Ulánbátar na závěr
- EXPEDICE MAYBE -
Russia – Mongolia 2014
Po dvoutýdenním vandrování čtvrtinou Mongolska, kdy jsme
obkroužili plochu pěti Českých republik, máme před sebou opět noc
v důvěrně známé jurtě. Mladí odjeli za svými ratolestmi k jedné
z babiček, a tak máme oválný stan jenom pro sebe. Topič Slávek se ujímá
své osvědčené funkce a nejvzdělanější členka trojice zaléhá na čestné místo pod
postelí. Noc nad Ulánbátarem je tichá, jasná a překvapivě teplá.
Zrána vyrážíme na výlet. Bom-čik se na to nechal ostříhat a
nahodil sváteční odění. Stejně tak jeho manželka. Přibírají i svoje dvě malé
děti. Sedají si s maminkou, kam jinam, než na přední sedadlo!
Prodereme se přecpanými bulváry hlavního města a zamíříme
k největší chloubě současného Mongolska. Nemůže to být nic jiného než
samotný Čingischán. Železný vládce z nerezu sedí na ocelovém oři a zamračeně hledí do kraje. Na
jeho znovuzrození se podíleli většinou cizinci a pokud jsme dobře rozuměli,
nechyběli mezi nimi ani naši krajané. Pokud toto třicetimetrové monstrum někomu
připomíná americkou Sochu svobody, má jistě pravdu. Až na to, že v tomto
případě by mohlo jít o její přímý protipól. Symbol nesvobody dobyl pro Mongoly
polovinu zeměkoule a to se přece počítá! Kdyby Hitler Druhou světovou neprojel,
připomínaly by ho stejně velké monumenty!
Dobyvatel světa se narodil roku 1162 v severovýchodní části
země a dostal jméno Temudžin. Patrně byl odjakživa velkým rváčem, protože už
coby teenager zabil při nějaké hádce svého nevlastního bráchu. Nechyběl mu ale
ani patřičný důvtip a tak se už od mládí snažil usmířit rozhádané mongolské
kmeny, které jej později prohlásily za Velkého chána. Kolem roku 1206 začala kolem
něj vznikat čím dál obávanější armáda. Rukovalo se do ní už od čtrnácti let a
veleli jí chánovi nejbližší generálové, kterým se říkalo „čtyři chrti“. Velký
Čingis zavedl důmyslný kariérní řád a efektivní organizaci vojska založenou na
desítkové soustavě. Týl dobyvačného davu tvořily nejen ženy a děti válečníků,
ale i stáda dobytka, mezi nimiž nesmělo chybět dostatečné množství náhradních
koní. Luky vyráběné z vrbového dřeva, hedvábí a pryskyřice neměly ve své
době obdoby. Podobně jako třmeny, díky kterým se mohli bojovníci za plné jízdy
otáčet a pálit na všemožné světové strany. Dokonalého mistrovství doznala také
signalizace a systém jezdecké kurýrní pošty. Ta umožňovala šíření zpráv
neuvěřitelnou rychlostí až tří set kilometrů za den.
Ale i u Čingischána platí, že všeho jenom do času. Zatímco
jeho generálové na západě drtili islamisty i křesťany, vrchní velitel se
rozhodl rozprášit sousední tangutskou říši. To se mu prý ještě jakž takž
podařilo, až na to, že tu přišel o život. Legenda říká, že jeho mrtvola byla
odvezena do jeho rodiště a na utajeném místě početnými stády koní rozdupána.
Místo mělo být osázeno stromy a střeženo do doby než pořádně vyrostou. A
strážcové poté do jednoho pobiti. Zkrátka
a dobře, všecka sláva, polní tráva…
Spolu s pestrou směsicí přítomných národností se pomocí
schodů vyhoupneme na vojevůdcova nablýskaného oře. Z balkónu na jeho hlavě
máme úžasný výhled do okolí. V blízké budoucnosti by tu měl vyrůst
obrovský skanzen dokumentující zašlou slávu mongolského národa. Věříme, že pod
pozorným dohledem zmrtvýchvstalého bohatýra se veliký sen už brzo promění
v dokonale vypovídající skutečnost.
Fenomenální Čingischán však nestačí na všechno. Poněkud mu
uniklo, že při budování monumentálního schodiště si nějací vykutálení borci
přilepšovali kradením cementu. Ošizená betonová směs nepřežila ani první dva
roky a část obkladů se hroutí. Ona se sice zhroutila i jeho světoříše, ale
vydržela přece jenom o poznání déle.
Podstavec veleslavné sochy slouží jako vlastivědné muzeum.
