K
zapadlé vesnici Fotoksar
-
Ádié, Indie! -
díl šestý
Pokud pominu masérku Janu, obklopují mě tu samí na slovo vzatí
fotografové. Devadesát procent jejich hovorů se točí kolem
naznačeného fenoménu. Vzduchem lítají pojmy jako zonerama,
kompozice, magapixely, clony, časy a hloubka ostrosti. Coby
absolutní amatér si v této
vybrané společnosti uvědomuji výši svojí tuposti. Každopádně
má zmíněná fototrojice můj přehluboký obdiv. Pokud chtějí
něco nezasvěcencům vyjádřit, stačí zmáčknout spoušť. Mně
nezbývá než ledabylé pokusy o fotodokumentaci složitě
okecat. Tak jako tak, startujeme do další etapy. Vzhledem k výše
zmíněnému, nemůže být cílem nic jiného, než daleká vesnice
Fotoksar. Byť by měla ležet až na samém konci širého světa.
Náš absolutně spolehlivý drajvr se při vyslovení uvedeného
názvu poněkud ošívá. Tato lokalita v původním plánu nebyla a
tak osedlal jen poměrně stísněné suzuki. Má sice náhon na
všecky čtyři, ale ve složitějším terénu se chová poněkud
nekomfortně. Tušíme, že právě něco takového bychom mohli mít
před sebou. Plánovač trasy Miloš je však neoblomný. Za dobytí
zapadlé dědiny jsme prý ochotni obětovat cokoli. Šofér
rezignuje a nakonec přitaká. Kolem druhé odpolední už stojí na
startovní čáře. Ať se děje co se děje, míříme na Fotoksar!
Od břehů Lví řeky se po nekonečné sérii prudkých zatáček
odkloníme doleva a nápadně užší silnicí kopírujeme sevřený
tok říčky Yapoly. Netrvá dlouho a máme tu další odbočení.
Teď už nejedeme údolím, ale přehlubokým kaňonem. Nad hlavami
se tyčí nebetyčné srázy, z nichž trčí zlověstné skalní
bloky hrozící zřícením. Včerejší výjev u Zanskaru se vrací
jako varovně zdvižený prst. Každý vstup na tuto komunikaci je
sázkou do loterie. Zřítí se něco dnes nebo až později?
Podél divoké bystřiny Tokpo postupně vystoupáme k vesnici. Není
to však vytoužený Fotoksar, ale poměrně malá osada Hanupatta.
Nezbývá než pokračovat dál. Úzká soutěska se začíná
nenápadně otevírat. Přibývá serpentin, které nás posouvají
do stále větších výšek. Otevírá se nám pohled na majestátní
štíty daleko za našimi zády. Tak barevnou nádheru jsem snad na
žádných horách zatím ještě neviděl.
Výškoměr atakuje úctyhodné čtyři tisíce metrů nad mořem.
Zatáček neubývá, spíše naopak. Příkré srázy klesají do
hlubokého údolí končícího kaskádovitým potokem. V kraji, kde
netušíme výraznější znaky života, se nám najednou do cesty
postaví početné stádo. Jedná se o kašmírské kozy, z jejichž
jemné srsti se zhotovuje vyhlášená tkanina. Pod dohledem větrem
ošlehaného pastýře spásají sporé výhonky zdejších
vysokohorských trav.
Z poslední dědiny se šplháme už nejméně hodinu a na obzoru
stále žádné lidské sídlo. Dost dobře si jej v těchto
nehostinných pustinách ani nedovedeme představit. Malé suzuki s
šesti lidmi na palubě sice zřetelně úpí, ale hrdinně přes
vyčnívající šutry a hluboké výmoly poskakuje dál. Zmasírovaná
záda si dala po celé dopoledne pohov, ale teď se při každém
výskoku vehementně hlásí o slovo. Na náladě dvakrát
nepřidávají ani kanystry s benzinem umístěné hned za mými
zády. Vzácná hořlavina v nich hlasitě šplouchá a díky
mizernému těsnění svou vůní oblažuje celou pomalu odpadající
osádku. Jediný, kdo neztrácí přehled ani náladu je náš
nepřekonatelný domorodý vozataj.
Po nekonečných hodinách nepřetržitého natřásání si konečně
dopřáváme významnější pauzu. Vystoupali jsme totiž do sedla.
