Přes
Agru zpět do Dillí
-
Ádié, Indie! -
díl druhý
díl druhý
Pár kilometrů za Jaipurem odbočujeme do sevřeného údolí.
Jestli je tady něco zvlášť nápadné, pak to bude nepochybně
větší počet lidoopů. Sedí na stromech, pobíhají kolem cesty,
ale především se hrabou v nepředstavitelném množství
pohozených odpadků. Míříme totiž do Galty, kde mají být
chrámy opicím přímo zasvěcené. Netuším, co by na to řekl
soudruh Darwin, ale jak to tak vypadá, jedná se tu o evoluci
naruby.
Vstup do areálu je kupodivu zdarma. Platí se pouze za foťák a
kameru. Sotva se stačím rozhlédnout, už mě nějaký hinduistický
novic láká do jemu svěřeného svatostánku. Aniž by se na
cokoliv zeptal, vlepí mi mezi oči barevný puntík a na ruku
navleče nějaký náramek. Štěstí, zdraví a dlouhá léta prý
mám tím pádem zaručené. Pokud ovšem v nastraženém košíku
přistane příslušný počet rupií. Jelikož se mi tento způsob
evangelizace jeví jako poněkud nešťastný, z mé kapsy neukápne
ani vindra. Nenápadně otírám modrofialovou tečku a v dokonalém
utajení sundávám i náramek. Na talismany jednoduše nevěřím.
Navíc dost dobře nevím, s jakým pólem duchovního světa jsou
spojeny. Později mi ale dochází, že ten sympatický mladík
patrně jednal podle svého nejlepšího svědomí. Jenom mu nedošlo,
že jiná kultura může stejnou věc vidět poněkud jinýma očima.
Patrně tu budu považován za absolutního bezvěrce. Zajímám se
pouze o vzhled budov, případně o jejich venkovní výzdobu. A
esteticky zajímavých detailů je tady bezpočet. Žádný
nadpozemský rozměr tu však nevnímám. Asi jsem nějak vadný, ale
s chrámy a svatyněmi mám tak trochu problém. Samozřejmě i s
těmi křesťanskými. Pokud jsem Nejvyššímu někde opravdu
nablízku, pak je to výhradně v zelené katedrále živé přírody.
Posvátné opice, vznešení opičáci a malá opičátka jsou tu
vidět na každém kroku. Bohabojní domorodci je obšťastňují
darovanými banány a dalšími dobrůtkami. Primáti se jim za to
odměňují ledabylým odkládáním svého trusu na těch nejméně
vhodných místech. Směsice pachů ze zahnívajícího ovoce,
zvířecích výkalů, jakož i dalších příměsí, propůjčují
duchovnímu areálu zvláštní atmosféru. Voní to tady jako v
opičárně.
Vrcholem zdejší pouti je vysoko položený, poněkud stísněný
venkovní bazén. Rituální očista uskutečněná v jeho nepříliš
průhledné vodě má údajně stejné účinky jako obmytí těla v
posvátné Ganze. Snědí Indové ve slipech, jejich dámské
protějšky v průsvitných sárí a děcka jen tak, jak je Pán Bůh
uplácal, se tu houfně ponořují, vzájemně polévají a lázeň
si v dokonalém rozmaru nádherně užívají. Očištění, ať už
fyzické nebo spirituální, je většinou spojeno s příjemnými
pocity. Ne nadarmo se objevuje ve většině náboženských praktik,
křesťanství nevyjímaje.
Dnes na nás čeká bezmála tři sta kilometrů dlouhý přesun do
Agry. Přestože pádíme takřka dokonalou rovinou, o něčem, co se
dá nazvat nudou, nemůže být ani řeč. Mohou za to především
účastníci silničního provozu, kteří spolu s námi sdílejí
společnou komunikaci. Potkáváme nejen typicky pomalované
náklaďáky, kterým říkáme ´mahindry´, ale také bezpočet
motorek bohatě ověšených nejrůznějším živým i neživým
nákladem.
Někde v polovině trasy si náš sympatický řidič dopřává
krátkou přestávku u nově postaveného hinduistického chrámu.
Natěrači fasády se tu tedy vyřádili! Svatostánek hraje snad
všemi odstíny přesladkých, netlumených barev. K jejich
náležitému vychutnání nám však chybí jedna dost podstatná
věc. Poněkud nižší venkovní teplota. Teploměr ukazuje kolem
padesáti ve stínu. A stín je tu navíc až převelice vzácný.
Žízeň je veliká a občerstvení naštěstí hned po ruce. Místní
borci, kteří někde posekali pole s cukrovou třtinou, ji teď před
našima očima proměňují v lákavě vyhlížející tekutinu.
