nejstarší ladacký
obchod. Hned naproti této bizarní budovy se nachází větší a
novější budova připomínající nějakou protestantskou
modlitebnu. Na její stěně se vyjímá hodně nevšední nápis:
Moravian Church Leh Ladakh. Po nezbytné předchozí domluvě, o
kterou se v patřičném předstihu postarali Eva se Slávkem,
vcházíme kovovou branou do přívětivého areálu. Otevírá nám
štíhlý postarší muž. Je pastorem místního křesťanského
sboru tak zvané Moravské církve.
Historie znalí jedinci si možná pamatují, že v době nešťastných
nábožensko-politických tahanic musel Učitel národa Jan Ámos
Komenský opustit svou vlast. Jím vedená Jednota bratrská tím
prakticky přestala existovat. Navzdory tomu existovaly v zemích
Koruny české, především na východě Moravy, ostrůvky věřících,
kteří se svého pojetí křesťanské víry nemínili vzdát.
Dokonce i za cenu toho, že by museli, podobně jako zmíněný Jan
Ámos, odejít do exilu. Německy mluvící evangelíci z oblasti
Suchdola nad Odrou k tomu dostali příležitost. Jistý hrabě
Zinzendorf, sídlící v Horní Lužici, jim nabídl část svého
panství. Po těžkém zvažování nechali svá hospodářství na
Moravě, odešli i s rodinami do zmíněné oblasti a založili tam
osadu jménem Herrnhut, neboli Ochranov. Přirozeně zde vzniklo i
křesťanské společenství, pro nějž se později našel název
Moravská církev. Už brzy po svém vzniku, což se stalo v roce
1727, začali do světa vysílat své misionáře. Dobrou zprávu,
chcete-li evangelium, nesli grónským eskymákům, americkým
indiánům, africkým černochům a také obyvatelům tehdejší
Indie.
V samotném Lehu se Moravští bratří, jak si sami od jisté doby
začali říkat, usadili v roce 1885. Vedle své víry sem přinesli
i semena nám známé zeleniny a místní obyvatele postupně
zasvěcovali do pěstování brambor, pletení ponožek a dalších
praktických dovedností. Založili zde také školu a skrovný
lazaret. V žádném případě nemínili místním obyvatelům
znásilňovat jejich kulturu. Naopak jí velice citlivým způsobem
využívali k prezentaci nového pohledu na svět, který byl
domorodcům do té doby víceméně neznámý. Díky důslednému
praktikování této filozofie se v novém prostředí nejen
uchytili, ale stali se i respektovanou skupinou, která nepřišla
brát, ale především nabízet.
Dlouhou dobu zde stával jenom jednoduchý kostel. Od roku 2014 jej
poněkud zastiňuje zbrusu nová budova. Ještě než vstoupíme
dovnitř, upozorňuje nás pastor na vyřezávané reliéfy nad
každým z oken. Tuto neoddělitelnou součást zdejší architektury
ztvárnili Moravané po svém. Stejně jako buddhisté, i oni do
dřeva vtiskli své poselství. A tak tu vidíme povědomé
křesťanské symboly, jako jsou kříž, voda, oheň, Davidova
hvězda, holubice a další a další.
Z hlavní silnice, která jde v těsné blízkosti nového kostela,
se na venkovní fasádě vyjímá zvláštní znak. Podle našeho
průvodce se tak píše jméno Ježíš v tibetském jazyce.
Misionáři se také postarali o vůbec první, zdejším lidem
srozumitelný překlad Bible. Vznikal postupně a byl dokončen až
po devadesáti letech mravenčí práce v roce 1956. Bratří však
nezpřístupňovali jen duchovní literaturu. V roce 1904 se
postarali o vydávání všeobecného ladackého periodika a o tři
roky později například vytiskli publikaci s názvem Dějiny
Západního Tibetu.
V doprovodu pastora, který by měl být podle některých zdrojů
vnukem prvního křesťanského duchovního ladacké národnosti,
vstupujeme dovnitř budovy. První, co nás na prostorné chodbě
praští do očí, je nápis ´Jesus is reisen!´. Zatím jsme toto
ústřední heslo vídali pouze v ruských pravoslavných kostelech.
