Do údolí řeky Orchon
- EXPEDICE MAYBE –
Russia – Mongolia 2014
Zamáváme pozůstalým našeho
ulánbátarského útočiště a začínáme se spouštět do údolí. Sotva se napojíme na
jednu z hlavních tepen, tuhne nám v žilách krev. Borci, kteří nedávno
sesedli z koní, teď vládnou celým stádům. Ta se pod kapotami japonských ojetin vzpínají k nejvyšším výkonům. Ale pouze
na pár vteřin, to než poskočí o dva tři metry dopředu. Dopravní zácpa se zdá
být neřešitelná. Z bočních ulic se navíc do souvislého proudy nevybíravě
vtírají další a další agresoři. Právo silnějšího je zcela evidentní. Naštěstí
nepatříme mezi úplné drobečky. Bono s Bom-čikem se jen lehce usmívají. Zdá
se, že popojíždění v koloně berou jako jeden z nejpříjemnějších
relaxů.
Skoro posledním stavením na výpadovce k západu je
čerpací stanice. Plná nádrž a čtyři střešní kanystry by měly stačit na bezmála
celý příští týden. Čím dál do vnitrozemí, tím jsou pumpy řidší a zázračná
tekutina dražší. Máme natankováno. Před námi jsou už jen zvlněné pláně a úzká
nitka asfaltové silnice. Konečně toužebně očekávaná divočina, nebo-li, jak říká
navigátorka, Mongolian countryside!
Na to, že máme jen kousek za
zády více než milionovou metropoli, je tu provoz až překvapivě řídký. Tvoří jej
hlavně kamiony, dodávky a malé náklaďáčky. Převážejí dřevo, seno, složené jurty
i živá zvířata.
Nějakých deset patnáct
kilometrů za hlavním městem se hned u silnice odehrává dobytčí trh. Předmětem
dnešních transakcí je živé skopové. Ovce i kozy se tu proplétají
s manažery obchodu s červeným masem a jak se zdá, něco jako týrání
zvířat je zde zatím zcela neznámým pojmem. Oběti lidské nenažranosti jsou
vyhazovány na korbu jako pytle cementu. Není divu, že jsme po chvíli zvídavého
pozorování docela rázně vypoklonkováni. Trapně změkčilé čumily z dalekého
západu tu jednoduše nepotřebují.
Přímou silnici nejvyšší třídy
sice pokrývá asfalt, ale ve zdejších zeměpisných šířkách to skoro vůbec nic
neznamená. Když se hloubka výmolů začne měřit na decimetry a plocha výtluků je
větší než koberec, svede se provoz do polí. Tedy, ne do polí, ale do
všudypřítomných okolních pastvin. Souběžně s nedávno vybudovanou vozovkou
se dál pádí jen po vyjetých kolejích. Autobusy, osobáky, trucky i cisterny
s benzínem mají aspoň víc místa na nezbytné předjíždění.
Po několika hodinách natřásání
nás Bono navádí k první zastávce. Stepní stereotyp více či méně zvlněných
plání tu překvapivě vyzdobila nápadná
skaliska. Romantické scenérie nezvyklého světa si musíme, pochopitelně,
pěkně zblízka osahat. A tak se tu nejméně celou příští hodinku potulujeme,
šplháme po stěnách a také jen tak civíme do nekonečných dálek. Obloha je modrá, teplota přívětivě
jarní a vánek nádherně osvěžující. Obavy z mongolské nudy vzaly hned na
začátku za své.
Neujedeme ani deset kilometrů a
zase nejde nezastavit. Tolik koní pohromadě jsme ještě neviděli. Vodní plocha
je přilákala k polednímu osvěžení. Někteří jen postávají, jiní se
čvachtají, další se prohánějí po břehu i v mělkém jezeře. Od našich
skvělých průvodců se dovídáme také něco o jejich způsobu života. Vypráví nám,
že celé velké stádo je rozděleno na malé skupiny o počtu osmi až deseti
jedinců. Každé takové tlupě velí jeden samec, kterého všichni respektují. Říká
se mu kůň otec, nebo-li „father lošaď“, jak dodává Bono vícejazyčně, abychom tomu
dobře porozuměli. A zatímco je v její domovině jen okolo tří milionů lidí,
počet koní je prý nejmíň desetkrát převyšuje.
