Bajka o Bajkalu
- EXPEDICE MAYBE -
Russia – Mongolia
Po více než třech dnech cesty
vlakem jsme opět na pevné zemi. Irkutským nádražím nás doprovází dvoumetrový
pastor křesťanského společenství zdejších adventistů, Vladimír Kit. Za všechno
může opět náš náčelník Slávek. S patřičným předstihem nejdříve kontaktoval
svého někdejšího moskevského známého z tamější Adry, který toho času sídlí
v Norimberku, aby se pokusil zajistit nějaké zázemí v sibiřském
Irkutsku. Ten ho pochopitelně neodmítl, naopak patřičně důrazně zaúkoloval už
zmiňovaného kolegu Vladimíra, aby se o naši prapodivnou trojici jaksepatří
postaral. Všechno klaplo naprosto dokonale!
Nacpeme se tedy do Voloďovy
služební toyoty a přes celé sedm set tisícové
město pádíme k jeho současnému bydlišti. Modlitebna i fara stojí
hned vedle sebe. A za tím ještě postarší dřevěný objekt, jehož část je upravena
na ubytovnu. Za pár šupů tu máme více než slušné útočiště. Pro tuláka mého
ražení, dokonalý nadstandard!
Neodpustíme si malou podvečerní
procházku. Špacír potemnělými uličkami s kalužemi, štěkajícími psy a
nevyzpytatelnými individui je pro naši psycholožku nečekaným šokem. Ale protože
se od nás dověděla, že všechno je jen a jen o psychice, prvotní reakce se záhy
mění ve smíření. Na konci miniochutnávky městské periférie už Eva dokonce
oplývá viditelným, ale stále ještě opatrným nadšením.
Sprcha a následná noc na stabilní
posteli dělají divy. Podaří se nám zaspat a to hned o několik hodin! Přestože
tím Vladimírovi citelně narušujeme jeho nabitý program, reaguje
s naprostým nadhledem. Během několika minut narve Evu i se Slávkem do auta
a bez jakékoliv diskuze uhání ke známému nádraží. Je totiž nezbytné zajistit
jízdenky na plánovanou cestu do mongolského Ulanbátaru. Všechno je během
dopoledne zvládnuto, takže briskně pobalit, bleskurychle nasednout a hurá
k Bajkalu. Večer už musí být náš pastor opět zpátky,, protože jej čeká
vedení bohoslužby. Menší problém je jen v tom, že ke trajektu na ostrov
Olchon, kam máme namířeno, je to tři sta kilometrů. A stejně tolik nazpátek.
Rád bych poznal nějakého českého faráře, který by se takového bláznovství odvážil. Vladimír to
bere jako naprostou banalitu. Šest set kilometrů? Na Sibiři žádná vzdálenost!
Z nějakých zatím neznámých
důvodů si do subtilní kabiny toyoty přisedá bodrý padesátník Saša. Už první
stovky metrů zřetelně naznačují, že
Voloďův způsob jízdy bude značně napínavý. Předjíždět stokilometrovou
rychlostí kolonu aut na málo přehledné křižovatce,
s mobilem na uchu a ve vozidle s pravostranným řízením, napadne
jen málokoho. Tady už nepomáhají známosti u strážníků, ale pouze protekce u
strážných andělů.
Naštěstí jen kousek za Irkutskem
je provoz značně zředěný a po dalších padesáti kilometrech takřka nulový. Při
jízdě nádherně houpavou silnicí se dovídáme, že náš řidič tu působí jako
oblastní kazatel a má na starosti asi dvanáct stovek věřících. Mládí prožil na
Ukrajině, jeho rodina teď bydlí v americkém Seatlu a od podzimu by se měli
všichni sejít v kanadském Vancouveru, kde má Vladimír sloužit jako pastor
ruskojazyčného církevního společenství. Docela pestré, není-liž pravda?
Tajemný spolujezdec Saša občas
vezme telefon a evidentně s někým něco domlouvá. Když po třech stovkách
kilometrů, kdy jsme projeli sotva třemi čtyřmi nevelkými vesnicemi, dojíždíme
k přístavišti trajektů, zjišťujeme, že před námi už stojí slušná řádka
vyčkávajících osobáků. Voloďa ji však s naprostým klidem předjede a suverénně se vecpe na první místo.