Co se však v běžných staveních tohoto typu nevyskytuje, je velká
kuchyně. A vedle ní ještě větší jídelna. Dokládá to výše
naznačený zvyk Moravanů, kteří nehledí jenom do nebe, ale
všímají si i naprosto praktických záležitostí.
Hlavní sál je symbiózou několika kultur, které se tu zajímavě
střetávají. Dřevěný strop z topolových kmenů a napříč
položených větví je typicky ladackou záležitostí. Kříž,
kalich a některé další symboly prezentují dva tisíce let starou
křesťanskou klasiku. Mikrofony, reprobedny a další podobné
nářadí zase všudy pronikající éru problematické globalizace.
Představitel tohoto společenství, který vedle teologie údajně
vystudoval i botaniku, poté květnatě hovoří o odkazu Husa a
Komenského, na který i oni, tibetští Moravané, navazují. Je
hodně nezvyklé, abychom tisíce kilometrů od domova ucítili jeho
zřetelný závan. Nevím jak na koho, ale na mne pastorovo vyznání
působí velice dojemně.
Ještě před cestou na východ jsme obdrželi dárkový balíček.
Má jej na svědomí jistý Zdeněk Valchář, jeden ze zakladatelů
Muzea Moravských bratří ve vzpomínaném Suchdolu. Kromě malého
obrázku, který coby uznávaný výtvarník sám namaloval, je v
krabici i řada odznáčků, fotografií a dalších propagačních
materiálů. Náčelník vše postupně předává přítomnému
pastorovi. Ten každou věc bere do ruky a bedlivě ji prohlíží.
Nepřestává přitom děkovat a stále opakovat přání, ať
končiny, od nichž jejich církev dostala své jméno, necháváme
ode všech ladackých křesťanů pozdravovat. Slávek to brzy po
návratu domů stačí Zdeňkovi vyřídit. Ten, jenom pár dní nato
nečekaně umírá...
Nakonec ještě vyšplháme na půdu a odtud nakukujeme do malé
věže. Tak jak to bývá i u nás zvykem, visí tam veliký zvon. Tu
a tam upozorňuje okolí, že kromě buddhistů, hinduistů a muslimů
se v Lehu vyskytují i následovníci jistého nazaretského tesaře.
Je chvályhodné, že nikoho nepohoršují, spíše nenápadně
inspirují. Alespoň tak to tvrdí drtivá většina zdejších
obyvatel.
Poslední neděli před odjezdem chytáme příležitost za pačesy a
v plném počtu míříme na ´moravskou´ bohoslužbu. Před začátkem
programu klečí nad nejčtenější knihou světa mladý muž a
soustředěně se modlí. Postupně přicházejí další účastníci.
Starší ženy a maminky s dětmi usedají na koberec, muži a
přivandrvalci do kostelních lavic. Pastor otevírá Písmo a čte
předem vybrané pasáže. Většina z přítomných text sleduje i
ve své Bibli. Někteří jen tak letmo, jiní s nemalým zaujetím.
Křesťanskou bohoslužbu bez společného zpěvu si snad ani nejde
představit. Tady se zpívá hodně a na několik způsobů. Někdy
předzpěvuje skupina mladých s kytarou, jindy spontánně pěje
celé shromáždění. Jeden usměvavý borec vše ještě potvrzuje
decentním bubnováním. Zvědavě přes rameno nakukuji do jednoho
zpěvníku. Postrádá noty, zato oplývá množstvím jakýchsi
znaků. Na latinku to zcela jistě nevypadá.
Zatímco je v Českých zemích pojem Moravská církev víceméně
neznámý, v řadě států celého světa tomu bývá opačně.
Odhaduje se, že má kolem osmi set tisíc členů. Dodnes kromě
Indie působí například v Kanadě, Nikaragui, Tibetu, Jihoafrické
republice, Grónsku, Malawi, Hondurasu, na Aljašce a tak dále. Ale
úplně nejvíc Moravanů se prý nachází v Tanzanii pod
Kilimandžárem. Dnešní shromáždění poctila svou návštěvou
skupina věřících ze Spojených států. Coby správní Američané
o existenci, natož poloze jakési Moravy asi nic neví, ale to, že
pokračují v odkazu českých reformátorů je pro nás více než
potěšitelné. Jejich představitel předstupuje před shromážděný
lid a podle toho, co říká a jak se přitom tváří, jde usoudit,
že svou víru zdaleka nebere jako nějakou kulturně folklórní
záležitost.
