Okruh se uzavírá
- EXPEDICE MAYBE -
Russia - Mongolia 2014
V Moronu jsme už jednou byli, ale jen s krátkou
zastávkou. Dnes míříme hlavně k tržišti. Slávek má neodolatelnou chuť na
sušené skopové, které během posledních dnů permanentně zavánělo z hrnců naší
mongolské dvojice.
Vjezd na market krajského města je nepřehlédnutelný.
Prozrazuje buď abnormálně hustou frekvenci zásobovacích vozidel nebo mizernou
zkušenost jejich řidičů. Možná také příliš široké náklady, které tu chtějí
obchodníci po dlouhé jízdě za vysoké ceny zpeněžit.
Najít masovou sekci není problém. Zdejší masy lidí jdou po
čichu. Vysušené šlachy a svaly jsou první na ráně. Kupujeme si je
s Náčelníkem jako voňavý suvenýr pro naše parfémů milovné partnerky.
Podobně jako v Cecerlegu, i tady se většina nabízených
komodit vztahuje ke kočovnému způsobu života. Koberce, stavebnice jurt, včetně
skříněk a postelí, tady ale doplňuje jeden vyloženě městský dopravní
prostředek. Výtvarně zdařilá šlapací rikša sem patrně dojela až z Číny,
Indie nebo Bangladéše.
Výjezd z hlavního města Chovgolského ajmagu vypadá
impozantně. Asfaltový koberec vymezují patníky a zdobí jej zbrusu nové bílé
čáry. Stejnou barvou jsou orámovány i břehy nedalekého modrého jezera.
Bom-čikův pravolevý slalomový styl, ze kterého se nám
nepřestávají ježit vlasy, naštěstí končí po několika desítkách kilometrů.
Komunikace první třídy je svedena do pastvin. V mnoha pruzích se tu
v oblacích prachu řítí dodávky, náklaďáky i dálkové autobusy mířící
k Ulanbátaru. Pádíme údolím řeky Delgermoron, ze které se později stane
slavná Selenge. Po obou stranách se nám míhají skalnaté či lehce zalesněné
kopce a tak se jedná poměrně pohodovou
záležitost.
Strategicky důležitá spojnice nejvyššího kalibru je
rozestavěna v délce nejméně dvou set kilometrů. Někdy se stane, že se
vyjeté koleje opět vrátí na totálně rovný asfalt. Sotva to náš šofér rozpálí na
obvyklou stovku, musí znovu šlapat na brzdový pedál. Buď jsou na cestě
silničáři anebo pochodující stádo dobytka. Obojí bez jakéhokoliv předchozího varování.
Bom-čikovi se kultivovanější posun evidentně zalíbil a tak
nařízené odbočky začíná ignorovat. Uválcovanou vozovkou, která už čeká jen na
položení koberce, sviští jako na závodišti formulí . S přehledem přitom
sráží nejrůznější zábrany a hlavně kolíky,
které vyznačují budoucí krajnici. Po několika kilometrech před sebou spatří
těžké stavební stroje a shluk makajících cestářů. Strhne volant doprava a
odvážným sešupem z prudkého vyvýšeného náspu skočíme zpátky do polí. Nějaký divoce hrozící geodet, který
se na něj řítí i s pomalovanou tyčí, však nemá nejmenší šanci. Na úhybný manévr
je tu tolik místa, že by se nechytal ani s raketou.
Slávek, který zastává funkci kameramana, samozřejmě takové a
jim podobné excesy zaznamenává. Pokud zrovna nefilmuje z otevřeného okna,
tak zpravidla zaujímá pozici vysunutého střelce. Horní polovinou těla vyčuhuje
do vesmíru, což mu zaručuje pořizování panoramatických záběrů veškerého zemského
okolí. Že se přitom musí naše dáma dívat na jeho lehce rozložité pozadí, mu evidentně
nevadí. Spoléhá možná na to, že to Eva bere jako vítanou změnu scenérie,
případně nezbytnou oběť na oltář dokumentaristiky.