Saša okamžitě vyskočí z kabiny a začne se objímat s nějakým
uniformovaným domorodcem. Jak se brzo dovíme, jedná se o ozbrojeného strážce
Olchonu a celého přilehlého území. Říkají mu Anatolij a má na starosti kolem
čtrnácti set kilometrů bajkalského pobřeží. Takže díky, Sašo! Takovou protekci
jsme ani ve snu nečekali.
Nalodíme se jako první a za chvíli
už brázdíme průzračné vody bájného Bajkalu. Pekelně studený vítr nám má jen
lehce připomenout, kde se právě nacházíme. Sedmé největší jezero světa, které
zabírá plochu poloviny České republiky leží v sibiřském Burjatsku a náleží
do rozlehlé Irkutské oblasti. Jeho název údajně pochází z turkického slova
„bakul“, což v překladu znamená „bohaté na ryby“. Těch ve zdejších vodách
žije na padesát druhů. Nejznámější a nejchutnější je lososovitý omul, největší
zase až metrákový jeseter. Kromě toho se tu občas vynoří i tzv. něrpa, což je
místní výraz pro bajkalského tuleně. Patří k endemickým druhům, stejně
jako celé tři čtvrtiny ostatních zástupců zdejší živočišné i rostlinné říše.
Jezero je od ledna do května pokryto až metrovou vrstvou ledu. Průměrná hloubka
se pohybuje kolem sedmi set, a ta úplně největší sahá až k šestnácti
stovkám metrů. Není bez zajímavosti, že první jej v roce 1990 přeplaval
Čechoslovák Ján Novák a pokud by mířil nejpřímějším směrem, urazil by při tom
636 km. Před dvěma roky, tedy v zimě roku 2012 jej zase po zamrzlé hladině a
bez doplňování zásob přešel jeho krajan Dalibor Beneš. Trvalo mu to tři týdny a
čtyři hodiny.
Převoz na olchonský břeh naštěstí zabere sotva půl hodiny plavby.
Voloďova toyota pak střemhlav zamíří k nedaleko zaparkované nivě. Jedná se
služební přibližovalo zdejšího nepsaného náčelníka, už vzpomínaného Tolji.
Přeházíme sem naše rozměrné bágly, cvakneme společnou fotografii a pak už jen
zamáváme našim dobrodincům na zpáteční několikasetkilometrovou štreku.
Nepochybujeme o tom, že nezničitelný Voloďa vše v pořádku a s úsměvem na
rtech zvládl. Typický český teolog by
po takovém výkonu pravděpodobně zkolaboval a dalších pár dnů pak zahříval ostře
střežené lůžko na jednotce intenzivní péče.
První dojem z největšího bajkalského
ostrova je překvapivý. Drkotavá cesta kopíruje zvlněný reliéf holých plání a
široko daleko nevidět skoro žádné stromy. Zastavujme na nějakém posvátném
návrší. Hromadu kamení tu zdobí různobarevné stuhy, pod tím se povalují hromady
cigaret a spousty mincí nejrůznějších měn. Podle těchto obětních darů můžeme
dost přesně odhadnout, co zdejším božstvům nejvíce chutná. Trapné západní
zvěsti o rakovině plic jim zatím naprosto nic neříkají. Pravděpodobně sem zatím
nedorazily. Ostatně, stožáry s vedením vysokého napětí také ještě svítí
novotou.
Po padesátce prašných kilometrů
jsme v hlavním městě. Chužír, jak by se v českém přepisu mohla tato
ostrovní metropole nazývat, má okolo třinácti až patnácti stovek usedlíků. Dříve
povětšinou lovili ryby, dnes číhají na turisty. Zastavujeme u přízemního domku na konci jednoho ze zdejších bulvárů.
Otevírá nám sympatická seniorka
burjatského vzezření. Naše pokusy o praktické využití ruštiny jsou však marné.
Po několika opakovaných nesouvislých větách zjišťujeme, že je hluchá. Což jí
vůbec nebrání v tom, aby neuměla skvěle uvařit. Naše první bajkalské jídlo
chutná přímo výtečně!
Tolja nám poté zvěstuje, že naše
hostitelka, tedy dcera zmiňované babičky, přichvátá až k večeru.