Ujeli jsme už kolem dvě stě
padesáti kilometrů a našeho řidiče začíná přepadávat hlad. Navrhuje zastávku
v místním motorestu. Tvoří jej souvislá řada soukromých restaurací.
Vybíráme si jednu z nich. Má rozměry panelákového pokoje. Nabídku tvoří
menu z různě upravených tkání ovcí, koz, krav, případně volů. Vegetarián
by v krajině pastevců pošel hlady. Objednáváme si něco vonícího po
skopovém. Není to špatné a není to drahé. Kuchařka, číšnice a majitelka
v jedné osobě se věnuje pouze nám. Nikdo další by se tu pomalu ani
nevešel.
Zatímco Bom-čika ještě před
chvílí trápil podtlak tělesných dutin, odbornice na psychiku má problém opačný.
Zprostředkovaně se táže hoteliérky na možnost řešení. Je nasměrována do prkenné
budky v zadním traktu venkovní ohrady. Po desetiminutovém návratu hlásí
v češtině: „Pánové, tak to jste ještě neviděli! Vřele doporučuji
bezodkladně otestovat!“
Nemusí mě dlouho přemlouvat.
Tělo se hlásí samo. Poučen nedávnou irkutskou zkušeností, kráčím
k toaletám vyrovnaně. Po kontaktu s realitou se však musím nápadně
přihrbit. A na bezpečné místo také odložit veškeré neupevněné náležitosti.
Jejich pád do hlubin by mohl být fatální. Odlehčovací prostor tvoří jedno
chybějící prkno. Pod ním vězí dvoumetrová propast. O vůni, kterou nabízí, se raději
nebudu zmiňovat.
Návštěva Gobi nám, k naší nemalé lítosti, tentokrát nevyjde a tak se musíme spokojit alespoň
s její malou napodobeninou. Písečné duny Mongol Els jsou vidět už
z daleka. Zastavujeme na rozlehlém plácku se značkou parkoviště. Zatím tu
ještě nikdo neparkuje. Tedy, kromě několika velbloudů. Na rozdíl od těch
afrických mají dva hrby. Naprosto ideální příležitost ke změně dopravního
prostředku! Najímáme si pětici pouštních korábů a po nelehkém nalodění vyrážíme
do dunových polí. Pokud kráčí zvíře svým důstojným krokem, tak to jakž takž
jde. Když se však dá do cvalu, středoevropan zalapá po dechu, vší silou obejme
přední hrb a pak už jen vyděšeně čeká, kdy půjde přes palubu. Ne tak naši
rodilí Mongolové. Přestože mají praxi pouze z koňských hřbetů, velbloudí
zrychlený přesun je nejen nevyhazuje ze sedla, ale ani z jejich nikdy
nekončící duševní rovnováhy.
Udýchané běžce necháme na
chvíli odpočívat a vypravíme se na pěší výlet po dunách. Naši mladí manželé se
najednou mění ve skotačivá děcka. Skáčou do hlubin, zahrabávají se do písku a
vymýšlejí nejrůznější pouštní ptákoviny. Náramně se při tom baví. Jejich smích
je tak průzračně čistý, že jim musíme závidět. Vychutnat současnost, žít naplno
tady a teď, to už jsme, ke své škodě, v té naší upejpavé civilizaci poněkud
zapomněli.
Zpáteční cestu k autu
absolvuji v doprovodu Bom-čika. Moje
očividná nemotornost v sedle jej nemůže nechat chladným. Bere uzdu mého
samce do svých rukou a spolu se svým „camelem“ rozjíždí divoké rodeo. Přežil
jsem je s vytřeštěnými baterkami a evidentně pohmožděným pozadím. Po
velbloudím rychlocvalu si mé zvíře ještě všimlo nějakého osamělého listnáče
a nevybíravým stylem se začalo sápat po
jeho chutných listech. To by tak nevadilo, kdyby má noha nebyla během této
přesnídávky zaklíněna mezi jeho žebra a kmen ožebračovaného stromu. Krvavý
suvenýr na pravém lýtku vydržel až do návratu ke vzdálené českomoravské
realitě.