Už více než stovku kilometrů dýcháme všudypřítomný prach.
Víří ho především množství sklápěčů, které převážejí dovysoka naloženou hlínu
či kamení. Zastavujeme stroj a jdeme si oddychnout na vyvýšený pahorek. Vidíme
malebnou vesnici a před ní hřbitov. U nás nic divného. Tady však takové
zbytečnosti, jako zahrabávání mrtvol do země, začali na příkaz vrchnosti
praktikovat až po poslední světové válce. Předtím své nebohé bližní vynesli na
nějaké návrší a po příštích čtyřicet dnů ponechali svému osudu. Když se tu po
oné době vrátili, nebylo po nebožtíkovi
ani památky. Šelmy a dravci se nažrali a příbuzní s tím neměli žádnou
práci. Pro kočující nomády absolutně dokonalé!
Slunečný den s dlouhým, únavným přesunem končí opět u
vody. Táboříme v těsné blízkosti nejznámější mongolské řeky Selenge. Je
klidná a nádherně nasvícená. A proti všem minulým jezerům v ní proudí
parádně teplá voda. Čeho se tu však nedostává, je dostatek topiva. Ale na
uvaření večeře se po usilovném pobřežním pátrání přece jenom nakonec něco
najde. Dokonce zbude i na přípravu zítřejší snídaně.
Bezproblémovou noc u
jemně šumící vody střídá prosluněné ráno. Během chystání jitřní krmě mě
vyruší neobvyklé čvachtání. Stádo krav se vydalo na pastvu. Řeka pro něj
nepředstavuje sebemenší překážku. Není nic jednoduššího než ji přeplavat.
Osvěžení s ranní hygienou v jednom.
Podobě, jak o něco později, u vybraných jedinců naší posádky.
Nasedáme do vozu a přes pastviny se vracíme ke hlavnímu
tahu. Zatím jsme v této zemi viděli krávy, koně, jaky, velbloudy, osly,
kozy a ovce, ale žádná pasoucí se prasata. Světlá výjimka je natolik vzácná, že
si ji neodpustíme nezdokumentovat. Buď se tady usadil přivandrovalý cizák, nebo
je někdo chová pro specializované
prasárenské restaurace. Mongolům prý sviňské dvakrát nevoní.
Zanedlouho už zase pádíme po úplně normální silnici.
S tím rozdílem, že setkání s protijedoucím vozidlem je tady svátečním
zážitkem. Nevíme, co se přihodilo, ale v přední části kabiny vládne tichá
domácnost. Funguje to stejně jako u nás.Utichly dvojzpěvy, vzájemné
pošťuchování i jinak časté používání slova „nero“, což údajně znamená darling,
nebo-li miláček.
Přijeli jsme do kraje takřka bezlesých plání, ze kterých by
měla vyčnívat dávno vyhaslá sopka Tugla Úl. Sjíždíme z asfaltky a po
zdánlivě rovných pastvinách míříme k tušenému cíli. Sporé koleje se
postupně vytrácí. Slalom mezi čím dál hustějšími lávovými skalinami zvyšuje
napětí. Přijíždíme k příkrému svahu a nervózní řidič přidává plyn.
V polovině kopce to na oválných šutrech zahrabe. Bom-čik strhne řízení
doleva na kamenitou stráň. Pokud jsme někdy byli převrácení nejblíže, pak to
byl právě tento okamžik. Sjedeme na jakž takž rovné místo v lese a
odstavujeme vozidlo. Manželé se rozcházejí každý jiným směrem.
Rozdýcháváme to po svém. Evropská trojka naštěstí ještě drží pohromadě a tak se společně zakusuje do modříny zarostlého sopečného
svahu. Na jeho vrcholu čeká malé překvapení. Žádný dramaticky rozevřený chřtán,
ale docela neškodný plytký kráter s romantickým jezírkem uprostřed. Po
chvíli se tu objevuje i Bona. Je vidět, že chce být úplně sama. Na vychladlé
sopce s názvem „Vařící koš“.