Přemísťuje nás proto ve své nivě k jednomu z devíti nejposvátnějších
míst v celé Asii, dvojité skále Šamance. Začátkem srpna se tu prý sjíždí
okultně ladění borci z celého světa a v blízkém okolí provozují nejrůznější magické kousky. U
třinácti opentlených kůlů se dovídáme, že původní šamanismus se tu během
staletí docela dobře sžil s importovaným tibetským budhismem a dosud
tvoří hlavní pilíř zdejšího duchovna. Pro praktikující reprezentanty západního
křesťanství, což jsou dvě třetiny naší výpravy, je to nejen stěžejní informace,
ale i dosti zřetelná výzva.
Se zcela samozřejmým spirituálně obranným
nastavením procházím středobodem Olchonu
a pokud na mne opravdu něco silně působí, pak je to nádherně tvarovaná okolní
krajina. Zatím je sice pod mrakem, ale i tak si tu pobřežní procházku náramně užívám.
To, že jsem opravdu na dávno vysněném Bajkalu, mi připadá jako dokonalý zázrak.
A za zázraky se sluší děkovat…
Pěší návrat přes podvečerní
Chužír je přinejmenším stejně zajímavý. Nejen díky sibiřským domkům
s vyřezávanými barevnými okenicemi. Špacír po nedlážděných ulicích a
uličkách odhaluje víc než odborné publikace. Ukazuje nejen světla, ale i stíny.
Mimo jiné reálnou hrozbu současné Sibiře a vlastně celého Ruska. Alkoholismus.
V pánském podání působí odporně, v dámském tragikomicky.
S příchodem večera se
vracíme do našeho olchonského útočiště. Stejně jako o něco později naše
hostitelka. Paní Ljubov, což znamená Láska, se
skutečně vyznačuje nevšední láskou.
Ke svému ostrovu, jeho obyvatelům a dávným tradicím. A také ke knihám.
Dlouhou dobu totiž zastávala post chužírské knihovnice. Za svoje aktivity
obdržela už několik vyznamenání. Poslední diplom si z Irkutska přivezla
před chvílí. Ve zmíněném městě žije také její dcera s malým vnoučetem. Syn
zahynul při autonehodě, když mu bylo pouhých osm let. Co se stalo s
partnerem, nevíme. Tiše doufáme, že ho neskolila, tak jako už tolik místních
chlapů, přenešťastná ruská vodka.
Po dokonale pohodlné noci na
rozloženém gauči se probouzím do slunečného rána. Pokud někoho žene tělesná
potřeba na příslušná místa, musí vyběhnout z domu. A pak ještě dalších
třicet metrů napříč zahradou. Při občasných zimních čtyřicítkách to musí být
dozajista přenáramně příjemné! Ale i za vlahého sibiřského jara nemusí jít o bezproblémovou záležitost. Jak po prvním otestování tureckého stylu odkládání odpadů prohlásila naše promovaná psycholožka: "Je sice pravdou že všechno je o psychice, ale některé věci mohou být i o technice."
Zajímavé to tu mají i
s pitnou vodou. Přestože domorodci žijí v dosahu největší zásobárny
této tekutiny na světě, musí si ji kupovat. Autocisterna nejdříve nacouvá přímo
do jezera, nasaje tam plnou nádrž a poté objíždí jednotlivé domky. Kdo nechá
otevřená malá vrátka ve vysokém dřevěném plotě, tomu do domácí zásobárny něco upustí. Samozřejmě, za poplatek. Za
komančů se tu sice pokoušeli o obecní vodovod, ale skončilo to jen pohozením
potrubí po zdejších bulvárech. Jak by systém
fungoval po příchodu mrazů, je docela lehké domyslet.
Po bohaté snídani se vydáváme na
výlet. Tentokrát Toljovou terénní toyotou. Ljuba přibírá nějaké jídlo a
kuchyňské nádobí. Prý nám venku připraví bajkalskou specialitu. Jak se zdá,
dnešní den nebude mít chybu.
Ještě před tím si vyběhnu jen kousek nad město. Vidím tu nefalšovaný kousek někdejší domoviny. Prázdnou flašku od Zlatého bažanta.
Nažhaveni nemalou zvědavostí nasedáme do auta a hned za Chužírem vjíždíme do lesa.