Za pár šestek se tu například můžete navléci do tradičních krojů. Musí se
nechat, jsou opravdu nádherné. Horší by to ale bylo s obouváním. Maxibota
je šitá na míru. Ale pouze Čingischánovu.
Dnes je venku pěkně a tak tu celé dopoledne oxiduje filmový
štáb. Vypadá to, že právě pořizuje záběry, které si pak kdokoli může
vygooglovat na internetu. Veškeré lidstvo tak bude mít nevšední šanci toto
místo navštívit, aniž by vyzulo papuče a vystrčilo nos z vytopeného obýváku.
Před večerem jsme zpátky ve městě. Zastavujeme na tržišti.
Bom-čik a jeho půlroční synátor zkušeným okem vybírají nejlepší ovci na dnešní
slíbené tradiční pohoštění. Stáhnutý kousek váží kolem pětadvaceti kilogramů.
Předpokládáme, že to na večeři postačí.
Periférii, kam se potřebujeme přemístit, zatím ovládají
jen prašné cesty. Pokud nezaprší, což je naprostá většina roku, je to trochu
problém. Alespoň pro fajnovky a astmatiky. Hrajeme si na frajery a
všudypřítomný prach hrdinně polykáme. Nic jiného nám ostatně ani nezbývá.
Jsme zpátky v jurtovém sídlišti. Protože se jednalo o poslední cestu
starou věrnou toyotou, nadchází slavnostní chvíle sundávání vlajky.
Červenomodrobílá připomínka české domoviny zakusila mnohé a je teď nádherně
roztřepená. Každý z expediční pětky jí věnuje svůj podpis. Po zásluze už
brzo obohatí početnou sbírku
Náčelníkových cestovatelských suvenýrů.
Nebohého sudokopytníka přemísťujeme z auta dovnitř. Pán
jurty vytasí nůž a snaží se porcovat. Když narazí na žebra, vyvstává problém.
Naštěstí hned vedle bydlí odborník na slovo vzatý. Jeho vlastní otec to ve svém
životě dělal nesčetněkrát. Cvičenými hmaty ovci profesionálně rozčtvrtí a může
se začít s vařením.
Do jednoho z hrnců se naskládá maso a nechá se vařit.
Ještě předtím jsou ale do kamínek nakladeny oválné říční kameny. Než se nažhaví, nachystá Bom-čik slušnou porci
brambor a zeleniny. Když je maso povařeno a šutry dostatečně rozpálené, všechno, včetně toho
kamení, se ve vrstvách naskládá do jiné nádoby. Ta se znovu postaví na sporák,
pořádně zatíží a potom jako v papiňáku dvacet minut povaří.
Není třeba dlouho topit, aby byl ger, jak se tady jurtám
říká, pořádně vyhřátý. U nás by hospodyňka jednoduše pootevřela okno. Tady
udělá v podstatě totéž, jen s tím rozdílem, že něco oknu podobného se
nachází u komína na střeše. Být to v Česku, tak je každá druhá střecha
propadlá.
Slavnostní menu je hotovo, takže nastává čas hodování.
Z hrnce se ještě za tepla všecko vytahá a znovu roztřídí. Na jednom
talířku ovce, na jiném zelenina a na třetím kamení. To slouží k občasnému
ohřevu rukou. V kočovných stanech toho tepla zas tolik nebývalo. Takto
připravené jídlo se chystá jednou do roka u příležitosti nějakého významného svátku.
Letos udělali čestnou výjimku. Samozřejmě, kvůli nám…
Chléb a hry, to zdaleka neplatilo jen v západnějších
kulturách. Když není co dělat, vytasí se kostky. V mongolském podání se
jedná o kůstky z ovčích kotníků. Některé jsou bílé, jiné dohněda. Možnost,
jak si s nimi vyhrát, je bezpočet. Nejméně dvě jsme si s také
zkusili. Kam se hrabou všechny ty sofistikované počítačové programy?
Nejkrásnější věci bývají zkrátka zadarmo.
Slavnostní večer by se neobešel bez módní přehlídky. Mladí
manželé předvádějí tradiční kroje, které
si nechali ušít ke dni své svatby. Časem něco podobného pořídili i své
holčičce. Zvyky předků, včetně způsobů jejich odívání, se tady těší až posvátné
úctě. Doufejme, že ji trapná západní globalizace hned tak brzo nepřeválcuje.