Obcházím kruhovitou hranu nezvyklého návrší. Na odvrácených
bezlesých svazích mě zaujme povědomá bylina. Znám ji ze zahrádek i
sladkokyselých buchet. Nikdy by mě nenapadlo, že právě tady potkám rebarboru.
Mírně zklidněná osádka je opět pohromadě a v těsném
šiku pokračuje dál. Podle itineráře by se mělo dojet k tak zvaným jelením
kamenům. Mapa je nekonkrétní a pokud se ptáme domorodců, každý je z toho
jelen. Nezbývá než dát na intuici. Většinou zavede do slepé uličky, ale my se
nevzdáváme. Budeme hledat, až je najdeme. Možná, či, chcete-li, mabye…
Velká víra se vyplatila. Jeden a půl tisíciletí staré
náhrobky trčí ze země na rovině za
dědinou. Přistávají na nich ptáci, kolem se pasou koně a poletují obří kobylky. Posvátné jeleny však vidíme jen na
zmíněných šutrech. Podle všeho stojíme na hřbitově, kde svůj věčný sen sní
několik kdysi významných jedinců. Dnes tu po nic neštěkne ani jelen, dokonce
ani pes. Všecka sláva, polní tráva. Pokud ji tu něco nespase, určitě uschne.
Spasení se odehrává na jiné rovině.
Města nás příliš nezajímají, takže hospodářsky důležitý
Bulgan bez povšimnutí přejedeme, podobně jako třetí největší mongolské sídlo
Erdenet. To bylo postaveno s vydatnou sovětskou pomoci a samozřejmě nikoliv
nezištně. Za jeho nedávným vznikem stojí nedaleké měděné doly, které
zaměstnávají kolem osmi tisíc lidí. V tomto kraji se dobývá také uhlí,
molybden a zlato. Výjimečně jsou k
vidění i zeleninová a obilná pole.
Protože nás takovéto
přízemní maličkosti příliš netankují, otáčíme kormidlo k severu, abychom
se tam pokusili najít klášter s nezapamatovatelným názvem Amarbajasgalant.
Ten bude patrně ještě za několikatero horami. V těchto končinách totiž
nejsou k vidění žádní lámové, dokonce ani lamy. Vyskytuje se tu pouze početné
stádo dvouhrbatých velbloudů.
Po několika pokusech, omylech a doptávací formě místní GPS
se z poměrně civilizované krajiny odkláníme k liduprázdným pustinám.
Tráva je tu už o poznání zelenější a na čtyřicetikilometrové trase zvlněnými
pastvinami dokonce potkáváme i jedno osobní auto. Jedeme hned osmdesátkou a
hned zase krokem, opět se divoce natřásáme a nebezpečně nahýbáme, ale cítíme že
právě toto je to prvé ořechové. Dýchá to tady jarem a nespoutanou svobodou.
Když konečně
dodrkotáme ke klášteru, osvěcují jej už poslední sluneční paprsky. V jejich
ubývající záři pátráme po vhodném nocležišti. Široké údolí s bezpočtem
pasoucích se stád je protkáno malými potůčky. Bom-čik ani jeho navigátorka
nejsou sále ještě ve své kůži, takže do jednoho z bahnitých vodních toků
se nám nechtě podaří najet. Naštěstí pouze předními koly. Po zařazení zpátečky a
přidání plynu to v útrobách hnacího traktu zlověstně zarachotí.
Z potoka jsme sice venku, ale na další pokračování to nevypadá. Šofér
pomalu dojede k nejbližším keřům a ponechává auto svému osudu.
