ÁZERBAJDŽÁN S CK SLEVA
- S Karabaškou po Baku -
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Po dvou týdnech na venkově se opět blížíme do hlavního
města. Tentokrát z opačné strany. Docela slušně se nám setmělo, ale ani za
světla bychom to neměli s orientací snadné. Spoléháme na neomylnou
navigaci. Ta nás sice vytrvale posílá do jednosměrek a neprůjezdných ulic,
nakonec však naši domovskou Vidadi přece jenom nalezneme.
Na rozdíl od CK Slevy slevuji z nároků na požehnaný spánek.
Nevrhám se střemhlav do pelechu, ale do otevřené náruče hříšného večerního města.
Místo spoře oděných slečen s cigaretou a nevalným vzhledem tu však
potkávám slušivě oháknuté krasavice v dlouhých šatech. Potetované
holohlavé borce s výrazem ředitelů vesmíru zase nahradili černovlasí mládenci ve stejně zbarvených
kalhotách a bílých košilích. Cítím se tu stokrát bezpečněji než
v kterémkoli z našich měst. Až bude nějaký rádobyodborník
z křesťanské Evropy házet všechny muslimy do jednoho pytle, asi si
vzpomenu na tento obrázek.
Konečně se dostávám do vychvalovaného Starého města. Je ještě
půvabnější, než jsem si ho představoval. Noční osvětlení mu propůjčuje
kouzelnou atmosféru. Přestože je už po desáté, v ulicích i uličkách je
stále dost lidí. Ještě víc jich potkávám na široké nábřežní promenádě. Teploměr
se drží na příjemné dvacítce a od moře pofukuje přívětivý fén. Parádnější
večerní procházku si snad ani nejde představit.
První překvapení mě potkává uprostřed davu korzujících
domorodců. Ledvinka s telefonem, foťákem a všemi doklady se zničehonic
odporoučí a padá mezi kmitající nohy pěšáků. Vietnamský výrobek za dvě stovky
vydržel jenom dva týdny. Odpáral se strategický šev. Stačilo jen zalovit při
zemi a nějaký mohamedán si mohl polepšit. Naštěstí se tak nestalo.
S poraněnou ledvinkou pod paží tak mohu nerušeně pokračovat dál.
V pohodě obcházím vnější stranu městských hradeb.
Nasvícení nádherně udržovaných historických budov i posledních výkřiků
stavitelské módy nemá chybu. Jistý nedostatek však signalizuje finální část
mého potravinového řetězce. A to jsem si už pár dní pochvaloval, jak jsme na
neposlušnou střevní mikroflóru vyzráli. Do centrály na mírně zastrčené Vidadi
to mám dobrých dvacet minut. Zvyšuji rychlost posunu a s ní i riziko
nekontrolovaného povolení svíracího zařízení. S narůstající hladinou
adrenalinu si představuji řešení, kdyby se tak náhodou stalo. Mezitím
se modlím o zázrak. Nacházím se totiž v dokonale zastavěné zóně bez
jakýchkoliv osamělých keříků či otevřených restaurací. Pokud je tu něčeho přebytek, tak
je to celá armáda uniformovaných strážců veřejného pořádku.
Zázraky se však dějí! Vysvobození z útlaku přichází
v hodině dvanácté. Ne úplně přesně, ale hodně přibližně. Půlnoční úleva je
nejnádhernějším okamžikem celého dlouhého dne. S neposkvrněným tělem a
čistými myšlenkami zalézám pod Slávkem zahřátou velkoplošnou přikrývku.
Přestože bych měl bděle střežit nedotknutelnost mně vyhrazené poloviny,
okamžitě spím jako zabitý.
Po teplé a ničím nerušené noci v postelích místní Adry
přichází slunečné ráno. Karabašská dívka Saadat dodržela slovo a nastupuje do
služby dobrovolné průvodkyně. První štací je Atešgach, chrám věčného ohně. Tedy
místo, které nevynechá žádný zvídavý návštěvník hlavního města.
Za vše může prorok Zoroaster a jeho následovníci. Místo, kde
odnepaměti šlehaly ze země plameny, nemohlo zůstat nepovšimnuto. Dávní uctívači
ohně tu postavili svoji svatyni, ve které se odehrávaly tajemné obřady.