Majitelé pouštních nezmarů
bydlí jenom kousek odsud. U jejich současného tábořiště postávají hloučky
velbloudic i se svými mláďaty. Blížíme se k nim jen na pár kroků.
„Všimněte si, jak pláčou,“ říká Bona, „matky se bojí o svá mláďata“. A
skutečně, po tvářích jim stékají malé pramínky. Velbloud je prý jedním
z mála tvorů, kteří při citovém vzrušení mohou ronit slzy.
Přechodný domov familie
velbloudářů tvoří dvě úhledné jurty. Jedna je kuchyň, druhá obývák.
Navštěvujeme obě dvě. Mírně slaný čaj s mlékem přijímáme na uvítanou, pak následuje
něco na způsob tvarohu. Původ krmě zůstává tajemstvím. Možná od krávy, možná od
velbloudice. Ale chutná to výtečně.
Zatímco obydlí zůstává po
staletí neměnné, spousta věcí už připomíná současnost. Nad stany se tyčí
sluneční baterie, venku stojí čínské motorky a japonské dodávky. Malí caparti
si hrají s plastovou připomínkou náklaďáku, za rohem je opřená barevná
koloběžka. Rozbalujeme speciální krabici a rozdáváme drobné dárky. Skládací nůž
pro dospělé a drobné hračky pro děti. Spokojenost obojích je tichá, ale neskrývaná.
U kamínek v kuchyni jsme
si všimli nezvyklého paliva. Sušený kravský trus je tady jednou z mála
možností. Bono nám poté názorně předvádí jejich těžbu. Proutěný koš, který při
porodu slouží jako opora maminky, tentokrát putuje na záda a pomocí malých vidlí
se pak do nich kravince ladně přemísťují . Zatímco naše Mongolka má plný počet
zásahů, první pokusy Náčelníka jsou žalostné. Není však žádných pochyb o tom,
že po několikaletém tréninku by se i reprezentant Slovanů ve sběru těchto
nanejvýš ušlechtilých exkrementů výrazně zdokonalil.
Pastevci, které jsme právě
poctili exotickou návštěvou, mají kromě krav a velbloudů ve svém arzenálu i
stádo krásných, volně se pasoucích koní.
Také jim se v tuto denní dobu zalíbilo u vody. A když je to omrzí, mohou
zvolit polehávání na nedalekém
písku. Skoro jako prapodivní běloši ze
západní polokoule.
Musíme pokračovat dál.
V cestě nám najednou stojí závora. Kdo chce dál musí, zacálovat mýtné.
„Proč ne,“ říkáme si, „konečně se projedeme po mongolské dálnici.“ Skutečnost
je však dokonale odlišná. Až do města Charchorim pádíme po rozestavěné silnici
kvality slušnější české polní cesty. Od Ulánbátaru jsme už takřka čtyři stovky
poctivých kilometrů.
Zastavujeme před rozlehlým
areálem ohraničeným mohutnou zdí. Nad nimi se tyčí celkem sto osm bílých stúp.
Uzavřený čtverec o straně čtyři sta metrů skrývá asi pět buddhistických
svatyní. Klášter Erdenedzú, jak se toto místo jmenuje, byl založen v roce
1586 na místě rozbořeného hlavního města
Karakorum. Původně zde stála až stovka posvátných budov a v okolních
jurtách přebývalo na tisíc mnichů. Za vlády Leninových kamarádů se tu
samozřejmě nedělo nic, kromě toho, že tu po sovětském vzoru zřídili muzeum.
Náboženský život se znovu rozproudil až po roce 1990.