Slouží jim k tomu pojízdný, naftovým motorem poháněný
odšťavňovač. Dáváme si po kalíšku. Každý má obsah dobrého
čtvrt litru. Hutný, lehce nažloutlý mok je však natolik sladký,
že máme co dělat, abychom jej do svých rozmazlených hrdel vůbec
vpravili. Navíc si netroufáme domyslet, jak na to zareaguje naše
středoevropská střevní flóra. Uklidňuje nás však tvrzení
věci znalého šoféra. Pokud si třtinový moštík nedáváme s
ledem, absolutně žádné nebezpečí nehrozí.
Zemědělsky vyhlížející krajina působí poněkud vyprahle. Ale
už za měsíc, kdy by mělo začít pravidelné období dešťů, se
prý vše nádherně zazelená. Hlavně zásluhou rýže, jejíž
pěstování tu má naprosto výsadní postavení. Některé vesnice
však nedrží nad vodou jen využívání půdy. V místech, která
nabízejí načervenalý pískovec, se například soustředili
mistři sochaři. V délce několika kilometrů se rozprostírá
nejen pestrá galerie jejich vystavených děl, ale je možné ony
zručné kameníky vidět i při jejich nelehké tvůrčí práci.
V pozdním odpoledni konečně vjíždíme do už vzpomínané Agry.
Půldruhamilionové město nás vítá nepředstavitelným dopravním
chaosem. Řidiči nejroztodivnějších vehiklů tu působí ještě
divočeji než v nedávno opuštěném Jaipuru. Každou vteřinu tu
hrozí větší či menší havárie. To, že nakonec nevidíme ani
jedinou, přičítáme buď přenáramné náhodě nebo
nevysvětlitelnému zázraku. K zánovnímu hotelu na kraji města se
dostáváme bez nejmenšího škrábance. Hejno pikolíků se
okamžitě ujímá našich neforemných báglů a s naprostou
lehkostí je přemísťuje do přehnaně vychlazených pokojů.
Podobně jako v Jaipuru, i tady se nás ujímá profesionální
průvodce. Hned v úvodu jej seznamujeme s úrovní (ne)znalosti
anglického jazyka. Reaguje ochotně, ale po svém. Nepracuje s
maximálním zjednodušením, ale naučené fráze vyslovuje velice
pomalu a extrémně zřetelně. Takže, až na lingvisticky nadanější
psycholožku, mu stejně víceméně nerozumíme.
Výhradním cílem dnešního trmácení není nic jiného, než
absolutní indická jednička, veleslavný Tadž Mahal. Už cestou k
tomuto architektonickému zázraku nás průvodce seznamuje s tisícem
nejrůznějších omezení. Vzhledem k tomu, že jsme si už navykli
na nejrůznější letištní bezpečnostní prověrky, jeho varování
příliš neprožíváme. Na místě samotném však začíná
nenápadně přituhovat. Uniformovaní strážci bezúhonnosti
nejdříve dav rozdělí na muže a ženy. Rentgenem proplouváme bez
problémů. Ty začínají až při důkladném prošacování
baťůžků i nás samotných. Netuším už, co zabavili mým
souputníkům, ale v mém případě se jim krutě nelíbil kapesní
výtisk Nového zákona, který mívám vždy a všude pěkně po
ruce. Vzhledem k tomu, že tentokrát vstupujeme do muslimského
revíru, dá se tomu rozumět. Islámští bratři by v útlé
knížečce mohli vidět nebezpečnou ideologickou diverzi, případně
zašifrovaný návod k teroristickému útoku. Hlava mi ale nebere,
proč jsou mi odebrány dvě zapomenuté, v letadle servírované
roličky baleného cukru a nedojezené ostatky indicky řízných
čipsů. Možná proto, že dovnitř nesmí nic ostrého.
Tadž Mahal, který je považován za symbol Indie, není ani tak
svatostánkem, jako spíš mauzoleem. Po Leninově na moskevském
Rudém náměstí asi nejznámějším na světě. Nevybudovali jej
nenávistí sršící proletáři, ale čirou láskou oplývající
šáh Jahan Mahal.. Učinil tak pro svoji milovanou ženu Mumtar,
která po sedmnáctiletém šťastném manželství zemřela při
porodu patnáctého dítěte.
Stavba jednoho z divů světa začala roku 1631 a kolaudace proběhla
o dvaadvacet roků později. Vypíná se nad posvátnou řekou
Jamunou. Muslimský panovník při jejím budování dokázal
zaměstnat až dvacet tisíc lidí. Plány narýsoval perský
architekt Ustad Isa , který k vlastní realizaci díla přival i
věhlasné experty z Evropy. Stavebním materiálem hlavní budovy se
stal neporézní bílý mramor zdobený polodrahokamy.
Areál tvoří i komplex dalších, neméně pozoruhodných stavení.