Jestliže výše zmíněný reprezentant západní civilizace
předával své poselství se značným zaujetím, pak je to proti
jeho indickému sourozenci jenom velice slabým odvarem. Kazatel
tmavé pleti občas šeptá, hned nato křičí, dělá grimasy a
rozhazuje rukama. Svým projevem trochu připomíná jednoho neslavně
proslulého germánského demagoga. Teologicky vzdělaný Slávek je
z něho na prášky, sekulárně postižené dámy z naší výpravy,
které na bohoslužbě kupodivu vydržely až do tohoto okamžiku, v
děsivé hrůze prchají na čerstvý vzduch. Tím je však počet
pohoršených či zděšených zhruba vyčerpán. Domorodci
tibetského i indického vzezření na mluvčího hledí s otevřenou
pusou a hltají každé jeho slovo. Jakkoliv bych borce nechtěl za
svého kazatele, není mi dáno jeho projev posuzovat. Za prvé
netuším, co v jazyku urdu zvěstoval, za druhé nemám patent na
to, abych rozeznal, co je ve které kultuře vhodné a co je už za
hranou. Každopádně se domnívám, že sem dnes nepřišel apriori
kázat pro pár bílých cizinců z daleké, obtížně srozumitelné Evropy.
Kromě hlavního proudu, jehož bohoslužba pomalu spěje k závěru,
se současně odehrává něco podobného ve vedlejším starém
kostele. Tamější Moravští bratří, sestry samozřejmě
nevyjímaje, se údajně drží konzervativnějších způsobů a
vyhovuje jim scházet se odděleně. Nemůžeme tušit, nakolik se
obě skupiny musí či nemusí, je však nepochybně namístě, že
si své místo může každý svobodně vyhledat.
Na Náčelníkovo naléhání jdu původní modlitebnu také
navštívit. Ortodoxní varianta pomalu uvolňuje sál, aby se během
chvíle zaplnil další skupinou. Pokud jsem dobře rozuměl, jedná
se v tomto případě především o Nepálce, kteří sem ve velkém
putují za prací. Přestože přichvátali z podhůří Mount
Everestu, také si říkají Moravané. Styl jejich bohoslužby sice
postrádá nějaký pevný řád, zato přímo srší nehranou
srdečností. Rytmus jednoznačně udávají mladí. Stojí u
moderátorského mikrofonu, sedí u bicích či kláves a šermují
šestistrunnou kytarou. Dřevěným interiérem se nesou melodie
známých spirituálů, které střídají gospely s nádechem
asijských harmonií. Zpívají všichni a zpívají z plných plic.
Někteří s rukama nahoře, někteří se zavřenýma očima.
Caparti si při tom hrají na zemi a maminky bez ostychu kojí svá
batolata.
Program je pestrý a prolíná se naprosto přirozeně. V jedné
chvíli se mě třeba moderátor veřejně zeptá, odkud jsem, a že
mám doma pozdravovat. Něco jako kázání tu netrvá víc než pět
deset minut. Zato společné modlitby jsou delší a náramně
vroucí. Modlí se všichni, protože se modlí najednou. Pokud na
této pobožnosti něco chybí, pak je to nuda. Všechno plyne
spontánně jako modré vody v nedalekém Indu.
Na pořadu jednoho z posledních dnů je návštěva další
´moravské´ záležitosti. Zmiňovaná nemocnice už svoji činnost
ukončila, zato škola funguje vesele dál. V ulicích nás na ni
upozorňují jak dopravní značky, tak čtveřice pendlujících
školních autobusů. A také školáci v uniformách, kteří každé
ráno směřují ke vzdělávacímu areálu. V současné době má
950 žáků a podle domorodců je suverénně nejuznávanější
školou v celém Ladaku.
Vlastnímu vyučování předchází každodenní ranní nástup na
několika nádvořích. Každá věková skupina má svůj vlastní.