Současnou podobu stavby mají na svědomí hinduisté. Ti kolem svatostánku
s vatrou postavili koje pro ubytování dervišů. Později areál sloužil jako
Karavan Saraj, neboli ubytovna pro obchodníky na Hedvábné stezce. A ty zase
později vystřídali mukli, kteří si nějakým dobrým skutkem vysloužili kratší či
delší pobyt v zamřížovaném chládku.
Současné doba bere Atešgach jako muzeum. Tlupa Poláků, smečka Rusů, sem
tam nějaký Germán či Angličan tu pod taktovkou výřečných průvodkyň nasávají
nejrůznější historické informace. Mimo
jiné i to, že věčný oheň není žádné božské zjevení, ale prudká oxidace plynu,
který non stop vyvěrá z podsvětí. Přesněji řečeno, už nikoliv z podsvětí,
nýbrž z kovové trubky, jíž tu instalatéři šikovně narafičili poté, co
podzemní zásoba úplně došla.
Pomyslné opratě dnes svěřujeme neohrožené karabašské
náčelnici, která nás směruje do ohrazeného venkovního areálu, který by se snad
dal nazvat skanzenem. K vidění je tu nejméně tisíc věcí, které celkem
snadno navozují představu dávno zašlých časů. Ani tady nebyly vždycky jenom
zlaté. První zmínka o Baku pochází z roku 885 našeho letopočtu. Ve 12. století se stává hlavním městem. Jak už
to bývá, nastávají tahanice mezi různými šáhy, což kolem roku 1 500 vede
k vybudování zdí. Ty jsou o sto let později zničeny a na scénu přicházejí
bojově naladěné oddíly Rusáků. Po
trvalém obléhání a střílení z děl se jim Baku konečně vzdává, aby je o
sedmdesát let později přepadl jistý chán Agha. Rusové se pochopitelně brání a
pro jistotu pak zabírají celý Kavkaz. Z nějakého důvodu poté celé
okupované území podstupují Íránu. To, že se o století později stává znovu
součástí Leninem kočírované sovětské říše, je našincům všeobecně známo.
V té době je Baku pátým největším městem SSSR. Dnes má vnitřní část kolem
dvou milionů lidí a pokud k němu přihodíme i okolní satelity, pak se počet
zdejších smrtelníků vyšplhá na dvojnásobek.
Muzeum pod širým nebem nabízí nejen kamenné pozůstatky
minulosti, ale i živou současnost. Na rozložitém zeleném stromu rostou
pistáciové oříšky. Konečně se dovídáme, jak se tyto lákavé plody dostávají na
svět. Čerstvě utržené chutnají ještě víc
než ty draze placené v našich i místních samoobsluhách.
Nemůžeme vynechat ani nedalekou kruhovou věž. Nabízí nám
pohled na nejbližší usedlosti. Ty jsou záměrně udržovány ve stavu, který
připomíná dobu jejich vzniku. Nejedná se už o žádný skanzen, ale o současnými
lidmi obývaná stavení.
Saadat je sice štíhlé stvoření, které si svou výstavní
postavu přepečlivě hlídá, přesto však neodmítne pozvání na společný oběd.
Tentokrát se jedná o záležitost navýsost exkluzivní. Náramně sympatický majitel
restaurace nám na stůl snáší snad to nejprestižnější, co může ázerbájdžánská kuchyně
nabídnout. Že nemůže chybět dozlatova opečené skopové, spousta zeleniny a
závěrečný azerský čaj s čubricí, netřeba, samozřejmě, připomínat.
U jídla servírovaného v příjemném chládku se tuze dobře
povídá. Naše inteligentní průvodkyně popisuje své dětství i poměry
v rodině. Otec byl skutečnou autoritou, které se maminka s láskou
přizpůsobovala. Dokonce do té míry, že pokud o černé věci prohlásil, že je
bílá, ona mu bez odporování přitakala. Jak jsme však zatím stačili Saadat
poznat, k něčemu takovému by se určitě neodhodlala. A to přesto, že
tradiční model fungování rodiny považuje za daleko nejlepší. Evropsky
rozplizlou morálku s rozvody, nevěrou a homosexuály neuznává. Máme ji
litovat nebo jí spíš závidět?