Jahan Mahal tu mínil vybudovat nějaký dostatečně pohodlný
posmrtný koutek také pro sebe, ale v tom mu bylo zabráněno jeho
vykutáleným synáčkem Aurangrebem. Ten strčil po nabytí patřičné
moci milého otce do místní šatlavy, aby zde v chládku strávil
posledních osm let života.
Zatímco venkovní vzhled ´bílého domu´ působí pompézně,
vlastní interiér mauzolea vzbuzuje mírné rozpaky. Zástupy
pobledlých, snědých i černočerných domorodců se s náramnou
vervou nacpávají do co nejbližší vzdálenosti bytelných
náhrobků s nepředstíranou snahou o vytvoření památného selfí
se svou osobou. A to i přesto, že je tu jakékoliv fotografování
více než striktně zakazováno. Profesionální hlídači
posvátného ticha se jim v tom snaží zabránit hlasitým pískáním.
Dav je evidentně v přesile, takže nepřerušená série
blýskajících mobilů pokračuje převesele dál. Nebohá Mumtar
tak nazažije klidu ani po smrti. Byť byla k věčnému spánku
uložena do jednoho z největších divů našeho podivného světa.
Pomalu se začíná stmívat. Na popud našeho šoféra se
zastavujeme v jedné miniaturní dílničce. Tři borci si tu
pohrávají s barevnými kamínky. Jeden je obrušuje, zbylí dva z
nich sestavují nejrůznější obrazce. Před našima očima tak
vzniká dílo až neskutečné krásy. Mazaný majitel nás poté
vede do výstavní místnosti. Oči nám jdou kolem nejenom z té
nádhery, ale i z cen, za kterou je nabízena. Když se nikoho z nás
nepodaří patřičně nalomit, jsme pozváni do komnaty s mozaikami
cenově přijatelnějšími. Zájem byznysmana se tentokrát
soustředí především na reprezentantku slabšího pohlaví. Eva
je sice po brutálním psychologickém manévrování nebezpečně
zviklána, nakonec však strategickému útoku hrdinně odolá. Zbývá
jí tím pádem dostatek rupií na pořízení životně důležité
čokolády. Pokud ji tady ale někde sežene.
Slušně vyhlížející hotýlek, do kterého jsme na příští noc
odloženi, je nejen na kraji města, ale i na okraji zájmu
číšnického personálu o své hosty. Pokud toto zařízení
soutěží o získání trofeje za co nejpomalejší obsluhu, má
více než zdárně nakročeno. Pro evropské návštěvníky se tak
nabízí ideální příležitost k aktivnímu tréninku veskrze
užitečné křesťanské trpělivosti.
Po večeru s tropickou bouří následuje jakž takž snesitelný
noční klid doplňovaný zvukovou kulisou fungující klimatizace.
Ranní čtyřicítka ve stínu začíná stoupat k obvyklým
padesáti. Nasedáme do bílého přibližovadla a vyrážíme do
Dillí. Hlavní město veškerých Indů nás čeká už po nějakých
dvou stovkách rovinatých kilometrů.
Indický venkov působí v době nejvyšších ročních teplot
poněkud ospale. Mezi přístřešky z rákosí a rýžové slámy se
občas protáhne traktor či břemenem obtěžkaná žena v sárí.
Vyschlá pole se začínají připravovat na novou sezónu. Jak nám
říká náš pan řidič, většinu rolnických prací tu stále
ještě zajišťuje lidská síla. Kupodivu je ekonomicky výhodnější
než zakoupení u nás běžné zemědělské techniky.
Čím dál nápadnější dominantou zdejší krajiny jsou zdaleka
viditelné dýmající komíny. Prozrazují neklamnou přítomnost
poněkud primitivních cihelen. I tady jsou v hlavní roli lidské
ruce. Patří těm nejspodnějším vrstvám místní společnosti.
Sezónní dělníci sem přijíždějí za prací až z dalekého
jihovýchodu. Berou s sebou celé rodiny a bydlí v jednoduchých
přístřešcích.
Zastavujeme na krajnici a okamžitě se stáváme středem
pozornosti. Nejen polonahé pohublé děti, ale i jejich matky
natahují ruce přes ostnatý drát. Víme, že těch pár hrstí
darovaných sladkostí je nezachrání. Začínají nám naskakovat
neodbytné otázky. Třeba, proč jedna ze současných světových
mocností musí stále ještě hledět na evidentní bídu značné
části svých obyvatel. Odpovědi budou určitě daleko složitější
než dokážeme ze svých omezených pozic dohlédnout.