Stan je vztyčován za šera a na přípravu večeře dochází až
potmě. Bona vaří své sušené skopové, Eva
se Slávkem patrně nudlovou polévku a moje maličkost bramboračku s výraznou
příchutí česneku a lahůdkového droždí Vzájemné ochutnávky jsou vcelku běžné,
takže zdravotní újma způsobená stereotypní stravou zatím nehrozí.
Bylo by divné, kdyby i následující ráno nebylo slunečné.
Náčelník během rozbřesku stačil rozkřesat oheň a nachystat zásobu suchého
vrbového dřeva Snídaně bude proto opět teplá a ve většině případů i vydatná.
Pokud mezi vydatnou stravu počítáme Nutelu a čokoládu Milka, na jejichž
konzumaci je naše milá Eva už naprosto totálně závislá.
Rozbaluji bágl a z pootevřené igelitky mě do nosu mě
praští omamná vůně přidušených textilií.
Ohřívám vodu a chci se pustit do praní. Sotva to Bom-čik zaregistruje,
přískokem je u mne a rve mi zapocené hadry z rukou. Za žádnou cenu nechce
dopustit, abych tuto ryze dámskou záležitost řešil já. Přetahovaná sice chvilku
trvá, ale silnější vyhrává. Dávno jsem neviděl našeho řidiče tak šťastného,
jako při očistě mého zaneřáděného oblečení.
V Mongolsku se prádlo většinou nevěší, ale pokládá. Barevné
fleky sušícího se textilu jsou potom celodenní ozdobou našeho táborového okolí.
Není třeba jej schovávat. Na zdejším venkově se
nekrade. Jurty se prý nezamykají, protože na dveřích snad ani nebývá
zámek.
Do kostela se zpravidla chodí pěšky. Potřebujeme však
otestovat zdravotní stav naší toyoty a tak se ke klášteru přemísťujeme
v jejím interiéru. Moc tomu nerozumíme, ale včerejší rachot se ani
v náznaku neozývá. Sílí v nás naděje, že nakonec dojedeme. Zázraky se
dějí, a nejen v dosahu klášterů.
Nejsevernější mongolský duchovní komplex Amarbajasgalant byl
vybudován v roce 1737. Patří mezi čtyři nejvýznamnější kláštery
v zemi. Původně měl 37 svatyní a začátkem dvacátého století zde pobývalo
až 8 000 mnichů. Krvavě rudá revoluce však zamířila i sem, takže třetinu
svatostánků zničila a lámy jednoduše zahnala do pustin. Pokud měli ovšem
natolik rychlé nohy, že stačili upláchnout.
Přicházíme právě včas, protože už troubějí. Nikoliv na
horách jeleni, ale z pavlače mladí lámové. Vstupujeme dovnitř.
Převládající odstín pompejské červeně zdobí nejen větší část svatyně, ale i
roucha deseti dvanáctiletých mnichů.
Sborově odříkávají posvátné texty a provádí nejrůznější, nám nic neříkající
úkony, včetně bouchání do velkého, tajemně dunícího bubnu.
Bohoslužba je veřejně přístupná, takže tu kromě tu kromě
domorodců v tradičním i modernějším odění poznáváme pár bledých tváří z dalekého západu.
Někteří vypadají na běžné turisty, jiní možná právě pátrají po nějaké duchovní
cestě.
Přinejmenším jedna z přítomných je tajemnou ceremonií
zasažena. Dívka typicky amerického vzezření vychází z buddhistického
chrámu a u dveří vzpíná ruce k modlitbě. Ke zbožnosti však nejsou inspirování
jenom lidé. Naproti stojící sysel se k ní horlivě přidává.
Obcházím rozlehlý areál a mířím ke schodišti stoupajícímu
k třpytivé soše tajemně se usmívajícího Budhy a jeho věčně zamrčených
ochránců. Míjím přitom zcela světské atributy lidského bytí. Travnaté hřiště na
fotbal a izolované, ale o to vzdušnější odkladiště tělesných odpadů. Jak se
zdá, i lámové jsou jen lidi z masa a kostí.