Naše parta se ocitá mezi páťáky šesťáky. Celý program vede
skupina děcek stojících na vyvýšeném prostranství, odkud
ostatním předříkávají či předcvičují, a ti vše po nich
poslušně opakují. Jelikož se jedná o školu křesťanskou, je
společná modlitba, zpěv i s ním spojený aerobik v tomto
duchovním stylu. A to přesto, že děti Moravanů tu představují
pouhá čtyři procenta docházejících žáků. Zbytek tvoří
školáci z buddhistických , hinduistických a muslimských rodin.
To, co je na této škole sympatické, je přiměřené respektování
kulturních či náboženských odlišností. Jestliže jsou
všichni žáci povinni nosit uniformy včetně kravaty a čepice,
pak mají muslimské dívky výjimku. Místo obvyklé pokrývky hlavy
nosí omotaný bílý šátek. Každý je lehce rozezná, ale jak se
zdá, vůbec je to nenutí k separaci. A pak je tu ještě jedna
zvláštnost. Pokud má někdo narozeniny, může uniformu nechat
doma ve skříni. Děcka, především dívky, se ohodí tím
nejlepším, co v šatníku nalezou. I za cenu toho, že by si to
měly vypůjčit. Na společném nástupu se pak oslavenci veřejně
pogratuluje.
Jestliže tu někdo nemusí mít uniformu vůbec, pak to jsou
předškoláci. Pod vedením neskutečně vitální paní učitelky
právě procvičují angličtinu. Ne strnule zalezení v lavicích,
ale pěkně na dvoře. Poskakují v kruhu a přitom společně
opakují jednotlivá slovíčka. Dnes je sice na pořadu lidské
tělo, ale to dobrotivému Milošovi nebrání v tom, aby capartům
nedaroval plyšového zajíčka. Nápaditá instruktorka toho
využije. Obchází kolem, nechá každého, aby si ušáčka
pohladil, ale za podmínky, že řekne, jak jeho nohy, oči či čumák
znějí v anglickém jazyce.
Přijímáme pozvání k návštěvě ředitelny. Sofistikovaně
vyhlížející paní principálka nám ochotně odpovídá na dotazy
a vděčně přijímá zbytek pozorností ze suchdolského muzea.
Během lehkého pohoštění se mimo jiné dovídáme, že se jejich
škola pravidelně zúčastňuje nejrůznějších sportovních
zápolení a stejně pravidelně si z nich odváží medaile, poháry
a jiné podobné suvenýry. Ty teď zdobí část místnosti, ve
které se právě nacházíme. Na stěnách je vidět i jiná
výzdoba. Třeba zarámované biblické citáty. Nebo znak a ústřední
heslo veškeré Moravské církve: „Beránek byl obětován,
následujme jej“. Pokud někdo neví, o co jde, ať se zeptá
ladackých školáků. Vyobrazení zmíněného zvířátka i právě
citované heslo nosí na svých čepicích či kravatách.
Konečně můžeme zavítat i do vlastních tříd. Zvědaví žáci
to vnímají jako velkou senzaci. V jedné z učeben se za pomocí
sympatické paní učitelky ptáme, zdali školáčci ví, kde leží
Morava, od níž se název jejich milované školy odvíjí. Z
přítomných páťáků o tom nemá nikdo ponětí. Mezeru ve
vzdělání okamžitě vyplňujeme. Dost možná se to poprvé dovídá
i sama vyučující. Setkání nakonec končí happyendem. Hlasitým
zvoláním učitelky i všech přítomných žáků: „Greetings to
Moravia!“
Opouštíme prostředí náramně živých dětí a přesouváme se
do nedalekého království mrtvých. Na Moravském hřbitově by
mělo odpočívat nejméně šestnáct významných osobností, ale
jenom jeden z nich je Moravák. Zato tam leží hodně Angličanů a
dokonce sám Karl Marx! Nejedná se však o kamaráda Engelse a
Vladimíra Iljiče, ale o prvního misionářského doktora v Lehu.
Daleko největší pomník tady náleží právě našemu rodákovi.
Ferdinand Stoliczka se narodil roku 1838 v Bílanech u Kroměříže.
Po absolvování tamějšího gymnázia se vydal na studia geologie
do Vídně. Brzy nato už byl členem Indického geologického ústavu
a účastnil se výprav do karakorumských a himalájských hor.