Leží ve výšce rovných 4 800 metrů. Lapáme sice po dechu, ale
malou procházku si ujít nenecháme. Parádní výhledy jsou
umocněny ještě nádhernějšími květy. Nikdo je tu nezasadil a
nikdo je tu nezalévá. Působí to skoro jako fata morgána.
Nasedáme znovu do auta a začínáme se spouštět na druhou
stranu. Nekonečná klikatice klesá v půvabných serpentinách k
sotva viditelné dědině. Kulisa okolních hor jí poskytuje velice
důstojné zarámování. Konečně jsme na dosah cíle! Konec světa
s názvem Fotoksar jsme dobyli po dobrých šesti sedmi hodinách
náročného posunování.
Podle reakcí domorodců je tu výskyt turistů vzácností. Skoro
jako přítomnost duchovních hodnostářů. K našemu údivu jde
právě nyní o onu výjimku. Vysoce postavení lámové zaujali
postavení na vyvýšeném místě nad dědinou. Přečkají tu do
rána a pak začne převeliká slavnost.
Nepřekonatelně akční Miloš okamžitě zavětří. Přenocovat
mezi lámy, to tu ještě nebylo! Okamžitě žene řidiče ke
hlavnímu stanu. Se sobě vlastním řečnickým nadáním se snaží
ukecat službu konající komornictvo k těžko splnitelným
ústupkům. Sklonit naše hlavy ve svatosvaté přítomnosti zdejších
spirituálních špiček. Jakkoli je náš dobrodruh schopen umluvit
mrtvého, v daném případě se mu záměr nepodaří. Jejich
Svátost náleží k jiné dimenzi, a my ubozí smrtelníci, navíc z
problematického západu, bychom ji mohli nenávratně narušit.
Spouštíme se proto pokorně do nižších sfér. Ubytování
nacházíme v jednom z obytných stavení. Rodinka nám uvolní svůj
obývák a sama se na noc uchyluje kdovíkde. Sympatická paní
domácí, jinak učitelka v místní nové škole, připraví také
čerstvou večeři a za asistence svých dětí nám ji servíruje na
nevysoký stolek. Nevím jak kdo, ale já se tu cítím jako doma,
tedy absolutně spokojeně. Prostí lidé, ať už kdekoliv na světě,
jsou prostě nejlepší. Nemusí si na nic hrát, protože jim to
jednoduše není zapotřebí.
Nacházíme se ve výšce výrazně převyšující čtyři tisíce
metrů a tak se s podvečerem hlásí i docela citelná kosa. Svorně
proto zalézáme do přibalených spacáků. Noc tedy přečkáváme
vleže a v relativní pohodě. Tedy, až na moje poněkud rozbolavělá
záda.
Ráno je ve znamení příprav na avizovanou bohoslužbu. Domorodci
se halí do kostelového a začínají stoupat k pestrobarevné
ohradě na návrší. Dámy s sebou přinášejí nějaké nádoby,
kytice umělých květů či malé dýmající kadidelnice. Do toho
se ozývá hlasité bubnování a nepřeslechnutelný hlas klarinetů.
Z kamenné budovy konečně vychází nepočetný houf hluboce
respektovaných lámů. Protáhnou se špalírem natěšených
věřících a zmizí v nedalekém velkoprostorovém stanu. Co se v
něm děje posléze, můžeme jen odhadovat. Možná si tam lidé
chodí pro požehnání, možná pro něco úplně jiného.
Pamatováno je také na chléb vezdejší. Hned nad svatostánkem se
nachází mobilní vývařovna. Mistři kuchaři tu nad ohněm kuchtí
cosi tuze voňavého. Brýlatá dívenka v místním kroji nám
nabízí obvyklý mok. Silný, jemně osolený čaj s kravským
nebo spíš jačím mlékem. Po ostatních ingrediencích pro jistotu
nepátráme. Chuť je sice trochu nezvyklá, ale nikoliv nepříjemná.
Že jsme požili něčeho přiměřeně povzbuzujícího, o tom se
přesvědčujeme už za pár okamžiků.
V dobré náladě si začínáme detailněji všímat zdejších žen.