Dokládá to i jejich masový odchod z právě skončené
bohoslužby. Dva borci na konci řady se nejdříve pošťuchují, poté všelijak
přetahují a nakonec moc nechybí, aby se do sebe jaksepatří pustili. To vše na
posvátné půdě kláštera Amarbajasgalant.
Vystoupám na kopec a dopřávám si několik skvělých výhledů do
okolí. Krajina, obydlí, spirituální stavby, všechno tu zavání zvláštní
exotikou. Sedám si na schody a přímo pod pozlaceným Budhou otevírám posvátné
texty o jednom chudém tesařovi. Hledám odpovědí na pár otázek, které se mi
právě honí hlavou. Například mě zajímá, proč je v křesťanské Evropě módní
buddhismus a v buddhistickém Mongolsku zase křesťanství. Že by šlo jenom o
módu?
Pomalu, sám a v dokonalé pohodě se procházím po holém
návrší a nepřestávám obdivovat dávné i současné stavitele roztroušených
objektů. Dělali to ze strachu anebo z úcty? Chtěli si tím něco zasloužit
nebo poděkovat? Cítili se přitom svobodní nebo něčím či někým svázaní? A co
obyčejní lidé? Odchází odsud radostnější? Mají motivaci něco změnit k lepšímu?
Budou si hledět jenom sebe, anebo pomohou potřebným? Ať tak či tak, to, co tady
stojí, určitě stojí za vidění. A patrně i za zamyšlení.
Vracím se
k našemu tábořišti. Všude kolem se pasou těžko spočítatelná stáda
koní, krav a možná i dalších kopytníků.
Zaregistruji tři žokeje v sedlech. Během chvíle je jeden z nich u
mne. Poznávám v něm našeho šoféra.
Zbylá dvojice, tedy Slávek a Eva, má zpoždění. Už hodinu se
trmácí na hřbetech a jsou na pokraji zhroucení. Ze spanilé jízdy si odnášejí
neocenitelný zážitek a nezapomenutelný suvenýr. Otlačené nohy a pohmožděné pozadí.
Moc jim nevěřím a bělouše, do jehož sedla jsem byl před
chvílí vysazen, vybízím ke svižnějšímu tempu. Pokud se spokojí s chůzí,
tak se to dá snést. Když se dá do klusu, je to složitější. Dřevěné sedlo je sice
mírně polstrované, ale nárazy sedacího svalstva neutlumí. Po hodinové promenádě
mám ze zadnice roštěnku. A navíc jsem při jízdě na koni chytil vlka. Ondřejova
mast se tak stává nejcennějším artiklem mé cestovní výbavy.
Jakkoliv se o pohodlí nedá vůbec mluvit, měl koňský špacír
měl i svoje světlejší stránky. Objevili jsme spolu úžasná zákoutí. Svěže zelené
pastviny, nádherně klikatou modravou říčku, a louky plné fialových kosatců.
Na sezení nemám nejmenší náladu a tak to jdu někam
rozchodit. S otlučeným zadkem a otřeseným sebevědomím kráčím po
rozkvetlých lučinách proti proudu potoka. Znemožněné sedací partie občas svěřím
jeho léčivému proudu. Na břehu přitom uvidím květinu, na jakou jsem
v životě nenarazil. Při zahánění vlka zírám na vlčí máky. Nikoliv červené,
ale jasně žluté barvy. Při výběru odstínu nedaly na Rusy, ale na Číňany. Dost
brzy se jim to může hodit.
Líně pak vystoupám na protější skalnatý kopec. Vlčí terapie
pokračuje celistvou léčbou. Před chvílí voda, teď je na řadě slunce. Není nad přírodní
medicínu! A pokud je s takovým rozhledem, jako v tomto případě, musí
být přinejmenším stonásobně účinná.