Cesta se postupně mění v rozježděnou polňačku. Anatolij se jeví jako
zkušený teréňák, ale po nočním slejváku to ani pro něho nebude žádná brnkačka.
Na rozdíl od některých jeho konkurentů, kteří se stačili slušně zahrabat,
všechny ošemetné úseky bravurně zvládáme.
Ljuba cestou vypráví o dřívějším
životě na ostrově, ukazuje různá kultovní místa a posvátné stromy. Jej duchovní
nasměrování je zajímavě pomíchané. Zatímco jí doma na stěně visí obraz Panny Marie,
tady, v přírodě, se profiluje jako rodilá vyznavačka šamanismu. Při
průchodu otvorem rituálního kmene prý
cítí takovou energii, že se jí až ježí vlasy. Když tam vkročím já, nezježí se
mi ani obočí. Patrně proto, že o energii nejistého původu jaksi nestojím.
Po průjezdu písečným lesním
úsekem se na otevřené pláni objevuje malá osada Burjatů. Podle Ljuby jde o
velice dobré lidi. V poslední době se prý vrací k původnímu šamanismu.
Součástí jejich rituálů jsou i oběti živých zvířat. Údajně měli nedávno obětovat
tři koně. Dva bílé a jednoho černého. Podle nějakých pravidel je nesměli
normálně popravit. A tak je uvázali k autům a jednoduše je roztrhli. Moc
tomu nerozumím…
Když už jsme u těch šamanů, tak
se prý rozdělují na černé a bílé. Bílí údajně nepijí alkohol a pomáhají lidem.
Čím se zabývají ti druzí, to už nám nikdo nechtěl prozradit. Každopádně je
ještě i dnes v samotném Chužíru několik šamanských „ordinací“. Na Sibiři se ostatně nejedná o nic
neobvyklého.
Ničím neobvyklým nebývaly v těchto končinách ani nechvalně
známé gulagy. Samozřejmě se něco
podobného vyskytovalo i na Olchonu. Na jedno z takových míst nás při
drncání krajinou Ljuba také upozorňuje. A dodává, že k tomu, aby se do
takovéhoto rekreačního zařízení někdo dostal, stačívalo jen velice málo. Třeba
drobná krádež nebo nelichotivá věta na adresu tehdejšího režimu.
Překonáme pár oblých horských
hřbetů a po nějakých čtyřiceti kilometrech terénní jízdy se ocitáme na samém
konci ostrova. První vycházka nás zavede kolem divokých skalních útesů málem až
k samotné hladině. Rostou tu modříny, kvetou kosatce a na zastíněných
místech se ještě vyjímají zbytky bílého ledu.
Nedaleký mys Choboj pravděpodobně
nevynechá žádný ze zvídavých návštěvníků ostrova. Dnes je parádní počasí, takže
to tu vypadá jak na Václaváku. Podle Anatolije se jedná nejen o nejkrásnější
místo Bajkalu, ale celého širého světa. Inu, rodný kraj, je rodný kraj…
Zatímco plnými doušky nasáváme nevšední bajkalskou
atmosféru, Ljuba s Toljou už někde na ohni připravují slibované
překvapení. Hledáme je všude možně, ale marně. Až po delším slídění objevíme
skrytý kout na kraji modřínového lesa. Nad plameny se právě dovařuje rybí
polévka „ucha“ a Ljuba začíná servírovat vyhlášenou specialitu zdejšího kraje,
omula.
Dobrou půlhodinu si poté
vychutnáváme nejen bajkalské lahůdky, mezi které například patří rybí oko či
mozek, ale také dokonale čistý vzduch, svěží zeleň modřínů a nepříliš vzdálenou
modř jemně zvlněné vodní hladiny.
Nasedneme znovu do Toljovy
čtyřkolky a přehoupneme se na odvrácenou stranu. Na rozlehlé pláni si všímáme
stáda volně se pasoucích koní. Jeví se nám to jako nádherná idylka. Ale jen do
chvíle, než nás domorodci upozorní, že právě tady je zaznamenán největší
výskyt vlků. V zimě se tu prý přes
zamrzlé jezero stěhují celé smečky. Koňské maso totiž patří mezi jejich vyhlášené lahůdky.