Naše závistivé pohledy nemohly zůstat bez odezvy. Skvostné
róby za chvíli mění nositele. Okřídlené rčení, že šaty dělají člověka, bude mít
něco do sebe. Okamžitě jsme o několik tříd vznešenější. Daleko nejhonosněji
vypadá náš Náčelník. Prostě, důstojnost sama!. Coby hlava nemocničních kaplanů
by měl o něčem podobném uvažovat. Začali by jej pak možná respektovat i
nejmenovaní katoličtí kardinálové.
Večerní společenství obohatila svou přítomností i jedna
z babiček. Maminka od Bony vychovala osm dětí. Bydleli, jak už bylo
řečeno, v domku o jedné místnosti. Její manžel údajně pracoval jako
inženýr v nějaké fabrice. Dnes už bohužel nežije. Prakticky celá rodina se
z Cecerlegu přemístila do hlavního města. O hlídání vnoučat je tak bezesporu
postaráno.
O stylu dnešního nocležení se v naší trojici začínají
šířit nejrůznější představy. Proroctví jasnozřivé znalkyně lidského psyché se
naneštěstí vyplňuje. Nenapravitelná vyznavačka absolutního soukromí bude spát
ve společnosti osmi individuí. Naskakuje jí husí kůže. Nic na tom nemění ani
Bonino prohlášení, že v jejich geru už nocovalo i dvanáct lidí. Je to tady
normální a nikoho to ani v nejmenším nepřekvapuje. Bona, Bom-čik, jejich
děti a maminka zalehnou napříč do manželské postele a cizinecká legie je ve
svých spacácích oblehne. Dokonale jednoduché! A to Eva při zpáteční cestě snila
o hotelu. Ještě, že to nevyšlo!
Po noci pod postelí vylézám z pelechu před jurtu. Venku
už vesele dovádí místní drobotina. Kamarádi z gerů i okolních domků řádí na hromadách dřeva.
Nepotřebují žádné hračky. Dvůr jim nabízí tolik možností zábavy, že je ani
zdaleka nestačí využít. Zavzpomínám na jejich vrstevníky z českých
paneláků. Jsou daleko skromnější. Rozhodli se vystačit si s realitou
virtuální.
Bom-čik už musel do práce, takže jsme bez auta. Nadešel den
nákupů a tak se musíme do města dopravit sami Zastávka autobusu je nedaleko.
Jenom něco přes kilometr. Hrbolatá cesta mezi domky a jurtami vede naštěstí
z kopce.
Největší městské tržiště leží až na jednom z okrajů
půldruhamilionové metropole. Zírám z okna a během hodinové jízdy se
snažím nasát něco ze zdejší atmosféry.
Nevidět kolem sebe jen šikmooké tváře, připadám si jako kdekoliv
v jižnější části Evropy. Rostou tu moderní budovy, předhání se pomačkaná
auta a kumštýři sprejují nudné fasády. Coca Cola a Mc Donald už i tady
zdomácněli. Pestrý svět se nám poznenáhlu slívá do méně zajímavé neutrální
šedi.
Konečně jsme na nejprostornějším mongolském bazaru. Bona nás
upozorňuje, ať si své věci bedlivě hlídáme. Jsme lehce rozpoznatelní cizinci a určitě prý po nás půjdou. Eviny a Slávkovy
batůžky se stěhují na břicho a cennosti na holé tělo pod tričko. Ostře střežené
přední pozice zaujímá i moje ledvinka a brašna s foťákem. Peněženku s posledními
tugríky nechávám v kapse kraťasů. Je proklatě hluboká a tudíž dostatečně
bezpečná. Snažíme se rovněž o to, abychom byli pořád všichni pohromadě. Turisté
sem prý takřka nechodí. Za celý půlden jsme na kilometrové prodejní ploše
nepotkali ani jediného.
Posunujeme se přelidněnými uličkami mezi jednotlivými
stánky. Zajímají nás hlavně místní specifika. Vyhlášené vlněné koberce,
tradiční oděvy, boty a čepice patrně kupovat nebudeme. V mém případě se
utrácení scvrkává jenom na ručně vyrobenou aroma lampu a pár voňavých směsí . A
také na ostře oranžový klobouk, který si nasazuji kvůli snadnější identifikaci
v davu.
Podstatnou část nabídky, tak jako všude jinde, tvoří
pastevecké potřeby. Rozložené jurty, malované dveře a skříňky, nejrůznější
houně a také barevná umývadla s nádržkami na vodu.
Několik specializovaných stánků se zaměřuje jenom na koně.
Postroje, všelijaká sedla a desítky dalších věcí, jejichž využití můžeme jenom
velice přibližně odhadovat.