Abychom byli svědky další z přírodních zajímavostí,
musíme se přeskupit k jinému cípu zdejší nekonečné aglomerace. Známe pouze
název místa, ale ten nám navigace nebaští. Naše průvodkyně tedy volí strategii
doptávání. K našemu překvapení toho však místní moc nevědí. A tak zastavujeme
na každém druhém rohu a pátráme kudy kudy cestička. Nejedná se ovšem o nějaké
polňačky, ale o široké bulváry. Jeden
starousedlík nás posílá na jednu, druhý na jinou stranu. Motáme se krajem jako
po vysátí pěti litrů místního, Alláhem zapovězeného koňaku, cílovou destinaci
nakonec nějakým zázrakem přece jenom objevíme.
Yanar Dag znamená v překladu „hořící kopec“. Plameny tu
šlehají odjakživa a nelze je uhasit. Je to zvláštní, skoro až magická podívaná.
Bez jakéhokoliv přikládání či otáčení kohoutkem se přímo ze země vynořují
sálající ohnivé jazyky. Barevná škála začíná u jasně modré a končí u klasické
oranžové. Civíme na to a vůbec se nám nechce odejít.
Nejúžasnější zážitek přichází po setmění. Není divu, že právě
oheň byl kdysi předmětem uctívání. Nepřekvapuje ani, že se jeho plameny staly
základním ornamentálním prvkem Ázerbajdžánu, že dokonce pronikly až do
samotného státního znaku. Žhnoucím fenoménem, navíc v dokonale přírodním
stavu, se může pochlubit jen málokterá země na světě.
Vzdálené Baku už rozsvěcuje lampy, ale my stále sedíme na Yanar
Dagu. Nemůžeme se odtud odtrhnout. Hořící kopec opouštíme až po zmizení
posledního z nebeských červánků.
Míříme k autu a připadáme si jak na větrné hůrce. Není
se co divit. Název města vznikl podle jedné varianty ze slovního spojení
„bad-kube“,což znamená „místo, kde fouká vítr“.
Vracíme se do centra. Slávek se už parádně sžil se zdejšími
řidičskými zvyklostmi a tak se bez větších problémů prodírá permanentně
troubící autotlačenicí. Saadat ale bydlí až na úplně opačném konci. Bylo
by negentlemanské vysadit ji v noci na některý z veřejných dopravních
prostředků, a tak naši milou manažerku přemísťujeme až k prahu její
odloučené domoviny. Návrat k našemu útočišti je opět komplikovaný, ale
osvědčený systém pokusů a omylů nás i tentokrát dovede k zamýšlenému cíli.
Na nezbytné večerní špacírování poprvé nejdu sám. Snímacími
aparáty ověšený Náčelník je tradičně zvídavý a tak neopomene strčit nos všude,
kde se něco děje. Filmování muzikantů na ulici mu prochází, když ale zapadneme
do nějakého hlučného nočního podniku, okamžitě vzbuzujeme pozdvižení. Slávek
ještě ani nestačí nastartovat kameru, a už je svalnatými vyhazovači vyobcován
na ulici. Nezvaní hosté, navíc z nějakého evropského zapadákova, tu nemají
co pohledávat!
Jdeme dál v mých včerejších stopách. Všímám si něčeho,
co mi však zůstalo skryto. Veřejné toalety jen kousek od místa, kde mě přepadl
popisovaný střevní záchvat. Navíc avizované natolik humornou formou, že se
nestačím divit, čeho všeho jsou ti proklínaní muslimové schopni.
Příštího rána máme sraz před metrem. Bylo zbudováno
v šedesátých létech minulého století. V doprovodu Saadat vcházíme
dovnitř. Před vlastním vstupem do podzemí si nás však berou na paškál ozbrojení
osahávači s elektronickým
pendrekem. Prohlídka je negativní, takže jsme připuštěni ke klesajícímu davu.
Interiér stanice zdobí celá řada zdařilých mozaikových výjevů. Ptám se dvojice
strážců po možnosti fotografování. „Není problém“, říkají nevšímavě a promenádují se vesele dál.
Pouštím se tedy do postupného zvěčňování výtvarných kreací. Ale jenom do chvíle
než na mne zaútočí babka se smetákem. Profesionální uklízečka ječí, šermuje
nářadím a rukou v gumové rukavici míří na vystavenou ceduli. Podle všech
indicií se jedná o zákaz používání fotoaparátů.
Nejedeme daleko. Vystoupáme na světlo denní a poté i ke
vstupu za kamenné hradby. Vítá nás tu zvláštní zbraň. Jedná se o obří prak
k vrhání balvanů. Záškodníka před ním neochránila přilba ani neprůstřelná
vesta. Pokud neměl štěstí a schytal přímý zásah, mohl se bez meškání odporoučet
do věčných lovišť.