Aniž bychom narazili na
jakoukoliv vlčí či jinou podezřelou stopu, přemísťujeme se k nádhernému
zálivu. Právě nedaleko odtud byla naměřena ona jeden a půl kilometrová hloubka.
Naneštěstí právě tady přišel o život i jeden z Toljových sourozenců. Při
jízdě z prudkého kopce to asi přehnal a i s motorkou skončil ve vodě.
Nikdo ho už ani nehledal…
Opouštíme půvabná olchonská
zákoutí a začínáme s návratem. Máme štěstí. Trefili jsme se totiž do údobí květu zdejších rododendronů.
Růžovofialových keřů je ve zdejších lesích plno. Bajkalské jaro právě začalo.
Den je dlouhý, a tak se před
Chužírem necháme vysadit poblíž písečné pláže. Kdejaká vyhlášená rekreační
destinace by ji mohla Sibiřanům závidět. Ostatně, během sezóny, tedy v červenci
a srpnu se tu dá nejen opalovat, ale nejeden otužilec si tu občas i zaplave.
Nemíníme samozřejmě čekat
půldruhého měsíce. Jsme u Bajkalu možná jen jednou v životě a neponořit se do
jeho vyhlášených vod by bylo jen těžko odpustitelným hříchem. Musíme tam vlézt i kdybychom měli zmrznout.
Samozřejmě jsme neumrzli. Voda je
tu sice proklatě studená, ale zároveň nádherně měkká, skoro až hebká. Naši Evu
však do ní, ať už v jejím rouše nebo bez, za žádnou cenu nedostaneme. S pitím přímo ze zdroje však nemá nejmenší problém.
Slunce se pomalu sklání za temné
protější kopce. Odděluji se od smíšené dvojice a za líné chůze si užívám
bajkalského podvečera. Obzor postupně tmavne. Nebe začíná problikávat prvními
světýlky. Pod nohama šustí jemný písek a vlny jen neznatelně šplouchají. Miluji
ty výjimečné chvíle posvátně tiché
samoty.
Naše pilná hostitelka už
nachystala večeři a zve všechny ke stolu. S náramnou chutí pojídáme a
zároveň posloucháme. Znovu se nám otevírá svět místních usedlíků, jejich touhy,
radosti i zklamání. Historky veselé, všední i tragické. Svět geograficky
nesmírně vzdálený, lidsky však až překvapivě blízký.
Máme tady poslední bajkalské
ráno. A opět se zlatým sluncem na azurové obloze. Neváháme a zamíříme ke kostelu.
Je to divné, ale stojí tu teprve několik málo let. Pravoslavný svatostánek dnes
navštívilo tak deset, patnáct lidí. Nasáváme vůni, kadidla, nasloucháme tichu i
tklivým ruským melodiím. Všímáme si nehrané zbožnosti domorodců. Šamanům tu vyrostla velice schopná
konkurence.
Farářovy ratolesti rozezvučely
zvony a my se rozhlížíme po okolí. Jen kousek za kostelíkem vyrostlo pestrobarevné dětské hřiště. Vidíme,
že Ljuba nelhala. Zdejší křesťané se prý starají nejen o spirituální, ale i o docela
všední potřeby obyčejných lidí.
Jenom kousek od kostelního návrší
leží místní přístav. Že by byl zrovna ozdobou olchonského hlavního města, to
určitě ne. Co mu však nelze upřít, je jeho zvláštní, těžko popsatelná
atmosféra. V jeho okolí se poflakuji nejméně celou příští hodinu.
Zamířím po vysokém břehu ke
světoznámé Šamance. Vyjímá se na temně modré hladině a neskutečně jí to sluší.
Stejně jako jejímu bezprostřednímu i vzdálenějšímu okolí.
Ve společnosti pasoucích se krav
si poté vychutnávám už včera navštívenou pláž. Proti včerejšku je to naprosto jiný svět. Jiná světla, jiné barvy, jiné stíny. Byť se jedná o úplně
stejné stromy, stejnou vodu a stejný písek…
Písečné duny tu vybíhají až
daleko od vodní hladiny. Lehnu si v závětří na záda, hledím do korun
pokroucených borovic a pomalu se začínám loučit s tímto neopakovatelným
kouskem zeměkoule. Vítr si pohrává s pískovými zrnky a kolem se tetelí
růžové květy rododendronů.