Zkrátka nepřijdou ani venkovské švadlenky. Do odlehlých
stepí a hor zatím elektřina nevede, takže vystavené šicí stroje jsou stavěny na
vždycky spolehlivý ruční pohon. Bona,
která hned zmíněné zařízení testuje, nezapře, že za ním nesedí úplně poprvé.
Poznali jsme ji totiž jako velikánskou parádnici.
Bylo by to podezřelé, kdybychom i v hlavním městě
nenarazili na nesmrtelného Vladimíra Iljiče. Neleží tu nabalzámovaný jako ve
své domovině, ale pozlacený a několikrát namnožený. Uvelebil se také na stole mezi vázami, stylizovanými draky a
ostatními příšerami.
Čingischánovi potomci mají patrně evidentní slabost na
budovatele světových říší. A tak si tu v jednom shluku spokojeně hoví
sociálně motivovaná parta lidumilů ve složení Karel, Bedřich a Josef Vissarionovič.
Že jejich velesvatou trojici doplňuje i nepřehlédnutelný Adolf, je sice
překvapivé, ale zdaleka nikoliv nelogické.
Zmíněný germánský bohatýr si ostatně pro své symboly zašel
právě do těchto končin. Svastika je prý v místních zeměpisných šířkách
vnímána jak symbol štěstí. A tak se to tady hákovými kříži jenom hemží. Trička,
lukostřelecké potřeby a mnoho dalších
nezbytnosti zdobí právě zmíněný kostrbatý ornament. Že se ale v jednom
případě objevuje i uprostřed šesticípé hvězdy, to už nám doslova bere dech.
Plni roztodivných dojmů začínáme s návratem k východu. V zástupu
se prodíráme nahuštěným srocením lidu. Jdu jako poslední v řadě. Ani nevím jak,
ale zničehonic se ocitám v namačkané skupině strkajících se výrostků.
S jednou rukou na ledvince a druhou na foťáku si nevybíravě razím cestu
ven. Konečně se mi to podařilo a cítím se jako vítěz. Na to, že mi
z přehluboké kapsy naprosto nepozorovaně zmizla peněženka, přijdu až u pokladny v samoobsluze. Byl
v ní poslední balík tugríků v hodnotě šestnácti sedmnácti set českých
korun. Musí se nechat, absolutně čistá práce!
Čekáme na příjezd pracujícího Bom-čika. Coby vystudovaný
inženýr zastává funkci bezpečáka
v nějaké významné nadnárodní firmě.
Ještě než se nažehlený a navoněný pro nás přiřítí
v nablýskaném služebním fáru,
všímáme si jednoho svérázného sběratele. Pátrá v ulicích po pohozených pet
lahvích, které potom někde prodává. Jak se zdá, dneska je evidentně
v balíku. Ten, co vleče na zádech, má nejméně celý jeden metr krychlový.
Vydáváme se na zpáteční cestu. V centru nás zastavuje
policajt. Blíží se auto s ozbrojeným
doprovodem a za ním vůz televizního štábu. Následuje zástup rudě oděných lámů
s bílými balónky. Demonstraci završuje smečka hrůzostrašných strašidel a
pak ještě skupiny víceméně normálních smrtelníků. Ptáme se Bony, co to má znamenat. Je to prý
procesí, které se vztahuje k nejjasnějšímu úplňku v roce. A ten má
připadat právě na dnešní noc.
Podnikovým autem se příkrým tankodromem vydrápeme na náš
kopec. Slunce začíná klesat k čím dál mlhavějšímu obzoru. Pomalu obcházím pár
nejznámějších zákoutí poblíž našeho městského jurtoviště. V dálce dýmá
elektrárna a po jejím vzoru i desetitisíce vystrčených kovových rour
z nahuštěných lidských příbytků. Neumím si představit, jak to tu vypadá v zimě,
když teploměr klesne k mínus třiceti čtyřiceti. Smog je prý jedním
z největších problémů tohoto exotického velkoměsta.
Navzdory všem otazníkům to tady žije a nikoli jen přežívá.
Rodiče se s caparty vrací z návštěvy příbuzných, mladí postávají na
ulicích a zamilovaní se k sobě tulí jako všude jinde na světě. Malý Taška
z vedlejší jurty vymýšlí taškařiny. Je to divné, ale nevidím tu jediný
protáhlý obličej. Může to být tím mládím, může to být i něčím jiným. Setmělo se
a dým začíná štípat do očí. Zalézám do vytopeného hučícího geru.