Od krveprolévajících militaristů se raději přesuneme
k vyznavačům múz. Přítomnost ateliéru signalizuje i kolem rostoucí
stromoví. Podle prvních náznaků se jedná o neotřelého, velmi nápaditého
kumštýře. Neváháme a vstupujeme dovnitř.
Mistr stojí u velkého plátna a s vášnivým zaujetím na
něj přidává další barevné odstíny. Když zpozoruje, s jakým zájmem si
prohlížíme jeho výtvory, odloží štětec a přichází k nám. Okamžitě
v něm rozeznáváme ohromného sympaťáka, který si na nic nehraje. Umožňuje
každému z nás si vytáhnout nějakou kartičku, která by měla symbolizovat,
kým čím vlastně jsme. Nevzpomínám si jak dopadli kolegové, ale na mne vyšlo, že
jsem filosof! Tak, to mě opravdu, ale opravdu pobavilo.
Malíř nás provází svým pracovním salonem. Zastaví se u
obrazu fluoreskující sličné děvy a prohlásí: „To je Eva a její vyhnání
z ráje“. Naše nositelka stejného jména se s ní okamžitě identifikuje.
Ani ne tak s oním vyhnáním, jako spíše s její bezchybnou figurou. Troufáme
si s Mistrem odhadnout, že postavit obě Evy vedle sebe, jsou zezadu
k nerozeznání.
Už jsme skoro ve dveřích, když k nám kumštýř přiběhne
s náručí velkých kalendářů. Jsou samozřejmě jeho dílem. Nesou neobvyklý,
nicméně aktuální název: Vomen and Oil, chcete-li, Ženština i Něfť. Zvláštností
je fakt, že originály byly malovány skutečnou naftou. Přidává i věnování. To
moje zní v překladu asi takto: Františku Filosofu ze Zlatého Baku od Aliho
Shamsi .
Sluší se podotknout, že celé Staré město, ve kterém jsme se ocitli, je vedeno jako památka světového
fondu UNESCO. S ním i tak zvaný Širvan Šáhův palác, který pochopitelně
nemůžeme opomenout. Dlouhodobé centrum moci slouží jako muzeum. Kromě starodávných
panovníků si v něm našel nezanedbatelné místo i zakladatel současné
dynastie, soudruh Hejdar Alijev. Netuším, jak to vnímají místní, ale na nás tu jeho přítomnost působí poněkud nepatřičně. Na druhou stranu, proč by tu neměl být? V podstatě kráčel ve šlépějích svých korunovaných předchůdců.
K symbolům hlavního města nepochybně patří kamenná Panenská
věž. Za poměrně tučný poplatek se dá po schodech vystoupat nahoru. Z rovné
střechy je sice pěkný výhled, ale přes vysokou skleněnou stěnu. Tu tady dali asi kvůli sebevrahům. Současní konšelé se
snaží zabránit opakování dávné tragédie. Podle legendy z ní díky nešťastné
lásce skočila dolů mladá dívka. Byla
ještě pannou. Název oválného stavení tak na sebe dlouho čekat nenechal.
Staré město je kouzelné, ale tvůrčí invenci nelze upřít ani
dnešním architektům. Poté co si švitořivé vlaštovky začaly na jedné z významných
budov stavět celé kolonie hnízd, rozhodli se pro velice prozíravé řešení.
Fasádu opatřili celou řadou dutých otvorů. Jak jinak, než ve tvaru švitorek.
Tak komfortní ubytování nenajdou nikde jinde ve světě.
Historie Azerů je poměrně úzce provázána se sousední Persií.
Jejich ručně tkané koberce jsou světovým pojmem. Můžete si vybírat přímo na
ulici. Místní, perské, a třeba i
létající. Saadat se tentokrát prezentuje jako modelka. Podle kreací,
které tu předvádí, jí k profesionalitě takřka už nic nechybí.
Odpoledne se vydáváme na obhlídku mešity, která stojí
nedaleko naší základny. Musíme se k ní protáhnout starou čtvrtí. Ta až
příliš nápadně kontrastuje s překotně se roztahující novou zástavbou.
Původní domy nikdo neopravuje a podle Slávkových slov tato část Baku až příliš
připomíná nedávno navštívenou Kubu. „Jak
by mohla nepřipomínat“, povídám mu na to, „ říkej si dokola ´Kuba kuba kuba´, a
zákonitě ti z toho vyjede Baku“. Ostatně, tam i tam vládne komunismem
vyšlechtěný rodinný klan, a nepochybně by se našla ještě celá řada shodných či
podobných faktorů.