Podílel se na řadě objevů, které pomohly objasnit složení
jmenovaných pohoří, kromě toho významně zabrousil i do zdejší
biologie a botaniky. Dokazuje to fakt, že Stoliczkovo jméno se
dostalo do pojmenování některých druhů užovek, motýlů, ryb,
dokonce nějakého česneku a dalších rostlin. Kromě toho by mu
měl náležet i jeden z ostrovů Země Františka Josefa v Severním
ledovém oceánu. Uznávaný vědec, který se potuloval po vysokých
horách, se však vysokého věku nedožil. Zemřel pravděpodobně
na vysokohorskou nemoc po překonání pět a půl kilometru vysokého
sedla v pohoří Karakorum. Bylo mu pouhých pětatřicet let.
Co mě na hřbitově mile překvapuje, je pomník se jménem Daniel
Kilty. Jedná se o katolického misionáře, který do Lehu
nastoupil tři roky po příchodu prvních Moravanů. Po desíti
letech misijního působení však umírá. Přestože by se mělo
jednat o nesmiřitelného nepřítele, jehož souvěrci v minulosti
vyštípali své evangelické konkurenty z Moravy, jejich potokům to
nebrání v tom, aby jeho tělo uložili na svém hřbitově a
dokonce mu tam vztyčili pomník. Zdá se, že Moravská církev na
hony předhonila svou dobu a pojem ekumenická spolupráce objevila
už za časů, kdy se na starém kontinentě obě entity stále ještě
neúprosně mydlily.
Nadchází poslední večer a poslední noc v Ladaku. Slávek je
charakter a proto dbá na to, aby se ke své milované ženě vrátil
patřičně upravený. Na programu tedy bude repríza u osvědčeného
holiče. Tentokrát místo fotografky Evy usedá v hledišti masérka
Jana. Má za úkol odborné posouzení objednaného úkonu. Sedíme
na venkovní lavičce vedle sebe a upřeně zíráme na právě
začínající představení. Náčelník salonu krásy se do
Náčelníka naší výpravy opět pouští s nejvyšším nasazením.
Začíná známou operací obnášející důkladné odchlupení
brady a přilehlých lokalit. S napětím sledujeme každý holičův
pohyb, obzvláště když s břitvou ledabyle šermuje v oblasti
vypjatých krčních tepen. Zatímco se nedávná premiéra
odehrávala pouze v dolních partiích Slávkovy tváře, dnes to
bude i o zbývajících zatravněných plochách. Se špičatými
nůžkami si Mistr počíná stejně hravě, jako před chvílí s
nabroušenou břitvou Po módním zkrácení vlasového porostu na
několik mikronů následuje nejzajímavější dějství. Na scéně
se i tentokrát objevuje snad dvacet flašek, tub a kelímků s
krémy, deodoranty a voňavkami, které s náramnou vehemencí
postupně přistávají na klientově hlavě, tváři a
bezprostředním okolí. Nanášení chemie střídá drastické
masírování hraničící s mučením. Rozvášněný borec se
dostává do transu. Teď už neútočí jenom na hlavu, ale jeho
invaze zabírá krk, záda a celé horní končetiny. Nebohého
pacienta mlátí, natahuje, drtí a neomaleně naklepává svým
vyzáblým předloktím. Zatímco se začínám důvodně strachovat
o Náčelníkovo přežití a navrhuji přivolání záchranky, moje
kolegyně Jana se jen spokojeně usmívá. Coby vyškolená masérka
s vlastní praxí hodnotí Mistrovo počínání jak vysoce
profesionální. Pro mne z toho plyne jednoznačné poučení. Pokud
se už vypravit za holiči, tak jedině k amatérům.
Nadchází nejméně oblíbená chvíle jakékoliv expedice. Finální
balení suvenýrů, nepoužitých zbytečností a zapoceného prádla
se rovná hororu. Ještě, že jsme se nestačili naučit sprostá
slova!
To by se to ve slušně vyhlížejícím ubytovacím prostoru začalo
hemžit domestikovaným zvířectvem, pojmy z gynekologické ordinace
a výdělečně činnými osobami z vyhlášených domů. Napínavé
finále končí napjatými zipy, což znamená, že jsme k odletu z
teplých krajin zodpovědně připraveni.