Dnes jsme si dopřáli pouze
letmou obhlídku. Zítra se tu určitě vrátíme. Zatím si ale ještě vyjedeme na
protější posvátné návrší. Za svoji popularitu vděčí jednomu záletnému
mnichovi. Jeho životní příběh, díky kterému přišel o své reprodukční zařízení, tu připomíná kamenný penis v nadživotní
velikosti. Klášterní vyhlídku navštěvují, jak se dá lehce očekávat, převážně
roztoužené dámy. Jejich touha po potomstvu prý byla po kontaktu se zkamenělým
mnichovým nářadím už nejednou uspokojena. Ať už je skutečnost jakákoliv, jedná
se o přívětivé místo umocněné parádními výhledy na zelenající se mongolskou
krajinu.
Nedaleko odtud připomíná bývalé hranice Karakorumu kamenná želva, která v těchto končinách symbolizuje ochranu a také věčnost. Až na věčnosti se asi dovíme, jakou ochranu tu měli na mysli, ale to není tak důležité. Podstatné je, že už tenkrát zde měla nejen želva, ale i o něco rychlejší kůň zcela výsadní postavení. Postavený pomník obložený koňskými lebkami je toho důkazem.
Projedeme nedalekým
Charchorinem a za rychle ubývajícího světla se pouštíme do stavební premiéry.
Velký stan se zvedá k nebi jen kousek od nádherně meandrující řeky.
Jmenuje se Orchon. V jejím povodí se budeme potulovat po několik
následujících dnů.
Náš plátěný přístřešek není
žádné béčko. Tvoří jej prostorná vstupní
hala a dvě oddělené ložnice. Jednu obsadí naše Eva psycholožka, druhou mongolská
manželská dvojka. Prostřední část je určena stařešinům. Ještě před zalehnutím
je v ní uspořádána valná hromada. Začíná společným ohlédnutím za končícím
dnem a končí spirituálním ztišením. V součinnosti s nejmodernější technikou se z někdejšího centra největší světové
říše k vysokému nebi nesou tóny gospelů a prostá slova díků.
V angličtině, češtině i mongolštině.
Navzdory lehké únavě nemůže být
o poklidném spánku ani řeči. To, že Bono z divokých snů vykřikuje nesrozumitelné povely, by až tak nevadilo.
Poryvy vichru přecházejícího
v meluzínu jsou však nejen nepřeslechnutelné, ale čím dál divočejší.
Plápolající stan se povážlivě naklání, a nebýt pětinásobné lidské zátěže, dozajista
by z dokonale rovné plochy, ke by v pohodě mohlo stát letiště, odplachtil. Od příští noci ho pro jistotu přivazujeme
k autu.
Neodbytné tělesné žádostí mě na
čerstvý vzduch vypudí už za svítání. Padesát metrů od stanu se popásá nesčíslné
stádo ovcí a u protějšího orchonského břehu provádí koně svou ranní hygienu.
Neodolám, abych neučinil totéž. Křest ponořením je sice zatraceně chladivý,
zato následné znovuzrození dokonalé. Ručník není ani potřeba. Stepní blizard se
o vysušení oroseného těla postará během několika vteřin.
O něco později se
z nestabilního doupěte vyhrabávají další spáči. Někteří aspoň symbolicky napodobí koňský a můj kontakt s říčním proudem, jiní se spokojí s pohárkem vody na protření očí a výplach ústní dutiny. Bono neodolá pokušení o rozkřesání ohně na plynovém vařiči.. Nevyzpytatelný vichr jí to dovoluje až v těsné
blízkosti stanu. Ten však v tuto chvíli zatěžuje pouze nepříliš podstatná hmotnost naší
hasičské reprezentantky, takže se při každém novém poryvu začíná vznášet.
Dokončení snídaně je vykoupeno nadlidským úsilím tří zástupců silnějšího
pohlaví, kteří se zmítající změť trubek, plátna
a povolujících kolíků snaží vší silou udržet na uzdě. Vítězství člověka
nad přírodou je i tentokrát potvrzeno, vločková kaše dovařena a po jejím
zlikvidování osazenstvo připraveno k absolvování dalších dobrodružství.