Nechejme komanče jejich ateistickému osudu a odskočme si
k muslimům. Ti, jak známo, tvoří celých 95 procent veškerého obyvatelstva
Ázerbajdžánu. Naprostá většina se kloní k šíítské variantě. Podle
posledních průzkumů je však víra důležitá jen pro jednu pětinu místních lidí,
ostatní ji mají více či méně na háku. Mezi nimi i naše milá Saadat. Islám
uznává, ale vepřovým nepohrdne.
Konečně jsme v těsné blízkosti mešity. Buď je úplně
nová nebo čerstvě opravená. Mohamedánského kostelníka se ptáme po možnosti
vstupu do interiéru. Kromě několika lehce akceptovatelných drobností nám
neklade žádné překážky. Když se doví, odkud pocházíme, oči se mu rozzáří a
začne se rozplývat nad tím, jak to bylo krásné, když jsme byli jedna rodina.
Myslí samozřejmě na nezapomenutelnou éru mezi Velkou vlasteneckou válkou a naší
malou Sametovou revolucí.
Politika je věcí názorů, výtvarné umění jakbysmet. To, co
vidíme uvnitř svatostánku, se nám však jednoduše libí. Svobodně se
promenádujeme pod vysoko klenbou a
fotografujeme ostošest. Křesťané nás doma asi ukamenují, ale odnášíme si odtud
velice příjemné pocity. Nejen z vyvážené výzdoby, ale především
z mezilidských vztahů, které vůči nám vyznavači islámu po celou dobu
návštěvy projevovali.
Schyluje se k večeru a my se přesunujeme
k pobřeží. To místo prostě nejde přehlédnout. Na sto padesáti metrovém
stožáru tu vesele plápolá donedávna největší vlajka na světě. Prapor má rozměry
sedmdesát na pětatřicet metrů a z bezprostřední blízkosti budí obdiv,
skoro až hrůzu. Toto dílo, stejně jako spousta dalších, dokazuje, že skromnost
a pokora jsou v těchto končinách neznámými pojmy. Všechno, co se v Baku
tyčí k nebi, vyniká snahou zaujmout, omráčit či přímo rozdrtit.
Mešita u jižní výpadovky je však o něčem jiném. Věřící,
kteří se tu shromáždili, projevem nabubřelé pýchy zrovna neoplývají. Někteří se
modlí, jiní meditují, další se pokorně sklánějí k zemi. Naše dámy se
musely před vstupem nápadně přiodět a teď vypadají jako řádně upravené řádové
sestry. Nevím jak komu, ale mi svým vzezřením vyloženě imponují. Opět se
potvrzuje známé pravidlo - čím zahalenější, tím tajemnější. A pro dobyvatele
lákavější. Mají to ti muslimové dobře vymakané.
Pravdou ovšem zůstává, že tu většina návštěvníků nevchází
kvůli dobývání. Platí to přinejmenším pro solidně vyhlížejícího, náramně
sympatického pána z iráckého Bagdádu. Pološeptem mi sděluje, že stojím na
velice posvátné půdě, ke které se náleží zachovat patřičnou úctu. Svým chováním
to jednoznačně potvrzuje. Působí dojmem velice zbožného člověka. Otázkou
zůstává, jak by se zachoval při mém případném nesouhlasu. Netuším, jak to mají
nastavené mohamedáni, ale křesťanství, pokud mu dobře rozumím, učí, že
prokazatelným vrcholem zbožnosti je kladný vztah k oponentům, dokonce
k nepřátelům. Že je to však drtivé většině Kristových následovníků
víceméně ukradené, to je už další věc.
Baku, to je vzácná symbióza nečekaných kontrastů. V těsném
sousedství svatých míst se z moře vynořuje nápadný průmyslový komplex. Ten
nesouvisí s vírou, ale s poněkud prozaičtější naftou. Teď, když se
úplně setmělo, vypadá jako obrovský, krásně rozsvícený vánoční strom. Snaží se
mu konkurovat jen slabě blikající hvězdy na bezoblačné obloze. A také nepříliš nápadný bledý půlměsíc. Právě
se vynořil ze zadumaně temné siluety vedle stojící mešity.
(-: pokračování někdy příště :-)
Žádné komentáře:
Okomentovat