Pomalý rozbřesk stačí na to, abychom si uvědomili nemilé
překvapení. Poprvé za celou dobu pobytu je venku nevábně. Prší
a ve vyšších polohách napadl sníh. Štíty jsou zahaleny do
zlověstných černých mraků. Víme o tom, že v případě
zhoršeného počasí se z Lehu neodlétá. Ke vzdušnému přístavu
však přesto přijíždějí desítky taxíků s nabalenými
cestovateli. Nasoukáme se do stísněné letištní haly a stojíme
frontu na odbavení. To však chvílemi až nepříjemně vázne. Na
vině jsou časté výpadky elektrického proudu, což je těchto
končinách úkaz naprosto běžný. Běžný úkaz by nám nevadil,
kdyby nezastavil běžící pásy se zavazadly a nezpůsobil kolaps
veškerých počítačů. Hlavní věc je však v dané chvíli to,
že se venkovní stav dramaticky nezhoršuje. Jak se zdá, tak
nakonec asi přece jenom odplachtíme!
V jedné chvíli se začíná zdát, že nemusíme odletět úplně
všichni. Při jedné z posledních bezpečnostních kontrol je Jana
poslána na stranu. Nikoliv na velkou či malou, ale pokud chce
nasednout do aeroplánu, musí si nějak obstarat chybějící
visačku na příručním zavazadle. Ještě že naše souputnice
pochází ze sportovní rodiny! Začíná po letišti pobíhat jako
zajíc při předvánočním honu a po sérii rychlých kristiánek a
nečekaných vraceček se díky ostrým loktům nakonec přece jenom
proboxuje k náležité přepážce. Poslední bariéra je tedy
zdolána, můžeme se proto odklidit k dospávání do odletové
haly.
Miloš je dobrák od kosti a stále něco nabízí. Nejen ty
nejbláznivější nápady k realizaci, ale dost často i něco na
zub. Ještě za tmy neváhal přepadnout pekaře, aby na něm vymámil
čerstvé čapati, a teď někde objevil i stejně svěží rajská
jablíčka. Protože po zásluze vyhlížím ze všech
nejzchátraleji, adresátem jeho humanitární pomoci bývám
většinou právě já. Jak se o něco později ukáže, moje
nenažranost se mi tentokrát lehce vymstí. V tuto chvíli jsme však
plně zaměstnáni nezbytnou podpisovou akcí. Zúčastňujeme se jí
dobrovolně a velice rádi. Česká vlajka, která s námi putovala
Indií, a na kterou teď umísťujeme svá jména, bude totiž v
budoucnu velice ceněna. Až se jednou v Náčelníkově bydlišti
Zábřehu vedle Eskymo Welzla objeví i Muzeum Slávka Vursta, tato
počmáraná památka tam bude nepochybně zaujímat jedno z
nejčestnějších míst. Zmíněné západomoravské město se tak
díky cestovatelské dvojici VW stane světoběžnickým centrem celé
republiky.
Co za svítání vypadalo jako nepravděpodobné, to se v tuto
chvíli stává skutečností. Letadlo příkře vystoupá nad
nejbližší štíty, křídly zamává mizejícímu Lehu a potom už
v naprosté pohodě plachtí nad himalájskými, karakorumskými a
možná i hindukúšskými velikány. Náš horolezec upřeně zírá
z okýnka a s náramným nadšením nás upozorňuje na siluetu Nanga
Parbatu a dalších rozpoznatelných zajímavostí.
Po třech týdnech jsme opět v Dillí. Miloš si ani tady nedopřeje
chvilku klidu. S jazykem na vestě uhání někam do města, aby tam
letmo zkontroloval nějakou význačnou památku. Marnotratně
založené dámy naproti tomu zajímají přeplněné obchody a
spirituálně postiženého Slávka nápis Prayer Room. V absolutně
strohé místnosti připomínající vězeňskou celu je k vidění
pouze malý pultík a na něm poslední výtisk Koránu. V zemi, kde
spatřil světlo světa hinduismus, a kde vzkvétá vícero
duchovních směrů, buddhismus a křesťanství nevyjímaje, se to
jeví jako velice prapodivné.