Začíná se vyjížďkou nad
městečko Charchorin. Našim cílem je nápadné návrší s monumentálním památníkem,
coby zřetelnou upomínkou na přeslavnou éru vlády Čingischána. Mongolsko bylo tenkrát pupkem světa a díky
svému vedení se vyšplhalo pěkně vysoko. To dnešní, elektrické, je však zavěšeno
až proklatě nízko, takže opět nebude na škodu držet se na pozoru.
Někteří tu zírají do daleka
v čase, jiní v prostoru. Na jedné straně se klikatí Orchon, na druhé
je místo, kde v nejslavnějších dobách stávalo památné Karakorum. Roku 1235
jej tu nechal vybudovat Čingischánův syn Ogedej a stalo se správním sídlem celé
veleříše. Pyšnilo se tak zvaným Palácem světa, kde se vybrané daně a ukradená
kořist proměňovala ve velkolepé slavnosti a neskutečné žranice. Zdržovalo se
zde mnoho kumštýřů včetně francouzského stříbrníka Bouchiera. Ten tu mimo jiné
vytepal pozoruhodnou nápojovou fontánu, která měla podobu stromu, v jejíž
koruně vysedával nějaký muzikálně nadaný archanděl s trumpetou ve
společnosti několika draků, jejichž tlamy nabízely víno, kobylí mléko a další
povzbuzující nápoje. V roce 1264 však bylo sídlo mongolské metropole
přesídleno do Pekingu a o sto dvacet let později milé Karakorum srovnali mandžuští nájezdníci se zemí. Z jeho trosek posléze
vyrost už vzpomínaný klášter Erdenedzú, kam máme také dnes namířeno.
Cestu ke svatým budovám si
zpestřujme zastávkou v Charchorinu. Nafty máme i po napojení našich ořů ještě dost, ale došla voda.
Prodává se na litry ve specializované výčepně. Domorodci tu přijíždí na
motorkách či s ručními vozíky a obsluha za okénkem jim za pár šupů donesené kanystry a konvice dovolí samoobslužně
naplnit. Pumpařem je tentokrát sotva desetiletý domorodý klučina.
Klášter je dnes poněkud
plnější. Prochází se tu osmahlí nomádi v tradičních zimnících i soudobě
vyšňořené rodinky s dětmi. Rozlehlá
ohrada nabízí kromě jednoho muzea a mnoha modlitebních mlýnků také pět bohatě
zdobených budhistických svatyň, dvě menší modlitebny, stejně tolik hrobek a
jednu pozlacenou stúpu. Nevím jak pro koho, ale mně se tady stejně nejvíc líbí
právě rozkvetlé modrofialové kosatce. Zatímco dříve jmenované zajímavosti
stvořili lidé, květy a tráva vyšly z nekonečně vznešenějšího zdroje.
Zajímavé je rovněž dění uvnitř
svatostánků. V jednom z nich láma právě obsluhuje jistou duchovně
vyprahlou dámu tím, že jí značnou rychlostí předčítá pro nás neznámá souvětí z
nějakého spisu. Jinde zase jeho mladší kolegové, kteří jsou zde patrně v
učebním poměru, sborově odříkávají dávno naučené mantry. O přestávce jim
servírka v riflích a kozačkách roznáší v konvici tekutou svačinu.
Když se mile usmívající hochy snažíme s miskou u úst zvěčnit, jsme jejich
panem učitelem asertivně vykázáni na světlo Boží. Lámové se prý při jídle
nefotí.
Svatě vyhlížející jurta patrně
slouží jako fara. Budhovo kněžstvo zde odpočívá, telefonuje, popíjí čaj
s mlékem nebo jen tak mezi sebou klábosí. Naši lehce dotěrnou přítomnost tu
ti sympatičtí, rudě oranžoví hoši s obnaženou paží vnímají jako absolutní
samozřejmost. Pokud mezi buddhistická specifika opravdu patří tolerance, pak
jsme se teď o tom mohli tak trochu i přesvědčit.
-------------------------------------------------------------------------
Pokračování někdy příště. Možná, chcete-li, maybe...
Žádné komentáře:
Okomentovat