Nefiltrované ultrafialové paprsky dělají divy. Po
dvouhodinovém ozařování jsem schopen nejen opatrné chůze, ale i docela svižného
sešupu do údolí. Zastaví mě až dvoubarevné květy divokých aster a nápadně
červený terčík rozkvetlé lilie.
V táboře je také veselo. Bona i její milý se zase
něčemu řehtají. Údobí tiché domácnosti je definitivně pryč. Důvod náhlého
převratu prozradila až později Eva. Čím dál neklidnější Bom-čik se snažil dusno
nějak prolomit. Uspěl až poté, co Boně
zničehonic stříkl pod sukni sprej. Tichá labuť se okamžitě převtělila ve
švitořivou vrabčici. Nepochybujeme o tom, že se ve škále Eviných psychoterapií
od jisté doby objevilo i sprejování.
Vítaný převrat zaznamenalo i hejno kukaček. Sneslo se jen
kousek od stanu a vesele si dobírá sedícího pasteveckého psa. Jejich kolegyně
z protějších stromů je povzbuzují a chtějí jim něco nakukat. Tolik kukaček jako v této
zemi, jsem jaktěživ neviděl ani neslyšel.
Snáší se poslední večer a poslední noc. Ta příští by už měla
být v Ulanbátaru. Mongolská dvojka se těší, my trochu smutníme. Atmosféra
ohně se jen těžko nahrazuje.
Opouštíme zelený svět a v duchu máváme žlutým vlčím mákům,
modrým potokům a červeným klášterním budovám. Jedeme zpátky do civilizace.
Další zastávka už představuje zcela odlišný svět. Mírné
travnaté pláně přešly v hromady okrového písku. Jenom taková letmá
připomínka pouště Gobi, kterou jsme letos nestihli. Zatím jsme pořád
v přírodě. Každá její tvář je svým způsobem krásná. Pokud se na ni krásně zadíváme.
Nudné silniční putování nám občas zpestří nedobrovolný úsek
necestou. Něco jako uzavírky nebo složité objízdné trasy tady neznají. Navíc,
každá změna, která stereotyp naruší, může být vítaná. Rád bych viděl, jak by ji
vítali naši namlsaní řidiči.
Dalším oživením je blížící se oblak písečné bouře. Když jsme
v nejlepším, tak vidíme jen na pár kroků. Zastavujeme u pumpy.Využívám
toho a odskakuji si na veřejné záchodky. Jsou vybudovány formou řadové
výstavby. Tři dámské a z druhé strany stejně tolik pánských. Úsporná
separační stěna je z prken, mezi kterými prosvítají dvoucentimetrové mezery.
Nejen, že je tu celkem zřetelně vidět, co odehrává u sousedů , ale škvírami se
teď vesele prohání i řádící uragán. Trčet tu ještě chvíli, mám zadek dokonale opískovaný. Hlavně, když však nepropadnu odlehčovací dírou mezi prkny. Trus se tu řítí do úctyhodné
hloubky nejméně tří metrů. No, nic, pokračujeme do Darchanu a tam si dáme něco
k jídlu.
Přestože je Darchan druhým největším mongolským městem, má
jenom kolem osmdesáti tisíc obyvatel. Vyrábí se tu stavební materiály a
zpracovávají ovčí kůže.V okolí je dost obdělávaných polí, takže se na
jídelních lístcích místních restaurací dokonce objevuje i zelenina. Hospodu, kterou
jsme navštívili, musíme pochválit. Navařili chutně, levně a kupodivu i docela zdravě. A protože Darchan leží na transmongolské
železnici, tak jsme tu vlastně už jednou byli. O půlnoci, navíc z vlakového lůžka, se toho ale moc
vidět nedá.
Nemálo zajímavé je místní muzeum. Vstupujeme dovnitř, a koho nepotkáme! Věčně živý Lenin!