Pokud bych měl za sebe odpovědět, co mě na jenom z
nejmodernějších světových letišť nejvíce trklo do očí, pak
je to překvapivě matoucí sdělení. Bílé na černém vidím před
sebou anglicky napsáno BRATWURST (LAMB), což si díky přiměřené
znalosti zmíněného jazyka nemohu přeložit jinak, než že bratr
Vurst je beránek. Nějaký pátek Slávka znám, ale tohoto jsem si
opravdu ještě nevšiml. Označení beránka ve finálním stadiu
vývoje na něj rovněž nesedí, takže jsem z té beránčí záhady
opravdu jelen. Vypadá to, že jenom co otevřou Univerzitu čtvrtého
věku, vrhnu se na studium angličtiny. Musím pokorně uznat, že
pradávno absolvovaný kurs pro začátečníky na trajdání světem
opravdu nestačí.
Po jistých problémech s mým a Milošovým příručním
zavazadlem, které vševidoucí rentgen vyhodnotil jako podezřelé,
se nakonec všichni setkáváme na palubě monstrózního létajícího
stroje. Kupodivu se mu se stovkami více či méně obézních
pasažérů podaří odlepit od země a blížit se k nebeským
výšinám. Mě ovšem v dané chvíli zajímají nejniternější
tělesné hlubiny. Kilo ranních rajčat, které jsem drze Milošovi
zlikvidoval, se začíná hlásit o slovo. A to jsme si celou dobu
namlouvali, jací jsme to machři, že jsme jakékoliv střevní
excesy dokázali udržet na uzdě. V žaludku to kručí a ve
střevech začíná bublání. Napětí stoupá. Ve chvíli, kdy se
dá označit jako vysoké, vysokou rychlostí odstartuji k patřičným
komnatám. Jsou pochopitelně obsazené. Břišní dutina vibruje a
hlavou se honí myšlenky, co by asi následovalo po nedobrovolném
protržení hráze. Pasažéři právě s převelikým potěšením
konzumují kořeněné kuře s rýží. V okamžiku, kdy monitor
prozrazuje, že jsme překročili hranici Pákistánu, konečně
překračují práh uvolněné toalety. Erupce je prudká a dobře
slyšitelná. Doufám, že se to nedoví pákistánské úřady.
Indický odpad totiž odkládám nad jejich výsostným územím.
Nerad bych zavinil další mezinárodní šarvátku.
Přestože letíme stále nad pevninou, žaludek mám pořád jako na
vodě. Po jisté chvíli se stává zázrak. Může za něj opět
nezapomenutelný Miloš. Nezištně mi daruje svoje pivo. Nahořklý
chmelový mok zabírá okamžitě. Pro jistotu přináší ještě
jeden exemplář. Pocucávám ho po kapkách, takže během likvidace
obsahu plechovky stačíme přeletět celý někdejší, vodkou
prolezlý Sovětský svaz. Nad Polskem už se mohu pustit i do
odloženého kuřátka s rýží. Po této zkušenosti řadím český
národní nápoj mezi léčiva s doporučením jej skrovně užívat.
A to i přesto, že biblické zdroje odkazují při žaludečních
problémech na konkurenční tekutinu z vinné révy
Schyluje se k večeru a my se tiše snášíme k velkoměstu nad
Temží. Hned po přistání se musíme urychleně přesunout na
místo startu spoje do Stověžaté. Vyznat se na londýnském
letišti je však složitější než písemka z čínštiny. Všechno
s důvěrou svěřujeme do rukou naší osvědčené dámské
dvojice. Obě sličné děvy totiž poutají pozornost
svůdnými růžovými tričky, a tak nám jenom tak lehce nezmizí z
dohledu. Ukázněně se za nimi táhneme ve spořádaném zástupu a
vypadáme při tom jako absolventi zvláštní školy na prvním
společném výletě. Bezpočet odboček, stovky metrů po halách i
kilometry metrem nakonec úspěšně zvládáme a ledabyle se stavíme
do fronty na odhalení teroristů. Celá naše výprava proplouvá
bez nejmenšího zadrhnutí. Až na moji maličkost. Baťůžek
putuje na stranu a já poslušně za ním. Nadprůměrně opálená
dáma pokročile barokních tvarů se pouští do pátrání.