Kolem poledne opět nasedáme do
auta Tolja s Ljubou a malým vnoučkem nás
vyváží do hloubi lesa nad Chužírem. Hned vedle známých růžovofialových keřů a
drobných žlutých kvítků na zelenající se trávě tu máme ještě ledové pozůstatky
minulé zimy. Ale jaro svými barvami, teplem a vůněmi už i tady hlásí naprosto
jasnou převahu.
Také dnešní oběd se chystá
v přírodě a opět to bude o rybách. Jako předkrm je nám nabídnuta místní
delikatesa, syrový nasolený omul. Protože je všechno o psychice, nejdříve je
třeba překonat přirozenou averzi k tepelně neupravenému masu. I bez pomoci
přítomné psycholožky to zvládáme celkem hravě. Pak už se stačí jen zahryznout
do rybího těla a přimět chuťové buňky, aby neprotestovaly. Po kratším
tréninku se dá prohlásit, že i tento druh potravy má přece jen něco do sebe.
Jako hlavní chod je vedle polévky
podáván opět omul. Tentokrát grilovaný nad žhavými uhlíky. Nevím jak u koho,
ale v mém případě tato forma úpravy zcela jasně vítězí. Vůbec se nedivím,
že tento malý bajkalský losos se těší takové oblibě.
Než se modřínovým lesem spustíme
zpátky do města, naše sofistikovaná průvodkyně nás zavede k rozpadajícímu
se zařízení na získávání stromové pryskyřice. Až do perestrojky tu fungovala
malá manufaktura, která potom surovinu nabízela k dalšímu zpracování. Když
už jsme u té perestrojky, je dobré podotknout, že zatímco je u nás tento mezník
ruské historie jednoznačně kladnou záležitostí, na východ od Ukrajiny se
považuje za symbol krachu a počátek veškerého současného zla. Ljuba pak ještě přidává
informace o místní flóře a dopodrobna vysvětluje, na co se který stvol,
kúra či květ v těchto exotických končinách používá.
Sjedeme na základnu a teď už
nezbývá, než se rozloučit. Zatím jen se sympatickou babičkou a její dcerou,
která nám po minulé dva dny byla nejen kuchařkou a pokojskou, ale také více než
skvělým zdrojem široké škály nejrůznějších poznatků.
Pětačtyřicet zpátečních kilometrů
po prašné sibiřské roletě opět překonáváme ve služební ladě nepsaného
ostrovního náčelníka. Krátké děkování, velké objímání a za chvilku nás už
rachotící převozník nadobro odděluje od zcela nevšedního kousku pevniny omývané
jednou z nejčistších vod naší planety.
Na druhém břehu už netrpělivě
stepuje náš starý známý Vladimír. Nasoukáme se do malé toyoty a pod jeho
taktovkou pak poměrně velkou rychlostí uháníme k našemu tři sta kilometrů
vzdálenému cíli. Pokud zrovna netelefonuje, tak nám vypráví nejrůznější story jak ze svého života, tak i jeho podařené rodiny.
Například jeho otec se už ve
svých šestnácti letech dostal za nějakou vyloženou kravinu na Sibiř. Vyfasoval deset let..Ve vězení
se mu, jako upřímně věřícímu pravoslavnému křesťanu zjevil ve snu nebo nějakém
vidění anděl. Upozornil ho prý na jeden z bodů Desatera, který do té doby
přehlížel. Nevěnoval tomu žádnou pozornost. Vidění se prý za čas
opakovalo. Ani napodruhé jej nebral moc vážně. Když se jedno a totéž stalo
potřetí, rozhodl se zareagovat. Sedmý den týdne, což v oněch dobách
nebývala neděle, jednoduše odmítl makat. Šoupli ho tedy na samotku. Měřila
jeden krát jeden metr. Nedávali mu jídlo, snad jenom vodu. Když ani po padesáti dnech nezemřel
hlady, bylo jim to divné. Brali to asi jako nějaké znamení a tak jej pustili.