Mongolové mu dosud vděčí za odvrácení čínské hrozby, i když cena za tuto
pozornost byla dost vysoká. Komunismus tu díky tomu vzkvétal už od roku 1924 a
hlavní město Urga bylo přejmenováno na Ulánbátar, což neznamená nic jiného než
„Rudý hrdina“.
Kromě vycpaných orlů a ukázky původního písma, které se píše shora dolů tu
vedou i malou obrazárnu. Některá díla, zvláště ta, která oslavují budování
železnice, sídlišť, průmyslu a kolektivního zemědělství, jsou přinejmenším
pozoruhodná. Sovětský rukopis se nezapře.
Čekáme, že spojnice mezi dvěma největšími městy bude na
úrovni. Naše D1 z Brna do Stověžaté také sice za moc nestojí, ale pokud by
si chtěl někdo stěžovat, ať se projede mezi Darchanem a Ulánbátarem. Patrně by,
podobně jako my a mnoho dalších, volil v některých místech objízdnou trasu
po poli.
Poslední zastavení patří vyhlášenému duchovnímu centru. Je
vybudováno poměrně nedávno a k našemu překvapení se tu platí vstupné.
Zajdeme se tedy nejdříve podívat do pohledné budovy stojící pod zalesněným
skalnatým svahem.
Kromě všelijakých roztomilých Budhů tu vedou především
jejich strašidelné ochránce a aby se tady ty příšery necítily osamoceny,
přifařili k nim i nejroztodivnější zvířecí anomálie. Zatímco ty první
museli umělecky nadaní borci vymodelovat, druhé stačilo jen vycpat. Dokonce se
prý nesmí fotit. To se však ke mně doneslo až poté, co můj nikon už stačil něco
málo z té bohulibé nádhery zachytit.
Samotná duchovní cesta je v pod širým nebem. Plazíme se
po skalách, prolézáme škvírami, a když
konečně vylezeme na vrchol, nestačíme s divit. Ani v nejmenším
jsme netušili, že spirituální pouť ve zdejším podání je tak sexy. Vrcholem duchovna
jsou záležitosti vyloženě tělesné. Vztahují se k lidské reprodukci.
Zatímco o ztvárnění dámského zařízení se
tu postarala příroda, pánský reproduktor ve výrazně nadživotní velikosti má na
svědomí nějaký všímavý sochař. Udělal to pro jistotu ve dvou variantách. Jeden,
jak se zdá, slouží ke složení dobrovolných finančních darů. Někde mají
pokladničky, tady pro peníz postačí penis.
No, a pokud by někdo zacházel se vzpomenutými reproduktory
nenáležitě, se zlou se potáže. Skončí v tlamě příšery, neřku-li samotného
draka. Funguje to, zkrátka, všude úplně stejně.
Jakkoli nám vše připadá hodně nezvyklé, je v tom nepochybně racionální
rozměr. Početí, narození a potom už to jde z kopce. A úplně dole čeká
smrt. Není však definitivně poslední štací. Konec duchovní cesty je završen
zastavením s překvapivým názvem „Na shledanou“. Ani buddhisté tedy nekončí
beznadějí.
Do cílového Ulanbátaru
zbývají jen slabé dvě hodiny cesty. O to, abychom se z duchovních výšin
vrátili k zemi, se postarali zemědělci. Na paměť nerozborného mongolsko-sovětského
přátelství a na oslavu nesmrtelného DT 54, zvaného „détík“, který i u nás kdysi
rozorával meze, vztyčili u hlavní
silnice pomník. Nikoli stylizovanou napodobeninu, ale skutečný traktor. Nezištnou pomoc připomíná také nedaleko stojící obelisk.
V tomto případě se pravděpodobně jedná o nějakou ostře sledovanou mládežnickou
stavbu socializmu.
Rudý včerejšek dnes
potvrzuje i stejně vybarvený západ. Přestože jsme na východě, je až překvapivě
podobný tomu našemu.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pokračování
někdy příště. Možná, chcete-li, maybe…
Žádné komentáře:
Okomentovat