Vytahuje všecky možné nabíječky, zapocenou mikinu, usmrkané
kapesníky a další cestovatelské nezbytnosti, a až v samém
závěru narazí na igelitový balíček poslední záchrany. Vězí
v něm tři pozůstalé trojúhelníčky sýru Primator, které by
měly primárně sloužit k zabránění smrti hladem po případném
ztroskotání v pustinách. Bystrá dáma v tom patrně vidí dobře
zamaskovaný semtex či jiný výbušný materiál české produkce a
dotyčnou trojici okamžitě úředně zabavuje. Pravděpodobnější
verzí však bude domněnka, že při svém nesporném apetitu
narazila na vítaný zdroj potěšení směřující k dalšímu
zvýraznění její prostorově náročné postavy.
Poslední překážka je snad zdolána a nám už zbývá jen
pohodový večerní přelet kanálu La Manche s následným přistáním
nedaleko hory Řípu. Zakroužíme nad milovanou Matkou měst a
snášíme se k Ruzyni. Na nějaké důstojné rituální zakončení
se vřelými objetími a nekonečným líbáním však nemáme čas.
Do Brna, kam mají namířeno Jana s Milošem, co nevidět odjíždí
úplně poslední dnešní vlak. Přidávám se k nim. Taxík nás za
směšných sedm stovek, které mimochodem stále Milošovi dlužím,
hodí na hlavní nádraží, a brněnský pacifik je, takřka doslova
v hodině dvanácté, naší nerozlučnou dvojicí úspěšně
zastižen.
Rudý svět nejhlavnější pražské nádražní haly sice oplývá
prostorem, ale k nějaké útulnosti má poměrně dost daleko. Za
pouhých pět hodin mi startuje první spoj na moravský Dálný
Východ, což se dá při troše uskrovnění v pohodě vydržet. Ona
pohoda, kdy se podobně jako desítka dalších vyčkávajících v
horizontální poloze uvelebím na zem vedle svých zavazadel, však
příliš dlouho netrvá. Příslušníci organizace, jež by měla
pomáhat a chránit, mě vyzývají, abych polohu radikálně změnil,
jinak použijí přítomných donucovacích prostředků. O něco
později jsem pomocí rozhlasu, jakož i zmiňovaných ostražitých
strážců veřejného pořádku vypoklonkován na čerstvý vzduch.
Údajně zde nastoupí nažhavená úderka kosmetiků podlahových
krytin a během příštích tří hodin se bude zabývat generálním
úklidem. Při vší úctě k Českým drahám se mi takovýto
přístup ke svým klientům jeví jako poněkud surový. Trocha
dobré snahy, kterou uvedená státní instituce evidentně neoplývá,
by pro těch pár nočních ztroskotanců našla zcela jistě
elegantnější řešení. Zodpovědným papalášům, co si teď
hoví doma v peleších, asi zatím nedocvaklo, že pražské centrum
není po půlnoci zrovna nejbezpečnějším útočištěm. Tak jako
tak se tu i s dalšími nešťastníky právě ocitám. S velkým
báglem a malým batohem se tedy vydávám za krásami Stověžaté.
Pod Václavem míjím pár bledých děv ve společnosti pasáků, na
Můstku zase hejno tmavých výrostků v obležení policajtů. Závěr
nočního pobytu se odehrává v přednádražním parku. Více či
méně pinklí houmlesáci jsou zatím nejpřívětivější
skupinou, kterou po přistání na rodné hroudě potkávám.
Takovéto přivítání domovinou jsem si opravdu nepředstavoval!
Ranní vlak je opravdu přistaven. Úplně poslední cesta bude
patrně tou nejpříjemnější za celé uplynulé tři týdny. V
kupé se ozývá jen tiché šustění a za okny probíhá
neuvěřitelné představení. Míhající se krajina s barevnými
poli, zelenými lesy a ranními mlhami, zkrátka a dobře, zemský
ráj to napohled.
Takže, ádié, Indie! Byla jsi úžasná, ale na Čechy a Moravu,
kraj, která je nám domovem, jednoduše nemáš...
----------------- konec -----------------
Žádné komentáře:
Okomentovat