Přijímáme pozvání do jurty rodičů od Bom-čika. Je o třetinu
menší než ta, kterou teď okupujeme, ale bydlí v ní čtyři lidé. Paní domu
přichystala slavnostní večeří, která se váže ke dnešnímu úplňku. Masem naplněné
těstové taštičky se pojídají se speciální omáčkou. Prostřednictvím mladých komunikujeme
se zástupci zralejší generace o životě v našich končinách. Největší údiv
vyvolávají, tak jako vždy a všude, dvě věci. Slávkův a můj pokročilý věk a
velikost, či spíše malost naší republiky. Když se doví, že je dvacetkrát menší
než Mongolsko, a přitom v ní žije třikrát tolik obyvatel, otec vykulí oči
a zeptá se, jak se tam můžeme směstnat. A v našem věku prý domorodci
cestují tak nanejvýš do věčných lovišť.
Jako suvenýr pro naše dnešní hostitele máme plocku valašské slivovice pocházející z kateřinické
zahrady mé dcery. Během cesty se nám střevní a jim podobné problémy vyhýbaly,
takže obsah zůstal netknutý. Děda je prý milovníkem vodky a tak doufáme, že ho
českým destilátem neurazíme. Nalije si
stakana a naučeným pohybem jej hodí do sebe. To, co následuje poté, by se
muselo vidět. Otrlá tvář se scvrkne do nenapodobitelného šklebu, do očí
vyhrknou slzy a ústa jen tak tak lapají po dechu. Ohnivá voda z trnek se
prý s jejich vodkou nedá srovnávat. Zvědavá babička nechce zůstat pozadu a
dává si poloviční dávku. Nebýt dostatečně pevné postavy, musíme ji po vypití
křísit.
Vracíme se zpátky do našeho geru. Tajuplně se tvářící Bom-čik otevírá ukrývanou krabici.
S nesmírnou důstojností nám začíná předávat nachystané dárky. Jsou
pochopitelně v tradičním mongolském stylu. Nechybí mezi nimi klasická
modrá stuha a dózička se šňupacím tabákem. Typickou misku na podávání nápojů dokonce
nechal vykroužit z bronzu a do jejich stran vyrýt naše a jejich jména.
Rituál končí přípitkem. Nemůže to být nic jiného než bájný kumys. Kvůli nám prý
objel polovinu Ulánbátaru. Sezóna kvašeného kobylího mléka totiž začíná až
s koncem léta. Nejtypičtější nápoj Mongolů není vůbec špatný. Připomíná
pořádně uleženou a jemně našlehanou kravskou kyšku.
Příštího rána se jdeme podívat mezi ulánbátarské křesťany. Bona
i její manžel se jimi stali během studia na vysoké škole. Tento duchovní směr
je prý nejvíce populární právě mezi studenty. Oba patří k místní
adventistické církvi a angažují se v tak zvaném Klubu Pathfinder, což je křesťansky modifikovaná forma skautingu. Bona
se ve volných chvílích věnuje také dětem z okolí svého bydliště.
S pomocí i-Padu, který vyhrála v nějaké soutěži, je seznamuje se
zásadami zdravějšího životního stylu a morálními principy, které jim mohou
v dospělosti podstatně ulehčit život.
Církevní budova, do níž vstupujeme, nepřipomíná kostel ani
náhodou. Během týdne je totiž využívána jako základní škola. Nahlížíme do
malých tříd. Vybavení je skromné, ale v pohodě snese srovnání se západní
úrovní. Zprostředkování vzdělání patří mezi hlavní atributy zmíněného
celosvětového společenství. V hlavním městě jsme narazili na nejméně jednu
podobnou budovu, kterou zase tato neobvyklá církev využívá k výuce cizích
jazyků. Jinak jsou ve světě adventisté známí sítí zdravotnických zařízení a
humanitárními aktivitami organizace ADRA . Její
česká pobočka například už léta v této zemi realizuje projekty směřující
k rozvoji zemědělství, především k pěstování čím dál oblíbenější zeleniny.
Na základě Bonina vyprávění nás nepřekvapuje, že většinu
přítomných, kteří se sešli k bohoslužbě, jsou mladí lidé. Několik
z nich se v úvodu postaví dopředu a s pomocí mikrofonů rozezpívá
celý sál. Následuje vyprávění příběhů, které poukazují, jak se tomu kterému
přijatá víra projevila v praktickém
životě. Vše je prokládáno společným zpíváním. Nejen zpíváním, ale i modlitbami.
Asiaté, jak jsme si už předtím všimli u Bony a Bom-čika, se dokážou do modlitby daleko
víc ponořit než jejich souvěrci ze západního světa. Spirituální rozměr je pro
ně odmalička přirozeností.