Tedy, jejich ošacení a s tím souvisejících ozdob. Zvláště
nápadné jsou jejich rozměrné čepce zdobené vzácnými kamínky
tyrkysových odstínů. Přímým kontrastem k tomu jsou zase
žlutooranžově oháklí mládenci s neméně výraznou pokrývkou
hlavy stejně výrazného zbarvení
Po nějaké chvíli se zástup svatých mužů vrací ze stanu
setkávání do běžného světa smrtelníků a nasedá do
přistavených automobilů. Nejváženější persona dokonce požívá
policejní ochrany. Muzikanti se vyplazí na otevřenou korbu
nákladní dodávky a celou kolonu odjíždějících vozů pak
doprovází zdejší duchovní muzikou. Podotýkáme, že k velebným
zvukům našich varhan má přece jen poněkud daleko.
Spirituální vůdcové odjeli, a tak se předsíň svatyně začíná
zaplňovat běžnými hříšníky. Protože nad námi také
nezaznamenali žádný náznak svatozáře, zvou nás do svého
kruhu. V jeho středu se samozřejmě nachází něco na zub.
Nenecháváme se pobízet a samozřejmě také ochutnáváme. Na
oplátku vytasím sáček prachobyčejných bonbonů. Takový zájem
jsem zdaleka nečekal. Děcka, maminky, strýčci i seniorky vysoce
důchodového věku se na banální českou pochutinu vrhají s
takovým důrazem, že se po chvíli málem schyluje ke spontánní,
těžko kontrolovatelné rvačce.
Rozdováděná společnost strhuje i samotného Miloše. Možná díky
vyšší porci zmíněného moku, možná díky úporné snaze
zachytit na svůj aparát aktuální atmosféru, poněkud ztrácí
rovnováhu a ke všeobecnému veselí přítomných předvádí
unikátní, naprosto neřízený přemet vzad. To všechno na
posvěceném místě, kde ještě před chvílí operovali vzpomínaní
svatí mužové.
Davy se začínají nepozorované rozpouštět. Maminky berou svá
nemluvňata na ruce nebo je umísťují do speciálních nůší na
zádech. Zatímco u nás chodí do kostelů především staré babky
či dědkové, což je v podstatě Slávkův a můj případ, tady si
k duchovnímu světu přičichávají zástupci všech možných
generací.
Po rušné slavnosti si ordinují malý relax v osamění. Protahuji
se úzkými škvírami mezi jednotlivými domy. Většina domorodců
se stáhla do svých komnat a dámy možná připravují sváteční
oběd. K dosažení bodu varu jim nepřispívají jen vysušené
kravince, ale i patřičně nasměrované sluneční paprsky.
Stříbrná zařízení ve tvaru radarů, v jejichž centru se
nachází nějaká varná nádoba, tu zdobí střechy snad všech
zazobanějších starousedlíků. Po zdroji elektřiny jsme se
neptali, ale s největší pravděpodobností pochází ze solárních
panelů, které jsou k vidění u nedávno vybudovaného školního
areálu.
Ve spleti obytných stavení a všelijakých chlívků narazím na
hlasitě fňukající jehňátko, či spíše kašmírské kůzlátko. Okamžitě se ke mně přitulí a
sleduje každý můj krok. Obtížně schůdným svahem se spouštím
dolů k potoku. Jehně mě poslušně následuje. V kamenitých
místech, kde se musím plazit po čtyřech, si vesele poskakuje,
jako by se jednalo o rovný travnatý palouček. V jeho milé
společnosti potom poznávám nová, docela překvapivá zákoutí.
Náramně si to užívám. Především proto, že tady nepotkávám
davy turistů a s nimi spojené náznaky naší slavné globalizace.
Blíží se odjezd a my se společně scházíme v obýváku našich
hostitelů. Pod Náčelníkovým velením linkujeme retrospektivu
právě prožitých u událostí. Shodně se shodujeme na
skutečnosti, že Fotoksar není jen neobyčejně fotogenickou
vesnicí, ale má i svou duši. A to nejen díky výše popisované
slavnosti. A za vše prožité také našim obvyklým způsobem
děkujeme. S milou paní učitelkou se pak loučíme u její školy.
Přestože přežívá v chudých poměrech na konci světa, působí
neobyčejně kultivovaně. Dost možná, že právě proto.
Vracíme se zpátky do známého průsmyku. Tentokrát si tu
dopřáváme poněkud delší přestávku. Kdy se nám také podaří
si něco podobného dovolit ve výškách alpských štítů? A navíc
v dokonalé samotě, bez hluku vehiklů a štěbetání výletníků.