Už zdálky jsou vidět převysoké škatule obytných domů. Blížíme
se k mraveništi, které má být po Tokiu a Bombaji třetím
nejlidnatějším městem světa. Zároveň se prý může chlubit
nálepkou města nejznečištěnějšího. Mělo by se tu nacházet
něco mezi čtrnácti až dvaceti miliony smrtelníků. Dillí však
vedle slumů a běžných obytných čtvrtí oplývá i řadou
cenných památek, supermoderním letištěm a autodráhou, kde si v
poslední době dopřávají dostaveníčko nejprestižnější
piloti Formule jedna.
První zastávkou je pro změnou opět mauzoleum. Měl by tu být
pochován jistý císař jménem Humágum. Vrchního náčelníka i
jeho věrnou asistentku k němu kupodivu pouštějí na jejich
kouzelnou muzejní kartičku. Mně se za návštěvu honosného světa
mrtvých vládců zrovna utrácet nechce, a tak si dopřávám jenom
lehké bloudění podél chátrajících hradebních zdí. Musím
přiznat, že i odvrácená strana turisticky profláklého areálu
dýchá prazvláštním kouzlem. Mohou za to nejen architektonické
pozůstatky starých časů, ale především ledabyle pohození
občané velkoměsta, kteří si tu ve sporém stínu listnatých
stromů užívají zasloužené odpolední siesty.
Prezidentská a vládní čtvrt s předlouhým navazujícím bulvárem
rozpůleným tzv. Branou Indie, je však o něčem úplně odlišném.
Běžnou výzdobu zdejších ulic v podobě nejrůznějších odpadků
tu vystřídaly záhony pestrých květů a kmitající chudáky
nahradily spokojeně korzující rodinky dobře oblečených
zazobanců. Vnímání propastných rozdílů této země se nám
ještě umocňuje.
Abychom se vrátili do běžnější reality, zastavujeme na chvilku
v sídlišti zdejšího proletariátu. Atmosféra tohoto světa, v
němž nechybí ševcovský obchod firmy Baťa, je sice svým
způsobem přitažlivá, ale v nočních hodinách bychom se tu
promenádovat určitě nechtěli. Každopádně je dalším ze
zajímavých kamínků pomalu skládané indické mozaiky.
Poté, co si náš movitý majetek odložíme do jednoho z levnějších
hotelů, vyrážíme do vedlejší ulice na poznávací podvečerní
vycházku. Stát se jedním z účastníků zdejšího dopravního
chaosu je úplně jiné kafe než jej pozorovat z bezpečných pozic
nedobytného auta. Motorové tříkolky, šlapací rikše, motorky s
nejméně třemi pasažéry, rachotící jízdní kola, odrbané
osobáky, spěchající starousedlíci, polehávající psi a
lelkující svaté krávy se tu slévají do náramně barevného
pohyblivého obrazce, který nikde nezačíná a nikde nekončí.
Protože se nacházíme v místech, kde noha běžného turisty
většinou nepáchne, nemůžeme tu zůstat bez povšimnutí.
Prodavači se nám snaží všemožně nabízet své zaručeně
nejlepší zboží či nejrůznější služby. Většinou odoláváme,
až na jednu výjimku. Slávek už pociťuje značný pokles hladiny
svého krevního cukru, a tak objednává třídecové stakany
čerstvé třtinové šťávy. Borci hodí okamžitě nasekané
stvoly do stroje a do dvou minut už stojí naplněné šálky na
pultě. Jsou sladké a přívětivě chladivé. Právě když jsme na
samém vrcholu blaha, naskočí někomu z nás jedna dost zásadní
skutečnost. V lahodném moku plave tající led! A právě před ním
jsme byli včera více než důrazně varováni. Naředění obsahu
tlustého střeva je tím pádem zaručeno!
Naskakujeme do otevřeného tuk tuku a se zvukovou kulisou ječících
klaksonů se proplétáme k hotelu. Navzdory docela slušné tmě je
tržní třída stále plná lidí, vozidel a svatých i nesvatých
živočichů. Teď se však především zaměřujeme na reakci naší
střevní mikroflóry. Konečně jsme na místě! Eva se Slávkem se
vrhají do svých lékárniček, moje maličkost to řeší douškem
valašského penicilinu. Spánek je díky tomu klidný a pyžama i
prostěradla absolutně čistá!
Všechno zásadní je sice v pořádku, až na můj předpotopní
telefon. Při zastrčení nabíječky do zásuvky se poprvé od jeho
existence na displeji objevuje informace, že prostě nenabíjí.
Slávek vzal naštěstí do zásoby svůj podobně letitý aparát,
ale jen co se s ním naučím jakž tak zacházet, vypovídá službu
také. Z nastalé situace vyplývá jediné. Příští tři týdny
budu bez spojení. A také bez ukazatele času, protože hodinky jsem
zanechal v domově.
-------------------------------------------------------
Uplne jsem tam. Dekuji za jedinecne foto a text. Paja
OdpovědětVymazat