Nesrovnatelně vyšší duchovní rovinu tu představuje i něco
tak racionálního, jako je veřejná finanční sbírka. Opět končí modlitbami a to
ne ledajakými. Darované peníze bývají spolehlivým indikátorem úrovně osobní
víry. Podle toho, co zdejší křesťané předvádějí, to s ní nemusí být tak špatné.
Pokud jsme tomu dobře rozuměli, na církevní ani praktické aktivity jim stát nepřispěje ani vindru.
Milým pohlazením po duši je pro nás neznámý ceremoniál
vzájemného vítání, objímání a popřávání si všeho dobrého. Stojíme úplně vzadu,
zhola nikdo nás tu nezná, a přesto se k nám s otevřenou náručí
přiřítí hned několik místních věřících. Člověk si najednou nepřipadá jako
v daleké cizině, ale málem jako mezi svými.
Překvapivou absenci mužů střední generace tady vyvažuje
ženský prvek. Na stupínku se střídají nejen moderátorky, ale jedna
z místních dam se staví i za kazatelský pultík. Vyhlíží sofistikovaně a
káže se vší rozhodností. Bona překládá do angličtiny. Předmětem dnešního
poselství není kdovíjak hluboká teologie. Kazatelka buší do přítomných, že by
neměli zapomínat na vyváženost mezi duchem, duší a tělem. V konečném
důsledku by se jejich věření mělo projevit i v takových prkotinách, jako jsou
stravovací návyky. Proč by se prý měli třeba takoví Taliáni dožívat v průměru
osmdesáti a Mongolové jen šedesáti roků? A proč by se měli křesťani obracet na
Pána Boha až ochoří, když by mu mohli usnadnit práci tím, že budou
v předstihu víc pečovat o údržbu jím darovaného těla? Bakalář teologie
Slávek je sice z takového kázání na větvi, ale sál odmění neohroženou
bojovnici bouřlivým potleskem. Kdoví, třeba je právě toto přítomnou pravdou pro
dané společenství a danou chvíli.
Necháváme soud na Vševědoucím a místo účasti v tak
zvané sobotní škole, což jsou společné diskuze nad danými úryvky svatých Písem,
se v souladu s vyslechnutou
lekcí pídíme po nějakém žvanci. Vegetariánskou jídelnu tu adventisté zatím
nevedou, a tak nezbývá, než podpořit konkurenci. Buddhisté odnaproti skutečně
ve své kantýně nabízejí jen krmi rostlinného původu. Stalo se nám to
v Mongolsku úplně poprvé a tak si zeleninového rizota náležitě užíváme.
Nacházíme se opět v jednom z klášterů a chvíli
pozorujeme místní cvrkot. Sympatický láma mladistvého vzezření rutinovaně
obhospodařuje jednoho příchozího za druhým. Předem zkásnutým věřícím strašně
rychle odříkává předepsané formule a přitom se občas zadívá do okna, hledí do stropu nebo pokukuje
po nás. Zdá se, že to má na háku. Ptáme se Bony, jakže to s tím praktickým
buddhismem tady vlastně je. Z její odpovědi usuzujeme, že přesně tak, jako
u nás s křesťanstvím. Někdo by se
dal kvůli víře upálit, jiný to bere pouze jako výhodné zaměstnání. Osobně prý
zná pár mnichů, kteří po šichtě hodí do sebe pár panáků a pak třeba prohýří
večer s Mongolkami. Lidé, lámy nevyjímaje, jsou všude stejní.
Současný Ulánbátar má se svým názvem, tedy Rudým hrdinou, už
pramálo společného. Pokud samozřejmě
pomineme nepříjemnou skutečnost, že se tu tak jako všude, kam rudá ideologie
prosákla, velice nevybíravě krade. Ale protože mně už teď velice nemají co, tak
se spokojeně dívám na mé profesní
kolegy, kteří právě naproti zkrášlují oprýskané klášterní podbití. Jejich
kámoši, v některých případech dokonce kámošky, provádějí něco podobného
zase na jiném z omšelých svatostánků. Poněkud mě překvapuje, že je šéf
nepeskuje za nepoužívání předpisové obuvi. Někteří z domorodých natěračů
totiž pracují naboso.
Kontrast mezi novými a starými časy dosvědčuje i umístění
národopisného muzea. Také tady jsou dochované připomínky minulosti zadušeny
převysokou pravoúhlou zástavbou. Interiér někdejšího svatostánku, kde se ale
nesmí fotit, skrývá skutečné poklady. Zdobená i obyčejná koňská sedla, bohatě
vyšívaná roucha vládců i primitivní nástroje původních nomádů. A ještě stovky
dalších pozoruhodných zajímavostí. Naštěstí jsme sem vlezli až těsně před
zavírací hodinou.