Osedláme opět našeho šestimístného oře a překlápíme se na
druhou stranu. Tentokrát bez Miloše. Coby uznávanému sportovci,
který má za sebou asijské sedmitisícovky, mu umožňujeme
bezplatný vysokohorský trénink. Ve výškách, kde se běžný
smrtelník po desíti krocích zadýchá a po dvojnásobku vypouští
duši, náš rekordman zvládá dobrých pár stovek metrů. Tiše mu
závidíme a po druhé serpentině jej milosrdně vpouštíme do
mobilního japonského přibližovadla. To si bude zase na šutrech a
rigolech vyskakovat, ale o to veseleji, že se dnes řítí s kopce
do údolí.
Samozřejmě si ani tentokrát neupřeme sem tam nějakou relaxační
přestávku. Jedna z nich se odehrává u uměle vybudované struhy,
kterou z oblastí věčného sněhu proudí voda do sušších
lokalit. Náš šofér bere prázdnou flašku a plní ji zmíněnou
tekutinou. Když se ptáme po příčině jeho konání, jeho odpověď
nás malinko zaskočí. Vodu dá cestářům makajícím v nižších
polohách. Tak banální věc, jakou je pitná voda, může být pro
některé z nich velikou vzácností.
Konečně jsme dokodrcali do Hanupatty. Tady jsme odsouzení k
dalšímu zastavení. Mohou za to putující lámové. Zastaví se v
každé z projížděných vesnic a místním věřícím dopřávají
duchovní servis. To, že je díky tomu cesta neprůjezdná, je
absolutně netankuje. Ve hře jsou podle nich asi nekonečně
důležitější záležitosti. Naštěstí tu necivíme déle než
nějakých patnáct dvacet minut. Dlouhá kolona se dává do pohybu
a my ji poslušně údolím následujeme. K milému překvapení ani
tentokrát nedochází k obávanému kamennému závalu a tak se po
hodině štrúdlového posunu dostáváme na hranici další dědiny.
Jmenuje se Panjila.
Dvacetičlenný konvoj opět stojí. Jedinou skupinou, která to
nemíní respektovat, je sedmičlenné stádo oslů. S lámou si
hlavu nelámou a svatý průvod nevšímavě ignorují. Jestli se i
na zmíněné sudokopytníky vztahuje jeho požehnání, vůbec
netušíme, ale podle toho, jak k vyzdobenému svatostánku
pospíchají, je to více než pravděpodobné.
Po evoluční křivce se od oslů posunujeme k lidem. Nenápadně
pozorujeme jejich chování. K rudě oděným mužům, usrkujícím
slaný čaj s mlékem, chovají až nadpozemskou úctu. Ruce složené
k modlitbě a oči soustředěně upřené k objektu jejich uctívání.
Můžeme si o tom myslet cokoli, ale i tento obrázek dosvědčuje
zjištění, že většina lidí vlastní, byť někde v suterénu
své duše, něco jako spirituální prostor. A přirozeně touží
po jeho naplnění. Že to prostí obyvatelé himalájských údolí
dělají tímto způsobem, je vyloženě jejich vyšlapaná cesta.
Možná by nebylo od věci, kdyby měli možnost srovnání. Třeba
by se pak někteří svobodně rozhodli pro změnu.
Po necelé hodince zakvílejí klarinety, přidají se tam-tamy a
poté i zvuk startujících motorů. Vysocí hodnostáři osedlají
pod ozbrojeným dohledem luxusnější vozy, zbytek světa se nacpe
do běžných ojetin. Svatý průvod nám zmizí z dohledu a my
můžeme jiným směrem pokračovat v cestě. I v tomto případě
se klikatí podél nespoutané řeky. V jednom místě si všímáme
poškozených svodidel. Vedle leží zřícený balvan velikosti
náklaďáku. Naštěstí spadl dřív než jsme tu stačili dorazit.
Kdoví, třeba nás právě kvůli tomu mniši pozdrželi.
Na obzoru se objevuje další z klášterů. Jmenuje se Lamayuru.
Protože máme namířeno ještě dál na západ, jenom mu od oběda
v blízké restauraci krátce zamáváme a spěšně pokračujeme v
naplánované cestě. Ta přes nekonečné hory a doly, povětšinou
hodně vysušené, míří až do sousedního okresu se sídlem v
Kargilu.
-------------------------------------------------
Žádné komentáře:
Okomentovat