Důvod jeho přežití však byl zcela prozaický. Ohlodané kosti, které v dosahu
samotky nechávali místní hlodavci, pomocí kamenů drtil na jemný prášek a ten
pak po troškách konzumoval. Samozřejmě, že za jeho přežitím nestály jen kosti. Sibiř
ho také naučila neuvěřitelné odolnosti. Utržené rány si prý zašíval sám a bez
jakéhokoliv umrtvení. V současné době žije se svými nejbližšími
v americkém Seatlu. Je mu kolem devadesátky a až nedávno byl prý poprvé u
doktora. Naštípl si totiž nějakou kost.
Když bylo našemu řidiči Voloďovi
dvanáct let, odebrali jej bolševici i s jeho bratrem rodičům, aby je náhodou nenakazili
křesťanským světonázorem. Když byli hoši po delším internování předvedeni k soudu, řekli, že potřebují na toaletu. Tam
už měli nachystané dívčí oblečení a v přestrojení se jim pak podařilo
zmizet. Příbuzní, kteří celou akci zorganizovali, je okamžitě tajně převezli do
Kazachstánu. Po dalších dvou letech se rodičům dostalo svolení
k přestěhování na Ukrajinu. A tam se celá rodina zase znovu potkala.
Neméně zajímavé zážitky se týkají
Vladímírova nedobrovolného pobytu v řadách Rudé armády. Coby křesťan
adventistického ražení dělal pochopitelně problémy a tak si vykoledoval
přemístění do vojenské věznice. K jídlu prý dostával jen chleba a čaj.
K nemalému údivu všech bachařů však za poměrně krátkou dobu přibral
rovných čtrnáct kilo. Když tak jednou, coby mukl, kráčel z nucených prací,
narazil na polomrtvého opilce. Podle uniformy poznal, že jde o důstojníka. Hodil
si jej na ramena a donesl jeho ženě se slovy: „Tak, tady jsem vám donesl
dáreček!“ V tu chvíli netušil, že se jedná o samotného velitele věznice.
Ten si po vystřízlivění milého Voloďu
zavolal a řekl mu: „ Jsi volný, a kdybys měl někdy problémy, zavolej!“ Ty se pochopitelně dostavily velice brzo.
Šoupli jej tedy zpátky do basy. Velitel ho vzápětí propustil. Když se totéž
v krátké době opakovalo několikrát, jeho přímý nadřízený se naštval a za
mříže jej odvezl osobně. Jen co ho spatřil už zmiňovaný nejvyšší náčelník, strašně
se prý rozčilil a zařval: „ Ještě jednou mi ho sem přivedeš, tak zavřu já tebe!“
Zbytek vojny tak doklepal v relativní pohodě.
V současné době zastává Vladimír
post oblastního pastora. Jeho dvanáct set oveček, které se prý snaží aspoň
jedou za čas navštívit, je rozptýlených na neuvěřitelně velké ploše. Nejvzdálenější stádečko se
nachází čtrnáct set kilometrů od Irkutsku. Jezdí za ním svým autem jedenkrát až
dvakrát za čtvrtletí a cesta tam a nazpátek mu trvá rovných sedm dní. Nevedou
sem totiž žádné zpevněné cesty, jenom vyjeté koleje. V zimě si za celou tu
dobu nedovolí vypnout motor. To by ho už nenahodil. Teplota tu v onu roční
dobu klesá až k mínus padesáti. Jednou prý uvízl v závěji a
v osmatřiceti stupňovém mrazu čekal skoro třicet hodin. Zachránil ho až
náhodně projíždějící řidič těžkého kamazu.
Dnes to na mráz nevypadá a většinu povrchu hlavní cesty tvoří sice děravý, ale přece jenom asfalt. Šest set kilometrů v jednom zátahu je tedy pro našeho matadora jen pohodovou vyjížďkou. Ve dvanáct v noci, kdy jsme na místě, se loučí širokým úsměvem a pro něho nepodstatnou poznámkou: „Trochu si zdřímnu a skoro ráno letím do Novosibirsku na pravidelnou poradu sibiřských kazatelů.“ Pokud jsou i jeho kolegové borci takového formátu, tak se tu křesťany podaří je velice těžko vymýtit. Ledaže by jim někdo dopřál blahobyt. Na Západě se to už málem podařilo.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Pokračování příště. Možná, chcete-li maybe...
Žádné komentáře:
Okomentovat