To, že Mongolové nemají ke zpěvu daleko, jsme poznali už během
dvoutýdenního vandrování. Pokud nehrál za jízdy kazeťák, tak jeden, ale častěji
oba naši mladí zpívali. Některé árie se v šedé kůře mozkové natolik zadrápkovaly, že mě nepřestaly pronásledovat
ještě dlouho po návratu do kraje
Janáčka, Mňágy a Jarmily Šulákové.
Dnes však nemíříme na koncert ani jednoho z nich, ale
zajímá nás především autentické představení zdejší speciality, hrdelního zpěvu
„chomi“. Na vstupné si sice musím půjčit, ale nelituji. Tradiční tance, lidové
kroje, písně i nástroje jsou sice také nesmírně zajímavé, ale to, co předvádí
jeden z borců, nemá obdoby. Pouhým hlasem napodobuje pištění ptáků, bučení
krav, burácení hromu nebo bublání potoka. Výška tónu se hned blíží ultrazvuku a
vzápětí přechází do nejbasovějšího tónu superširoké varhanní píšťaly. A když se
z jedněch úst dokonce ozve dvojhlas, jdeme prostě do kolen. Pět oktáv prý není
pro tyto pěvce vůbec žádným problémem. Nedivíme se, že je místní hrdelní zpěv
zahrnut do Světového kulturního dědictví UNESCO.
Stejně šokujícím zážitkem je také pozorování vystoupení tzv.
hadí ženy. Kroutí se na jevišti jak žížala na rybářském háčku a víc než sličnou
děvu mi po většinu času připomíná chobotnici. Končetiny má s ostatními částmi hadího těla tak propletené, že se musím štípat do
vlastních stehen, abych se ujistil, že to, na co zrovna zírám, není nadpozemské
vidění. Škoda, že nemohu fotit. Povolení k dokumentaci stojí majland a pro
naši zvědavou trojici jej na přímluvu Bony získala pouze fotoreportérka Eva.
Pokud se o sebemenší, samozřejmě supernenápadné vysunutí kompaktu pokusí moje maličkost, okamžitě na mne zezadu
ostře zasyčí nastrčený strážce mravů v civilu.
Za sedmnáct dní ve stepní říši nám jen dvakrát zapršelo. Ten
druhý případ je právě ve chvíli, kdy stoupáme na vyhlášenou vyhlídku nad
městem. Kopec se jmenuje Dzajsan. Tyčí se zde vysoký obelisk s kruhovitým
památníkem. Pokud je někom divné, že má připomínat sovětsko - mongolské
přátelství, tak je dobré vzpomenout klíčovou bitvu u Chaldyn Golu. Japonci tu
v roce 1939 překročili mandžuskou hranici s cílem dalšího postupu na
západ. Díky ruské pomoci se jim to nepodařilo, své tažení stočili na jih a Mongolům už dali pokoj.
Azbuka zde nadobro zdomácněla a i Bona o severních sousedech prohlašuje, že
jsou druzjá, neboli přátelé. Určitě větší než ostatní šikmoocí.
Ať už je tu s Rusy jakkoliv, výhled je z Dzajsanu
nádherný. Určitě ukazuje jednu z přívětivějších ulánbátarských tváří.
Staví se tu hodně a staví se dovysoka. Některé budovy, a není jich málo, jsou přinejmenším pozoruhodné.
Při klesání k nejbližšímu sídlišti nemůžeme přehlédnout
povědomý nápis. Naposledy jsem ho
zaregistroval na Marxově třídě v Irkutsku. Jak se zdá, ani tady není Baťa
osamocen. Zlínská Tescoma jde evidentně v jeho stopách. Valaši dobývají
svět. Naštěstí v jiném než Čingischánově stylu.
Tento konec města však patrně dobyl vojevůdcův konkurent.
Nadživotní Budha se uvelebil mezi paneláky. Pozlaceným úsměvem oblažuje
starousedlíky i příchozí. Dohlíží na chod blízkého Fast foodu i internetové
kavárny. Globalizovaný svět mu nevadí. Těší se, až mu jednou klekne
k nohám. Západnější tramtárie s tím už pomalu začaly.
Bom-čik je celý den někde v tahu, takže používáme
k přepravě taxíky. Stačí se postavit k cestě a vystrčit ruku. Do
minuty někdo určitě zastaví. Nacpeme se do malé japonské ojetiny a svištíme
k domovu. Má to jeden háček. Jurta, jak známo, stojí na kopci. A před
chvílí zapršelo.
První nástrahy tankodromu taxislužba zvládá. Občasné
cvrnknutí vyčnívajících šutrů o výfuk či
podvozek ničemu nevadí. Hodina pravdy přichází kilometr před cílem. Nakloněná
rovina, mazlavé blátíčko a totálně sjeté gumy nejsou nejlepší kombinací. Šofér
zkouší najíždět větší rychlostí, z jiných úhlů, dokonce i na zpátečku, ale
kritický bod zůstává nepřekonán. Po čtvrthodině pokusů a omylů, kdy musí být
pach ze spálených pneumatik cítit až na hlavním náměstí, si umaneme vůz
odlehčit. Nepomáhá ani to. Posledním zoufalým pokusem je snaha o společnou
tlačenku. Nějakých čtyřicet koňských a k tomu čtyři lidské síly jsou však
na jakýkoliv posun dopředu málo. Gumy se prostě nechytají.
A tak naše poslední spanilá jízda končí neslavně. Snižujeme
se k pěší chůzi a pokorně kráčíme k domovu. Některá auta kopec kupodivu vyjela
a teď se míjejí s protijedoucími. Ve svažitých uličkách je to docela zábavné.
S patřičným odstupem se pěšky blátem poraženecky prodírá i samotný
taxíkář. Boně došly cestou prachy a tak se splacení jízdy uskutečňuje až v jejím geru. Jak tu hoši jezdí
v zimě, je nepředstavitelné. Prý jedině po zadku a pouze směrem dolů.
Všechno tu obalí led a o nějaký posyp se
nikdo nestará. Většina ulánbátarských aut se ukládá k zimnímu spánku.
Nejzajímavější pohled je prý v tuto dobu na místní fiflenky. Akrobacie,
které tu při pokusu o chůzi na vysokých podpatcích předvádějí, prý nenabídne
ani televizní přenos z mistrovství světa v krasobruslení.
Závěrečné balení probíhá kolem třetí nad ránem. Bom-čik
kvůli nám přerušuje nějaký služební pobyt a přistavuje auto. Poslední společná
modlitba, poslední stisky rukou a poslední zamávání. Potemnělým nočním městem
odjíždíme k letišti. Venku se opět rozpršelo.
Rozloučíme se s Bom-čikem a líně se suneme do
odbavovací haly. Všecko probíhá v pohodě. Do chvíle než se na scéně objeví
Náčelník. Dámám u rentgenu jeho příruční
zavazadlo nevoní. Nic jim v něm nevadí, kromě několika maličkostí. Šutry
ze sopky, oblázky od Chovsgolu, pokroucené samorosty, všechno musí bez milosti
ven. Na výsostném mongolském území dokonce zůstává i těžce přepašované kamení
z ruského Bajkalu. Abnormálně nadaný vyjednávač Slávek se snaží seč může,
ale hrdé Čingischánovy dcery jsou neoblomné. Ani píď posvátné země cizákům!
Letadlo Aeroflotu je skoro plné. Za chvíli se už vznášíme
nad bílými vrcholky Altaje. Hory postupně vystřídají nekonečné roviny. Sibiřské
veletoky z té desetikilometrové výšky připomínají ledabyle pohozené, roztřepené
stříbrné nitky.
Po sedmi hodinách od chvíle, co jsme odplachtili
z Čingischánova aeroportu, přistáváme v Šeremetěvu. Časem to tu možná
bude přejmenováno po Putinovi. Přestupujeme a míříme k letišti Václava
Havla. Ruské pláně, polská políčka, české lány a pak už meandry Berounky.
Ruzyně nás vítá podmračeným počasím. Ale zdaleka nejen tím.
V příletové hale postává dvojice Eviných kamarádek s rozbaleným
transparentem. V mongolštině i rodném jazyce z něj vykukuje prostá
věta. Vítej doma!
Tak už to bývá. Trochu rádi a trochu smutní se loučíme i navzájem. Měsíc
společného posunování i nás určitě někam posunul. Moji maličkost minimálně
k potvrzení toho, že všude na světě lze uvidět krásu a potkat nádherné
lidi. A také k zjištění, že moji kamarádi, tedy Eva se Slávkem, jsou
daleko lepšími než jsem si je představoval. Do smrti jim za tuto cestu
nepřestanu být vděčný. A Bohu až na prvním místě!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na shledanou někde příště. Možná, chcete-li, maybe...
Žádné komentáře:
Okomentovat